UV-licht weren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

UV-licht weren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 16:04

Zijn er bokkers die net als mijn moeder niet tegen zonlicht/UV-licht kunnen? Mijn moeder kan vanwege een huidziekte niet naar buiten, of ze moet volledig bedekt zijn. Ze heeft nu UV-werende handschoenen en een UV-werende paraplu, jurk/rok tot over haar enkels, dichte schoenen, shirt met lange mouwen en voor de zekerheid nog een vest met lange mouwen eroverheen. Ook smeert ze zich meerdere keren per dag met factor 50 in. Ze kan hooguit een kwartiertje naar buiten om de hond snel te laten plassen, maar moet daarna echt weer naar binnen (mijn vader laat de honden lang uit) en dat niet alleen in de zomer, ook in de andere seizoenen. Zelfs in de auto zit ze met een deken over zich heen, omdat haar huid heel sterk reageert op (zon)licht.
Wat doen jullie om toch nog enigszins probleemloos naar buiten te kunnen?

Charaz

Re: UV-licht weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:41

Wat heftig, wat voor huidziekte heeft ze? Kan ze s avonds en s nachts wel zonder problemen naar buiten?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: UV-licht weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:51

Mijn vader was allergische voor zon/dag en lamplicht. Die had zichzelf een omgekeerd dag/nacht ritme aangewend. Met medicatie konden ze het wel wat onderdrukken waardoor hij bij bewolkt weer wel de deur uit kon.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:30

Charaz schreef:
Wat heftig, wat voor huidziekte heeft ze? Kan ze s avonds en s nachts wel zonder problemen naar buiten?

Ze heeft Dermatomyositis, een (nog) vrij zeldzame vorm van een auto-imuunziekte. 's Avonds en 's nachts kan ze wel zonder problemen naar buiten, maar dan wil ze niet meer. Ze wil graag in de tuin werken, maar dat kan overdag niet meer en 's avonds ziet ze niets meer (nachtblind).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:31

Anne_GTI schreef:
Mijn vader was allergische voor zon/dag en lamplicht. Die had zichzelf een omgekeerd dag/nacht ritme aangewend. Met medicatie konden ze het wel wat onderdrukken waardoor hij bij bewolkt weer wel de deur uit kon.

Als ze zich heel goed inpakt (we grappen wel eens over een Burka), dan kan ze bij bewolkt weer een paar minuten langer naar buiten. Ze krijgt inderdaad medicatie, maar die remmen alleen de ziekte zelf en niet het UV-verhaal...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:47

Heeft ze ook last van ledlampen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 10:02

Dat zal ik eens vragen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:45

Na 20 jaar was het bij mijn vader een stuk minder heftig. Maarja, toen had ie inmiddels wel andere kwalen ervoor terug. Hij kreeg medicatie die eigenlijk bedoeld zijn voor mensen na orgaantransplantatie tegen de afstotingsverschijnselen. Cyclosporine heette het geloof ik. Hij was in het UMC hiervoor onder behandeling.