[ENQ]Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

[ENQ]Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 11:35

Hallo iedereen :wave:

Mijn naam is Anna en ik ben student aan de NHL en ik ben bezig met een onderzoek in opdracht
van de GGD over gezonde voeding bij kinderen. Het doel hier van is ouders bewust te
maken over wat ze hun kind/kinderen meegeven op de basisschool. Ik heb een enquete gemaakt
en hoop dat jullie die voor mij zouden willen invullen.

https://www.survio.com/survey/d/C9A1Y6W7R2Q4P2O5P

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Berdien op 20-09-17 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:53

Mij wordt niet helemaal duidelijk voor welke doelgroep de enquête bedoeld is. Is dit alleen voor mensen met kinderen in die leeftijdscategorie of voor iedereen?

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 12:02

Siesjuh schreef:
Mij wordt niet helemaal duidelijk voor welke doelgroep de enquête bedoeld is. Is dit alleen voor mensen met kinderen in die leeftijdscategorie of voor iedereen?


Mag ingevuld worden door ouders met kinderen in het algemeen, leeftijdcategorie heb ik weg gehaald.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:04

Ik heb hem ingevuld, heb een zoontje van 6 jaar.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:08

Klopt het dat het alleen over drinken gaat?
Ik vind sommige vragen behoorlijk suggestief gesteld. "Heeft u weleens nagedacht uw kind water mee te geven" bijvoorbeeld. Een van de antwoorden is wel dat je je kind al water meegeeft, maar toch...

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:09

Ik heb hem voor je ingevuld. Onze dochter is 6 jaar.

Moet wel zeggen dat die hele hype over suikerhoudende dranken mee naar school vreselijk overdreven vind :D Pakje bevat 200ml die ze voor de makkelijk mee krijgt naar school. Minder kans op lekken in de tas en voor haar makkelijker te openen.

edit: mis ook de vragen over wat je kind de rest van de dag thuis drinkt en welk eten ze mee naar school krijgen.

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 12:12

ukkiepuk schreef:
Ik heb hem voor je ingevuld. Onze dochter is 6 jaar.

Moet wel zeggen dat die hele hype over suikerhoudende dranken mee naar school vreselijk overdreven vind :D Pakje bevat 200ml die ze voor de makkelijk mee krijgt naar school. Minder kans op lekken in de tas en voor haar makkelijker te openen.

edit: mis ook de vragen over wat je kind de rest van de dag thuis drinkt en welk eten ze mee naar school krijgen.



Dankjewel! En bedankt voor je feedback, wellicht voor de volgende keer kan ik het aanvullen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:15

Ingevuld, maar ik vind het onderzoek wel heel erg op enkel drinken gericht. Terwijl als je kijkt wat sommige kinderen aan eten meekrijgen schokkender is (koekjes in de kleine pauze, een wit bolletje met chocopasta en een stukje cake bij de broodtrommel in e.d.).

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:16

Ik vind het niet een heel sterke enquête, maar ik heb hem zo ruim mogelijk ingevuld. Wel zou ik een vraag erbij hebben gedaan met de leeftijdaanduiding van de kinderen. Een 3 jarige geef je namelijk niet zo snel een glaasje fris, als een kind van 10.. succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34650
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:20

Cake in de broodtrommel :=

Water mee geven naar school zou ik echt nooit doen. Dan is het lekkerder om op school zelf een vers bekertje water te pakken.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:21

Ik wou de enquete invullen, maar ben afgehaakt.

Ik vind het tegenwoordig zo triest dat kinderen niks meer mee mogen hebben naar school. Enkel water, een droge koek, fruit en een droge boterham worden gedoogd.

'In mijn tijd' mocht je als ouder nog beslissen wat je kind at.. En waren we echt niet allemaal te dik..

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:22

Wilde hem graag voor je invullen. Maar is alleen geschikt voor kinderen in de schoolleeftijd :)
Succes met je enquete verder.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:46

SusanH schreef:
Cake in de broodtrommel :=

Water mee geven naar school zou ik echt nooit doen. Dan is het lekkerder om op school zelf een vers bekertje water te pakken.


Ik doe er 2 ijsblokjes in, lekker koud :D dan heeft ze meer tijd om te eten en drinken dan wanneer ze in een rij voor de kraan moet gaan staan.

Balou, ik kreeg vroeger naar school ook geen limonade of snoep ofzo mee hoor. Kreeg (lauwe :r ) schoolmelk en een appel. En wat is er triest aan water? Mn dochter is er gek op! Verkiest dat meestal boven limonade.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:50

Het is maar net wat je ze aanwendt.

Bij mijn huisarts hangt in de wachtkamer een poster met daarop allerlei pakjes en flesje geplakt met daarbij vermeld hoeveel suikerklontjes erin verwerkt zitten. Echt wel een goede eyeopener!

Water drinken is echt niet zielig. Juist niet. Was mijn moeder zich in mijn jeugd maar beter bewust geweest van gezonde eet- en drinkgewoontes. Naast het profijt wat je daar je hele leven van hebt, had het me ook wat ongezonde, hardnekkige gewoontes gescheeld.

Edit: enquête ingevuld :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-09-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:53

niemand zegt dat water drinken zielig is. Wel dat "men" een beetje uit de bocht aan het gaan is wb de regels op suikerhoudende drankjes en het gedram er over. :)

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:59

De feiten wijzen er anders op dat het "gedram" (het is maar hoe je het wenst te beoordelen natuurlijk) broodnodig is.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:59

Heb hem ingevuld maar vind het ook zo overdreven allemaal. Mijn dochter drinkt met sporten genoeg water dus dat pakje wicky in de pauze maakt echt niet uit. Vroeger werd er nooit zo'n drama van gemaakt en waren ook niet alle kinderen dik.
Daarbij vind ik de enquete niet compleet. Want je wil een onderzoek naar gezond gewicht bij kinderen maar vraagt alleen naar pakjes drinken? Niet naar een eetpatroon, niet naar sporten etc.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:10

Boras schreef:
Bij mijn huisarts hangt in de wachtkamer een poster met daarop allerlei pakjes en flesje geplakt met daarbij vermeld hoeveel suikerklontjes erin verwerkt zitten. Echt wel een goede eyeopener!

Hier precies zo bij de consultatiebureau, het was voor mij ook een echte eyeopener. Mijn oudste was toen een baby dus dat veranderde het drinken wat hij kreeg niet maar het heeft het wel beïnvloed wat ze nu krijgen.

En een pakje drinken waar volgens onderzoek 5 suikerklontjes in zit een keer geven maakt bij een gezond kind weinig uit maar wanneer een kind dit de hele dag door drinkt is het in mijn ogen een ander verhaal.

Ik heb de enquete ingevuld maar ik vond het erg karig, de titel en de beginpost vond ik niet overeenkomen met de enquete. Aan de hand van alleen drinkgedrag kun je niet beoordelen of een kind een gezond gewicht heeft.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:10

Ik las het inderdaad anders dan dat het er staat. Toch vind ik dat overdreven ook wel weer meevallen. Ik weet natuurlijk niet hoe het er op andere scholen aan toe gaat, maar bij ons moeten ze 1 dag water of fruit mee naar school, de andere dagen is het drinken vrij, en moet het tussendoortje "gezond" zijn. Maar een koekje oid mag dan ook gewoon, het gaat erom dat er bijv geen zak snoep mee naar school gegeven wordt. Want, ja, dat gebeurt dus wel als je helemaal geen regeltjes hebt. Zelfs bij de kleuters al...

Een aantal van jullie over vroeger, maar in mijn tijd (en dat is nou echt nog niet zó lang geleden) bestonden pakjes wicky enzo nog niet. Er waren pakjes appelsap en sinaasappelsap geloof ik, maar ik heb nooit gezien dat iemand bij mij ook school dat mee kreeg hoor, dat was meer voor speciale gelegenheden. Iedereen had schoolmelk, en dan kon je kiezen uit gewone melk of karnemelk. Tussendoor een appel of banaan, en 1x per jaar mocht je 1 snoepje mee naar school, de dag na sint maarten. Het enige wat echt anders was dan nu was het trakteren, daarbij mocht wel alles. Maar ik zat ook in een klas met 12 kinderen, dus zo vaak was dat nu ook weer niet, heel anders dan in klassen van 35. Nou weet ik natuurlijk niet hoe dat was voor de mensen die iets jonger zijn dan ik, maar ik herken het iig niet dat iedereen maar alles mee naar school mocht.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:10

Boras schreef:
De feiten wijzen er anders op dat het "gedram" (het is maar hoe je het wenst te beoordelen natuurlijk) broodnodig is.

Ik denk dat de suikerhoudende dranken een minder groot probleem zijn dan het feit dat de digi-generatie nog amper lichaamsbeweging heeft op dat uurtje sporten drie keer per week na als ze dat al doen.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:13

Ga dan eens gericht op zoek naar info, je zult ervan versteld staan wat een grote invloed ongezond eten en drinken hebben.
Het zijn allebei problemen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:15

Het zijn niet alleen de suikerhoudende dranken, maar ook suiker in vleeswaren, brood en noem het maar op, alles bij elkaar zorgt er gewoon voor dat mensen dik worden, helemaal in combinatie met weinig lichaamsbeweging. Dat zie ik hier op straat ook en ik denk dat het goed is wanneer mensen zich hier van bewust worden zodat ze met alle informatie een keuze kunnen maken of ze nog meer suiker tot zich nemen door suikerhoudende drinken te kiezen of met de auto te gaan in plaats van te fietsen.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:18

Laura82 schreef:
SusanH schreef:
Cake in de broodtrommel :=

Water mee geven naar school zou ik echt nooit doen. Dan is het lekkerder om op school zelf een vers bekertje water te pakken.


Ik doe er 2 ijsblokjes in, lekker koud :D dan heeft ze meer tijd om te eten en drinken dan wanneer ze in een rij voor de kraan moet gaan staan.

Balou, ik kreeg vroeger naar school ook geen limonade of snoep ofzo mee hoor. Kreeg (lauwe :r ) schoolmelk en een appel. En wat is er triest aan water? Mn dochter is er gek op! Verkiest dat meestal boven limonade.


Jammer dat het zo uit context wordt getrokken..

Ik vind water niet triest, ik vind het triest dat een kind niks anders meer lijkt te mogen.

Kinderen mogen geen suiker mee, maar ze mogen wel met de tablet op de bank.. Dit is overigens net zo generaliserend als 'geen enkel kind mag iets anders als water' uiteraard..

Maar de wereld is momenteel zo krom.. Hier mag kindlief enkel water naar school, brood met vlees of kaas en een droog koekje.
Chocolade, smarties of andere toppings op koekjes is uit den boze. Dan mag het niet gegeten worden.. Wafeltjes met chocopuntjes er in mag ook absoluut niet.

Toch is kindlief aan de zware kant, immers, buiten spelen in niet leuk en niemand anders speelt buiten. Dit proberen we toch zoveel mogelijk te stimuleren. Maar dat is toch lastig als de rest van de kiddos opgesloten zitten met hun neus voor de tv..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:53

Dat wisselt dan sterk per school, dit herken ik niet van de school waar mijn oudste op zit.
Hij moet 3 bekers met drinken meenemen, fruit, een broodtrommel met brood en een koekje. Wat mag je allemaal zelf bepalen.
Het ene kind krijgt pakjes met drinken mee , de ander drinkbekers met melk en water.

Ik vind je laatste zin niet prettig overkomen, het is de keuze per ouder hoe ze hun kind willen opvoeden en zij zijn niet verantwoordelijk voor het speelplezier van jouw kind.
Wellicht is afspreken met klasgenoten dan een optie of een speelparadijs voor kinderen als je wilt dat je kind met andere kinderen speelt.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:59

Het ene kind heeft ook gewoon meer aanleg om zwaarder te zijn dan een ander kind. Ik ken echt hele dunne sprietjes die zoals jij dat noemt altijd achter de tablet hangen en veel snoepen. Maar ook zwaardere kinderen die juist weinig suikerdrankjes drinken en proberen wat actiever te zijn.

Gewicht is van meer dingen afhankelijk dan van suikerhoudende drankjes.
En daarbij zegt gewicht ook niet alles, eerder het vetpercentage. Mijn dochter is voor haar lengte behoorlijk zwaar maar er zit geen vetje op. Ze turnt 5 x in de week en het is allemaal spier.