Ademenhalen/spreken door gaatje in de keel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Ademenhalen/spreken door gaatje in de keel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 19:12

Het enige wat ik er eigenlijk van wist, zijn die foto's op sigarettenpakjes. :o
Waarvan je eerst zit te twijfelen wat je nu eigenlijk ziet.
Maar het blijkt een keel te zijn met een gat er in.

Helaas wordt het nu realiteit.
Mijn broer (45 jaar) gaat dat binnenkort ook krijgen.
Het strottenhoofd, inclusief stembanden, wordt verwijderd.

Ik heb er over gelezen wat het inhoudt.
En schijnbaar kun je nog best redelijk je leven weer oppakken.
Maar het blijven oppervlakkige verhalen, waarmee je alsnog met veel vragen blijft zitten.

Ik heb alleen nog nooit iemand gezien of gekend die dit ook had.
Is er hier iemand die hier bekend mee is, van een familielid of naaste vriend etc?
En hier iets over wil of kan vertellen?
En mag natuurlijk ook via pb als het liever niet in een topic wordt gezet.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:17

Mijn oom had dat, astro heel lang geleden. Hij kon verstaanbaar spreken door dat gaatje dicht te houden. Ik neem aan dat de kennis en technieken nu zoveel verder zijn dat er meer mogelijk is qua verbetering van kwaliteit van leven.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:26

Op mijn werk (radiotherapie) zie ik met enige regelmaat mensen met een tracheostoma. Vaak zijn die mensen pas kort geleden geopereerd dus misschien niet helemaal representatief, maar een flink deel van die mensen kan zich toch al vrij snel weer verstaanbaar maken. Het vergt wel een vrij intensieve verzorging (maar ik weet niet hoe dit is als de behandeling eenmaal klaar is)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:29

Mijn vader heeft dit gehad. Het is een raar geluid, heel schor. Hij moest het gaatje dichthouden om te kunnen praten. Verder komt er ook slijm uit enzo. Je moet het goed schoonhouden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 20:17

Nabster, dat zal hopelijk best, dat de technieken nu zijn verbeterd!
Volgens mijn wordt er tijdens de operatie al een soort spraak canule of zo ingebracht.

Suzanne, het is volgens mij ook geen gewone stem meer wat je hoort.
Mijn nichtjes zijn 17 en 19, het lijkt mij ook voor hun heel moeilijk om hun vader zo te zien.
Ze zijn nu net allebei op een punt dat ze volwassen worden en hun eigen leven inrichten.

Laura, communicatie is belangrijk, als patiënten zich vrij snel verstaanbaar kunnen maken, dat is heel mooi!
Dat valt me mee, ik dacht dat daar misschien wel maanden overheen zouden gaan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-08-17 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:21

Ik hoop 1 ding. Dat niemand hem anders behandeld. Ik schrok zelf best wel toen ik net na mijn vraag zag dat iemand zo een 'gaatje' had. Maar besloot het gesprek voort te zetten en hoorde na afloop dat hij het zo had gemist, iemand die hem aansprak over zn hondje en die gezellig met hem met de hondjes speelde. Dat heeft me echt geraakt en het gaf me een goed gevoel dat ik die dag een man heb blij gemaakt.

Edit: over die link: toen ze ineens begon te spreken schrok ik me een hoedje :')

Zonnetje81

Re: Ademenhalen/spreken door gaatje in de keel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:37

De oom van een vriendinnetje had dit. Inderdaad gaatje dichthouden en praten. Klinkt raar. Maar verder prima mee te leven mits je het mentaal allemaal aan kan.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:49

Praten vereist een speciale techniek, omdat de stembanden ook verwijderd zijn. Je 'praat' door middel van een soort boeren. Daarom klinkt het ook zo 'vreemd en rasperig'. Mijn opa heeft deze operatie ook gehad. Op een gegeven moment had hij een soort apparaatje, dat kon hij tegen zijn keel aan houden als hij sprak. Maar dat maakte zo'n marsmannetjes geluid, heel erg mechanisch, dat hij ervoor gekozen heeft deze niet te gebruiken. Mensen schrokken daar nog erger van, dan van het spreken door middel van de speciale techniek.
De verzorging van zo'n tracheastoma is niet zo heel ingewikkeld, vooropgesteld dat deze goed genezen is. Er zijn technieken om het slijm op te hoesten, de fysio kan je helpen met het omhoog kloppen van het slijm. Hoesten is namelijk lastig.
Wat een nare situatie voor jullie allemaal! Sterkte.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:51

Mijn stiefvader kreeg zo'n ding toen zijn stembanden verwijderd moesten worden. Het is nog niet zo eenvoudig ermee te leren praten, hiervoor moest hij naar de logopedie.
Helaas kostte het hem teveel kracht om er geluid uit te krijgen, is hem nooit gelukt voordat hij overleed.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:03

Barbet, je mag me pb'en als je wilt. Mijn opa heeft zijn strottenhoofd moeten laten verwijderen vanwege kanker (oorzaak was zijn werk), hij leeft inmiddels niet meer, maar ik weet er best veel van.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:15

Ik werk op een traumaafdeling en kom ook veel mensen tegen met een tracheostoma. Mijn ervaring is dat wanneer de insteekopening goed genezen is en hij goed onderhouden word, mensen hun leven eigenlijk verbazingwekkend goed weer kunnen oppakken. Het leren omgaan met zal niet gemakkelijk zijn, maar eenmaal handig met zo'n ding zeggen veel patiënten dat ze minimale hinder ondervinden aan hun trach.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 10:20

Trui, dat is fijn dat je het gesprek aan durfde te gaan!
En dat het zo gewaardeerd werd. :)

Zonnetje, klinkt zo eenvoudig, misschien moet je het zo bekijken.
Mijn broer is mentaal gelukkig wel rustig en sterk!

Soesie, dank je wel voor je bericht!
Dat is het vervelende volgens mij, je hebt meer slijmvorming maar je kan minder goed hoesten.

Cest La Vie, dat is goed te lezen dat mensen hun leven weer kunnen oppakken.
Dat zou ik zelf nooit gedacht hebben, het leek me zo'n grote handicap.
Maar ik ben heel blij te lezen dat patiënten minimale hinder ondervinden!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:24

Ik zie regelmatig op jumping iemand hiermee :) Ze praat er gewoon mee en rijdt op verschillende paarden. Het praten klinkt vreemd in het begin, maar je went hier wel aan :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:28

Ik werk in een boekwinkel, en daar komen ook elke week wel een keer een man en een vrouw langs die allebei zo'n gaatje hebben.
Ze hebben er allebei een flapje overheen zitten, en moeten inderdaad hun hand op hun keel houden bij praten.
Maar ze zijn gewoon goed te verstaan, en doen dus ook gewoon zelf hun boodschappen.
Het enige wat ik er aan merk is dat er soms wat vertraging is in antwoorden als ze ergens beide handen bij nodig hebben.
Als ik bijvoorbeeld het wisselgeld terug geef wordt dat eerst opgeruimd voor dat ze er voor bedanken

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:58

Barbet schreef:
Cest La Vie, dat is goed te lezen dat mensen hun leven weer kunnen oppakken.
Dat zou ik zelf nooit gedacht hebben, het leek me zo'n grote handicap.
Maar ik ben heel blij te lezen dat patiënten minimale hinder ondervinden!

Een handicap is zo groot als je hem zelf maakt, ik heb mensen gezien die hun complete onderlichaam kwijt waren maar alles deden wat ze maar wilden, maar ik heb ook mensen gezien die bij wijze van 'alleen' hun voet kwijt waren maar zoch daardoor enorm beperkt voelden. Wat ik wil zeggen is dat leven met een trach heus niet gemakkelijk is, maar dat het met de juiste begeleiding en wilskracht echt niet onmogelijk is

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 20:21

CestLaVie,
Daar heb je gelijk in, gelukkig is mijn broer een positief en sterk mens.
Hij is ook hoopvol dat het goedkomt. (voor zover mogelijk natuurlijk)

Ik wist 0.0 van een trachea stoma af, echt geen idee.
Het leek me zo afschuwelijk toen ik het hoorde.
Het leek me onmogelijk om daarmee te kunnen leven.

Maar door de verhalen die ik hier en via pb gelezen heb.
Dat heeft me heel erg geholpen, om verhalen te lezen over en van mensen die dit hebben meegemaakt.
En te lezen dat het natuurlijk niet leuk of makkelijk is, maar dat de meeste mensen toch hun leven weer konden oppakken!

Allen