Wie heeft er een snorkelmasker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft er een snorkelmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:06

Haai! Wij gaan komende zondag op vakantie en ik wil graag een snorkelmasker aanschaffen. Ik ben wel benieuwd of er bokkers zijn die al een snorkelmasker gebruikt hebben en wat jullie ervan vinden :D Dus brand los!
Ik ga zelf kijken voor de Atlantis 2.0 Full Face Mask. Ik wilde m online bestellen maar ik twijfel over de maat, aangezien mn vriend en ik m allebei willen gebruiken. Ik ga dus denk ik even richting Enschede om het masker te passen.

Azmay

Re: Wie heeft er een snorkelmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:17

Ik ben echt totaal niet te spreken over full face masks, waar ook al meerdere doden door zijn gevallen... Koop liever een fatsoenlijk masker met een snorkel erbij.

Ik zou je aanraden om naar een duikmasker te kijken, deze hebben tempered glass om door heen te kijken in plaats van plastic. Dit glas kun je heet maken met een aansteker waardoor het glas niet beslaat onderwater en je dus niet continue met je vingers in het masker hoeft om de condens eraf te halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:18

Klopt, die wilde ik eigenlijk ook, maar die kan pa vrijdag geleverd worden en dat vind ik wat spannend :P Daarnaast kan in die van Atlantis via bol gratis laten versturen en heb ik nog een bon van Bol. Dus al met al zou die van Decatlon uitvallen op €40.- en die van Atlantis op €45.- :)

Danique, zijn die doden gevallen door zuurstoftekort oid? Lijkt me dat als je gewoon aan de oppervlakte blijft, er geen gevaar is toch?

Edit, ik kom dan uit op 34 euro voor het Decatlon masker...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-17 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:23

Masker van de Decatlon, beviel bij beide kids heel goed. Zelf geprobeerd en het werkt echt super.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:25

Het probleem met die maskers is dat je de lucht die je uitademt, niet (volledig) kwijt raakt. Je ademt dus maar een klein deel 'verse' lucht (en dus zuurstof) in, en de rest de al uitgeademde lucht (Koolstofdioxide). Dit heb je in het begin niet door en zeker omdat dit masker uitnodigt om hem niet van je gezicht af te halen als je even een rustpauze neemt. Normaal neem je dan je snorkel uit je mond, bij dit masker laat je hem zitten.

Uiteindelijk kan je dus bewusteloos raken voor je het doorhebt (je denkt dat je gewoon moe bent van het zwemmen, neemt een rustpauze en gaat alleen maar harder ademhalen omdat je dus niet genoeg verse zuurstof binnen krijgt). Je kan je zelf wel indenken wat er gebeurt als je in het water bewusteloos raakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:27

Hmmm dat wist ik niet. Goed te weten Danique.
Wieger heeft hem hele veel en lang opgehad maar klaagde niet over vermoeidheid.
Maar voor volgend jaar weet ik dan niet of we ze weer gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:30

Ik lees oa dit:
Iets wat veel mensen zich niet realiseren, is dat als de pasvorm van een snorkelmasker niet goed is en dan met name als het orinasaalkapje niet goed over neus en mond zit, je zowel CO2 als vocht in het masker uitademt en dit dus niet direct via de snorkel wordt afgevoerd. Vocht bederft je zicht (beslaan) en een teveel aan CO2 kan heel gevaarlijk zijn en zelfs bewusteloosheid tot gevolg hebben.
Om die reden hebben we bij onze testen nadrukkelijk gelet op het beslaan van een masker. Dit is een goede indicatie van de juiste werking van het masker. Beslaan binnen het orinasaalkapje is niet erg, maar in de rest van het masker weer wel.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:31

Mijn vriend en broer hebben dit jaar in Spanje allebei het masker van Decathlon gebruikt en waren daar echt heel tevreden over. Ik heb er zelf ook een paar keer mee rond gezwommen en het is fijn in gebruik. Sluit goed aan, er komt dus geen water binnen en je hebt een heel ruim zicht.
Mijn "reflex" was trouwens om wel, elke keer als ik boven kwam, het masker af te zetten. Een beetje hetzelfde idee als dat je meteen een zonnebril afzet als je naar binnen gaat.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:33

Hier bevielen de normale snorkelbrillen een stuk beter dan de decathlon gezichtsmaskers helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:34

Als je je vasthoud aan een touw of niet heel fanatiek gaat watertrappelen om boven te blijven/hard gaat zwemmen (met vinnen aan bijvoorbeeld) zal het ook wel meevallen, maar veel snorkelaars zijn zich onbewust van de stroming in het water en komen er na 10 minuten achter dat ze toch wel erg ver van de boot/kant vandaan zijn. Dan gaan ze hard zwemmen en raken ze buiten adem. Hoe meer je buiten adem bent, hoe harder je adem haalt, hoe meer zuurstof je nodig hebt, hoe meer koolstofdioxide je uitademt... etc.

Zeker omdat dit masker uitnodigt om door je neus te ademen, waarmee je toch een mindere hoeveelheid lucht met minder kracht binnen krijgt dan door je mond.

Bovendien als je in de golven gaat zwemmen, komt er geen water in je ogen als je met een snorkel zwemt en die uit je mond haalt. Als je dit masker af wilt zetten ben je dus ook de bescherming van je gezicht tegen zout water kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:53

Waar we nu heen gaan, heb ik eerder gesnorkeld. Daar is geen stroming, nauwelijks golfslag oid dus ik vertrouw het erop. Ik kan er nog niet veel info over vinden op google, heb jij dan evt nog linkjes voor me?

Toch besloten om het masker van Decatlon te kopen, mits de shop me kan verzekeren dat ik m echt voor komende vrijdag binnen heb. Dan kan ik mijn bol.com bon ngo ergens anders aan uitgeven :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:56

Denk er aan joolien, dat het met zon volledig gezichtsmasker niet mogelijk is om even een metertje te gaan duiken, waar dit met een gewone bril+snorkel wel mogelijk is, als je leert de snorkel dan door te blazen bij het boven komen.

Dat terzijde, hebben mijn ouders het masker ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:57

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:57

Ik heb die van decathlon op de Caribische eilanden gebruikt. Ben er super blij mee! Om de een of andere reden raak ik in paniek als ik niet door m'n neus kan ademen. En nu kon ik toch mee snorkelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:58

Optiwolk schreef:
Denk er aan joolien, dat het met zon volledig gezichtsmasker niet mogelijk is om even een metertje te gaan duiken, waar dit met een gewone bril+snorkel wel mogelijk is, als je leert de snorkel dan door te blazen bij het boven komen.

Dat terzijde, hebben mijn ouders het masker ook.

Hoezo niet? Die maskers sluiten zichzelf toch gewoon af als je duikt/er een golf komt?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:59

Dat wel, maar de druk op t gezicht wordt dan best groot.

Je kan wel iets naar beneden, maar geen heel end zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:00

Ik kan met mn oren nog geen 50 cm onder water, dus ik was ook niet van plan dieper te gaan :P
Ik heb nog eengewone snorkelset mee, mocht ik toch de diepte in willen (of moeten, net zoals 2 jaar terug, toen mn vriend ons anker moest lospeuteren achter een rots vandaan _O- )

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:03

Dan zitten we in t zelfde schuitje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:09

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:10

Hier ook goede ervaringen met het masker van Decatlon. Zelf snorkel ik niet langer dan een minuut of 10 a 20 en nog nooit last gehad van vermoeidheid oid. Mijn vriend snorkelt echt een stuk langer achter elkaar en echt dagelijks en ook hij heeft daar nooit last van. (Snel even gevraagd.) super goede ervaringen hier dus.

Had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van de ongelukken met dit masker. Schrik er best wel van. Beiden zijn we extreem voorzichtig met snorkelen in zee en ervaren het als een gevaarlijke plek waarbij we fit en oplettend moeten zijn. Wederom niet geheel onterecht zo te lezen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:29

wwillemijn schreef:
Ik heb die van decathlon op de Caribische eilanden gebruikt. Ben er super blij mee! Om de een of andere reden raak ik in paniek als ik niet door m'n neus kan ademen. En nu kon ik toch mee snorkelen.

sorry Jolien, ik wil niet je topic kapen, als je t irritant vind,
moet je t ff zeggen

Ik lees met interesse dit topic mee. Ik ben de laatste tijd aan t denken over het masker van de Decathlon.
Ik herken het bericht hierboven. Mijn eerste reactie op snorkelen is te gaan hyperventileren. Ik heb nog niet vaak/lang gesnorkeld, meer oefenen kan misschien helpen. Is ivm de hyperventilatie wel een beetje demotiverend.

Ik wil wel graag leren snorkelen, want er staat een trip inclusief zwemmen met walvishaaien op de planning voor in 2019.

Dus om meteen te vragen naar de ervaringen: zijn er meer mensen die denken dat dit helpt?
Puntje wel: de walvishaaien gaan op zee zijn en wss wil je er ook naartoe kunnen duiken. Daar moet ik dus nog even over nadenken. maar misschien kan een masker een aanzet je zijn naar een gewone snorkel?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:48

Ik heb eerst met een gewone snorkelset les genomen. Ik had daar ook last van en ze leren je er goed mee omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:00

Als je dieper wilt free-diven dan zou ik helemaal niet zo'n masker nemen, want je kan niet bij je neus om de druk van je oren te klaren. Dat doe je door je neus dicht te knijpen en door je neus uit te blazen. Dat gaat dus al niet met zo'n full face mask.

Zit er geen duikschool in de buurt die je kan helpen? Die geven vaak ook snorkelles.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:33

Ik heb ook laatst zo'n masker gekocht omdat ik niet door mijn mond kan ademen. Ik vind die van Decathlon echt fijn. Tot nu toe blijft de bril zelf mooi onbeslagen, en de snorkel zelf heeft aparte buisjes voor in- en uitademen waardoor je voor mijn gevoel toch niet heel veel van je eigen lucht weer inademt.