Tandartsvraagje - Vulling toch te hoog of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Tandartsvraagje - Vulling toch te hoog of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:23

Hey,

Ik wilde mijn tandarts bellen om het even na te vragen, maar die blijkt haar weekeind al om half 2 te beginnen dus helaas. Dan maar even hier, wellicht een tandartsassistente te vinden die het weet.

Ik ben dinsdag bij de tandarts geweest. Ze heeft rechtsboven de achterste 2 kiezen gevuld (1 bestaande vulling en 1 nieuwe). Na een aantal keer testen en afslijpen leek het erop dat de beet weer goed was, dus klaar. 's Middags thuis begon ik echter te twijfelen, maar omdat ik niet altijd op dezelfde manier dichtbeet dacht ik dat ik wellicht even moest wennen en wilde het een paar dagen aankijken.
Eerste 2 dagen paar keer gevoel gehad alsof er iets op de kies zat, maar daarna leek het eigenlijk toch wel goed. Vandaag begint echter het tandvlees van de achterste kies ONDER op dezelfde hoogte flink te irriteren.
Ik heb niet het idee dat de kies boven daar tegen het tandvlees aan kan komen (eerder andersom) maar vraag me af of het zo kan zijn dat hij toch nét te hoog is en het tandvlees onder geïrriteerd raakt door teveel druk op de kies? Of is dit heel onwaarschijnlijk en is het gewoon dom toeval?

Ik heb voor de zekerheid maar even gespoeld met corsodyl aangezien ik dat standaard in huis heb. Geen idee of het helpt, maar mocht het toch gewoon infectie zijn helpt het wel. En maandag toch maar even bellen weer, maar dacht wellicht kan iemand mij nu al aan duidelijkheid helpen :)

Alvast bedankt!

Goof

Re: Tandartsvraagje - Vulling toch te hoog of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:26

Ik weet niet tot hoe laat je praktijk open is, maar ik zou nog even heel snel langsrijden.
Als hij idd te hoog is is hij binnen twee minuten aangepast. Nu heb je wellicht het hele weekend pijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:32

Goof schreef:
Ik weet niet tot hoe laat je praktijk open is, maar ik zou nog even heel snel langsrijden.
Als hij idd te hoog is is hij binnen twee minuten aangepast. Nu heb je wellicht het hele weekend pijn.

Zie de eerste zin, ik heb geprobeerd te bellen maar ze waren vanaf half 2 vanmiddag al dicht ;) En 'even gauw langsrijden' was sowieso geen optie geweest, want ze zitten niet in dezelfde stad als waar ik woon :)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:58

Even water met zout oplossen en spoelen. Voor als het een ontsteking is. En begrijp het niet goed. Is je bovenste vulling te hoog of je onderste?
Omdat je zegt dat je onder tandvlees irriteert?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 17:02

miesnaom schreef:
Even water met zout oplossen en spoelen. Voor als het een ontsteking is. En begrijp het niet goed. Is je bovenste vulling te hoog of je onderste?
Omdat je zegt dat je onder tandvlees irriteert?

Zoals gezegd al gespoeld met Corsodyl ;) De bovenste vulling zou te hoog zijn, dit zou in mijn theorie druk geven op de onderste kies waardoor het tandvlees daaromheen irriteert.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:11

Ik ken corsodyl niet. Oké begrijp het nu beter. Jaa dat zou goed kunnen. Denk dat er alleen weinig opzit dan of te wachten tot maandag of spoed tandarts in te schakelen. Of misschien bij een ta in de buurt bellen die soms spoed pat aannemen? Moet je meestal wel gelijk betalen. Of ik weet niet In welke omgeving je woont maar dacht dat den haag. Dental 356 (???? Zoiets) die doet het voor normale prijs. Moet je even googelen. En anders je onderkaak veel ontspannen dat je niet hele tijd druk kan geven.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 17:22

miesnaom schreef:
Ik ken corsodyl niet. Oké begrijp het nu beter. Jaa dat zou goed kunnen. Denk dat er alleen weinig opzit dan of te wachten tot maandag of spoed tandarts in te schakelen. Of misschien bij een ta in de buurt bellen die soms spoed pat aannemen? Moet je meestal wel gelijk betalen. Of ik weet niet In welke omgeving je woont maar dacht dat den haag. Dental 356 (???? Zoiets) die doet het voor normale prijs. Moet je even googelen. En anders je onderkaak veel ontspannen dat je niet hele tijd druk kan geven.

Corsodyl is chloorhexidine. Speciaal voor het tegengaan van bacterien bij mensen die zelf het gebit niet goed schoon kunnen houden én na bv het verwijderen van kiezen. Heb een tijd flink last van tandvlees gehad en uiteindelijk met Corsodyl helemaal verholpen. Sindsdien standaard in huis.

Een spoedtandarts zal waarschijnlijk (en terecht) zeggen dat ik er eerder mee naar mijn eigen tandarts had moeten gaan. Het was ook meer gewoon dat ik me afvraag of dit inderdaad hiervan kan komen of dat het dom toeval is. Pijnklachten aan de tegenoverliggende kies kan volgens mij wel als gevolg van een te hoge vulling, maar of dit ook alleen tandvlees kan zijn, geen idee.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:46

Helaas ervaring mee :\ En een te hoge kies geeft inderdaad druk. Zeer pijnlijk en word steeds erger, dus ik zou even een andere tandarts bellen ;)

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:37

Het kan de te hoge vulling zijn. Het kan ook een ontsteking aan de kies er tegenover zijn die toevallig nu tot uiting komt. Of inderdaad toevallig een ontsteking van het tandvlees, die kan je met corsodyl vaak wel onder controle krijgen. Veel tandartsen hebben op zaterdag en zondag een inloopspreekuur. Kijk even hoelaat dat is en ga daar naartoe. Bellen zal weinig zin hebben, dit is geen spoedgeval.