Op een mooie manier wat aankomen, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChanZFries

Op een mooie manier wat aankomen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:47

Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje ondergewicht.. en het is echt niet mooi meer. Geen vrouwelijke vormen meer, zitten is pijnlijk, kleding staat stom etc. Ik wil graag wat aankomen op een gezonde manier. (Dus wel bewegen, en grotendeels gezonde voeding.. af en toe wat snoepen mag:) ). En het allerliefst zou ik mijn lichaam daar een beetje bij willen vormen naar smaak. Dus liever niet teveel vet op de buik of armen enz. Ik weet dat je niet plaatselijk kunt afvallen, dus ik neem aan dat je ook niet plaatselijk kunt aankomen, maar toch vroeg ik het me af. Is er iemand die hier verstand van heeft over ervaring mee heeft? Door bijvoorbeeld bepaalde oefeningen..?
Als reactie op onderstaande reacties: ik loop al bij de diëtist. Het gaat puur om het vormen van het lichaam.

De reden van het ondergewicht houd ik trouwens liever privé. :)

Ik hoop dat iemand wat advies heeft!
Laatst bijgewerkt door ChanZFries op 16-09-17 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Op een mooie manier wat aankomen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:48

Waarom ga je niet naar de diëtist? :)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:57

Je kan bijhouden hoeveel calorieën je momenteel eet (of erachter proberen te komen hoeveel je moet eten om gelijk te zijn aan je verbranding) en dan daar tijdelijk boven te gaan zitten. Wel gewoon gezond voedsel, maar meer eten dan normaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:58

upendo schreef:
Waarom ga je niet naar de diëtist? :)

Inderdaad. Daar moet je zelf niet mee gaan klooien.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:03

Ik denk dat je voor een specifiek voedingsschema inderdaad het beste bij een dietiste terecht kunt. Toch wat tips die kunnen helpen:

Eet meer warme maaltijden op een dag, bijvoorbeeld als lunch en avondeten. Zorg voor koolhydraten (rijst, pasta, aardappelen) en voldoende proteine.

Sochtends zou je zelf pannekoeken van havermout, ei en kaneel kunnen maken. Een avocado erbij zorgt vopr gezonde vetten.

Eventueel kun je ook aan de aanvullende voedingsspulementen gaan. Een proteine shake helpt niet alleen voor sporters maar kan ook handig zijn voor mensen die aan willen komen. Als je elke dag 1 shake neemt naast je normale maaltijden, zit je qua proteine al snel goed.

Het beste is om naar iemand te gaan die je kan begeleiden. Vaak weten de trainers van een sportschool ook waar ze het over hebben, zij zijn vaak voordeliger dan advies van een dietist.

Bij alles: het kost tijd. Afvallen kan een lang proces zijn, maar gezond aankomen kan net zo lang duren. Geef niet op en blijf zoeken naar nieuwe manieren mocht iets voor jouw lichaam niet werken. Je komt er wel :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:11

Na ziekte had ik ook wat ondergewicht.... en het bijhouden in eetmeter van voedingscentrum hielp zodat je keuzes maakt die toch meer calorieën bevatten. Een handje noten, ongezouten walnoten enzo tikt makkelijk aan en dubbel beleg op je boterham. Zijn dingen die je makkelijk in je eigen eetpatroon kan aanpassen om meer calorieen kan binnen krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:33

"Aankomen" gaat over gewicht, maar dat niet altijd een handige maatstaf.

Vraag de dietist, de sportschool oid om een meting van bot / vetweefsel en spieren.
Om bot op te bouwen - dat kan tot je 30ste en daar heb je je verdere leven plezier van - heb je groenten etc nodig - geen zuivel, koeien halen de calcium, fosfor en magnesium die nodig zijn uit gras, wij hebben daar groenten voor. Een beetje graan kan geen kwaad.

Om spieren op te bouwen heb je eiwit nodig: graag veel zaken zoals spirulinapoeder, speltgraan, peulvruchten, bonen in allerlei varianten, cacaopoeder, noten en zafen, vegaburgers, avocado en eventueel eieren.

Er zijn mallotige artsen die mensen slagroom aanraden: daar kun je idd van aankomen, dat kan kloppen - maar het zijn vooral 'lege' calorieën.
Noten etc leveren gezond vet plus de bijbehorende mineralen en sporenelementen.

Een klein beetje vet is goed: er zijn belangrijke biochemische processen in het lichaam die maar half werken bij vetgebrek. Maar botopbouw en spieropbouw geeft meer gewicht - maar vooral meer gezondheid en plezier dan enkel calorieën- gedoe.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-09-17 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:37

Qua oefeningen zou ik ondersteuning vragen bij een sportschool. Eventueel.met overleg dietist. Er zijn nu ook sportscholen met een dietist in huis die kan naar beide kijken. Dus soort voeding en dan welke oefeningen kunnen

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:43

Mijn broer heeft veel verstand van voeding en zegt dat ik (ook ondergewicht) vooral volle kwark moet eten en pindakaas.... (natuurlijk niet samen). Als je mooi in vorm wilt komen zul je waarschijnlijk toch eerst "gewoon" helemaal moeten aankomen, pas daarna kun je echt spieren opbouwen en je lichaam meer "shapen". Succes!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:49

Citaat:
Als je mooi in vorm wilt komen zul je waarschijnlijk toch eerst "gewoon" helemaal moeten aankomen, pas daarna kun je echt spieren opbouwen en je lichaam meer "shapen".

...nou zijn woorden als 'gewoon' en 'mooi' altijd wat ingewikkeld: wat de een gewoon vindt, vindt de ander ongewoon - en met mooi is het zo mogelijk nog erger.

In mijn oren: als de meeste mensen 'gewoon aankomen' is dat doorgaans een kwestie van een paar pond vet = reserve voorraad.

De biologische prioriteit van het lichaam is echter dat
eerst de verschillende functies netjes moeten verlopen,
dan komt spieropbouw (ik bedoel net niet body building, maar gewoon sterke spieren die op hun beurt zorgen voor conditie en stevige botten)
en daarna pas kunnen er wat vetreserves worden aangelegd.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:00

Janneke2 schreef:
Citaat:
Als je mooi in vorm wilt komen zul je waarschijnlijk toch eerst "gewoon" helemaal moeten aankomen, pas daarna kun je echt spieren opbouwen en je lichaam meer "shapen".

...nou zijn woorden als 'gewoon' en 'mooi' altijd wat ingewikkeld: wat de een gewoon vindt, vindt de ander ongewoon - en met mooi is het zo mogelijk nog erger.

In mijn oren: als de meeste mensen 'gewoon aankomen' is dat doorgaans een kwestie van een paar pond vet = reserve voorraad.

De biologische prioriteit van het lichaam is echter dat
eerst de verschillende functies netjes moeten verlopen,
dan komt spieropbouw (ik bedoel net niet body building, maar gewoon sterke spieren die op hun beurt zorgen voor conditie en stevige botten)
en daarna pas kunnen er wat vetreserves worden aangelegd.

Gewoon staat niets voor niets tussen aanhalingstekens he! TS schreef in de openingspost over dat ze graag gecontroleerd zou willen aankomen, dit was mijn reactie hierop. Een paar extra kilo's zal ze dus nodig hebben om van haar ondergewicht af te komen....

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:05

Helaas is het inderdaad niet mogelijk om te bepalen hoe je aankomt. Als je van ondergewicht af komt zal je lichaam eerst het vet gaan opslaan op de plekken waar het het meest nodig is ( buik). Pas als je lichaam doorheeft dat het weer genoeg voedsel krijtten het lichaam 'veilig' is, zal berber zich gaan verdele (vaak op iemands streefgewicht).
Hierna Kun je inderdaad gaan gericht gaan sporten, waardoor je weer meer spieren kunt gaan opbouwen.

Bedenk ook dat als je alle belangrijke voedingsstoffen al voldoende binnenkrijgt, je lichaam niet echt iets kan met de rest. Voedingscentrum heeft een lijst van wat je nodig hebt op een dag, de rest kun je opvullen zoals je wilt.
Ik weet niet of je het al doet, maar magere (zuivel) producten gaan vervangen voor volle, kan soms ook een beetje meehelpen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:14

Ik heb zelf ook in de situatie gezeten dat ik veel was afgevallen maar daarna mijn lichaam ahw leeg was. Ik doe nu een jaar twee tot driemaal per week gerichte krachttraining en eet daarbij erg gezond en mijn lichaam heeft er nog nooit zo mooi uitgezien als nu. Heb het echt kunnen shapen door die krachttraining.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:28

Denk dat inderdaad krachttraining zoals hier boven vermeld je helpt je lichaam mooi in vorm te krijgen in combinatie van juiste voeding.
Ik heb ook onder gewicht, ben op mijn borst erg mager, daar zie je de ribben en heb weinig tiet. Heup botten zie je ook bij mij, zou soms ook liever wat rondere vormen hebben maar denk ook, ben liever te licht dan te zwaar!

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:08

Wat mij geholpen heeft is dubbel beleg eten. Dus bijvoorbeeld ham/kaas, kaas/komkommer, kaas/tomaat. Pindakaas hielp ook erg goed. Als snack een banaan eten met veel pindakaas erop. Maar ook noten.

En toch kwam ik aan van het sporten. Ik ben uiteindelijk tien kilo aangekomen en zit nu op een gezond gewicht.