ervaringen gastroscopie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

ervaringen gastroscopie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:31

Hoi ,

a.s dinsdag krijg ik een gastroscopie onderzoek ivm vermoeden coeliakie .
Ik heb diabetes type 1 en aangezien ik dit al mijn hele leven heb wordt er tegenwoordig ook in het bloed gekeken op coeliakie .
Tot twee maal toe was het bloed niet goed dus nu dit onderzoek.

(ik heb overigens geen maag/darm klachten)

Ik zie er enorm tegenop wel krijg ik een roesje maar toch ..

ben erg benieuwd naar iemands ervaring hiermee.

SETEFURII

Re: ervaringen gastroscopie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:36

Met een roesje ga je er niet veel meer van weten. Daar dient het immers voor.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:39

Ik heb het onderzoek nu ongeveer 1,5 jaar geleden gehad en ik vond het echt niks voorstellen :) Kreeg het roesje, ring in m'n mond, verdovende spray in m'n keel en weet nog dat de arts zei dat ik nog zo goed bij was.. En meer kan ik me niet echt herinneren. Nouja dat het klaar was en ze gingen beginnen met het volgende onderzoek. Ik kreeg namelijk ook direct een endoscopie.

Over beide onderzoeken had ik een hoop spookverhalen gehoord en gelezen, maar ik vond het echt niks voorstellen. Zou ik het onderzoek weer moeten, zou ik zonder angst naar het ziekenhuis gaan.. :j

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:41

Ooit een keer gehad zonder roesje wel met verdovende spray en was prima te doen. Je hebt het idee dat je enorme boeren moet laten. Maar het was voorbij voordat ik het wist.

Heb zelf een keer als stagiaire een gastroscopie bijgewoond bij iemand die een roesje kreeg, zag er veel naarder uit omdat diegene niet goed kon meewerken met slikken. Maar goed, daar kon de patient zich achteraf niets van herinneren dus in die zin is een roesje wel effectief.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:44

Ik had een roesje en eerlijk, het enige wat ik nog weet is dat ik het echt zo giga mee vond vallen, terwijl ik me best druk had gemaakt...
Verder weet ik ook niks meer, weet dat de arts tegen me zei dat ze gingen beginnen en daarna werd ik wakker in een uitslaap bed...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:58

Zonder roesje gehad en vond het verschrikkelijk. Maar met roesje schijnt het echt heel erg prima te doen te zijn.
Die eikels hadden mij nooit verteld dat een roesje een optie was... -:(- Wist ik veel..

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:04

Heel eerlijk, zonder roesje Nooit meer! Alleen maar aan het kokhalzen geweest en na die tijd zo'n vreselijke pijn aan mijn ribben en keel. Hierna ook nog 2 keer Met roesje, maar wel zonder de keelspray (ik ben allergisch voor lidocaïne, daarom) en dit viel mij 100% mee, je moet je absoluut niet tegen het roesje verzetten en jezelf helemaal ontspannen, dan val je zo in slaap en krijg je van het hele onderzoek niets meer mee. Wel na die tijd wat keelpijn en wat last met slikken, maar ja, wat wil je? Ze gaan wel met zo'n dikke slang je keel door natuurlijk.

Heel veel succes in ieder geval, hoop dat het jou ook mee zal vallen!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:18

mijn moeder heeft hem pas gehad, had haarzelf heel druk gemaakt ervoor maar viel 100%, piece of cake zei ze.. dus enorm fijn :-)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:21

Ik heb het ook een x zonder roesje moeten ondergaan vond het vreselijk..... Als ik toen wist dat ik een roesje kon krijgen had ik dat zeker gedaan......

Heel veel succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:29

Ik heb hem met regelmaat en met een roesje altijd.

Het verschilt wel iets per arts en zkh hoe ze het doen. Mijn oude arts deed infuusje prikken, ring in mn mond en ik was weg.
Maar een andere arts liet me eerst wat drinken, dan sprayen en dan de ring in mn mond en was ik weg. Had infuusje al.

Heb ook een keer alleen de spray gehad vooraf en dus het roesje.

Je hebt een brief en of folder mee waar in staat of je een roesje krijgt of niet? Zo niet, zou ik even bellen en dat wel regelen.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:33

Ben ik dan de enige met een slechte ervaring? :o . Ik kreeg een scopie omdat ik een vastzittende galsteen had en ze konden nergens vinden waar. Omdat ik nog jong was een ze niet gelijk wilden snijden dus scopie.

Scopie 1: roesje deed absoluut niks. Was volledig bij, volledig in paniek. Moest overgeven omdat ik die scoop in mijn keel voelde en wist dus dat ik op mijn buik lag. Ze schijnen nog meerdere roesjes bijgegeven te hebben en mocht niet meer hebben ivm geen anesthesist aanwezig. Had hier erge keelpijn en spierpijn van.

Scopie 2: volledige narcose gekregen maar oh wat was ik bang ik schijn de gehele narcose een giga hartslag gehad te hebben haha. Geen resulaat

Scopie 3 in Utrecht. Met een speciale scoop gekeken omdat ze er niet bij konden komen. Ook deze onder algehele narcose en oh oh oj wat een keelpijn.

Uiteindelijk nergens een steen gevonden en ben op de normale manier geopereerd :+

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:42

Hier zonder roesje gehad, en ik vond het echt een hel! ^) Ik begon helemaal te panikeren, het is zo een absurd onnatuurlijk gevoel :(. Ik kan het moeilijk omschrijven maar nu ik er terug op denk, voel ik zo die buis terug in mijn keel :r.
Het enigste waar mijn lijf aan dacht was om die buis terug uit mijn lijf te krijgen...

Echt nooit meer dit, toch zeker niet zonder een gigantisch slaapmiddel :evaw:. Schandalig trouwens dat een roesje gewoon niet verplicht is, want een endoscopie vind ik echt een mensonwaardig onderzoek, ik heb er echt een trauma aan over gehouden :(

Die dokter zei dan nog na het onderzoek van, "je hebt twee kinderen gebaard dus dat zal wel niks geweest zijn in vergelijking... ". Ik zei er direct op dat ik die endoscopie tien keer eerder vond dan mijn bevallingen :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:59

Hier is dat volgens mij al zo.. Ik wou juist graag gastro en endoscopie zónder roesje, maar dat kreeg ik er niet door. Verbaasd me dus ook echt dat sommigen hier niet eens mochten kiezen voor een roesje, maar gewoon zonder kregen! :\

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 01:12

Daphne__ schreef:
Hier is dat volgens mij al zo.. Ik wou juist graag gastro en endoscopie zónder roesje, maar dat kreeg ik er niet door. Verbaasd me dus ook echt dat sommigen hier niet eens mochten kiezen voor een roesje, maar gewoon zonder kregen! :\

Ik had de keuze gekregen, maar het enigste waarom ik zonder slaapmiddel had gekozen is omdat ik als de dood ben voor zo een dingen... Ik wil altijd met mijn hoofd en verstand erbij zijn en de controle blijven behouden... Maar dit, neen, nooit meer op die manier _-:(

Ze hadden mij trouwens totaal niet geïnformeerd over hoe vreselijk het onderzoek wel is zonder slaapmiddel. Helemaal niks, dus ja, ik mijzelf maar wijsmaken dat het wel allemaal zal meevallen... Not! -:(-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 01:31

syb_sem, dat is echt heel slecht. Ik heb echt tig keren zowel gastro's als endo's gehad, die ik zelf nog vervelender vind, maar herken het niet.

Bij een licht roesje maak je het wel iets mee en kun je je ook weleens wat herinneren. Dat hangt echt van je arts af hoe het gaat.

Ik werk behoorlijk tegen, dus mijn oude arts gaf een mixje en dan moest ik ook wel goed uitslapen.

Mn laatste gastro is niet gelukt, omdat ik vreselijk tegenwerkte. Ze hebben meer bijgespoten, maar het lukte niet. Ze hebben zoveel gegeven dat ik me echt niks kan herinneren en ook behoorlijk suf was. Daarna met propofol gedaan en dan ben je echt weg, maar is met anesthesist. Dat is geen narcose nog.

Ik heb 7x een operatie gehad onder algehele narcose en daar nog nooit problemen mee gehad. Heb ook nog nooit meegemaakt dat ze een scopie deden onder algehele narcose bij iemand als ik op de zaal lag bijvoorbeeld en ben toch wel lang en vaak in zkh geweest. Mijn artsen zouden daar echt geen voorstander van zijn.

Bij algehele narcose krijgt de patient normailter van tevoren een goed gesprek en uitgebreide controle van een anesthesist en op de dag zelf vlak voor de narcose iets rustgevends. Ik ben zelf vrij rustig en wat gewend inmiddels, dus niet altijd gehad. Maar mijn moeder kreeg wat en was echt vertrokken. Die weet niet eens meer dat ze is opgehaald voor de operatie etc.

Dat laatste onderzoek dat mis ging, kwam echt door het zkh. Er was daar een paar keer iets mis gegaan, oa een operatie en ik weet vrijwel zeker dat ik 0,0 vertrouwen in ze had en dat kan dan flink naar boven komen in je onderbewustzijn.

Maar hoe het gaat ligt echt aan je arts en zijn assistentes. De meesten weten hoe rot het is en hebben eindeloos geduld en begrip.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 02:17

Veel succes, zelf alleen ervaring met endoscopie(4x) en die wil ik alleen nog maar met roesje. Mijn pa heeft een gastro gehad zonder roesje meerdere keren, alleen met spray die vond het prima te doen

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 06:54

Hier nog iemand die het zonder roesje heeft laten doen. Nooit meer. Ik was ook bang voor het roesje. ... Ik dacht ach die paar minuten. Dat gaat me wel lukken. Uiteindelijk aan elke arm/schouder een verpleegkundige gehad om mee op het bed te houden en Man wat was Ik in paniek. Mocht het ooit nog een keer nodig zijn spuiten ze me maar plat anders begin ik er niet eens meer aan.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:45

Ik heb het zonder roesje laten doen en ik vond er dus niet zoveel aan. Als ze beetje lucht in je maag blazen moet je boeren maar verder vond ik het niet zo erg. Denk als je n behoorlijke kokhals reflex hebt het wel stuk vervelender is. Belangrijk is wel om echt goed te blijven ademhalen. Maar ik ben ook zo'n trien die als de dood voor een infuus naald is brrrr...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:55

Endo zonder roesje zou ik wrs ook niet zo snel doen, dat schijnt toch wel heel pijnlijk te zijn.

Gastro heb ik nu 2 keer gehad, allebei zonder roesje en de tweede keer ook zonder keelverdoving, omdat ik enorme trek in honger had (was 's middags) en ik zat te trillen van het niet mogen eten. Had dus al een beker yoghurt met fruit in mijn tas gestopt voor na de scopie. Zonder keelverdoving mocht ik meteen weer eten. Daarbij is die keelverdoving smerig, zou naar banaan smaken, maar mèn, weet niet welke banaan ze als voorbeeld hebben genomen hoor _O- .

Beide keren geen problemen gehad. Vind ik het een aangenaam onderzoek? Nee :+ , maar mede dankzij beide keren een fijne verpleegkundige bij mijn hoofdeind die zich alleen met mij en mijn ademhaling bezig hield wel probleemloos doorheen gekomen.

De eerste keer kreeg wel van die fijne open vragen van de uitvoerend arts en dat is toch niet handig met een slang in je strot :D . Hoe lang slik je al maagbeschermers....eh....*plaatst gedachtenwolkje* als je die slang uit mijn strot haalt, vertel ik het wel....

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:13

Ik heb het jaren terug 2 maal zonder roesje moeten laten doen en ik vond het echt verschrikkelijk! Heb sowieso snel last van kokhalsneigingen en kleine openingen in keel/neus dus was allemaal erg krap en erg pijnlijk..

Wel verdovende spray gekregen beide keer maar dat is toch maar plaatselijk en ik voelde nog steeds bijna alles + werdt erg benauwd van zoveel dingen in m'n mond/keel. Ook na de 'behandelingen' beide nog best last gehad van gevoelige en pijnlijke keel/mond na de tijd.

Uitendelijk heeft het voor mijn geen meerwaarde gehad - geen van de keren konden ze iets vinden (ook biopten uit de maag + darmwand genomen - dat voelde echt heel raar!)

Ik hoop voor jou dat het mee gaat vallen en in ieder geval succes! :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:18

Ik heb een gastroscopie zonder roesje gehad, en ik vond het reuze meevallen. Ik raak niet zo snel in paniek dus ik had de kokhalsreflex redelijk onder controle en kon gewoon slikken als ze zeiden dat ik moest slikken. Bij mij duurde het langer omdat ze het niet goed konden zien, die slang op en neer is een bizar gevoel. Het ergste vond ik de keelverdoving, die is echt moeilijk smerig, en het boeren is ronduit genant, maar verder, appeltje eitje.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 17:34

dank jullie wel voor jullie ervaringen, ik ga het mee maken morgen ben op van de zenuwen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:49

tootje71 schreef:
dank jullie wel voor jullie ervaringen, ik ga het mee maken morgen ben op van de zenuwen.

Endoscopie verpleegkundige hier.
Het klinkt makkelijk uit mijn mond, dat weet ik ook, maar probeer er nu niet teveel mee bezig te zijn. Ook niet met ervaringen van anderen, want iedereen ervaart het anders.
Ben je ervan op de hoogte dat je niet zelfstandig naar huis mag als je het onderzoek met roesje ondergaat? Je bent niet verzekerd als je aan het verkeer deelneemt.... niet fietsen of auto rijden dus...

Wij vinden het niet gek dat de patiënten nerveus zijn, het is niet het liefste onderzoek. Geef het ook gelijk aan bij de verpleegkundige van wie je het infuus krijgt (vaak op een voorbereiding/uitslaapkamer), deze kan hier de begeleiding al op aanpassen.
Eenmaal op de onderzoekskamer kan het zijn dat je een klein beetje medicatie op mag drinken. Dit is om het schuim (compleet natuurlijk) wat zich in de maag en eerste gedeelte van de dunne darm bevindt, op te lossen.
Er worden altijd een aantal vragen gesteld voor de veiligheid.
Dan de keelverdoving: vies, bitter en brandt een beetje, de verdoving. Het gaat je het idee geven dat je keel dik wordt, maar dat is niet zo. Je kan nog steeds ademhalen en slikken. Dit zijn reflexen, je hebt er alleen wat minder controle over.
Dan ga je op de linker zij liggen en krijg je een bijtring in. Ga daar niet onwijs hard op bijten, maar laat je tanden erop rusten.
Pas als je helemaal klaar ligt, krijg je het roesje. Als fout gegeven wordt, geef er dan ook echt aan toe. Dat is het belangrijkste. Het is geen narcose en je bent dus niet volledig in slaap. Het is vooral een ontspanningsmiddel. Doe je ogen dicht en denk aan iets leuks. Klinkt makkelijk, weet ik, maar het gaat je echt helpen!
Tijdens het onderzoek is het belangrijk om op je ademhaling te letten, rustig in en uitademen. We komen niet in je luchtpijp en je kan gewoon ademhalen. We zien ook wat we doen, door de camera op de tip van de slang.
Er wordt lucht ingeblazen, je mag boeren laten.
Er zijn twee momenten dat je een heel vol gevoel kan krijgen in de buik, als de dokter de dunne darm in gaat en als de dokter de scoop omdraait om naar de bovenkant van de maag te kijken.
Mochten er hapjes moeten worden afgenomen, dan doet dit geen pijn. Afhankelijk van de locatie kan je het een beetje voelen trekken.

Ga na het onderzoek nog even slapen, dan komt de bijwerking van het medicijn (kort geheugenverlies) het best tot zijn recht!

Heel veel succes morgen!

(Mocht je vanavond nog vragen hebben, mag je me altijd vragen stellen)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 18:26

wat lief dat je je verhaal doet Danseresje :j ...mijn man gaat mee dus die mag mij ook weer naar huis rijden.
er worden inderdaad hapjes uit de maag en dunne darm genomen.

ik ben zo bang voor het kokhalsen , als ik bij de tandarts zit begin ik al als ik alleen maar mijn mond open doe :o

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:31

Ik vroeg om een roesje, maar dat deden ze volgens de arts alleen bij speciale gevallen (kinderen, gehandicapten en extreme angst) dus het zonder gedaan. Erg prettig was het niet, maar ik vond het goed te doen en het was zo klaar. Voordeel was dat ik vrijwel direct (zelf) weg mocht. Enige wat ik echt even vervelend vond was toen ze de doorgang naar de dunne darm moeilijk konden passeren, toen werd er even flink gewroet, dat voelde niet zo fijn. Maar dat duurde misschien een minuutje, en met dank aan een verpleegkundige die me prima af wist te leiden was het zo gebeurd.