Een mooie manier om contact te krijgen met dementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Een mooie manier om contact te krijgen met dementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 12:08

https://nos.nl/op3/artikel/2193223-paar ... gn_id=A100

Heb zitten twijfelen waar dit neer te zetten maar denk dat het beter hier past dan op nm. Mijn moeder is zwaar dement overleden alweer 2,5 jaar geleden. Maar contact hoe miniem ook is zo belangrijk. Als je ziet dat het simpelweg ruiken aan een doekje zoveel te weeg kan brengen mooi <3 .

Dat er meer mensen dit gaan doen en het leven van een heleboel mensen een beetje fijner mag worden. :j

luuntje

Re: Een mooie manier om contact te krijgen met dementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:33

Wat mooi geuren in een potje.
Ik kende het niet.

Met mijn orkest speelden we wel liedjes van vroeger in verzorgingshuizen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 12:37

Ik ken het ook niet. Mijn vader zingt regelmatig met een koor in verpleegtehuizen. Oa in het tehuis waar mijn moeder gezeten heeft. Hij is begonnen met zangles en koor na overijden van mijn moeder.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:43

Mooi!
Mijn vader ging met onze vorige hond regelmatig naar rusthuizen, dat gaf ook zo'n mooi effect. Mensen die al maanden geen woord meer gesproken hebben, die plots hun hoofd weer heffen en tegen de hond beginnen praten...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:54

Dit is wel een leuk idee! Misschien eens kijken om een eigen versie te maken.

Wij werken ook ontzettend vaak met geuren, is ook wel standaard in een snoezelruimte. Ontzettend leuk om dat te zien, sommige fleuren inderdaad echt op.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:59

Wauw wat een leuk idee!
Ik doe elke week vrijwilligerswerk met een groepje demente ouderen (niet namens studie oid zoals velen denken, echt vanuit eigen intiatief)
En dit zou wel een leuk idee zijn om eens te proberen

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:27

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:39

Muziek wist ik al. Mijn moeder wisselde tussen extreem aanrakerig en blijf van me af mep. |( muziek was voor haar echt heel,fijn. Zong op haar manier altijd mee terwijl ze nooit zo zingerig was. Ook onze oude bordercolle/greyhound kruising ging altijd mee op bezoek. Die was zo gek op aanrakingen. Veel wildne hem aaien. Hij mocht ook altijd los daar.

Wel eens een helemaal overstuur vrouwtje gehad. Mensje was echt zo intens diep verdrietig zelden zo heftig meegemaakt dat iemand aan het huilen is. Contact niet mogelijk. Zat echt kn haar eigen cocoon zich zo ellendig te voelen. Wesley de hond loopt langs. legt zijn kop op haar been uit zichzelf neus onder de hand en binnen een minuut ging de hand op en neer. Binnen 5 minuten had ze haar hoofd op die van hem neergelegd en was aan het neurien met hem. Hele verdriet wat zoek. Zo mooi om te merken <3 .

Denk dat geuren altijd fijn is. Sommigen zijn toch dovig aan het worden of vinden aanraking niet meer fijn. Dan is geur altijd nog mogelijk. Ook als ze heel diep dement in babyfase op bed liggen. :(:)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:42

Ik werk op een zware PG-ruimte, en wij nemen bewoners mee naar snoezelruimtes. Daar wordt ook gewerkt met geurtjes van vroeger. Zo hebben we een dame die helemaal opfleurt van een oude wasmiddel, omdat ze die herkent. Dat is zo bijzonder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:43

Die snoezelruimtes zijn zo kostbaar

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:08

Prachtig, heel mooi om te zien.
Jaren geleden heb ik voor een schoolproject ook zoiets opgezet. We hadden foto's/ filmpjes, geluid, geur, spullen en licht. De geur kwam uit een geurmachine. Van dit alles samen hebben we een soort show gemaakt voor verschillende ouderen met dementie. Dit was ook fantastisch om te zien en doen.
Sinds kort hebben we op het werk ook een aantal dementerenden. Zal dit weer eens aandragen.

Mooi verhaal ook over jullie hond Karuna. Ook beesten doen inderdaad zo enorm veel.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:58

Caitlin_K schreef:
Ik werk op een zware PG-ruimte,Afdeling en wij nemen bewoners mee naar snoezelruimtes. Daar wordt ook gewerkt met geurtjes van vroeger. Zo hebben we een dame die helemaal opfleurt van een oude wasmiddel, omdat ze die herkent. Dat is zo bijzonder.

Ja, zeker de snoezelruimtes zijn perfect. Wij hebben ook nisjes. Voor de lopende bewoner (of zelf rijdende in de rolstoelen). De nisjes zijn kleine ruimtes in de gang, waar bv. een boerderijtje is met neppe dieren, een keukentje waar vaat staat, een kleine bibliotheek, een kinderkamertje etc.