Onstoken amandelen ook op natuurlijke manier op te lossen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Onstoken amandelen ook op natuurlijke manier op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 16:07

Ik wist even niet zo goed hoe titel te omschrijven maar het verhaal zit dus zo:

Mijn zoontje van 3 jaar heeft last van zijn amandelen. Het schijnt ook zo te zijn dat hij waarschijnlijk hierdoor zichzelf niet goed hoort en daarom woorden niet afmaakt. Daarnaast hoor ik hem bijna avond / nacht snurken wat niet hoort.

Nu heeft hij weer een kuurtje mee omdat zijn amandelen weer goed ontstoken zijn. Hij heeft er verder op zich geen last van overigens. Hij gedraagt zich niet anders dan anders, en heeft niet benoemd een zere keel te hebben of iets dergelijks. Het is dat het consultatie bureau ons doorverwezen heeft om bij de huisarts een verwijzing te vragen voor KNO arts. En de huisarts ging kijken en zag dat er een fikse ontsteking zit.

Voor nu heeft hij voor de tweede keer in een half jaar een kuurtje mee. En over twee weken moeten we terug naar de huisarts.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met homeopatie of iets op dit gebied. Iets om er preventief voor te zorgen dat amandelen niet gaan ontsteken of zo.

Ik ben er zelf helemaal niet in thuis, maar vind het absoluut interessant en wil hier zeker meer over weten.

Ik houd er namelijk niet zo van al die chemicalien in het kleine lijfje te pompen. Daarom hoop ik op een vriendelijkere alternatief.

Minimus

Re: Onstoken amandelen ook op natuurlijke manier op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:08

Voor de tweede keer in een half jaar een kuurtje antibiotica lijkt me wel veel, is verwijderen geen optie?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:12

Als het langdurig ladtig blijft halen ze ze er meestal uit toch?

Je kunt de weerstand zo hoog mogelijk proberen te houden met een goed slaapritme, vit c en gezonde voeding. Verder denk ik niet dat er zo veel aan te voorkomen is.
Salie en oregano zijn beide goede natuurlijke antibiotica. Zou misschien als thee of extract gebruikt kunnen worden om te drinken of gorgelen. Gember is ook ontstekingsremmend en goed voor de weerstand.

Verder heb ik niet zo veel vertrouwen in homeopathie (hele sterke verdunningen). Wel in planten\natuurgeneeskunde. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:14

Als ze nog zo jong zijn kunnen ze er het beste gewoon uitgehaald worden. Zeker als hij er nu al last van heeft. Bij mij hebben ze dat nooit gedaan dus heb ik het vorig jaar (28 jaar) laten doen. Dat is geen pretje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:17

Amandelen zijn een onderdeel van het immuunsysteem - verwijderen graag alleen bij ernstige problemen.

Natuurlijk ;) is een consult bij een homeopathische arts het beste.

Ik zou zeggen: ondersteun zijn immuunsysteem. Er zijn darmflora preparaten voor kleine kinderen. En je zou hem kunnen vragen te gorgelen met molkosan (al dan niet een beetje verdund, gewoon eerst zelf even proberen) als 'plaatselijke ontsmetting'.
Na een tijdje darmflora slikken kun je overgaanbop flora speciaal voor de mondholte.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 16:34

Bedankt voor jullie reacties!

Amandelen eruithalen ben ik ook geen voorstander voor als het anders opgelost kan worden opgelost.

Vorige week is mijn zoontje een keer bij een homeopatthische arts geweest. En ik heb haar ook in deze om advies gevraagd. Omdat dit allemaal nieuw voor mij is, ben ik nog erg zoekende en ben daarom dan ook benieuwd naar de ervaringen van anderen. Al ben ik mij er van bewust dat het niet voor iedereen hetzelfde werkt.

Janneke, de homeopathische arts met wie ik conact heb zei inderdaad hetzelfde over de darmflora!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:58

Ik vraag me af of het echt helpt om de darmflora extra te ondersteunen. Amandelen zijn een deel van het lymfestelsel en raken ontstoken wanneer er te veel bacteriën en virussen via de mond en neus binnen komen. Ik zou zelf denk ik iets proberen wat het lymfestelsel ondersteunt zoals kleefkruid en brandnetel. Brandnetel werkt ook ontstekingsremmend en bloedzuiverend. En het is prima te drinken als thee, zeker met een lepeltje honing.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 20:44

Wat ik heb begrepen is dat de antibiotica invloed kan hebben op je darmflora. Hoeft natuurlijk niet maar het kan...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:45

Lijkt me logisch, het werkt tegen bacteriën, waarvan er ook een boel goede in je darmen zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:48

Zorgen dat hij snel groter wordt, de meeste kinderen groeien er overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:50

Ik, toevallig. Ik heb als kind een keer amandelen zo groot als pingpongballen in mn keel gehad (overdreven natuurlijk, maar echt erg ontstoken) en onze buurvrouw was destijds homeopathisch arts. Zij bood aan om er een keer naar te kijken ipv gelijk naar de huisarts. Heb toen een of ander smerig kruidendrankje gekregen en daarvan is het toen (blijvend) weggegaan. Heb toevallig nu weer ontstoken keelamandelen, maar dat is de eerste keer sindsdien. Als je er interesse in hebt kan ik eens aan mijn ouders vragen of zij de details nog weten? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:52

JoyceLa schreef:
Wat ik heb begrepen is dat de antibiotica invloed kan hebben op je darmflora. Hoeft natuurlijk niet maar het kan...

Klopt.
AB doodt bacteriën - je hoopt dat de ziekmakers bezwijken, maar de goede bacteriën leggen ook het loodje. Gelukkig niet allemaal: een volstrekt regulier werkende internist heeft uitgezocht dat een volwassene na een AB kuur van 10 dagen (of een week, dat ben ik vergeten, maar het ging over "gewone kuurtjes", niet over maanden) na 11 maanden zonder verder ingrijpen de darmflora weer zoals vanouds is. (En persoonlijk vul ik liever meteen aan na een AB kuur.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:00

JoyceLa schreef:

Dat zal inderdaad de reden zijn. Tijdens een antibiotica kuur heeft het niet zo veel zin om de darmen te ondersteunen, maar na de kuur zou ik gewoon probiotica geven. Dat helpt de darmen inderdaad te herstellen van de kuur, maar zal verder niet veel voor de amandelen doen.

Naast brandnetel en kleefkruid zou je ook nog kamille in de thee kunnen doen bedenk ik me net. Goed voor de keel, ontstekingsremmend en rustgevend waardoor je keel ook meer rust krijgt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:56

Citaat:
(...) maar na de kuur zou ik gewoon probiotica geven. Dat helpt de darmen inderdaad te herstellen van de kuur, maar zal verder niet veel voor de amandelen doen.

...darmflora heeft vele functies. Spijsvertering, vitaminen B aanmaken en het heeft ook een immuunfunctie. (Met name mensen met slijmvlies klachten kunnen soms fiks opknappen van de juiste extra flora.)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:11

Wat is er zo verkeerd aan verwijderen? Dat stelt niks voor op zo'n jonge leeftijd. Ik had er als kind altijd last van en ben blij dat ze er toen uitgehaald zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:26

Ik heb alles geprobeerd wat er op deze aardkloot is. Echt alles. Na 15 jaar ellende heb ik ze laten verwijderen. Ik had gewild dat ik dit al klein kind had gehad! Eindelijk verlost van 3 tot soms wel 6 keel ontstekingen per jaar.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:43

Bij mijn zoontje was er ook sprake van dat zijn amandelen eruit moesten. Constant keelontstekingen.
In diezelfde periode kreeg mijn dochter de diagnose lactose intolerantie. We zijn als gezin zo goed als gestopt met het nuttigen van koemelk en lactose.
En toeval of niet, sindsdien heeft mijn zoon NOOIT weer last gehad van zijn amandelen/keel.. Dit is nu 2 jaar geleden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:28

Jildau schreef:
Wat is er zo verkeerd aan verwijderen? Dat stelt niks voor op zo'n jonge leeftijd. Ik had er als kind altijd last van en ben blij dat ze er toen uitgehaald zijn.

...ik ben 57 en doe het al 52 jaar zonder, want zo ging dat in die tijd.

Maar de 'amandelen' zijn een onderdeel van het immuunsysteem, ze raken ontstoken terwijl ze akelige bacteriën proberen tegen te houden.
Idem dito voor lymfeklieren (lymfeknopen voor de pieta's precies) die zijn ook onderdeel van het immuunsysteem en raken in de uitvoering van hun taak soms ook wel eens ontstoken.

Accoord: als ze maar ontstoken blijven en niets meer helpt, dan kunnen ze een belasting worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:31

En natuurlijk de risico's van een operatie

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:03

Geef hem iedere morgen een kopje golden milk:

theelepel kurkuma
puntje gember
scheutje amandelmelk
rauwe honing
warm water (niet te heet ander gaan de werkzame in de rauwe honing kapot)

Dit middel werkt geweldig tegen ontstekingen en geeft je immuunsysteem een boost en smaakt erg lekker.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:09

Ik zou ze ook laten verwijderen.
Helaas is dat bij mij niet gedaan op jonge leeftijd waardoor ik later vaak antibiotica heb geslikt. Uiteindelijk op mn 20e ongeveer geopereerd en wat ben ik daar slecht van geweest zeg.
Schijnt bij kids een kleine ingreep te zijn dus dat zou ik doen.