wat te doen met enorme hoest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

wat te doen met enorme hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 20:40

Hoi bokkers,

Sinds een week loop ik rond met enorme hoestbuien. Het wordt steeds erger. Elk jaar lijkt dit terug te keren bij mij. Vorig jaar zo erg dat ik m'n ribben had gekneusd. Dit jaar gelukkig nog niet, maar ik wordt er wel echt gek van. Ik krijg er hoofdpijn van, pijn in m'n buik, rug en keel en kan niet meer slapen.

Twee jaar geleden kreeg ik van de dokter codeinepilletjes mee. Die hielpen toen super! Vorig jaar heb ik die opnieuw gevraagd toen het zo erg werd, maar toen hielpen ze voor geen meter helaas en heb ik 3 weken met de hoestbuien rondgelopen.

Ik heb geen zin om er nu weer zo lang mee door te moeten lopen, al helemaal niet omdat ik nu gewoon ook moet werken en dat niet lukt met deze hoest. Maar ik weet ook even niet wat ik er dan mee moet. Heeft iemand misschien tips wat zou kunnen helpen?

karuna
Drukke kabouter

Re: wat te doen met enorme hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:43

Bij de huisarts langsgaan om de oorzaak te achterhalen. Misschien ben je wel allergisch voor iets dat rond deze tijd bloeit in de natuur.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:43

Opnieuw naar de huisarts gaan en daar info vragen?..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:15

Idd naar de huisarts voor een doorverwijzing voor verder onderzoek?

Dit klinkt wel extreem hoor...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:17

Ik zou opnieuw een afspraak maken bij de huisarts en eventueel om een doorverwijzing vragen als hij het ook niet weet. Het is niet gezond als je gekneusde ribben hebt door het hoesten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:19

Kan natuurlijk ook bronchitis zijn en dan kun je hoesten tot je een ons weegt maar het slijm komt niet weg als je bronchieen spastisch doen. Dan kan de HA ventolin geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:20

Ik heb dat ook gehad. Bij mij bleek het een steeds terugkerende postnasal drip.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:21

Inderdaad, terug naar de huisarts. Ik heb dit jaren geleden eens gehad en bij mij hielp de codeine ook niet. Ik heb een ander medicijn gekregen en na 2 dagen werd het beter en na een week was het over. Jammer genoeg weet ik de naam van het medicijn niet meer.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:29

Bedankt. Ik heb het eigenlijk niet zo op de huisarts, ik heb het idee dat hij me niet zo serieus neemt met mijn klachten over hoest. Vind het zelf ook wel een grote stap om voor hoesten naar de HA te gaan. Maar zal maandag denk ik toch maar even bellen om te vragen of hij er nog wat mee kan.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:26

Niet vragen of hij er wat mee kan, zeggen dat je je echt heel erg klote voelt en het zo niet gaat, dat je dus eigenlijk een verwijzing wil naar het ziekenhuis.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 06:45

Ik heb dit ook elk jaar in de winter. Volgens de huisarts speelt in de winter mijn astma op. Moet dus op tijd beginnen met puffers, en daarnaast codeine als het te erg wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:52

Ik ben jaren chronisch verkouden geweest en de gebruikelijke reguliere artsen konden er niets mee.
Een reguliere natuurgeneeskundige arts heeft grondig naar mijn darmflora gekeken. Ik had geen buikklachten, maar idealiter ondersteunt de darmflora de immuniteit van het slijmvlies - en daar liep het bij mij spaak.
Toen volgde een degelihke duitse therapie (prebiotica, L- Gluttamine, kruiden tegen pathogene bacteriën, slopen van de biofilm rond akelige bacteriën en ondertussen gefaseerd de goede bacteriën toegevoegd).

Noch een huisarts, noch een longarts of KNO had mij dit ooit 'kunnen' geven, maar het werkt 8 jaar later nog steeds.

PS: codeine helpt om de hoestprikkel te onderdrukken. Soms heeft dat zin: als je je slijmvliezen al zo ongeveer kapot hebt gehoest zodat ieder piepklein dingetje een nieuwe hoestbui geeft. Dure voorwaarde: als er nog slijm teveel aanwezig is, werkt het of niet (...en zo hoort dat, er uit met het spul!) of je krijgt extra problemen (omdat slijm dat blijft hangen in je luchtwegen niet best is).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:59

Mijn longarts geeft nooit codeine bij hoest. Slijm wat achterblijft kan infecties veroorzaken. Dat moet er dus uitgehoest worden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 18:46

Hhm maar meteen om een doorverwijzing vragen vind ik zelf wel wat overdreven denk ik.

Ik ga morgen wel bellen, het wordt alleen maar erger. Heb echt ontzettende spierpijn gekregen van het hoesten.

Maar codeine is dus eigenlijk niet zo goed begrijp ik. Ik vind het dan ook eigenlijk wel apart dat hij me dat dan gewoon geeft zonder me ook maar gezien te hebben. Zal dus wel vragen of ik in ieder geval even langs kan komen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:56

Ik heb dit vorig jaar gehad vanuit het 'niets'. De hoest hield ruim 4 maanden aan. De HA vond het in eerste instantie ook wel een goed plan om aan codeïne te beginnen, maar ik hoestte er minstens net zo hard doorheen. Daarna na een heeeel lang traject in het ziekenhuis (ik zat daar wekelijks) uiteindelijk uitgekomen bij de KNO-arts. Ik bleek een chronische ontsteking te hebben in de holtes aan de linkerkant van mijn hoofd. Klinkt een beetje vies, maar het slijm daaruit sijpelt langzaam je keel in wat dus de hoestprikkel geeft. Geopereerd daaraan en eigenlijk nog maar heel weinig last gehad van hoesten daarna! :)

Toch wel een verstandig idee om je door te laten verwijzen. Codeine is symptoombestrijding, maar lost het probleem niet op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:40

Anne. schreef:
Ik heb dit vorig jaar gehad vanuit het 'niets'. De hoest hield ruim 4 maanden aan. De HA vond het in eerste instantie ook wel een goed plan om aan codeïne te beginnen, maar ik hoestte er minstens net zo hard doorheen. Daarna na een heeeel lang traject in het ziekenhuis (ik zat daar wekelijks) uiteindelijk uitgekomen bij de KNO-arts. Ik bleek een chronische ontsteking te hebben in de holtes aan de linkerkant van mijn hoofd. Klinkt een beetje vies, maar het slijm daaruit sijpelt langzaam je keel in wat dus de hoestprikkel geeft. Geopereerd daaraan en eigenlijk nog maar heel weinig last gehad van hoesten daarna! :)

Toch wel een verstandig idee om je door te laten verwijzen. Codeine is symptoombestrijding, maar lost het probleem niet op!

Dat is die post nasal drip waar ik al eerder over schreef. Die had ik dus ook. Alleen was het bij mij met een neusdouche met zout water al heel snel verholpen.

Edit: als je een aanhoudende droge hoest hebt, zou ik deze optie zeker niet uitsluiten TS! Het heeft mij jaren met lange periodes van heel erg hoesten gekost tot een slimme waarnemer van mijn huisarts hiermee kwam. Had ik het maar eerder geweten....

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 09:13

Bedankt nog voor de tips/adviezen. Ik ben gister bij de huisarts geweest. Die heeft even geluisterd, maar hoorde niks bijzonders dus heb codeine meegekregen. Hij zei er wel bij dat ik het in de gaten moet houden en als het niet overgaat/ weer terugkomt dat hij verder onderzoek wil doen. Dus voelde me wel heel serieus genomen dit keer!

Nu hopen dat de codeine een beetje gaat werken.