Keelontsteking en mondonsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Keelontsteking en mondonsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:01

Terwijl ik het typ zit ik echt te janken van de pijn. Ik heb sinds zaterdag keelpijn met dikke klieren en was al heel lang verkouden dus het is een keelontsteking geworden. Sinds zondag ging het vlees om mijn verstandskiezen rechts heel pijn doen en er kwamen allemaal aften. Die heb ik nu nog steeds en ik kan gewoon niets eten van de pijn. Ik zou vandaag weer naar school gaan, zit in het eerste jaar hbo en mis nu meteen al twee dagen waar ik echt mee zit. Ik loop nu meteen achter.

Nu zei een vriendin die ook vaak last heeft van aften dat de dokter daar niks aan kan doen behalve zo'n aanstip ding wat half helpt. Maar door die aften kan ik echt niks eten en ik heb me toch honger :/

Weet iemand iets wat werkt? Ik zit nu aan de ibru en wil van die mond spoeling halen bij de kruidvat straks. Ibru haalt mijn keelpijn heel goed weg maar de pijn aan die afren/tandvlees totaal niet. Misschien 5 minuutjes die ik dan snel gebruik om iets binnen te krijgen.

Ik heb ook soep geprobeerd dit doet echt heel veel pijn, yoghurt net kreeg ik niet weg en brood gaat af en toe als ik bijvoorbeeld net een ijsje op heb.

Heeft iemand hier iets tegen of moet ik het gewoon uitzitten? Ik heb trouwens geen griep meer, dat had ik wel donderdag tot zondag. Ik heb ook nog nooit zoveel aften gehad, wel ooit eens eentje maar nooit dit in combi met tandvlees wat zo onstoken is, dat eb ik ook ooit maar niet dat het zo pijn doet.. ik word soms misselijk van de pijn.

Sorry voor het onsamenhangende verhaal.

Edit: belangrijk ding erbij: ik zit momenteel op kamers dus ik heb ook niet de mogelijkheid om 123 thuis naar de dokter/tandarts te gaan.

SavannahNx

Re: Keelontsteking en mondonsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:04

Ik zou je aften zeker wel aanstippen met dat spul. Dat verzacht namelijk de pijn zodat je wat kunt eten en drinken. Keelontsteking moet helaas zelf overgaan, maar ik gebruikte wel eens van die keelspray om de pijn voor eventjes te verzachten. Sterkte!!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:10

Kan ik dat ook zonder recept ergens krijgen? Ik kom vrijdag avond pas weer thuis...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:11

En geen melkproducten meer eten, dat is niet heel best
als je een keelontsteking hebt. Kan je je HA niet vragen of hij
een recept doorstuurt?

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:16

Zowel dat aanstipspul (pyralvex?) als die keelspray zijn bij de drogist te krijgen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:17

sureido schreef:
Kan ik dat ook zonder recept ergens krijgen? Ik kom vrijdag avond pas weer thuis...

Ja hoor, dat heet Pyralvex en is gewoon bij de drogist te koop. Beterschap!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:18

Vadiz schreef:
Zowel dat aanstipspul (pyralvex?) als die keelspray zijn bij de drogist te krijgen

Indd!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:20

Ah dankjewel, ik ga zo straks meteen even naar de kruidvat. Ik heb een lepel yoghurt gehad en dat ging niet best. Maar ik weet echt niet meer wat ik moet eten. Alles doet gewoon zeer |o ik hoop echt dat het snel over is. Van die aanstipvloeistof gaan ze dan ook weg? Of alleen verdovend. Bij sommige kom ik denk ik niet bij hoor, die zitten helemaal achterin en die doen het pijnst.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:30

Na regelmatig aanstippen, verdwijnen ze ook. Waarschuwing: het doet wel een beetje zeer :+

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:46

Mijn vriend houdt een paar keer per dag een stukje gember tegen zijn aften aan voor 5 minuten, het is dan niet gelijk weg maar de volgende dag al wel een stuk minder.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:54

Cola werkt lekker bij keelpijn. De prik verdooft een beetje en de suiker en cafeïne peppen je weer op.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:05

Het is alweer jaaaaaren terug, maar toen ik een flinke keelontsteking en aften had, hielp het om ijs en ijskout water (of limo) te drinken voordat ik wat ging eten. Echt zo koud mogelijk dat het nog net niet bevroren is. Appelmoes (uit de koelkast) kon ik goed wegkrijgen, dus dat at ik tussendoor regelmatig. Verder heel zacht gekookte macaroni met wat ketchup. Allemaal niet heel voedzaam, maar helpt wel tegen de ergste honger.

Mijn huisarts gaf me toen de tip op vitamine c bruistabletten tegen de aften te houden, maar of dat nou echt wat doet weet ik niet :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:08

sureido schreef:
Terwijl ik het typ zit ik echt te janken van de pijn. Ik heb sinds zaterdag keelpijn met dikke klieren en was al heel lang verkouden dus het is een keelontsteking geworden.

Help je immuunsysteem. Dus veel rust, fruit etc met vitamine C.
Ont-zuurde vitamine C pillen kunnen ook helpen (ascorbaat).
Citaat:
Sinds zondag ging het vlees om mijn verstandskiezen rechts heel pijn doen en er kwamen allemaal aften. Die heb ik nu nog steeds en ik kan gewoon niets eten van de pijn.

Aanstippen met chloorhexidine: dat ontsmet. Geen luxe, want de combi 'kapot slijmvlies en je immuunsysteem heeft een zetje nodig' is lastig. (In je mond zitten per definitie en bij iedereen veel bacteriën, dus graag het slijmvlies intact zodat de bacteriën buiten blijven.)
Druppeltjes prosymbioflor (groene dop) helpen ook (spoelen en doorslikken).

Citaat:
Ik zit nu aan de ibru en wil van die mond spoeling halen bij de kruidvat straks. Ibru haalt mijn keelpijn heel goed weg maar de pijn aan die afren/tandvlees totaal niet.

Ibuprofen remt ontstekingen - dat heeft charme, maar de ontsteking is krek dat je lichaam probeert het probleem op te lossen.
Paracetamol doet dit veel minder/niet.
Kou helpt idd beter.

Citaat:
belangrijk ding erbij: ik zit momenteel op kamers dus ik heb ook niet de mogelijkheid om 123 thuis naar de dokter/tandarts te gaan.

...ik kan je een handje geven: bij op kamers gaan hoort het regelen van een huisarts in je studiestad, maar ik deed dat ook pas toen ik al beroerd was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:38

Inderdaad als de sodemieter een huisarts zoeken in de buurt waar je nu woont. Als je alleen de weekenden thuis bent heeft het namelijk niet zo veel nut om een huisarts te hebben in die plaats; in het weekend kan je daar toch niet terecht :+

Verder inderdaad lief zijn voor je immuunsysteem en weerstand; vitamine C en rust en gezond eten. Wat hier voor de aften nog wel eens werkt is aanstippen met paradontax maar dat moet je ook maar kunnen zonder over je nek te gaan. :+

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:43

Het enige wat ik wegkreeg tijdens keelontstekingen met zo'n ranzige tong was zoute drop. Kwamen de speekselklieren van op gang, schoonde de boel een beetje op.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:48

Jennyj01 schreef:
Cola werkt lekker bij keelpijn. De prik verdooft een beetje en de suiker en cafeïne peppen je weer op.

Maar niet bij aften, dat doet echt pijn.

Hier helaas ook een ervaringsdeskundige, paar hele keel en begin van mijn slokdarm vol gehad. Er is niets wat echt helpt, je moet het uitzitten.

Lauwe thee met verse gember en honing verdooft wat en geeft direct een vitamineboost. Blijf weg van zure etenswaren (zoals tomaat, killing). Wel fijn is groentensoep (zonder stukjes, dus pureren) en bijvoorbeeld dessertrijst.

Pyralvex verdooft inderdaad ook even, dus zeker gebruiken op de aften waar je bij kunt.

En verder: houd je mond goed schoon, dus poets een keer extra je tanden en tong. Hoe minder bacteriën in je mond, hoe beter.

Bovenstaande (m.u.v. de pyralvex) werken ook prima in combi met de keelontsteking.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:56

Vinceel mond en keelspray werkt ideaal

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:57

Je kan gewoon naar de huisarts. Even een praktijk in de buurt bellen wanneer je terecht kan en gewoon even voorleggen dat je net op kamers zit. Je moet dan de afspraak contant afrekenen (ik was laatst 25,- kwijt). Dit kun je dan daarna gewoon weer indienen bij de verzekering.

Kan je na je afspraak meteen inschrijven daar ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 11:15

Dankje voor de tips, ik ga even alles rustig relativeren :+

Ik drink ook cola tegen de pijn hoor haha bij mij prikt het even en daarna verdoofd het lichtelijk dus ideaal voor het eten. Ik ben in staat ijsblokjes te kopen en er tegen aan te houden Haha. Ja die huisarts ik weet het, maar iets met eigenwijs en lui. En ik denk dat de huisarts ook weinig kan doen aan aften en een keelontsteking. Die gaat me denk ik ook melden dat ik rust moet pakken.

Heb even geslapen en ga nu mezelf omkleden en naar de kruidvat. Ik laat jullie het vervolg weten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:22

sureido schreef:
Dankje voor de tips, ik ga even alles rustig relativeren :+

Ik drink ook cola tegen de pijn hoor haha bij mij prikt het even en daarna verdoofd het lichtelijk dus ideaal voor het eten. Ik ben in staat ijsblokjes te kopen en er tegen aan te houden Haha. Ja die huisarts ik weet het, maar iets met eigenwijs en lui. En ik denk dat de huisarts ook weinig kan doen aan aften en een keelontsteking. Die gaat me denk ik ook melden dat ik rust moet pakken.

Heb even geslapen en ga nu mezelf omkleden en naar de kruidvat. Ik laat jullie het vervolg weten.

Dentinox!! Dentinox is bedoeld voor kindjes die tandjes krijgen, er zit verdovingsmiddel in. Het helpt niet heel lang maar kan bij pijn in je mond zoooooooo fijn zijn om even met minder pijn te kunnen eten!! Gewoon mee aanstippen, doet verder niet echt pijn ofzo. Het geneest niet, maar als redmiddel zo fijn!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 12:06

Dankje alwiene, ik las het te laat maar mocht ik nog last blijven houden ga ik het halen!

Ik heb pyralvex en corsodyl nu. Net gespoeld met corsodyl (brand!!) en dadelijk de meeste aften even aanstippen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:15

He vervelend meid! Ik ken helaas de pijn :(:)
Zodra ik het weer voel opkomen slik ik L-Lysine, om mn immuunsysteem weer een boost te geven. Dit is voor mij het enige wat werkt om aften weg te krijgen en ook om keelontsteking te voorkomen. En sterker nog, het voorkomt het zelfs. Zodra ik ze voel opkomen (zo'n typische branderige plek) slik ik er een paar en dit voorkomt dat ze daadwerkelijk doorkomen. (bijv deze van bloem: https://www.bloem.net/l-lysine-extra-forte )

Aan bovenstaande heb je natuurlijk helemaal niets op dit moment, want het voorkomt geen pijn. Ik hoop dat je met de pyravlex en corsodyl een beetje vooruit kunt. Kou hielp bij mij ook altijd tegen de pijn. Sterkte!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 12:27

Ik kom helemaal niet makkelijk erbij, bij die aften. Ik zat al te denken om gewoon met pure vodka een keer rond te spoelen of is dat slecht :')

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:36

Ervaringsdeskundige wat betreft aften.
Ik kan je vertellen, niks helpt. Pyralvex doet alleen heel veel pijn bij het aanbrengen (en je gaat er enorm van kwijlen) en dan verdooft het hooguit 30 seconden. Die pijn heb ik niet over voor 30 seconden verlichting. Verdovingsgel voor kinderen is dan nog het meest vriendelijke (hoewel die bij mij bij grote aften ook niet hielp helaas).
Cola is de bom, je houdt en jezelf overeind, en naast een beetje branden in het begin verdoofd het wat zodat je wat kan eten.
Bij mij is het het fijnste om wat vette dingen te eten, omdat er dan een laagje in je mond komt, die het allemaal net iets minder pijnlijk maakt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 12:41

Ik ben er eigenlijk niet helemaal in uit of de pijn door aften komt of door die ontsteking van mijn verstandskiezen. Want ik heb op het puntje van mijn tong ook aften en zit nu een sinaasappel te eten en alleen achter bij die verstandskiezen doet het heel pijn. De aft achter op mijn tong is even uitgeschakeld en ben er nog niet uit waarom maar die tintelde/prikte als ik at eerder.