Voortand gaat eruit en angst tandarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voortand gaat eruit en angst tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:18

Hoi!

Na een beetje twijfelen toch een topic openen.. afgelopen woensdag ben ik bij de tandarts geweest omdat ik merkte dat mijn voortand los begon te zitten. Ik dacht: "even er wat aan laten doen." Maar de tandarts had andere plannen voor mijn tand. "Hij moet eruit. Zit niks anders op." En toen een heel verhaal wat de bedoeling was. Eerst een soort tijdelijk plaatje met 1 tand (die je dus blijkbaar in en uit kan doen, vreselijk! Zie je dat gat en beeld dus steeds!) En in januari een echte kunststand (soort brug.)

Eerlijk gezegd vind ik het best heftig.. niet alleen de behandeling, maar ook het idee. Een kunsttand etc...

Daarnaast heb ik ook best angst voor de tandarts. Ga altijd braaf heen, maar met behoorlijke tegenzin en buikkrampen. Vooral vanwege de verdovingsprik. Ik vind dat verschrikkelijk... tand zit er dus nog in en gaat er maandag uit. Hij zit wel iedere keer losser.

Ik vroeg mij af of mensen hier ervaring mee hebben en mischien tips.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-17 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Re: Voortand gaat eruit en angst tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:20

Ik heb niet veel tips, ik poep ook 7 kleuren in mijn broek voor de tandarts en het klinkt als een heftige behandeling. Ik wil je wel veel sterkte wensen!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:24

Hier ook iemand met angst.

Voor de behandeling start: leg aan je tandarts uit wat je dwars zit. Je ziet er tegenop omdat je een kleine behandeling had verwacht. Geef ook aan dat je best wel angstig bent. Als het je helpt kun je ook aan de arts vragen of hij het eerst nog een keer helemaal met je door wil nemen zodat je je vragen nog kan stellen.

Hij of zij moet er voor zorgen dat jij comfortabel in de stoel kan liggen en hem kan vertrouwen met jouw gebit.

Maar daarintegen kan een tandarts geen emoties ruiken, en zul je die dus moeten uitspreken :)

Dikke knuffel :(:) je kunt het

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:37

Mijn voortand is er ook uitgehaald, jaaaaaren geleden. Werd door de kaakchirurg gedaan. Was een hork van een man, en door een trauma uit mijn jeugd was ik ook vreselijk bang voor die prikken in mijn mond. Gelukkig was daar een hele aardige assistente die mijn hand heeft vastgehouden en mijn tranen heeft weggeveegd.
Tand eruit halen was geen probleem. Tijdje met zo'n plaatje gelopen, was onhandig maar niet onoverkomelijk. En uiteindelijk heb ik een implantaat gekregen met een kroon. Echt geweldig!!! Niemand die iets ziet en het is gewoon alsof het mijn eigen tand is. Ik raad het je aan, mocht het tot je mogelijkheden behoren.

Succes, het is mij uiteindelijk alles meegevallen hoor!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:44

Ik heb geen tips voor je, maar ik wens je als mede-angst-patiënt wel heel veel sterkte toe. Ik hoop gewoon voor je dat het snel gedaan is en dat je als de tandarts klaar is denkt 'was dit nou alles?'. Sterkte!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:52

Geen tips, behalve dat je tegen je tandarts moet zeggen dat je angstig bent.

Heb zelf ook angst voor de tandarts.
Mijn tandarts verteld wat ze gaat doen en houd rekening met het feit dat ik stop met ademhalen als ik iets spannend vind. Ze praat dan heel rustig of stopt wat vaker.
Het helpt wel tegen de ergste angst en stress.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:55

Oh jeej wat erg :(

Snap heel goed dat je dit heftig/moeilijk vind.
Gelukkig krijg je maar twee kleine prikjes en het trekken merk/voel je niks van.
Hij zit al los dus komt er zo uit.

Veel succes! :(:)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:40

Zoek een fijne tandarts die bekend is met angst patiënten.
Ik ben ook als de dood voor de tandarts maar heb een super fijne gevonden die grotendeels kan verdoven zonder naalden en heb nog nooit pijn gevoeld bij haar in een reeks behandelingen (achterstallig onderhoud)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:48

Ik heb ook zoiets bij de hand, maar dan met een kies die er uit moet.....

Tandarts gaf wat verschillende opties varierend van 'dan hou je een gat, er zijn meerdere mensen die dat doen' tot 'dan neem je een implantaat, kosten ongeveer 5000 euro' >;)

Ben er nog niet uit en heb er ook geen zin in......

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:49

Ik zit op dit moment te wachten tot mijn kaakoperatie... ik heb enorme angst voor de tandarts en inmiddels was er nog maar weinig aan te doen. Toen is er besloten naar het ziekenhuis te gaan. En nu moet ik dus onder volledige narcose en gaan ze de boel aanpakken..

Het is naar, niet alles te kunnen doen en eten omdat je bang bent dat er iets afbreekt..
Snel die tand eruit en door. Straks zie je er niks meer van!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:50

Informeer eens bij een cosmetisch tandarts. Want zoals al eerder geopperd kan een implantaat ook. Zo'n plaatje die je erin en er uit kan halen lijkt mij ook niks. Doet me heel erg aan mn oma denken.
Zelf ben ik ook weer aan de beurt voor een kleine verbouwing. Maar tegenwoordig vooral bang voor het afrekenen :+ . Heb een hele fijne tandarts gevonden die me wel begrijpt en er ook rekening mee houd. Dus altijd als eerste en nooit in de wachtkamer laten wachten. Want voor je het weet sta ik weer buiten :D .

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:55

Bij mij zijn 3 voortanden getrokken, na een trap van een paard.

Ik heb nu implantaten, ziet er heel mooi uit.

Maar voordat ze zoiets kunnen doen, zal eerst het 'gat' van de getrokken tand moeten genezen.

Het beste gaat dat toch met een plaatje met 1 zo'n tandje er aan.
Het plaatje beschermt de plek waar de getrokken tand zat en je loopt niet met een gat.
Het is namelijk toch wel vrij zichtbaar.

Plaatje voelt wel stom, maar ik heb die zo lang gehad dat ik er wel aan gewend raakte.
Zette hem met een beetje van die speciale gel vast aan m'n gehemelte.

Is een tijdelijke brug geen optie?

Ik heb dat ooit gehad, maar die ging steeds stuk, maar bij jou gaat het maar om 1 element.

Als de tand al voelbaar loszit, valt het trekken overigens wel mee.

Bij mij waren door de klap de wortels aan het vergaan als het waren, dus ze kwamen er best makkelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:06

Thanks iedereen!

Ja mijn tand zit echt voelbaar los. Kan hem heen en weer wiebelen. Ik denk gewoon verstand op 0 en gaan..

Ik krijg gelukkig niet voor altijd een plaatje tot januari.

Ik zal eens informeren naar andere mogelijkheden. Qua kosten vind ik het niet heel erg, een goede voortand is wel het visite kaartje natuurlijk.

En idd ga ik aangeven dat ik het eng vind. Vind dat ook wel een beetje ongemakkelijk om dat te zeggen.

Jeetje een trap van een paard in je gezicht.. gatsie! Stonden de tanden los daarna?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:10

Niet direct eigenlijk, maar door de klap was het vlies wat rond de wortels zit gaan ontsteken en dat zorgde ervoor dat de wortels langzaam vergingen.

Toen ze getrokken waren, zag het er uit alsof het door muizen was aangevreten, heel raar.

Qua angst kan ik je niet helpen, ik ben als de dood voor de tandarts.
Ik ben blij dat ik doorgezet heb en m'n gebit weer mooi is, maar wat een hel.

Het gekke is dat wanneer ik puur realistisch terug kijk, het allemaal niet eens echt zeer deed.
Alles keurig verdoofd enzo.
Het zit echt tussen m'n oren.

Gelukkig heb ik wel een tandarts met veel geduld en begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:43

van te voren bellen en aangeven dat je bang bent, en of ze de tijd willen nemen!
Mijn tandarts plant me altijd extra lang in zodat hij rustig aan kan doen..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:26

Meid ik ben ook zo'n bangerd, herken het helemaal! Zelf ben ik niet bang voor de prik maar juist voor wat ze erna gaan doen.

Heb ooit een tandarts gehad die een verdovende zalf gebruikte op het tandvlees voor hij prikte. Misschien kan jouw tandarts ook zoiets doen zodat je iig minder tegennde prik op ziet?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:02

AmoorM schreef:
En idd ga ik aangeven dat ik het eng vind. Vind dat ook wel een beetje ongemakkelijk om dat te zeggen

Gewoon zeggen hoor, dat is echt niet raar. Waarschijnlijk vindt je tandarts dat juist prettig, dan kan hij tenminste rekening met je houden. Beter zo dan dat je tussentijds in paniek raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:15

Vanmiddag gaat de tandarts mijn tand trekken en krijg ik een plaatje.

Weet iemand hoe snel dat gaat? Spuit, trekken en plaatje erin? Of het pijnlijk is?

Tand zit best los. Zou trekken zonder verdoving pijnlijk zijn?

Ik wil vragen naar andere mogelijkheden zoals een inplantaat.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:11

Ik zou verdoven.

Bij mij ging direct na het trekken het plaatje er in.

Heb je al gehapt enzo voor een plaatje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:25

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zou verdoven.

Bij mij ging direct na het trekken het plaatje er in.

Heb je al gehapt enzo voor een plaatje?

Jep al gedaan. Geen hechtingen? Dat las ik op een site. Hoe snel ging het?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:26

Zeker wel verdoven. Dat is een 'vervelende' prik in je gehemelte. Mijn tandarts die deed eerst een watje met een beetje lidocaïne op die plek zodat je het wat minder voelt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:32

Ze hechten idd niet, want dan kan evt. vuil niet uit het gat waar je tand heeft gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:34

Misschien een geruststelling, het stelt echt niet zoveel voor. Ik heb het ook gehad, eerst hebben ze geprobeerd de tand te redden door wortelkanaalbehandelingen et cetera, dat lukte niet en uiteindelijk deed hij zoveel pijn dat ze hem er uit hebben gehaald. Ik vond het echt niet zoveel voorstellen, de verdovingsprik was het pijnlijkst. Je voelt er niks van als je verdoofd bent. Wellicht kun je vragen of je oortjes in kan/mag doen met wat (rustige) muziek? Je hoort wel kraakgeluid, dat is misschien niet erg prettig en wellicht hoor je het dan wat minder.

Heb je al gehapt voor een plaatje? Ik heb hem een hele tijd gehad omdat er nog niet geïmplanteerd kon worden. Als je er aan gewend bent merk je er niet zoveel meer van, wel kan het de eerste tijd wat gevoelig zijn en lastig eten. 's nachts wel je plaatje uit doen zodat het vuil er uit kan lopen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:04

Thanks iedereen! Ik heb geluk dat de tand al los zit. Volgens mijn collegas is er ook een soort spul wat ze voor het spuiten van de verdoving op de prik plek prikken zodat je het prikken niet voelt. Dat ga ik even na vragen. Ik hoop dat het snel over is. Voor fr prik ben ik het bangste..Zit nu in de wachtkamer..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:08

Het gaat snel hoor, bij mij waren het 3 tanden, waarvan eentje al tot de wortel was afgebroken.

Ik zat een uurtje later op m'n werk en heb weinig last gehad.