Sporten en pfeiffer, wat is verstandig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Sporten en pfeiffer, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 15:32

Sinds begin juli heb ik de diagnose pfeiffer (wss heb ik het al iets langer, maar was er best snel bij)

Na 2 maanden rusten, niet sporten en een saaie zomervakantie ging het eindelijk beter. Sinds een week of 2 ben ik weer aan het sporten (nu 4x gedaan). Zo'n 20-30 minuten cardio en 20-30 minuten kracht per keer in de sportschool.

Nou is het punt dat ook de uni weer is begonnen en dat dit veel meer energie kost dan gedacht. Ik heb een enorme terugval en probeer een nieuwe balans te vinden.
2x per week naar werkgroep, ruime 10 uur zelfstudie, 2-3 uur in de week werken, 2 uur per week sporten en wekelijks een borrel.

Sporten vind ik echt leuk en ik wil uiteindlijk naar 3x per week gaan. Maar de werkgroepen zijn zo intensief dat ik erna de energie niet meer heb. Wat ik me eigenlijk afvraag, hoe verstandig is sporten in combinatie met pfeiffer?
Meestal ziet het er zo uit:
10-15 minuten crosstrainen
3x8 squad met ...kg
3×8 dead lift met ...kg
2 buikspierapparaten
10-15 minuten hometrainen

Is het verstandig om m'n conditie op te bouwen of heb ik juist meer rust nodig? Sport is mijn ontspanning, dus erg frustrerend -O-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:37

Ajb, doe het rustig aan !!!! Ik was ook aan het studeren en wilde door, door, door. Maar daardoor ben ik nu wel chonisch moe al vele jaren. Dus kijk uit ! Dan maar even rustig aan doen en over een paar maanden weer oppakken. Maar geef je lichaam rust.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 15:41

Maris schreef:
Ajb, doe het rustig aan !!!! Ik was ook aan het studeren en wilde door, door, door. Maar daardoor ben ik nu wel chonisch moe al vele jaren. Dus kijk uit ! Dan maar even rustig aan doen en over een paar maanden weer oppakken. Maar geef je lichaam rust.

Dankjewel! Ik ga binnenkort sowieso met een studie-adviseur praten en luister zo goed mogelijk naar m'n lichaam.

Anoniem

Re: Sporten en pfeiffer, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:26

Evt stoppen met werken?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:31

Ik ben ook nooit meer volledig gezond geworden na pfeiffer (klierkoorts heet dat hier)... Dus ik zou je ten zeerste aanraden om niet over je grenzen te gaan! Hoe leuk je sporten ook vindt, universiteit en je gezondheid is 1000x belangrijker!
Beter ook een lichte training om je conditie op peil te houden en je ook wat energie te geven, dan zware krachttraining en lessen die erop gemaakt zijn om zoveel mogelijk calorieën te verbranden in korte tijd. Ik doe nu bijvoorbeeld pilates en yoga :)
Genoeg rust is zeer belangrijk, maar een beetje trainen is zeker niet slecht! Alleen denk ik dat krachttrainen misschien niet de beste optie is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:40

Als je een terugval hebt meteen stippen en rustig aan doen. Je lichaam geeft aan dat het doodmoe is en in het geval van pfeiffer los je dat niet op door te sporten.
Luister naar je lichaam, pak je rust, eet gezond en slaap vooral genoeg. Echt, je wil niet nog jarenlang last hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:03

Bedankt voor de reacties! Ik heb besloten om qua sporten een flinke stap terug te doen. Gaan wanneer ik energie heb (1× per week als doel) en wat minder kracht. Beenoefeningen zijn noodzakelijk ivm oude knieblessure, buik kan ik voorlopig wel schrappen. Ook cardio kan best terug naar 20 minuten.

Stoppen met werken is geen optie, ik woon op kamers en werk nu al het minimale (1 ochtend of middag per week). Heb het geld echt nodig.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:35

Pfeiffer kan ontzettend lang doorwerken. Ik was na ruim een jaar pas weer een klein beetje de oude. Doe rustig aan sporten is leuk maar heeft nu geen prioriteit. Doe wat je lijf aangeeft en ga daar niet overheen.