Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:49

Hoi, ik vroeg me af of er meer bokkers met synesthesie zijn, aangezien het niet zo vaak voorkomt! :)

Korte beschrijving van wikipedia geplukt:

Afbeelding

Ik zelf heb het in de vorm van dat als ik aan een naam, letter of cijfer denk, er gelijk een kleur bij komt. :) Mijn moeders naam is bijvoorbeeld rood-paars, ikzelf felrood, mijn broer is geel, de 7 is groen en de 5 is lichtblauw. En ga zo maar door. :) Ik zie het zelf niet voor me (sommige mensen zien de kleur zelfs op de letter wanneer ze schrijven), je hebt synesthesie in een heleboel vormen. Het is niet iets zweverigs - het is echt een aangetoond fenomeen. :j

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(zintuig)

Meer bokkers die dit hebben?

SavannahNx

Re: Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:51

Hmm wat interessant! Ik geloof niet dat ik dit ook heb, maar ben nu wel meteen geneigd te vragen welke kleur mijn naam is? :o Ik volg!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:55

Ik heb hier een paar colleges over gehad. Heel gaaf. Vooral ook het feit dat de kleuren bijna altijd hetzelfde zijn vind ik interessant. En veel mensen hebben dit met de dagen van de week, bv. dat maandag blauw is ofzo. Heb je dat ook?

Overigens komt het bij 5% van de populatie voor, dus misschien vind je toch aardig wat Bokkers :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:03

Sokje_6 schreef:
Ik heb hier een paar colleges over gehad. Heel gaaf. Vooral ook het feit dat de kleuren bijna altijd hetzelfde zijn vind ik interessant. En veel mensen hebben dit met de dagen van de week, bv. dat maandag blauw is ofzo. Heb je dat ook?

Overigens komt het bij 5% van de populatie voor, dus misschien vind je toch aardig wat Bokkers :D

Ja! Maandag is grijs ( :+ ), dinsdag wit, woensdag rood (sowieso is alles met een o erin meestal een vorm van rood/roodpaars), donderdag is oranje, vrijdag is blauwgrijs, zaterdag is lichtpaars en zondag is rood/gelig. Kleuren zijn inderdaad zolang als ik me kan herinneren hetzelfde.

Mijn broer, zus en moeder hebben het overigens ook. :j

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:07

Dat is ook een van de 'eisen' van synesthesie, het is niet aangeleerd maar aangeboren. En daarom verandert het ook niet inderdaad.

De kleuren zijn bij verschillende mensen ook bijna altijd hetzelfde. Is dat bij jullie ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:09

Dat zou ik even na moeten vragen, maar volgens mij waren er af en toe wel overeenkomsten. Dan zag inderdaad iedereen mijn broer als geel, en de rest zag mijn moeder dan als blauw maar ik toch als roodachtig. Misschien omdat ik de o zo aan rood koppel? :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:10

Wat apart zeg!
Vind je het zelf niet vervelend soms?

Ben ook nu wel benieuwd wat voor kleur mijn naam is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:15

Ik heb er verder geen last van! :) Het is juist wel grappig. Ik ga ook aan de kunstacademie studeren, wellicht komt het ooit van pas. :+

Savannah is bij mij lichtblauw, Janine is turquoise. :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:16

Haha grappig'

Oee mooi kleurtje hoor.

Kan je ook kleuren bij bepaalde eigenschappen zien of er aan linken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:17

Hoe bedoel je eigenschappen? :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:17

Ja, ik heb het ook. Zeer waarschijnlijk voortvloeiend uit mijn autisme. Hier hebben de dagen een kleur. Muziek trouwens ook en het heeft ook nog een patroon. Sommige namen hebben een geur. Ook namen van mensen kunnen een kleur hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:25

Lughnassadh schreef:
Ja, ik heb het ook. Zeer waarschijnlijk voortvloeiend uit mijn autisme. Hier hebben de dagen een kleur. Muziek trouwens ook en het heeft ook nog een patroon. Sommige namen hebben een geur. Ook namen van mensen kunnen een kleur hebben.

Patronen zie ik dan weer niet, maar ik heb inderdaad ook soms mensen die geen kleur hebben.

Overigens nog iets grappigs: kleuren met alleen een a erin zijn meestal een blauwtint. mijn moeder heette eerst anders - haar kindernaam zegmaar die haar ouders haar altijd noemde (hanneke) - en een paar jaar geleden wilde ze haar originele naam (johanne). Haar kleur is toen ook veranderd; ze was eerst blauw, nu is ze dus iets met rood zoals alles met een o erin. De o overheerst kwa kleur dus de a, denk ik. Alles met een a erin is blauw, totdat er ook een o in zit, dan is het iets met rood.

En toch is niet alles met een o rood, m'n broer heeft ook een i en hij is weer geel. Alles met een i is trouwens een beetje een lichte kleur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-17 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:26

Wat grappig! Nooit van gehoord maar klinkt heel interessant!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:27

Nou als je nieuwe mensen leert kennen dat je bepaalde kleur bij krijgt? En dat het iets te maken heeft met de eigenschappen van die gene?

Of draai ik nu door?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:30

Mijn ex heeft het ook. Bij hem hadden namen niet alleen een kleur maar ook een smaak. Ik heb ook begrepen dat bij deze 'aandoening' ook een licht verlaat reactievermogen hoort, zo'n 2 seconden geloof ik. Dat klopte bij hem precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:32

Janinevv schreef:
Nou als je nieuwe mensen leert kennen dat je bepaalde kleur bij krijgt? En dat het iets te maken heeft met de eigenschappen van die gene?

Of draai ik nu door?

Haha, ja nu draai je door. :+ Grapje, ik weet het niet. Ik heb dat in ieder geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:33

Emerald schreef:
Mijn ex heeft het ook. Bij hem hadden namen niet alleen een kleur maar ook een smaak. Ik heb ook begrepen dat bij deze 'aandoening' ook een licht verlaat reactievermogen hoort, zo'n 2 seconden geloof ik. Dat klopte bij hem precies.

Smaken kan inderdaad ook, ja. Ikzelf heb dat niet, en zou het ook niet willen. Lijkt me zo lastig als je vriend naar oorsmeer smaakt. :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:35

Resistance schreef:
Janinevv schreef:

Of draai ik nu door?

Haha, ja nu draai je door. :+ Grapje, ik weet het niet. Ik heb dat in ieder geval niet.

Haha!
Nou okee dan weet ik dat, was gewoon nieuwsgierig!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:36

Ik heb het ook, vind het eigelijk best handig.
Dagen van de week hebben een kleur maar ook de uren en maanden.
Bij mij dus vooral dingen die te maken hebben met tijd.

Ik weet ook pas sinds kort dat niet iedereen dat heeft :)* :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:41

Nibbit schreef:
Ik heb het ook, vind het eigelijk best handig.
Dagen van de week hebben een kleur maar ook de uren en maanden.
Bij mij dus vooral dingen die te maken hebben met tijd.

Ik weet ook pas sinds kort dat niet iedereen dat heeft :)* :))

Haha, het wordt op den duur heel voor de hand liggend. :j

Ik zie het jaar trouwens ook op een bepaalde manier voor me, maar weet niet of dat synesthesie is. Het is een soort van ronde schijf die scheef in het niets staat, en oud en nieuw zit precies tussen "west en zuid" in. En dan vanaf daar loopt januari tot December helemaal rond. Waar vakanties zijn zijn ook echt grenzen, en ik zie naarmate het jaar vordert de schijf ook echt vanuit een ander oogpunt. Altijd een beetje van bovenaf. Vanaf september wordt het steeds donkerder tot en met januarie, en dan wordt het weer steeds lichter. Bovenin ergens zit trouwens de hele zomervakantie, daar zijn we nu bijna aan het eind dus.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:44

Wat interessant dit :D
Wel eens van gehoord maar nooit iemand gekend die dit heeft(niet bewust althans)
Ik ben wel benieuwd hoe rood mijn naam is O:)
F l o o r
:P

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:45

Janinevv schreef:

Of draai ik nu door?

Soms. Een vriendin van mij is gek op koffie. Zie ik haar naam dan ruik ik koffie. Maar vaak staan die dingen los van elkaar. Mensen die op een bepaalde manier op elkaar lijken kunnen wel eenzelfde tint hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:45

Wat interessant!
Ik heb er wel regelmatig van gehoord, maar ik ken niemand (waarvan ik weet) dat hij/zij synesthesie heeft.
Mijn boktnaam is dan zeker een roodtint voor jou?

Irrelevant verhaaltje:
Zelf heb ik het niet. Natuurlijk gebeurt het me wel dat wanneer iemand zich pijn doet aan bijvoorbeeld de pols, dat ik dan uit reactie eventjes mijn pols pak. Maar die reactie zullen veel mensen wel hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:53

Jep, Floor is héél rood, en Joal is inderdaad ook een beetje donkerrood. De achterkant overigens niet, die heeft geen kleur. :+

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:05

Ik heb spatial sequence synesthesia (het heeft vast ook een mooi naampje in het Nederlands.). Ik zie de dagen van een week als een soort ovaal boven me, met links de maandag en dan tegen de klok in, en op de laatste 'lange zijde' bovenaan de zaterdag en zondag.
Met maanden van het jaar begint het ook links, maar dan is het een cirkel en december eindigt dus ook links boven januari. De dagen van de maanden lopen allemaal in lijnen beneden naar boven, behalve januari, die dagen lopen van boven naar beneden.
Het is heel handig, altijd een kalender in je hoofd, alleen ziet ie er een beetje raar uit. ;-)