lief zijn voor jezelf.

Moderators: Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird, Princesj, Hanmar, Giolli, Mondy

dewilderoos

lief zijn voor jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 12:32

Hallo,
Ik hoor de laatste tijd veel over lief voor jezelf zijn.
Nu heb ik daar eens over nagedacht en vraag mij eigenlijk af; Wat is dat eigenlijk?
En wat doe jij eigenlijk om lief voor jezelf te zijn?
Persoonlijk heb ik eigenlijk geen iedee wat daar nu eigenlijk mee bedoeld word..

Over illegale houtkap en ontbossing, maken wij ons heel erg boos.
Als milieuvriendelijke oplossing, is ons zadel dan ook boomloos. (@mkdemanvan)

miesnaom

Re: lief zijn voor jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:35

Niet zo"n hoge eisen stellen/ foutje maken mag. Kado voor jezelf

Naomie

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:40

Lief zijn voor jezelf, ofwel goed voor jezelf zorgen. Persoonlijke hygiëne, goede voeding, voldoende slaap/ontspanning etc. en niet omdat het "normaal is" maar omdat je het waard bent én ook vind dat je het waard bent.

Maar ook voor jezelf opkomen, dát doen wat je leuk vindt en wat miesnaom zegt; niet te hoge eisen stellen aan de dingen die je doet.
Laatst bijgewerkt door linnnh op 29-09-17 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hee nieuwsgierig aagje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:40

Niet te streng zijn voor jezelf idd. Sommige mensen gunnen zichzelf geen foutjes, denken heel negatief over bepaalde dingen, terwijl dat eigenlijk misplaatst of onnodig is. Dus kijk naar je goede kanten, zeg tegen jezelf dat je iets goed eb gedaan, dat je trots bent op jezelf en wie je bent als persoon.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:56

Ben ten opzichte van anderen vaak veel milder dan tegenover mezelf. Soms heb ik een moment waaruit die discrepantie in mijn gedachtegang blijkt en heb ik door hoe ontzettend streng ik voor mezelf ben. Het streeft ook gewoon totaal zijn doel voorbij. Zo'n moment probeer ik dan altijd in mijn geheugen te griffen en weer wat liever voor mezelf te zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:05

Vandaag kan ik niet lief voor mijzelf zijn. De hele dag gaat er al van alles mis, waar ik normaal gesproken juist enorm voor zou waken. In al die welzijnsboekjes en tijdschriften staan tips om liever voor jezelf te zijn, maar ik kan het niet. Zo moest ik vandaag een belangrijke brief de deur uit doen naar ruim 300 mensen. Normaliter ben ik erg op de letter wat dat betreft, maar ik was per ongeluk verderop in de tekst een aanpassing vergeten. Door de hele brief was het goed aangepast, behalve in één regel. Ik heb de opdrachtgevende collega een mailtje gestuurd dat er vast geen doden bij vallen, maar ik zit er op een of andere manier nu thuis nog steeds mee. We grapten 's morgens al dat iedereen een fout kan maken en ik was die ochtend al lekker bezig om het (dure) briefpapier met de verkeerde tekst te printen... Daarna de fout - dacht ik - hersteld, maar niet dus. Er liggen nu ruim 300 brieven, ingepakt en wel in de verzendbak. Had ik die brief zelf ondertekend, was er - voor mijn gevoel - geen man overboord. Helaas was deze brief ondertekend door de directie en die zijn (terecht in de meeste gevallen) nogal stipt.

Dus als iemand nog een tip heeft om dat rotgevoel weg te krijgen, dan wil ik die graag toepassen.

Let wel: ik kan soms dagen met buikpijn lopen vanwege een stommigheidje, terwijl ik een paar weken later de boel wegwuif. Ik wil zo graag leren om op het moment suprême er niet zo zwaar aan te tillen voor mijzelf. Als een ander een fout(je) maakt, til ik er niet zwaar aan of in ieder geval aanzienlijk minder.

Eindelijk een klein beetje boerin!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:56

Shenavallie, is het een inhoudelijke fout of is het tekstueel?

Ik heb vandaag voor het eerst in maanden eigenlijk gewoon weer een rustig gevoel. Op vakantie op zich ook wel, maar betrapte mijzelf vandaag eindelijk weer eens dat ik buiten liep te glimlachen. Een momentje waarop ik dacht dat het ook echt wel gewoon mocht. Ja er gaan dingen fout en het loopt niet altijd even soepel. Maar er is geen man overboord als het niet loopt zoals ik wil. Rust in de kop is belangrijk.

en lief zijn voor mijzelf? Regelmatig een dagje wellness, of chocolade. Of gewoon... Even helemaal niks doen. Want als jij al niet lief bent voor jezelf, waarom zou een ander dat dan wel zijn?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:59

In de inleiding moest ik het hebben over abonnement 1, wat ik ook netjes vermeld had, maar even verderop in de tekst stond tussen de regels door de naam van abonnement 2 in plaats van de naam van abonnement 1. Misschien voor een ander een kleinigheidje, maar ik kan hier dus echt last van hebben. :o
Nu weet ik dat er zo vaak brieven van bedrijven de ronde doen met fouten, zo niet gewoon tenenkrommende fouten, dus daar probeer ik dan maar aan de denken. Toch blijft het knagen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:03

Oh, nog een moment van niet lief kunnen zijn voor mijzelf. Ik koop zelden kleding voor mijzelf, wel voor mijn man en zoon. Nu had ik na jaren toch echt een paar nieuwe broeken voor de winter nodig, maar ik zag in de 'sale' ook een mooi zomershirtje. Dus heb ik de broeken (geen uitverkoop) en het shirtje gekocht. Samen 95(!) euro. Ik schrok me dood... Heb het thuis nog even overlegd en gezegd dat ik het met alle liefde weer terug stuur en dan nog wel een jaartje langer met mijn broeken doe (dan stik ik die naden nog wel een keer extra dicht), maar mijn man vond dat ik de broeken inderdaad nodig had. Ook het shirtje vond hij erg leuk. Ik zit naast de buikpijn die ik al had nu met dubbele buikpijn, omdat ik het voor mijn gevoel veel te duur is allemaal. Mijn man heeft nieuwe schoenen nodig, dan geef ik het liever daar aan uit.
Zo f*cking frustrerend dat gedrag van mijzelf... :x

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:20

Niet zo hard en streng zijn voor jezelf. Gun jezelf emoties te voelen, je mag verdrietig zijn, je mag huilen, je hoeft je niet sterk te houden. Daarin mag je ook lief zijn voor jezelf.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:29

Gewoon eens rustig achter de krant en een bakkie cappuccino zitten terwijl er bergen werk is. Zie ik morgen wel weer. Genieten van je leven en de mensen en dieren om je heen kost niets en fouten? Die maakt iedereen, morgen weer een dag.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:31

Voor mij betekent dat goed voor mezelf zorgen (genoeg drinken, gezond eten, goed slapen en lekker sporten) en zo nu en dan toegeven aan de behoefte om iets anders te doen dan ik eigenlijk moet doen. Bijvoorbeeld lekker lang in bad en dan netflixen in plaats van huiswerk maken (hangt er natuurlijk vanaf wat voor huiswerk het is, maar meestal werk ik vooruit). En verder gewoon leuke dingen doen, jezelf niet te hard beoordelen. En als ik fouten maak bedenk ik me gewoon dat het nog altijd beter is dan niet proberen :)

ᗪIᖇTY ᗰIᑎᗪ IS ᗩ ᒍOY ᖴOᖇᕮᐯᕮᖇ.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 18:40

okee, maar doe je dat dan heel bewust een paar keer per dag lief tegen jezelf?

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:44

dewilderoos schreef:

Nee, ik persoonlijk probeer er de hele dag door een beetje op te letten. Ik sta er niet te lang bij stil, maar als er iets misgaat en ik begin mezelf in mijn hoofd helemaal af te katten corrigeer ik dat naar "geeft niks, gewoon even oplossen" en als dat niet gaat wordt het "kan gebeuren, volgende keer beter" en dan probeer ik het bewust los te laten. En als ik bang ben dat anderen slechte dingen over me denken ga ik niet in die onzekerheid zitten maar probeer ik het te relativeren. Het gaat vaak heel onbewust, maar het scheelt wel enorm. Ik denk dat mensen over het algemeen bedoelen met lief zijn/niet streng zijn voor jezelf dat je jezelf niet zo veel verwijten moet maken

ᗪIᖇTY ᗰIᑎᗪ IS ᗩ ᒍOY ᖴOᖇᕮᐯᕮᖇ.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:46

-Fouten maken mag
-Je mag soms op de bank ploffen en HELEMAAL niets doen
-Je hoeft niet altijd andere te helpen, als je je er niet goed bij voelt doe het niet
-Stel niet te hogen eisen

Etc

So what if im crazy? The best people are.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:53

Shenavallie schreef:
Oh, nog een moment van niet lief kunnen zijn voor mijzelf. Ik koop zelden kleding voor mijzelf, wel voor mijn man en zoon. Nu had ik na jaren toch echt een paar nieuwe broeken voor de winter nodig, maar ik zag in de 'sale' ook een mooi zomershirtje. Dus heb ik de broeken (geen uitverkoop) en het shirtje gekocht. Samen 95(!) euro. Ik schrok me dood... Heb het thuis nog even overlegd en gezegd dat ik het met alle liefde weer terug stuur en dan nog wel een jaartje langer met mijn broeken doe (dan stik ik die naden nog wel een keer extra dicht), maar mijn man vond dat ik de broeken inderdaad nodig had. Ook het shirtje vond hij erg leuk. Ik zit naast de buikpijn die ik al had nu met dubbele buikpijn, omdat ik het voor mijn gevoel veel te duur is allemaal. Mijn man heeft nieuwe schoenen nodig, dan geef ik het liever daar aan uit.
Zo f*cking frustrerend dat gedrag van mijzelf... :x

Heeeeel herkenbaar! Liever dat m'n vriend een net shirtje heeft dan ik zelf. Koop kleding weinig voor mezelf, vind het zo zonde!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:56

Wat bij mij lief zijn voor mezelf betekend is dat ik mezelf niet overprikkel. Niet 10 dingen op een dag doen waar er maar 7 passen, ook al zijn dit leuke dingen.
Ik heb voor mezelf de switch gemaakt van moeten naar willen, en dit werkt erg positief. Moeten is vaak toch met een negatieve ondertoon. Ik ben me hierdoor echt veel beter gaan voelen.
Ook probeer ik echt goed mijn momenten van rust te pakken, en dit doe ik vaak door in bad te gaan. Als is het maar een half uurtje, ik kom helemaal tot rust en heb de rest van de dag weer volle energie!

♥♥♥♥♥

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 18:57

hmm, interessant! Vind het erg knap dat je jezelf moed in kunt praten en jezelf vergeven. ben nogal een beginner op dit gebied en brand mijzelf gewoonlijk helemaal bij de grond af... En voel mij oprecht dagen schuldig. Als ik het tien keer tegen mijzelf heb gezegd dan geloof ik het niet echt en blijft er een klein stemmetje "stommeling' terug zeggen.. Terwijl ik voor anderen eigenlijk te lief ben en erg goed begrijp dat iets dat verkeerd ging helemaal niet erg is.
Raar ding dat brein.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:14

Het is ook moeilijk om lief te zijn voor jezelf.
Al doende leert men.

Ik zeg tegenwoordig vaker nee. Eerst duurde het een dag dat ik dan een rotgevoel had.
Nu duurt het hooguit een halfuur.

Ik vind het leuk om eens af te spreken met mijn zusje of een vriendin.
Absoluut niet nodig, maar o zo gezellig om ergens iets te gaan drinken.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:12

dewilderoos schreef:
hmm, interessant! Vind het erg knap dat je jezelf moed in kunt praten en jezelf vergeven. ben nogal een beginner op dit gebied en brand mijzelf gewoonlijk helemaal bij de grond af... En voel mij oprecht dagen schuldig. Als ik het tien keer tegen mijzelf heb gezegd dan geloof ik het niet echt en blijft er een klein stemmetje "stommeling' terug zeggen.. Terwijl ik voor anderen eigenlijk te lief ben en erg goed begrijp dat iets dat verkeerd ging helemaal niet erg is.
Raar ding dat brein.

Mijn brein doet/ deed dit ook, met grote regelmaat.

Voor mij geldt: als ik de "behoefte voel" om mezelf dlink af te branden/ moed inspeken lukt niet/ schuldgevoel dat maar blijft hangen
dan zit er ergens een fikse angst.
Soms vind/ vond ik het veiliger om boos te worden op mijzelf dan op de ware schuldige, soms zat er een nare herinnering aan hoe 'een klein foutje dat lijkt op wat ik zojuist deed' mij vreselijk veel ellende heeft opgeleverd - dat soort werk.

En dan werkt (al dan niet per millimeter) de angst attaqueren voor mij beter dan 'doorgaan en doorgaan met proberen mijzelf te overtuigen' (want daar ga ik me alleen maar een minkukel van voelen, zo leert de trieste ervaring).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:26

dewilderoos schreef:

Als je dat normaal nooit doet, is het goed om er een paar keer per dag bij stil te staan. Bijv elke keer als je ontbijt, luncht en dineert. En voordat je naar bed gaat.

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 01:15

Mijn even lief zijn voor mezelf momentje is neerploffen op de bank, dekentje om, kop thee erbij, boek in de hand, kaarsjes, oliebrander of wierook aan en eff helemaal niks moeten. :)

Of juist lekker uitgebreid douchen, scrubben, maskertje, lekkere lotion,enz.

Ik gun mezelf dit soort momentjes eigenlijk veel te weinig.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 06:20

Voor mij valt daaronder dat ik mezelf fouten mag laten maken. Niet te perfectionistisch en gewoon niet te streng zijn voor mezelf. Maakt er veel verschil voor mij, als ik merk dat ik boos word dan zeg ik dat echt tegen mezelf en dat lijkt wel wat te werken :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 06:47

Goed topic voor mij, ik ben keihard voor mezelf :+.
Ik moet presteren, ik ben nooit tevreden over mezelf en wuif mijzelf weg naar anderen.
Ik ben te beroerd om voor mezelf nieuwe spullen te kopen, maar voor een ander geef ik het graag uit.

Mijn emoties laat ik amper aan mensen zien, want die zitten toch niet op mijn problemen te wachten.

Dus ik ga hier wat tips uithalen, en liever voor mezelf zijn :+.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:10

De een na laatste regel herken ik direct: ik lach al mijn problemen weg en zet dagelijks een masker op. Mijn huisarts is na jaren tot de ontdekking gekomen dat ik heel veel emoties achter hou en hij kan inmiddels door dat masker heen prikken. Maar de meeste mensen in mijn omgeving weten niet wat mij werkelijk bezighoudt c.q. hoeveel pijn ik werkelijk heb. Ik zie het als zwakte als ik toegeef, terwijl ik een ander maar wat graag wil helpen om zich goed te voelen. Misschien komt het wel omdat ik te vaak mijn kop gestoten heb wat betreft het vertrouwen in mensen. Dit is mijn manier om mijzelf te beschermen, schijnbaar.

Ook ik hoop op een paar goede tips in dit topic! :j