Burgerhulpverlener, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Burgerhulpverlener, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 23:45

Zoals de titel al zegt, wie is er burgerhulpverlener en waarom?
Wat is je motivatie, ben je al eens opgeroepen en wat deed dit met je?

Na vandaag weet een reanimatiecursus te hebben gedaan en ze dit weer aankaarten ben ik toch gaan twijfelen..
Mijn redenen waarom wel/niet zijn als volgt

Niet:
- ik werk al in de zorg (ziekenhuis verpleegkundige)
- bang om bekenden (miss ouders) tegen te komen
- wat als ik een sms krijg en ik kan niet gaan. Het gevoel wat dit me geeft..

Wel:
- Om mensen te kunnen helpen zo snel mogelijk en juist omdat ik hier regelmatig cursussen in heb dit hopenlijk goed te kunnen doen
- er zijn weinig burgerhulpverleners in tegenstelling tot reanimaties op een dag in NL.
(Dagelijks 1 op 1000)

Ik ben dus (nog) geen burgerhulpverlener en twijfel nog erg..

Graag jullie reacties om een keuze te kunnen maken.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:59

Ikhrb me een paar jaar geleden opgegeven, maar toen kreeg ik de melding dat het nog niet actief was in het oosten van het land :+... Inmiddels is mijn BHV al een paar jaar verlopen, dus weet ik niet zeker of ik me nog durf op te geven in verband met mijn eigen kennis, is die paraat genoeg. Stel dat ik dit jaar de kans had gehad om mijn BHV weer opnieuw te doen, dan had ik me zeker opgegeven! Ik heb laatst nog een verhaal van een goede bekende gehoord waar zoiets goed van pas zou zijn gekomen (gelukkig was hij ter plaatse en wist wat hij moest doen, ondanks dat het uiteindelijk niet heeft mogen baten...) Ik zou zeker willen helpen als ik weet dat ik het kan :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:05

Ik ben het bewust niet. Heb er wel over nagedacht maar ik zou het niet kunnen. Ik ga me mentaal dan helemaal opvreten als het niet lukt/het duurt te lang/er iets gebeurt. En dat is al met rationeel weten dat geen hulp sowieso overlijden is. Ik ben er te onzeker voor, vind mezelf er (nog?) niet capabel voor.
Daarnaast ook het probleem dat ik niet veel op 1 plek of ergens op vaste tijden te vinden ben/was, dus ik ben bang dat ik die sms'en dan juist krijg op de momenten dat ik er niet ben, wat mij ook zou opvreten.

En ik weet niet precies hoe het zit qua afstand (kan ik zo ook niet vinden) van oproep maar ook niet onbelangrijk; ik heb geen auto dus wanneer het verder dan 3 km is heeft het geen nut om te gaan, zelfs als ik met wind mee 30 km/h fiets ben ik altijd te laat.

Misschien als ik een paar jaar in het ziekenhuis heb gewerkt dat ik het dan wel zou doen. Ik vind het initiatief namelijk wel heel mooi en zou zelf ook graag die hulp willen mocht het ooit nodig zijn.

LizMD

Re: Burgerhulpverlener, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:24

Ik ben wel aangemeld. Toh niet gereageerd op een melding, want ik was of niet thuis of het was te ver. Ik heb me toentertijd aangemeld omdat er veel ouderen in de straat woonden. Ik zou het heel erg vinden als daar reanimatie te laat bij zou zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:58

Ja al jaren, ik ben ook chauffeur op de huisartsenpost en dan kom je ook weleens bij bekenden.
Ik zou het veel erger vinden in achteraf te horen dat er niemand was dan dat je zelf een oproep hebt gehad.

Ik heb 1x niet kunnen reageren op een oproep, toen zat ik in Limburg bij mijn opa in het verpleeghuis en toen ik bij de receptie de aed had gehaald (moest eigenlijk ergens anders vandaan komen) vloog de eerste ambu al langs dus toen heb ik hem terug gegeven.

@ts, kom je als ziekenhuis verpleegkundige nooit bekenden tegen dan?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:07

Ik ben oprichter geweest van een stichting bij mij in het dorp die er voor zorgt dat vrijwilligers bij een reanimatie binnen 6 minuten ter plaatse zijn. Ik ben 5 jaar actief geweest in "uitrukken" zoals wij ze noemen. In die 5 jaar ben ik zo'n 72 keer bij een reanimatie geweest (van baby tot terminale mensen), maar ook vaak genoeg niet geweest. Omdat wij het vangnet hadden waarin 50 vrijwilligers het bericht op de pager krijgen en dus mogelijk kunnen gaan en afschalen als er te veel zijn voelde ik me er nooit vervelend over als ik niet ging. Plus dat ik op 50km afstand werkte van mijn huis hielp ook niet mee.
Toen de ambulancedienst ging rommelen aan ons systeem en er wat verschillen ontstonden tussen mijn visie en die van het bestuur ben ik gestopt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:25

Voor mijn werkgever ben ik actief Bedrijfshulpverlening. Op drukke dagen komen er zo'n 10.000 mensen door de winkel heen, waar met regelmaat een 'gevalletje' tussen zit. Gelukkig hierin nog geen reanimaties gezien in tegenstelling tot mijn collega's.

Ook in mijn woonplaats is een burgernetwerk als het om hulpverlening, reanimatie en AED gebruik gaat. Ik ben hier geen lid van, in basis een behoorlijke hypochonder en denk dat je mij na een reanimatie wekenlang van psychische hulp mag voorzien. Ik woon praktisch naast het bejaarden tehuis, zou daar echt van wakker liggen. Een diep respect voor anderen die dit wel kunnen.

Anderzijds, ik kan wel reanimeren en ben bekend met het gebruik van de AED, mocht er iemand in mijn nabijheid om gaan zal ik er absoluut staan om de reanimatie op starten of andere burgers om te af te lossen.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:30

Ik ben burgerhulpverlener! Heb er vorig jaar speciaal zo'n cursus voor gedaan en me daarna meteen aangemeld.

Hoewel ik de cursus echt deed om burgerhulpverlener te worden, is het ook gewoon handig om te kunnen reanimeren zonder dat je birgerhulpverlener bent. Je weet nooit of je in de situatie komt waarbij iemand (misschien wel familie of vriend) gereanimeerd moet worden. Ik zou gek worden als ik dan niet weet wat ik moet doen.

Ik heb inmiddels in een jaar tijd 2x een oproep gehad. 1x kon ik helaas niet gaan, want toen was ik in een andere stad en de 2e keer ben ik er wel heen gegaan. Het bleek toen gelukkig niet om een reanimatie te gaan en de hulpdiensten waren ook ter plaatse (was vlakbij een ziekenhuis). Beide keren gaat je hart wel echt even sneller kloppen, maar het is om je medemens te kunnen helpen!

Vooralsnog denk ik wel dat een reanimatie in het echt heel heftig zal zijn, onafhankelijk van de afloop. Maar ze zeggen wel echt: of het nou lukt of niet, als je het niet probeert dan is diegene sowieso verloren. Er zijn gewoon te weinig burgerhulpverleners en je weet nooit of er iemand anders wel reageert op de oproep of dat er uberhaupt mensen in de buurt wonen die opgeroepen kunnen worden.

Dus ik zou zeggen, doen!

Vragen mag je altijd stellen als je die hebt :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:45

Ik ben het, maar woon midden in de stad dus vrijwel zinloos. Hier is er altijd eerder politie dan ik er kan zijn en er zijn wat overactieve...."Ik geil op reanimatie types" in de buurt die reageren overbodig maken. In een dorp met langere aanrijtijd vind ik het wel erg nuttig.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:54

BHV burger hulp verlening?
bij min weten is het bedrijfs hulp verlening of is dat nl benaming en andere belgische benaming?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:01

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:21

Ik ben ook burgerhulpverlener. Soms krijg ik in 1 week 3x een oproep, soms weken niet. In Rotterdam woon ik praktisch naast het EMC, de ambu hoor ik dan vaak ook nog voor ik mijn schoenen aan heb. Bij mijn ouders in het dorp is het wel heel nuttig, maar daar krijg ik veel minder vaak een oproep. Ik ben nu ruim een jaar actief en ben denk ik 3x geweest (bij de andere oproepen niet in de buurt of hoorde de ambu al), maar heb nog geen 1 keer hoeven reanimeren.

Ik las dat dat een aantal mensen zich misschien schuldig zou voelen bij het niet reageren op een oproep. Vergeet niet dat de ambu ook met hoge prioriteit onderweg is, dat er meerdere mensen zo'n melding krijgen en dat het ook nog lang niet altijd daadwerkelijk een reanimatie is. Natuurlijk, hoe eerder iemand ter plekke is hoe beter, maar als jij niet reageert betekent het echt niet direct dat de persoon overlijdt en als je er wel bent is het ook geen garantie op overleven. De overlevingskans bij een reanimatie op straat is laag.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 16:11

Polly schreef:
@ts, kom je als ziekenhuis verpleegkundige nooit bekenden tegen dan?

Ik ben in het ziekenhuis al vaker bekenden tegengekomen, maar nog nooit in een acute situatie.

Bedankt voor alle reacties allemaal! Ik zal vanavond even uitgebreid antwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:37

Ik twijfel er al een tijdje over. Ik vind het een geweldig initiatief, maar het lijkt me wel heftig, zeg. Ik ben bang dat het onwijs aan me gaat vreten als de reanimatie mislukt, maar inderdaad - ik zou het nog erger vinden als je iemand helemaal niet kunt helpen. Ik ga het nog eens overwegen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:11

Mijn man is het. Hij heeft al meerdere malen een oproep gehad, maar al was het maar 2 straten verder, er was altijd al politie/ambulance ter plekke.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 01:39

Ik weet het nog altijd niet. Blijft het eng vinden. Maar van de andere kant red je er wel levens mee...
Denk dat ik het gewoon ga doen!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 02:04

Vanuit de meldkamer sturen wij de burger AED aan. Dat wil zeggen is dat wij zorgen dat het SMSje eruit gaat. Het systeem van burger AED zoekt er dan de mensen bij. Misschien stelt het je al iets gerust dat we niet alarmeren als het om een traumatische reanimatie gaat en kinderen <1 jaar.

Besef wel (en dat doen heel veel mensen niet) is dat je dus ook naar een kinderreanimatie gestuurd kunt worden. Dit staat verder niet in het SMSje en zie je dus als je er bent. Gelukkig komt het niet vaak voor maar wees je er wel even bewust van.

Ik ben altijd erg blij als er mensen van de burger AED binnen komen. Er zijn in Nederland toch nog behoorlijk veel mensen die niet kunnen reanimeren of in paniek niet meer weten wat ze moeten doen. Soms is het ook nog zo dat mensen in hun eentje het slachtoffer niet op de grond krijgen en kunnen gaan reanimeren. Ook dan is het al fijn als er wat extra handjes in huis komen om te gaan helpen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 02:08

Ik ben het ook nu denk ik 2 jaar. K
Klein dorp, 3x een oproep gehad. 1x bleek het niets te zijn, 1x was het dusdanig ver dat alle toeters en bellen al lang aanwezig waren, ben toen halverwege omgekeerd, en 1x gereanimeerd met helaas slechte afloop.

Bij mijn weten krijg je (in mijn regio) een oproep als je hemelsbreed <1 km van de plek af bent. Helaas kan dat in het echt best een stuk fietsen zijn, dus soms ben je gewoon laat.

De keer reanimeren waren ambulance en politie er al snel, maar zijn 'wij' toch nog ingezet voor de hartmassage (geen lucas aanwezig). Nu reanimeer ik vaker voor mn werk dus voor mij was het niet heel ingrijpend, maar toch zijn we met zn allen gaan evalueren naderhand (met brandweer erbij) Dat is hier gelukkig normaal, samen oefenen en samen evalueren na een oproep.

TS als je twijfelt denk er vooral rustig over na. Voel je vooral niet verplicht om er aan mee te doen als het niet goed voelt voor je. Ondanks dat je geen 'kwaad' kunt doen kan het wel veel impact op jou zelf hebben. Dus denk er rustig over na, praat er over en neem misschien een keer contact op met de plaatselijke EHBO vereniging om meer informatie hierover te krijgen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:35

hmm, zet mij wel aan het denken dit
ik ben op mijn werk bhv coordinator
en ik woon in een seniorenflat.

ik zou idd misschien daarin wat kunnen betekenen. Het enige wat ik niet zou willen is dat mijn 6 jarige dochter met dit soort situaties geconfronteerd wordt en ik kan haar natuurlijk niet alleen achter laten

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 15:59

Ik heb nog altijd geen keuze kunnen maken. Zijn er nog mensen met ervaringen??

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:23

Ik ben ook burgerhulpverlener, heb een tijdje terug ook een topic geopend :) Die kom je vanzelf tegen als je de zoekfunctie gebruikt.
Ik heb zelf vorige week voor het eerst een oproep gehad, die zag ik helaas te laat.
Op de facebookpagina van Hartslag.nu zijn veel gedetailleerde ervaringsverhalen te vinden. Die vond ik zelf erg prettig om te lezen, zodat je weet wat je zoal tegen kan komen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:41

Ik ben op dit moment (nog) geen burgerhulpverlener, ik heb 2 jonge kinderen en zou nooit in de gelegenheid zijn om op een oproep te reageren. Als beide kinderen op school zitten wil ik het wel serieus overwegen. Ik zal dan ook bij mezelf te rade moeten gaan of ik het "aan kan". Hoewel ik in de zorg werk heb ik nog nooit hoeven reanimeren, en ik vind het lastig in te schatten wat voor impact het op me zal hebben.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:58

Laura82 schreef:
Ik ben op dit moment (nog) geen burgerhulpverlener, ik heb 2 jonge kinderen en zou nooit in de gelegenheid zijn om op een oproep te reageren. Als beide kinderen op school zitten wil ik het wel serieus overwegen. Ik zal dan ook bij mezelf te rade moeten gaan of ik het "aan kan". Hoewel ik in de zorg werk heb ik nog nooit hoeven reanimeren, en ik vind het lastig in te schatten wat voor impact het op me zal hebben.

Je kunt via de app of site zelf aangeven wanneer je beschikbaar bent. Je zult dan ook alleen een oproep krijgen als deze toevallig in dat tijdsframe is. Heel handig! :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:02

Ik ben EHBO’er en bewust geen burgerhulpverlener. Ik ben twee keer ter plaatste geweest bij een ongeluk en eerste hulp verleend (bij onbekenden). Het voelt heel fijn om daarvoor een EHBO diploma te hebben, maar ik wil niet constant weten wat er om mij heen aan de hand is. Misschien later als ik wat ouder ben ofzo.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:05

Ja, ik ben burgerhulp verlener, nog nooit een oproep gehad, en waarom? Als je iemand kan helpen om eventueel het leven te redden, waarom zou je dat niet willen?

Tevens is paardrijden een gevaarlijke sport, ik rijd eigenlijk nooit alleen, als de ander een ongeluk krijgt en er gereanimeerd moet worden ben ik er als eerste bij, dus ja ik wil die hulp kunnen bieden.