[ENQ]Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:21

Bij mijn zoontje op school loopt een proef waarbij de kinderen via school/dietisten een gevarieerde lunch en tussendoortjes krijgen aangeboden. Zijn kunnen qua drinken geloof ik kiezen uit water/melk en drinkyoghurt(soms). Verder is het menu dagelijks verschillend en wisseld het dagmenu elke 3 maanden. Ze krijgen ook groenten, nootjes etc aangeboden. Laatst had hij couscous geproefd, iets wat ik nog nooit gemaakt heb. Wil je als ouder niet dat je kind een bepaald voedingsmiddel binnen krijgt kun je dit aangeven.
Verder krijgen alle kinderen een uur beweging tijdens de tussenschoolse opvang. Dat kan vanalles zijn en aangepast op de leeftijd. Maar denk bijv. aan judo, apenkooien etc. Hiernaast zijn de reguliere gymlessen er ook nog.

Ik vind dit een prima systeem en het zou mooi zijn wanneer het op meer scholen werd aangeboden. Naar mijn mening is het namelijk de combinatie eten/drinken/bewegen die ervoor zorgt dat onze kinderen gezonder worden.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:26

gekoppaard schreef:
Bij mijn zoontje op school loopt een proef waarbij de kinderen via school/dietisten een gevarieerde lunch en tussendoortjes krijgen aangeboden. Zijn kunnen qua drinken geloof ik kiezen uit water/melk en drinkyoghurt(soms). Verder is het menu dagelijks verschillend en wisseld het dagmenu elke 3 maanden. Ze krijgen ook groenten, nootjes etc aangeboden. Laatst had hij couscous geproefd, iets wat ik nog nooit gemaakt heb. Wil je als ouder niet dat je kind een bepaald voedingsmiddel binnen krijgt kun je dit aangeven.
Verder krijgen alle kinderen een uur beweging tijdens de tussenschoolse opvang. Dat kan vanalles zijn en aangepast op de leeftijd. Maar denk bijv. aan judo, apenkooien etc. Hiernaast zijn de reguliere gymlessen er ook nog.

Ik vind dit een prima systeem en het zou mooi zijn wanneer het op meer scholen werd aangeboden. Naar mijn mening is het namelijk de combinatie eten/drinken/bewegen die ervoor zorgt dat onze kinderen gezonder worden.


Oh dat is wel modern! Nog nooit van gehoord. Hier wel 2 x per week gymmen maar geen aangeboden lunches ofzo.
Je moet zelf eten en drinken meegeven voor de pauze en evt overblijven.
Vroeger hadden we schoolmelk, dat vind ik wel jammer dat dit afgeschaft is.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:34

ga hem invullen als er meer tijd is....waarschijnlijk als ze op bed liggen ;)

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:45

Balou_k schreef:
Laura82 schreef:

Ik doe er 2 ijsblokjes in, lekker koud :D dan heeft ze meer tijd om te eten en drinken dan wanneer ze in een rij voor de kraan moet gaan staan.

Balou, ik kreeg vroeger naar school ook geen limonade of snoep ofzo mee hoor. Kreeg (lauwe :r ) schoolmelk en een appel. En wat is er triest aan water? Mn dochter is er gek op! Verkiest dat meestal boven limonade.


Jammer dat het zo uit context wordt getrokken..

Ik vind water niet triest, ik vind het triest dat een kind niks anders meer lijkt te mogen.

Kinderen mogen geen suiker mee, maar ze mogen wel met de tablet op de bank.. Dit is overigens net zo generaliserend als 'geen enkel kind mag iets anders als water' uiteraard..

Maar de wereld is momenteel zo krom.. Hier mag kindlief enkel water naar school, brood met vlees of kaas en een droog koekje.
Chocolade, smarties of andere toppings op koekjes is uit den boze. Dan mag het niet gegeten worden.. Wafeltjes met chocopuntjes er in mag ook absoluut niet.

Toch is kindlief aan de zware kant, immers, buiten spelen in niet leuk en niemand anders speelt buiten. Dit proberen we toch zoveel mogelijk te stimuleren. Maar dat is toch lastig als de rest van de kiddos opgesloten zitten met hun neus voor de tv..


En jammer dat jij mijn post waarin ik aangeef het anders gelezen te hebben dan het bedoeld was negeert... Tsja, zo kunnen we wel doorgaan he...

Je redenatie is overigens net zo krom als "de wereld". Als kinderen geen suiker mee mogen naar school is vanuit de school bepaald, dat kinderen thuis op de bank mogen hangen met de tablet wordt toegestaan vanuit de ouders. Het een heeft dus niets met het ander te maken. Wel kunnen beiden een oorzaak zijn van overgewicht. Het enige wat een school daar verder aan kan doen, is voldoende bewegingsonderwijs geven, wat gelukkig bij onze school wel veel aan bod komt. Verder is het toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders.

En in die zin ben ik het er wel mee eens dat er soms teveel vanuit scholen bepaald wordt, het is nogal betuttelend. En als scholen daar heel strikte regels in hanteren, vind ik dat ook niet ok. Maar zoals op onze school, 1 dag waarom water en fruit "verplicht" is, vind ik niets mis mee.

Wbt het buitenspelen van kinderen, dat gebeurt hier gelukkig nog wel heel veel. En ja hoor, ze zitten ook weleens op de tablet, of voor de tv... Blijven genoeg uren in de dag over om te spelen en bewegen gelukkig.

Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:45

C_arola schreef:
Dat wisselt dan sterk per school, dit herken ik niet van de school waar mijn oudste op zit.
Hij moet 3 bekers met drinken meenemen, fruit, een broodtrommel met brood en een koekje. Wat mag je allemaal zelf bepalen.
Het ene kind krijgt pakjes met drinken mee , de ander drinkbekers met melk en water.

Ik vind je laatste zin niet prettig overkomen, het is de keuze per ouder hoe ze hun kind willen opvoeden en zij zijn niet verantwoordelijk voor het speelplezier van jouw kind.
Wellicht is afspreken met klasgenoten dan een optie of een speelparadijs voor kinderen als je wilt dat je kind met andere kinderen speelt.


Dat is inderdaad zeer persoonlijk.. Het gaat mij niet eens zozeer om de interactie met kinderen. Dat gebeurt indertijd op speeldagen met klas of leeftijdsgenootjes. Ik vind het echter jammer dat de maatschappij het niet lijkt toe te staan dat de kinderen tegenwoordig nog buiten spelen.

Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:48

Balou_k schreef:
C_arola schreef:
Dat wisselt dan sterk per school, dit herken ik niet van de school waar mijn oudste op zit.
Hij moet 3 bekers met drinken meenemen, fruit, een broodtrommel met brood en een koekje. Wat mag je allemaal zelf bepalen.
Het ene kind krijgt pakjes met drinken mee , de ander drinkbekers met melk en water.

Ik vind je laatste zin niet prettig overkomen, het is de keuze per ouder hoe ze hun kind willen opvoeden en zij zijn niet verantwoordelijk voor het speelplezier van jouw kind.
Wellicht is afspreken met klasgenoten dan een optie of een speelparadijs voor kinderen als je wilt dat je kind met andere kinderen speelt.


Dat is inderdaad zeer persoonlijk.. Het gaat mij niet eens zozeer om de interactie met kinderen. Dat gebeurt indertijd op speeldagen met klas of leeftijdsgenootjes. Ik vind het echter jammer dat de maatschappij het niet lijkt toe te staan dat de kinderen tegenwoordig nog buiten spelen.


Laura, het is niet mijn intentie geweest dit te negeren. En dat mijn berichten kant nog wal slaan ben ik mij van bewust, ik dacht dat ik dat ook zo had neergezet.. Dat het erg suggestief, generaliserend en niet realistisch is. Ik denk dat er iets mis is gegaan.

De school die hierboven wordt beschreven klinkt overigens onwijs fijn. Daar zou ik ook zeker voor open staan!

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:53

Dan heb ik het anders begrepen dan jij het bedoeld hebt :)

Nou moet ik zeggen dat onze school vrij weinig bemoeit. Kan met voorstellen dat als dit meer is, je ook meer irritatie op dit punt hebt. Ik ben er vooralsnog alleen maar blij mee, daardoor wordt mn dochter, die echt het liefst water drinkt, tenminste ook niet als raar of zielig gezien omdat ze water mee heeft. Want ik ken ook kinderen die daarom gepest zijn.
En fruit in de ochtend was ze ook al gewend. Ik vind het wel prima, want dan kunnen we 's middags tenminste lekker samen een koekje eten :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70681
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:06

Balou_k schreef:
Dat is inderdaad zeer persoonlijk.. Het gaat mij niet eens zozeer om de interactie met kinderen. Dat gebeurt indertijd op speeldagen met klas of leeftijdsgenootjes. Ik vind het echter jammer dat de maatschappij het niet lijkt toe te staan dat de kinderen tegenwoordig nog buiten spelen.

Dat wisselt dan ook erg sterk per wijk/stad. Hier spelen de kinderen in de wijk vanaf het moment dat ze vrij zijn buiten totdat ze 's avonds naar bed gaan en dat is in de hele wijk zo niet alleen in de buurt, ook met regen spelen ze buiten.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:07

eten jullie kinderen dan geen warm eten op school?

hier eten beide kids warm over de middag op school.vandaag bv lasagne,morgen puree met vis en tomaatjes,de dag erna rijst met couscous en kip,....

komt op 2.40 euro voor een maaltijd.

ook qua tussendoortjes regelt de school alles zelf(voor de kleinsten),in de voormiddag altijd fruit als tussendoortje,maar ze kunnen evengoed een boterham met choco/confituur/kaas,eens een yoghurt,eens ontbijtgranen,een koekje,.....

vind ik prima zo,leren ze lekker ook dingen eten die ze thuis minder tot niet eten(wij eten bv nooit rijst,maar toch eten ze beiden(5j en 2.5j) hun volledige portie rijst op als ze dit krijgen op school)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70681
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:09

Ik denk dat dit anders is omdat je in België woont? :) Hier eten de kinderen op school 's morgens fruit, tussen de middag brood en 's middags een koekje.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:16

In Nederland is dat inderdaad niet gebruikelijk. Sowieso is 's middags warm eten hier niet erg gebruikelijk. Op het kdv waar mijn kinderen komen wordt wel een warme maaltijd aangeboden tegen betaling, hier heb ik wel lang gebruik van gemaakt. Mijn dochter was een kieskeurige eter maar at daar in de groep zo'n beetje alles wel, ideaal. Bij mijn zoon was het iets minder nodig, maarja, als zijn zus het ook krijgt... Daar zijn we sinds kort mee gestopt, zus zit op school en hij eet net zo lief een broodje.

Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:17

Laura82 schreef:
Dan heb ik het anders begrepen dan jij het bedoeld hebt :)

Nou moet ik zeggen dat onze school vrij weinig bemoeit. Kan met voorstellen dat als dit meer is, je ook meer irritatie op dit punt hebt. Ik ben er vooralsnog alleen maar blij mee, daardoor wordt mn dochter, die echt het liefst water drinkt, tenminste ook niet als raar of zielig gezien omdat ze water mee heeft. Want ik ken ook kinderen die daarom gepest zijn.
En fruit in de ochtend was ze ook al gewend. Ik vind het wel prima, want dan kunnen we 's middags tenminste lekker samen een koekje eten :D


Nu ik het terug lees komt het ook gewoon belachelijk asociaal over. :')
Hoofd zal ten delen ergens anders gezeten hebben sorry!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:24

Ik heb je enquete ingevuld.

In dit topic valt iedereen over wát er gegeten wordt, maar het begin wordt vergeten: de hoeveelheid melk in de fles voor babies is al belachelijk groot en tegennatuurlijk (normaal is nml 8 a 12 kleine voedingen per etmaal!). En vervolgens moeten jonge kinderen hun bord leegeten op straffe van... ook op school: boterhammen mogen van veel ouders niet mee terugkomen. Allemaal factoren voor overgewicht.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:30

Heb m ingevuld, mijn kindje is bijna 1. Tip: Neem dit topic mee als kwalitatieve data. Lijkt me relevant voor je onderzoek..

Shenavallie
Berichten: 11611
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:41

Ik heb hem ingevuld voor mijn puberzoon. Vond het wel een vrij karige enquête met weinig diepgang in de vragen. Toelichting is bijvoorbeeld alleen bij de laatste vraag echt mogelijk. Ook waren het vrij beperkte keuzes. Ik zou er zelf ook nog de keuze 'anders, nl. ..........................' bij hebben gezet. Ik vraag me af of je je doel kunt bereiken met deze vragen en in hoeverre je ouders echt bewust maakt met deze enquête. Of misschien was het alleen om te proberen voordat je volledige enquête gaat maken?

Dit alles is niet om jouw enquête af te kraken, maar als onderbouwde kritiek bedoeld. ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:50

tengeltje11 schreef:
eten jullie kinderen dan geen warm eten op school?

hier eten beide kids warm over de middag op school.vandaag bv lasagne,morgen puree met vis en tomaatjes,de dag erna rijst met couscous en kip,....

komt op 2.40 euro voor een maaltijd.

ook qua tussendoortjes regelt de school alles zelf(voor de kleinsten),in de voormiddag altijd fruit als tussendoortje,maar ze kunnen evengoed een boterham met choco/confituur/kaas,eens een yoghurt,eens ontbijtgranen,een koekje,.....

vind ik prima zo,leren ze lekker ook dingen eten die ze thuis minder tot niet eten(wij eten bv nooit rijst,maar toch eten ze beiden(5j en 2.5j) hun volledige portie rijst op als ze dit krijgen op school)


Dat is in Nederland zeer ongebruikelijk. Wordt dit wel allemaal vers bereid?
Hoe doen jullie dat dan 's avonds? Eten ze twee keer per dag warm of eten jullie 's middags warm en 's avonds brood?
Komt misschien omdat ik België verhoudingsgewijs meer ouders 4 of 5 dagen per week werken dan in Nederland?


Ik denk ook dat alles een combinatie is van hoeveelheden, of het dagelijks is of een enkele keer en vooral beweging.
Hier sporten ze bijv. 5 keer (de jongste van bijna 7) en 6 keer (oudste van bijna 10) per week een uur. En daarnaast fietsen ze nog naar school (4,5 km) en spelen ze veel buiten.
Ik doe echt niet moeilijk van dagelijks een pakje dubbelfris mee naar school. Daarnaast geef ik ze ook nog een flesje water mee.
Ook krijgen ze wel eens een krentenbol mee of een wit bolletje of een keer chocopasta op hun boterham. Dat kan echt geen kwaad.
Echter zie ik ook een kindje dat dag in dag uit twee witte boterhammen met chocopasta meeneemt en een mini mars. Dat jongetje heeft niet echt overgewicht, maar zijn ouders, oudere broer (+/-12) en zus (+/- 14) hebben wel een enorm overgewicht.
Het is vaak alles bij elkaar wat voor overgewicht zorgt. Veel sausjes bij het avondeten, iedere avond nog een toetje bovenop een vol bord eten, geen 1 maar gelijk 4 snoepjes enz.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:53

Ayasha schreef:
Boras schreef:
De feiten wijzen er anders op dat het "gedram" (het is maar hoe je het wenst te beoordelen natuurlijk) broodnodig is.

Ik denk dat de suikerhoudende dranken een minder groot probleem zijn dan het feit dat de digi-generatie nog amper lichaamsbeweging heeft op dat uurtje sporten drie keer per week na als ze dat al doen.

AMEN!!!! Kinderen die buitenaf wonen krijgen vaak nog wel wat beweging(mits ouders ze laten fietsen) maar in een stad is het vaak al veel minder.

Shenavallie
Berichten: 11611
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:05

Helemaal eens met Ayasha: het is niet alleen de voeding, maar vooral het tekort aan lichaamsbeweging. Helaas het gevolg van de digitale wereld.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:13

Goed om te weten wat ouders hun kinderen mee naar school geven.

...maar ik raap nog vaak weggegooide lunchpakketten op.
Ofwel: meegeven is 1 ding, wat daadwerkelijk gegeten wordt een 2e.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:27

Janneke2 schreef:
Goed om te weten wat ouders hun kinderen mee naar school geven.

...maar ik raap nog vaak weggegooide lunchpakketten op.
Ofwel: meegeven is 1 ding, wat daadwerkelijk gegeten wordt een 2e.


Onze dochter eet ook niet altijd haar boterham op met lunch. Ik vind dat geen probleem. Ikzelf eet ook niet elke dag dezelfde hoeveelheid. Van baby af aan 'bepaal' ik wat ze eet en zij bepaalt zelf hoeveel ze eet. Nu is zij 6 dus ze kan ook niets anders kopen ipv haar weggegooide lunch.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:28

Chubby schreef:
Ik heb je enquete ingevuld.

In dit topic valt iedereen over wát er gegeten wordt, maar het begin wordt vergeten: de hoeveelheid melk in de fles voor babies is al belachelijk groot en tegennatuurlijk (normaal is nml 8 a 12 kleine voedingen per etmaal!). En vervolgens moeten jonge kinderen hun bord leegeten op straffe van... ook op school: boterhammen mogen van veel ouders niet mee terugkomen. Allemaal factoren voor overgewicht.


Dit idd. Altijd maar die druk dat alles opgegeten en/of gedronken moet worden. Die maagjes hebben wat te verduren met zulke hoeveelheden.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:43

Enquête is indd beetje kort door de bocht en suggestief.
Bij mijn jongste (11, groep 8) heb ik nog een beetje controle wat er mee naar school gaat (3 sneetjes brood, 1x hartig en de rest mag ze kiezen dus is meestal pasta), 1 fles water of beker melk en 1 pakje, 1 stuk fruit of een stuk ontbijtkoek als ik mijn boodschappen niet op orde had :D .
Ze fietst 2.5 km naar school en 2.5 km terug, speelt halve dagen buiten bij huis of bij ons op de ranch, en is keurig op gewicht en heeft nooit gebitsproblemen, dus lijkt me prima zo.
De oudste (14) zit inmiddels in 4 VWO, is vaak al heel vroeg de deur uit (vaak al voor ik beneden ben), regelt haar eigen lunch en volgens mij strietst die nog weleens wat bij de AH vlakbij school. Dat wil ik niet, maar hee, ze regelen dat zelf wel en moeders komt echt niet overal achter. Gelukkig is ook die lang en superslank en heeft ze prima tandjes, dus het zal wel goed komen.

Getup

Berichten: 8319
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:50

SusanH schreef:
Cake in de broodtrommel :=

Water mee geven naar school zou ik echt nooit doen. Dan is het lekkerder om op school zelf een vers bekertje water te pakken.


In n goede (!) thermo drinkfles blijft het wel koel
;-)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:51

In Duitsland eten de kinderen ook 's middags warm. Heel veel Duitsers eten ook 's middags warm. 's Avonds wordt er dan gewoon brood gegeten.
Ik vind het gebemoei van scholen met voeding eerlijk gezegd wel een beetje ver gaan...Tuulijk, goede voorlichting is altijd goed, een info avond waar men bewust wordt gemaakt van alle rotzooi die in producten zit, helemaal goed. Maar dring mensen geen dingen op. Vaak werkt dat alleen maar averechts. En ten tweede, de meeste dingen regelen zichzelf wel. Vaak is het toch zo dat als kind 1 met een appel op school komt, kind 2 dat ook wel wat lijkt. En slechte eetgewoontes houd je altijd. Ik denk dan ook dat een groot deel van het overgewicht zit in het te weinig bewegen. Kan school imo toch beter meer sport en spel inplannen dan iedereen tegen zich in het harnas te jagen met opgelegde etenswaren.
Daarbij, fruit zit ook boordevol suikers en melk is ook niet zo gezond als iedereen altijd heeft gedacht. Waar trekken wij (en school) dan de grens?

Getup

Berichten: 8319
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:54

Hier in Luxemburg eten we ook warm tussen de middag. De kinderen eten 3 x pw s middags op school. Warm dus. Leren ze ook mooi andere dingen eten. Ze moeten niet alles opeten, wel alles proeven.