Ik heb de laatste tijd veel last van mijn knieën tijdens het rijden, en ik denk dat het aan mijn stijgbeugels ligt.
Ik reed een tijdje terug een brede fjord met western zadel. Hierbij kon ik mijn beugels op de perfecte lengte hangen, mijn benen mooi strekken, en had ik nooit last van mijn knieën. Dit was echter een breed paard + heel stevigzittend zadel + brede, zware, moeilijk te verliezen beugels op de goede lengte = perfect.
In IJsland heb ik ook op een less-than-perfect dressuurzadel gereden, waarbij ik ook mijn knieën wat meer voelde, maar daar had ik ze expres een gaatje te kort ivm veiligheid in die omstandigheden.
Dit paard is een stuk ranker, met een dressuurzadel waar ik okay maar niet optimaal in zit, met beugels die ik maar niet goed lijk te krijgen.
Ik denk dat het aan mijn beugels ligt omdat ik een tijd lang met barebackpad (en dus zonder beugels) gereden heb en nergens last van had, maar nu het zadel weer goed is, en ik dus weer met beugels rijd, krijg ik toch weer last van mijn knieën.
Zo zitten ze nu:

Naar mijn idee misschien een gaatje te kort, maar niet extreem.
De oplossingen:
-Gaatje korter? Maar ik denk dat ze dan echt te kort zijn.
-Gaatje langer? Maar we rijden veel buiten, en dan zijn lange beugels natuurlijk sneller verloren bij een schrikreactie.
-Flexibele beugels zoals de Sprenger Bow Balance. Ze zijn wel duur, maar blijkt het echt aan de 'stugheid' van de beugels te liggen, tja, dat geld is mijn comfort wel waard.
Welke oplettende bokker kan uit mijn verhaal iets halen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb? Ligt het misschien zelfs helemaal niet aan de beugels?