Geen energie en duizeligheid bij sportprogramma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Geen energie en duizeligheid bij sportprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 14:40

Hey bokkertjes,

Ik ben een beetje het einde zoek, ik heb standaard gebrek aan energie, ook als ik niet sport. Echter is het voor mij geen probleem om 10 km weg te joggen op een laag tempo off-road. (Ik heb overgewicht dus mag mezelf zeker met joggen niet teveel onder druk zetten) aan mijn conditie ligt het dus niet. Krachttraining bijvoorbeeld kan ik wel maar ik ben in no-time uitgeput.

Daarnaast, als ik sport krijg ik ook last van duizeligheid en zwart voor de ogen. Dit is niet tijdens het sporten! Dit is in rust en dit kan tot een week na een sportsessie aanhouden. En 10 km joggen is misschien veel maar feitelijk doe ik het met 2 vingers in de neus (6,5 a 7 kmpu).

Nou wijt mijn huisarts het aan mijn overgewicht en wijst me elke keer de deur dus hoe mijn bloedbeeld er uit ziet: Geen flauw idee. Ik krijg gegarandeerd elke dag voldoende fruit binnen, groenten wisselt tussen 100 en 300 gram op een dag. Ik slik geen supplementen en magnesium heb ik geprobeerd maar krijg ik verschrikkelijk rusteloze benen van. Neem aan dat dat dus gewoon goed op pijl is.
Als ik heb gesport heb ik echt cravings voor vlees en ei.

Mijn slaappatroon is redelijk. Wel kan ik nog zo moe zijn maar dat wil niet gelijk zeggen dat ik ook goed slaap, maar als ik eenmaal slaap slaap ik ook door.

Ik weet wel dat mijn suikerconsumptie relatief hoog is maar dat zou er niet voor moeten zorgen dat ik last heb van duizeligheid. Diabetes is onwaarschijnlijk.

Anyways, ik word er een beetje moedeloos van. Ik krijg de indruk dat ik OF bepaalde voedingsstoffen niet genoeg binnen krijg of niet kan verteren OF dat mijn metabolisme niet op pijl wilt komen maarja, wie ben ik....

Ik hoop eigenlijk dat iemand dit herkent en me kan vertellen wat er zoal mis kan zijn of wat ik er aan kan doen. Gebrek aan energie is enorm vervelend maar die duizelingen maken het met mijn werk (horeca) gewoon gevaarlijk. Huisarts wil me niet helpen dus hopelijk kunnen jullie me de juiste kant op helpen. Zo niet ga ik naar een andere huisarts.

Alvast bedankt!
Groetjes!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:48

Ik kan je niet echt iets bijzonders nuttigs vertellen TS maar naar een andere huisarts gaan lijkt me slim, misschien kan die je wel heel snel verder helpen.

Ik ben zelf in het verleden wel enorm lichamelijk slap en duizelig geweest van ijzertekort, maar ik ben geen huisarts en het is gevaarlijk om zomaar ijzer tabletten te slikken volgens mij. :o

Sterkte, het is heel rot om zo moe/slap en duizelig te zijn. :(:)

Xyris

Re: Geen energie en duizeligheid bij sportprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 15:17

Thanks! Ja, ik hoor ook steeds dat supplementen meer slecht kunnen doen als goed, daarom ook dat ik maar niks slik. Slik hooguit visolie omdat ik geen vis eet maar verder... Durf het niet aan. Maakt het wel weer lastig :/.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:26

O zo herkenbaar dit! Ik heb precies hetzelfde als jij, alleen geen overgewicht. Er is ook al vanalles bij mij gediagnosticeerd van oogmigraine en lage bloeddruk tot lactose intolerantie en vitamine D te kort. Om moedeloos van te worden want een oplossing heb ik ook nog niet gevonden.

Misschien een rare vraag, maar ben je aan de pil?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:33

Vervelend dat je hier zo'n last van hebt! In ieder geval wel echt aandringen op een bloed onderzoek, inderdaad bij een andere huisarts als deze het niet wil doen.
Zelf had ik vergelijkbare klachten en bij mij ligt het aan mijn schildklier (wat dus door bloedonderzoek naar voren kwam). Sinds ik daar medicatie voor heb gaat het stukken beter.
Je klachten kunnen veel verschillende oorzaken hebben, maar enkele laten uitsluiten door bloedonderzoek lijkt mij wel het verstandigst. Niemand hier op Bokt kan vertellen wat bij jou de oorzaak is aan de hand van deze symptomen en anders liegt diegene. ;)
Supplementen gaan slikken heeft niet zoveel zin als je wellicht helemaal geen tekorten hebt.
Succes ermee in ieder geval!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:42

Diane_ schreef:
Vervelend dat je hier zo'n last van hebt! In ieder geval wel echt aandringen op een bloed onderzoek, inderdaad bij een andere huisarts als deze het niet wil doen.
Zelf had ik vergelijkbare klachten en bij mij ligt het aan mijn schildklier (wat dus door bloedonderzoek naar voren kwam). Sinds ik daar medicatie voor heb gaat het stukken beter.
Je klachten kunnen veel verschillende oorzaken hebben, maar enkele laten uitsluiten door bloedonderzoek lijkt mij wel het verstandigst. Niemand hier op Bokt kan vertellen wat bij jou de oorzaak is aan de hand van deze symptomen en anders liegt diegene. ;)
Supplementen gaan slikken heeft niet zoveel zin als je wellicht helemaal geen tekorten hebt.
Succes ermee in ieder geval!

Hoi Diane, kwam dit uit een normaal bloedonderzoek naar voren? Ik heb namelijk wel bloed laten onderzoeken maar daar zat (bij mij) geen afwijking in. Ik vermoed echter dat mijn huisarts alleen op vitamines en ijzer heeft getest.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:46

Hou eens bij wat je eet in bijvoorbeeld lifesum, kijk eens naar de juiste verhouding eiwitten, koolhydraten en vetten. Eet je niet gewoon te weinig eiwitten voor de hoeveelheid dat je sport?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:47

Train je met een hartslagmeter? Dan zou je kunnen kijken bij welke hartslag je ongeveer duizelig begint te worden. Het kan zijn dat je bij een hogere hartslag, boven je aerobe drempel, problemen krijgt. Het kan ook heel handig zijn om eens een inspannings- ecg te laten nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:49

Van suiker krijg je vaak enorme energiedippen waardoor je weer naar nog iets zoets grijpt. Het is heel moeilijk maar probeer eens zo weinig mogelijk suiker tot je te nemen, vooral omdat je ook al overgewicht hebt zoals je zelf aan geeft.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:28

Suiker is echt troep en kan zeker wel voor duizeligheid zorgen. Heb zelf gemerkt wat het met je doet en wat voor vage klachgen het allemaal kan veroorzaken. Zou dat dus niet zomaar uitsluiten. Zou zelfs per direct er mee stoppen. Ja, klinkt rigoureus maar dat doet zoveel voor je gewicht en je gezondheid dat het zeker de moeite waard is. Het is even zoeken maar je eet veel puurder en gezonder omdat niets uit pakjes en zakjes komt want daar zit vaak weer suiker in... ook in vleesproducten uit de supermarkt zit bijvoorbeeld suiker. Is echt een dingetje om eens proberen te schrappen. De eerste twee weken zijn hel en daarna voel je je zoveel beter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:05

Als je huisarts onderzoek verdomt, kun je naar een orthomoleculaire arts stappen (beroepsvereniging: www.mbog.nl ). Een verwijsbrief is niet nodig.
Orthomoleculaire artsen kijken standaard naar voeding, bloedbeeld, hoeveel je beweegt in je werk/ sport etc etc.
Vergoeding via aanvullende verzekering.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:33

Dit klink als precies het zelfde als ik heb, en als het dat is heeft het enorm veel met suiker te maken!
Mij hebben ze trouwens ook binnenste buiten gekeerd, geen flauw idee hoeveel bloed ze hebben afgenomen maar er kwam helemaal niets uit.

Sommige lichamen zijn gevoeliger op suiker dan andere, wat tot overgewicht kan leiden en tot enorme schommelingen in je bloedsuiker spiegel. Wat er bij mij dus gebeurt, ik eet suiker - suikerspiegel schiet om hoog, lichaam reageert iets te enthousiast - bloedsuiker schiet omlaag -> flauw gevoel, moe, flauwval idee, zwart voor de ogen enz. Waardoor je weer suiker gaat eten, je beter voelt, maar dan val je weer omlaag in je suiker spiegel enz enz enz
Zeker als ik sport en daarvoor suiker heb gehad of niet goed gegeten heb... (tot het punt dat ik zo laag in mijn suiker zat dat ik niet eens meer woorden kon vormen)

Mijn tip, probeer je suiker spiegel te reguleren. En helaas de enige manier om dit te doen is zo min mogelijk suiker te eten

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:45

Duizelingen kunnen zeer zeker wel door suiker komen. hoe meer suiker, hoe meer pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Door zo min mogelijk suiker te eten blijft je bloedsuikerspiegel constanter. Ik eet suikervrij omdat ik anders enorm veel migraine krijg. Maar als ik een keer suiker eet dan krijg ik het daarna gelijk benauwd, moe en soms duizelingen en hoofdpijn.
Zeker goed voor je om te stoppen en gelijk mooi meegenomen om aan je lijn te werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:48

Ts, waarschijnlijk heb je de oorzaak zelf ook wel in de gaten maar had je gehoopt iets anders te horen, ik hoop dat je in ieder geval uitprobeert hoe suikerloos bevalt na een aantal weken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:04

Vraag eens of ze een bloedje willen trekken en dan ook meteen je b12 laten meenemen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:35

Thanks voor alle berichten!
Het zou inderdaad fijn zijn als het de suiker niet is :p aangezien die zooi overal in zit. Zie het niet zitten om helemaal te stoppen ermee maar ik kan zeker wel minderen (geen frisdrank en chocola etc) en ga ik ook proberen, kijken of ik dan al effect zie, zou wel moeten toch? Ik bedoel, ik moet gewoon fruit en brood kunnen blijven eten toch of zou ik dat ook moeten skippen om effect te zien :? .

@Lissisanne, bij mij is er helemaal niks gediagnosticeerd, kan me wel voorstellen dat het vervelend is om met van alles en nog wat gelabeld te worden. Klopte het wel wat ze zeiden? Ik heb met iets heel anders gehad dat er een verkeerde diagnose was gesteld met alle gevolgen van dien %) . Balen dat de oplossing niet gevonden is zeg...
En nee, ben niet aan de pil, heb wel een spiraaltje, maar het probleem deed zich daarvoor ook al voor, of ik nou de pil slik of niet lijkt geen enkel verschil te maken.

@Diane, Schildklier, heb je daar niet veel meer ellende van als alleen vermoeidheid?
Mijn huisarts heeft daar wel eens naar "gekeken" ik weet bij god niet meer wat hij toen nou heeft gedaan of gevraagd, enige wat ik me kan herinneren is dat hij op een hele vage onduidelijke manier tot de conclusie kwam dat dat het niet kon zijn. Echt zo'n wtf moment, maar nooit getest.

@Mystery, ik houd dit inderdaad bij, maar sinds kort gebruik ik Fitatu, daar kan je alle mineralen, vitaminen, vezels, vetten etc etc zien zonder te hoeven bijbetalen. Hele fijne app. Zit op het moment alleen even in een dieeetdipje :n, goed eten schiet er makkelijk bij in als er iemand op sterven ligt. Nu nog even de nasleep van het overlijden. Maar voor je het weet heb je je slechte gewoontes weer aangeleerd |o. dus de data schiet ik nog weinig mee op ^^ mezelf weer even goed oppakken dan kan ik daar weer meer over zeggen. Zou kunnen hoor dat ik te weinig eet, juist omdat ik die cravings heb.

@Maximuss, nee ik train zonder maar weet uit ervaring (sportschool) dat mijn hartslag met dat tempo perfect is voor vetverbranding (ik kan nog net aan door mijn neus blijven ademen). De duizeligheid is ook niet tijdens het sporten, het komt er na, vaak pas de volgende dag. Wel is het zo dat als ik sport ik er voor mijn gevoel fitter uit kom, maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik altijd nogal stijf ben in mijn spieren en me dan juist lost weet te werken.
Zo'n ECG heb ik 2 jaar geleden laten maken omdat mijn moeder een hartinfarct heeft gehad en haar vader een hartstilstand. Gewoon voor de zekerheid. Ik sportte toen nog niet zo intensief, ben kort daarna wel ermee begonnen en toch last van die duizeligheid. Hartcapaciteit was 113%, hartslag perfect en bloeddruk meer dan perfect voor iemand van mijn leeftijd, gewicht niet eens in acht genomen. Maar ik weet niet hoe snel zo iets kan veranderen :? .

@Janneke2, als het zelf aanpakken niet werkt en de huisarts wil nog steeds niet ga ik dat zeker doen! Thanks! Misschien zelf uit voorzorg om wat dingen voor mezelf uit te sluiten.

Verder, suiker minderen om mee te beginnen. Geen gesnoep meer en geen frisdranken, kijken wat dat doet +:)+ . Verder zijn tips over waar echt hoge suikergehaltes in zitten erg welkom (dingen waar je het niet bij verwacht).

Thanks allemaal!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:44

Wat ik zelf heb gedaan is alle suikers die ik toevoegde stoppen. Dus geen frisdrank, snoep en hagelslag (oftewel ik moest opeenset andere dingen ontbijten) en noet meer dan 2 stuks fruit per dag (anders reageer ik op de suikers in fruit...)
+ alles volkomen gaan eten, dus folkore pasta/rijst/brood enz.

Wat ook vooral aan het begin heel
Goed hielp toen ik nog aan het stuiteren was was meerdere keren per dag wat kleins eten!

Succes!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:54

Mits je medisch oké bent (ik zou toch zeker een andere huisarts raadplegen dan degene die je nu hebt), kan het zeker aan je voeding liggen. Een eetpatroon met meer vezels en minder toegevoegde suikers (brood en fruit is geen probleem) kan de suikerpieken in je bloed wat afvlakken. Duizelingen en vermoeidheid zijn een typisch symptoom van te lage suikerspiegel. Hypoglykemie met een mooi woord. Dit wordt veroorzaakt doordat er teveel snelle suikers tegelijk verwerkt moeten worden waardoor daarna juisteen dip ontstaat.
Maar laat eerst eens bloed trekken, deze symptomen kunnen namelijk ook op bepaalde tekorten wijzen en die moeten dan aangepakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:04

Een blokje pure chocolade is geen probleem, maar frisdrank is een stille killer. Je hoeft het ook niet meteen heel rigoreus aan te pakken, laat de frisdrank en de snoep staan. Grote kans dat je helemaal niet meer hoeft te dieten. Niet beginnen aan allerlei light varianten, ook niet gezond. Drink water, elke keer wanneer je normaal frisdrank zou nemen of een kopje thee. Suikers zijn vooral ook verborgen in allerlei toevoegingen waar je het niet zo snel verwacht. Mensen denken dat meusli gezond is, helaas, er zijn maar weinig meuslis met weinig suiker. Gewoon in de supermarkt goed kijken en er een sport van maken om zo weinig mogelijk suiker binnen te krijgen. Verder je vlees en vis grillen en veel verse groentes eten. Zo maar kans dat de kilo's er af vliegen. Heb je tussendoor trek neem dan wat fruit of blokjes komkommer of andere rauwkost. Op je brood is er ook keus genoeg aan produkten. Magere kipfilet, magere smeerkaas , halvajam. Je zult je de eerste tijd best belabberd voelen, hoofdpijn hebben want afkicken van suiker is heel erg moeilijk maar niet onmogelijk. Heel veel succes en gecondoleerd met het overlijden van een dierbare.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:00

De halvajam en de chocolade zou ik toch laten staan. Zeker bij het afkicken moet je dat soort dingen niet willen want er zit echt nog veel suiker in. Er is ook bij bijv de jumbo een gedeelte met suikervrije producten. Koekjes, chocolade etc. Als je dan een keer enorme trek hebt kan je een blokje suikervrije chocola nemen, niet teveel natuurlijk want al de light producten zijn ook alleen maar gezond in mate. Zelfde geldt voor light frisdrank

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:09

...tip van een chocolade fan: koop een pak cacao en wees creatief.

Sinaasappelsap met cacao, en eventueel sambal, of gember, of stukjes fruit, of....

Mmm...

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:28

Lisisanne: Bij een bloedonderzoek kunnen er verschillende vakjes worden aangekruist en bij mij had de dokter alles aangekruist wat vermoeidheid zou kunnen veroorzaken ;) Ze moeten wel specifiek de 'schildklier hormonen' testen ja.

Xyris: Bij mij veroorzaakte mijn schildklier vnl. vermoeidheid ja. Toen ik bij de dokter aangaf me zo moe te voelen was de eerste stap een bloedonderzoek, waarin ze dus allerlei waardes (bepaalde hormonen, vitamines, ijzer, etc.) liet onderzoeken. Daarom snap ik ook niet dat jouw dokter dat niet wil. Overigens klinken jouw klachten wel anders dan de mijne (10 km joggen was mij nooit gelukt met hoe ik me toen voelde), maar alsnog lijkt een bloedonderzoek mij geen overbodige luxe.