tootje71 schreef:dank jullie wel voor jullie ervaringen, ik ga het mee maken morgen ben op van de zenuwen.
Endoscopie verpleegkundige hier.
Het klinkt makkelijk uit mijn mond, dat weet ik ook, maar probeer er nu niet teveel mee bezig te zijn. Ook niet met ervaringen van anderen, want iedereen ervaart het anders.
Ben je ervan op de hoogte dat je niet zelfstandig naar huis mag als je het onderzoek met roesje ondergaat? Je bent niet verzekerd als je aan het verkeer deelneemt.... niet fietsen of auto rijden dus...
Wij vinden het niet gek dat de patiënten nerveus zijn, het is niet het liefste onderzoek. Geef het ook gelijk aan bij de verpleegkundige van wie je het infuus krijgt (vaak op een voorbereiding/uitslaapkamer), deze kan hier de begeleiding al op aanpassen.
Eenmaal op de onderzoekskamer kan het zijn dat je een klein beetje medicatie op mag drinken. Dit is om het schuim (compleet natuurlijk) wat zich in de maag en eerste gedeelte van de dunne darm bevindt, op te lossen.
Er worden altijd een aantal vragen gesteld voor de veiligheid.
Dan de keelverdoving: vies, bitter en brandt een beetje, de verdoving. Het gaat je het idee geven dat je keel dik wordt, maar dat is niet zo. Je kan nog steeds ademhalen en slikken. Dit zijn reflexen, je hebt er alleen wat minder controle over.
Dan ga je op de linker zij liggen en krijg je een bijtring in. Ga daar niet onwijs hard op bijten, maar laat je tanden erop rusten.
Pas als je helemaal klaar ligt, krijg je het roesje. Als fout gegeven wordt, geef er dan ook echt aan toe. Dat is het belangrijkste. Het is geen narcose en je bent dus niet volledig in slaap. Het is vooral een ontspanningsmiddel. Doe je ogen dicht en denk aan iets leuks. Klinkt makkelijk, weet ik, maar het gaat je echt helpen!
Tijdens het onderzoek is het belangrijk om op je ademhaling te letten, rustig in en uitademen. We komen niet in je luchtpijp en je kan gewoon ademhalen. We zien ook wat we doen, door de camera op de tip van de slang.
Er wordt lucht ingeblazen, je mag boeren laten.
Er zijn twee momenten dat je een heel vol gevoel kan krijgen in de buik, als de dokter de dunne darm in gaat en als de dokter de scoop omdraait om naar de bovenkant van de maag te kijken.
Mochten er hapjes moeten worden afgenomen, dan doet dit geen pijn. Afhankelijk van de locatie kan je het een beetje voelen trekken.
Ga na het onderzoek nog even slapen, dan komt de bijwerking van het medicijn (kort geheugenverlies) het best tot zijn recht!
Heel veel succes morgen!
(Mocht je vanavond nog vragen hebben, mag je me altijd vragen stellen)