Verstuikte enkel.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Verstuikte enkel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 13:13

Hoi Bokkers,

Zoals de titel het zegt zit ik met een verstuikte linker enkel. Dit is gebeurt met honden uitlaten in het duin (gelukkig op het eind) en daarbij hoorde ik een scheurend geluid. Hondjes aangelijnd en terug naar de auto gestrompeld (godzijdank automaat). Nu ben ik vanaf iets na 11u thuis (ongeveer 15 a 20 min na verzwikking) en daar meteen been hoog en ice pack op gedaan.

Nu weet ik toevallig met een verstuiking dat je er 'zo snel mogelijk' weer op moet proberen te lopen. Dit net gedaan maar de pijn wordt alleen maar erger des te langer ik rond strompel (van stoel, naar keuken voor broodje, naar bank) en met zitten zit het weer behoorlijk te bonken en het begint ook te kleuren. Na bijna anderhalf uur koelen is de zwelling niet afgenomen en is niet alleen mijn enkel maar ook iets verder bovenop mijn voet wat dik.

Ik heb nog nooit mijn enkel verstuikt, dus ik weet hier ook niet zo goed mee om te gaan. Blijven belasten met korte stukjes? Wat is de herstel periode? Morgen weer aankijken of ik maandag en de rest van de week wel kan werken? Heeft het nog nut om verder te koelen? Mijn werk betreft veel lopen, trappen op en af.

Als het vanavond en morgen niet beter gaat (dat de pijn blijft) ben ik van plan om maandag naar de HA te gaan. Maar ik weet nu even niet zo goed hoe nu verder. Het scheurende geluid baarde mij ook wat zorgen.. Er is niks gebroken anders had ik niet kunnen strompelen denk ik zo.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Verstuikte enkel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:15

Vriendin van me heeft nog een hele dag rondgelopen en half meegedaan met gym na een dubbele beenbreuk :')
Dus dat zegt niet zo veel..
Als je het niet vertrouwd even een belletje naar de huisartsenpost. Heel veel sterkte!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:18

Ik zou toch even de HAP bellen; zou zo maar wat gescheurd kunnen zijn en dan is een gipsje of stevig verband wel fijn.
Ik verstuik mijn enkel regelmatig in verschillende gradaties. Langste dat ik er last van heb gehad is een maand of 8 of 9, denk ik. Niet constant, maar wel bij een onhandige beweging of net even scheef op een steen gaan staan.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:20

Je moet er niet zo snel mogelijk weer op gaan lopen... je moet je enkel de kans geven om te herstellen en dat gaat niet als je hem gelijk weer belast.

Volgens de regel is er idd geen indicatie voor een breuk als je er enigszins op kan lopen maar die is niet geheel waterdicht. Bovendien kunnen er enkelbanden (af)gescheurd zijn. Sowieso een paar dagen rustig aan doen en als de zwelling minder is en je hebt nog steeds pijn, echt even laten onderzoeken of er niks kapot is. Kan vaak niet veel eerder met een foto want door de zwelling zie je dan weinig.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:37

Ik weet ook van geen regel 'zo snel mogelijk weer belasten'.
De combinatie dat lopen/ strompelen pijn doet plus gebonk zou kunnen duiden op een peesontsteking/ beschadigde enkelband - en doe dan maar de eerste dagen gewoon of je een paard bent: koelen en boxrust. Of de equivalent van de DA.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Verstuikte enkel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:00

Voorzichtig doen met lopen want je kunt de boel er ook blijvend mee beschadigen. (Ervaring :+ )

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:04

Dat zullen je banden wel zijn denk ik.
Die kunnen best pijn doen als je door je enkel gaat, en wordt rond de enkel ook blauw.
Een Brace kan hierin goede ondersteuning bieden.
En arnifor zalf!! Help mega tegen de zwelling!