Ervaringen daglichtlamp (winterdepressie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Ervaringen daglichtlamp (winterdepressie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 19:07

Hallo, ik vroeg me af of iemand ervaring had met zogenoemde daglichtlampen.

Even een kleine uitleg gekopieerd van internet:
Een daglichtlamp is een bijzonder effectief en gemakkelijk middel om vermoeidheid en somberheid in het najaar tegen te gaan. Een daglichtlamp is een speciale lamp die wordt gebruikt bij de behandeling van vermoeidheids- en somberheidsklachten en zelfs seizoensgebonden depressies (winterblues, winterdip en winterdepressie). Maar ook werkt een daglichtlamp bij een verschoven dag-/nachtritme door jetlag of ploegendiensten.
Met daglichttherapie wordt het tekort van daglicht in het donkere najaar gecompenseerd. Een daglichtlamp straalt een bijzonder helder licht uit, waardoor uw hersenen een signaaltje krijgen om een hormoon aan te maken, waar u opgewekter en fitter van wordt.

Ik heb elk jaar enorm last van winterblues en merk dat ik daar fysiek ook echt van afzie dus ik wil daar graag iets aan doen en dit werd mij aangeraden door een vriendin. Nog iemand ervaring? :)

marygoround

Re: Ervaringen daglichtlamp (winterdepressie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:15

Ik gebruik al jaren een daglichtlamp! De sombere gevoelens zijn aanzienlijk minder en in de ochtend voel ik mij frisser en fysiek minder ‘ziek’. Ik gebruik hem opbouwend een kwartier tot half uur voordat ik echt op sta, even een kopje thee erbij en rustig wakker worden.
Het is geen wondermiddel, dat niet, maar het helpt me aanzienlijk en ik wil niet meer zonder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:19

Is een kwartier tot half uur per dag dus al voldoende ? En moet je er dan echt voor gaan zitten en erin kijken ?
Zijn er nog bepaalde merken beter ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:19

Nee, ervaring niet maar het principe waarop het gebaseerd is, ken ik wel.

Het is gebaseerd op veel licht van een helder witte kleur. Als je dus een 4-lamps TL-bak neemt (of twee, of drie) en daar kleur 865 TL-lampen in doet, heb je soort van hetzelfde effect. Voor jou zou dat een simpele manier kunnen zijn om na te gaan of het voor je kan werken.

Voor mensen met lichte klachten kan dit al voldoende zijn, heb je er serieuzer last van, zal het wellicht niet voldoende zijn maar de klachten wel kunnen verlichten.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:21

Ik ben ook heel benieuwd. Eind oktober krijg ik van Lentis 2 weken lang een lichttherapielamp te leen. Ik ben heel benieuwd of het bij mij ook gaat werken.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 20:32

Ladybird schreef:
Ik ben ook heel benieuwd. Eind oktober krijg ik van Lentis 2 weken lang een lichttherapielamp te leen. Ik ben heel benieuwd of het bij mij ook gaat werken.

Oh als je wilt mag je altijd je ervaring daarna delen :D super interessant :)

Ja ik vind het zelf een heel interessant concept alleen beetje duur om dat zomaar even te gaan halen. Dus ik dacht, Bokt To The Rescue :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:34

Wij hebben een daglichtding staan, maar ik ervaar geenverbetering aan de winterdip. Ik ben altijd blij als de winter weer voorbij is

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:40

Ik heb zo'n ding (16 jaar terug geerfd van mijn moeder) en ik vind het heerlijk.

Vorig jaar was het lang erg warm en zonnig in de herfst - maar mijn hersenen staan ingesteld op Afrikaanse zon. ("Als diersoort mens komen we uit Afrika.") Al was het warm: ik heb last van die korte dagen.
Ik had een buurvrouw, 'die ook een daglichtlamp had', mijn hoela. Ze zette het ding aan de andere kant van de kamer, achter haar rug, etc.
Je 'moet' echt zonnebaden = lekker recht ervoor in het licht gaan zitten. ("Moeten, moeten...? Dat is heerlijk!!")

Ladybird: rot dat je nog zo'n drie weken moet wachten...!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:56

Is een daglichtlamp hetzelfde als een lichttherapie lamp?
Die heb ik namelijk, eerder was ik altijd vreselijk moe in de winter, door gebruik van die lamp ervaar ik bijna geen verschil meer met zomers.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:14

Ik kreeg helaas pijnlijke ogen van mijn daglicht lamp, hoewel ik er niet recht in keek. Jullie daar geen last van?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:44

Ik twijfelde al een paar jaar om er een aan te schaffen tot ik er vorige week 1 in de kringloopwinkel vond. Ga deze winter eindelijk ontdekken of het wel of niet werkt voor mij. Ik ben benieuwd......

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:58

Ik heb een lichttherapie bril, en die zet ik sochtends ongeveer een half uur op, voel ik me alsnog erg moe dan rond 18:00 nog een half uur. Ik merk wel verschil. Mijn winterdip is niet weg, maar ik ben wel wat fitter. Dat scheelt al een hoop!

Ik ben er niet de persoon voor om echt voor een lamp te gaan zitten dus de bril is echt een uitkomst.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:00

En merken jullie dan echt verschil in vermoeidheid? Of ook opgewektheid etc want ik verlies in de winter ook vaak de "zin" om dingen te doen.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:07

marygoround schreef:
Ik gebruik al jaren een daglichtlamp! De sombere gevoelens zijn aanzienlijk minder en in de ochtend voel ik mij frisser en fysiek minder ‘ziek’. Ik gebruik hem opbouwend een kwartier tot half uur voordat ik echt op sta, even een kopje thee erbij en rustig wakker worden.
Het is geen wondermiddel, dat niet, maar het helpt me aanzienlijk en ik wil niet meer zonder.

Ik vraag me altijd af of je dan in het voorjaar geen last hebt van heel vroeg wakker worden? Ik zit ook al een paar jaar te denken om een lamp aan te schaffen die 's ochtends langzaam aan gaat, omdat ik echt moeite heb met mijn bed uit komen als het nog donker is (en al helemaal als het vies weer is zoals vandaag :P ). Maar ik durf het niet zo goed omdat ik nu al in het voorjaar vaak vroeg wakker word (als de zon opkomt) en ik bang ben dat dat alleen maar erger wordt als ik nu een lamp ga gebruiken om 's ochtends wakker te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:19

Ze hebben nu bij Ikea een nieuw soort lamp voor in huis, die ook daglicht geeft. Zo mooi! Wanneer je daar voor staat voel je je echt goed. Ze hebben hem ook op raamformaat, zodat je hem aan je muur kan hangen. Weet alleen niet of ze hem ook al in NL hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:29

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:30

Topic van vorig jaar met dezelfde vraag

Ik zet mijn lamp nu niet meer elke dag aan, maar enkel als ik aan m'n bureau zit te werken. Laatst had ik hem echt anderhalf uur aan en kon ik 's avonds niet slapen omdat ik nog zó opgewekt was. Echt briljant!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:38

Wat fijn dat het voor zoveel mensen heeft gewerkt! Helaas heeft lichttherapie voor mij niks uitgehaald, ik heb nog meer baat bij vitamine D supplementering dan die ellendige lampen waar ik al ik weet niet hoeveel aan uitgegeven heb :o

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:40

Ooit een aantal weken geprobeerd, hielp me sneller 'fit' worden na het opstaan.
Uiteindelijk niet aangeschaft vanwege de kosten toen. Zie dat de prijzen nu gunstiger zijn!

Nog een tip, slik vitamine D bij. Of beter, laat even testen bij de huisarts. Voor mij is dat een nog grotere 'oorzaak'. Ook gerelateerd aan zon en daglicht.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:53

Interessant topic! Ik volg even, want ik wil ook zelf zo'n lamp aanschaffen na vorig jaar lichttherapie te hebben gedaan bij een kliniek. Dat leek toen goed te helpen. Naast de vragen van de TS ben ik ook benieuwd naar het volgende: hoeveel lux zou zo'n lamp minimaal moeten zijn om effect te hebben?

Daarom heb ik even zitten googlen en zag op amazon.de een review van het merk Beurer (type TL 55 Day & Night) dat als beste uit een Duitse test kwam. Ik heb het via Google even snel in het Nederlands vertaald:
Citaat:
Geen werking mogelijk bij 2000 lux
Deze "licht douche" is vermoedelijk 10.000 Lux. Uiteraard zijn er veel lichtgelovige kopers hier. Iedereen die iets meer bij fysica opgelet heeft, weet dat Lux alleen maar zin heeft in samenhang met de afstand tijdens de meting . Maar precies deze belangrijke verklaring wordt niet door de fabrikant benoemd. Ik heb gemeten: 10.000 lux wordt bereikt op een afstand van 8 cm van de lamp. Dit is ongeveer zo lang als een vinger. NIEMAND zit zo dicht bij de lamp en kijkt 30 minuten tegelijk! Maar voor een effect zijn 30 minuten bij 10.000 Lux nodig!

U kunt ook genoeg hebben aan 120 minuten bij 2.000 lux . Deze 2.000 lux bereikt deze lamp op een afstand van 22 cm. Dit is zo dichtbij als een broodmes lang is. Ook deze afstand is veel te dichtbij en NIEMAND houdt het 2 uur uit zo dicht bij deze lamp!

Dan zou je dus een lamp moeten kopen met een hele hoge lichtsterkte om daadwerkelijk resultaat te hebben (als je er een stukje vanaf zit)?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:10

Citaat:
Ik vraag me altijd af of je dan in het voorjaar geen last hebt van heel vroeg wakker worden? Ik zit ook al een paar jaar te denken om een lamp aan te schaffen die 's ochtends langzaam aan gaat, omdat ik echt moeite heb met mijn bed uit komen als het nog donker is (en al helemaal als het vies weer is zoals vandaag :P ). Maar ik durf het niet zo goed omdat ik nu al in het voorjaar vaak vroeg wakker word (als de zon opkomt) en ik bang ben dat dat alleen maar erger wordt als ik nu een lamp ga gebruiken om 's ochtends wakker te worden

..."hangt er van af".
In principe is wakker worden omdat het licht wordt zo slecht nog niet, maar 'hoe dichter bij Scandinavië' hoe belangrijker het wordt om 's zomers ook in het donker te kunnen slapen.

Maar ik ben geneigd te zeggen dat het niet zozeer iets is wat je je aanwent, maar gewoon hoe ons lichaam in elkaar steekt. (Veel donker is veel melatonine dus slaperig - veel zon is veel serotonine en stukken actiever.)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:22

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:30

Vorig jaar heb ik mijn daglichtlamp voor het eerst gebruikt. Ik heb flink last van herfst/winterdips, maar heb vorig jaar niet zo veel verschil gemerkt.

Wat ik heb begrepen is dat het effect het grootst is als je de lamp gebruikt vanaf het moment dat de dagen korten en de dip nog niet is begonnen. Hoe later je begint in de herfst, hoe minder het effect. Daarom ben ik nu maar vast begonnen en ga ik nog eens proberen of het wat effect heeft.

Interessant om te lezen dat de lamp voor velen zo goed werkt!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:41

Die lampen van Ikea zijn mooi maar lijken me zo op het eerste gezicht geen daglichtlampen, die aan een winterdip kunnen bijdragen. Of vergis ik me?