Verhoogde oogdruk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leestmee

Verhoogde oogdruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:10

Ben donderdag naar de opticien geweest voor een nieuwe bril (dat was nodig)

Daarbij heeft hij ook mijn oogdruk gemeten. Met name is dat in mijn linkeroog te hoog.
Over 3 weken kan ik mijn nieuwe bril halen en moet ik weer een oogdrukmeting is het dan weer/nog te hoog krijg ik een doorverwijzing naar de oogarts.

Wie heeft er ook zoiets (gehad)

Problemen met ogen vind ik eng. Ik moet op mijn ogen vertrouwen omdat ik ook zeer slechthorend ben.

Anoniem

Re: Verhoogde oogdruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:17

Blijf je goed doorademen tijdens ze oogdrukmeting? Probeer een paar keer flink diep in en uit te ademen om te ontspannen, dan zal hij waarschijnlijk lager zijn. Veel mensen gaan gespannen zitten wachten op het pufje waardoor de oogdruk stijgt!

Toen mijn collega mij des tijds meette schrok hij ook van mijn oogdruk (28) dus we hebben toen een aantal dagen op verschillende tijdstippen gemeten en bleek het mee te vallen omdat ik me steeds beter kon ontspannen omdat ik het niet meer 'eng' vond en daalde in richting 21.

Hoe hoog is jou oogdruk?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:30

Ik haal gewoon normaal adem.
De opticien heeft geen getal genoemd en omdat hij daarna direct zei je hebt er geen klachten van tot het te laat is ben ik in de weeromstuit glad vergeten dat te vragen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:03

Op zich wel bijzonder, mijn opticien zei altijd dat het getal op zich niet zoveel zegt, omdat dat per persoon heel verschillend is. Juist het veranderen (stijgen) ervan schijnt alarmerend te zijn.

Ligt het trouwens aan mij dat ik het apart vind dat de nieuwe bril gewoon doorgaat. Lijkt me dat als er mogelijk problemen zijn je eerst moet weten hoe en wat voor je op de meting van nu een bril gaat verstrekken. Maar goed ik ben een leek op dat gebied.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:10

Alwiene schreef:
Op zich wel bijzonder, mijn opticien zei altijd dat het getal op zich niet zoveel zegt, omdat dat per persoon heel verschillend is. Juist het veranderen (stijgen) ervan schijnt alarmerend te zijn.

Ligt het trouwens aan mij dat ik het apart vind dat de nieuwe bril gewoon doorgaat. Lijkt me dat als er mogelijk problemen zijn je eerst moet weten hoe en wat voor je op de meting van nu een bril gaat verstrekken. Maar goed ik ben een leek op dat gebied.

Precies dit inderdaad. Een hoog getal hoeft niets te betekenen als dat voor jou normaal is en je dat altijd al hebt. Het kan per persoon verschillend zijn wat een 'normale' oogdruk is. Mocht hij dus de volgende meting wel gestegen zijn dan kan een bezoekje aan de oogarts nooit kwaad.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:12

Mijn vriend heeft een verhoogde oogdruk. Merkt ie niks van (geen klachten), maar bij de periodieke controle is het toch altijd weer spannend of de druk niet gestegen is.

Hij heeft oogdruppels (Xalatan) om de druk stabiel te houden. Iedere avond even druppelen en klaar is kees. Leuke bijvangst: je krijgt lange, volle wimpers van die druppels :D

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Szan op 05-08-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:15

Kun je bellen wat het precies was? Mijn zus is jaren opticien geweest en is nu oogartsassisitente, dan vraag ik het even voor je.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:27

Ik zou sowieso even langs de huisarts gaan met je verhaal en je dan laten doorverwijzen.
Je maakt je zorgen en ik heb gemerkt dat er tussen opticiens heel veel verschil kan zitten qua kunde.

Een oogarts kan veel meer voor je betekenen mocht er wat mis zijn en anders ben je in ieder geval gerustgesteld.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je slechthorend bent, je overige zintuigen nog veel belangrijker voor je zijn en je angst hebt om daar ook problemen mee te krijgen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:34

Ik heb al heel lang een verhoogde oogdruk, ben daarvoor onder controle bij het oogziekenhuis in Rotterdam. Bij mij schommelt het altijd tussen de 21 en 28.
Het wordt goed in de gaten gehouden omdat het de aanleiding kan zijn tot glaucoom.
Het heeft verder geen invloed op de sterkte van je brillenglazen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:14

Ik heb erfelijk bepaalde verhoogde oogdruk, ook wel glaucoom geheten. Ik krijg daar oogdruppels voor en moet het geregeld laten controleren.Je mekt daar inderdaad eerst niets van maar de oogzenuw kan aangetast worden waardoor je steeds slechter gaat zien.Dat is bij mij dus inderdaad gebeurd omdat ik nooit naar een dokter wou.Tot het ineens zo slecht werd dat ik wel moest.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 15:17

har166 schreef:
Kun je bellen wat het precies was? Mijn zus is jaren opticien geweest en is nu oogartsassisitente, dan vraag ik het even voor je.

Ik word zo teruggebeld. Het moest opgezocht worden.

Edit ben net teruggebeld en is 28
Edit 2 links is 28 en rechts zou met 20 dus goed moeten zijn.
T is dus alleen mijn linkeroog.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:30

Meting met pufje geeft ook niet altijd de juiste waarde. Met pufje is het bij mij standaard aan de hoge kant. Terwijl als daarna mijn oog met druppeltje verdoofd wordt en gemeten wordt met een apparaat dat meet door een lens op je oogbol te zetten, de meting (altijd) 4 of 5 punten lager uitkomt.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 15:36

Prince schreef:
Meting met pufje geeft ook niet altijd de juiste waarde. Met pufje is het bij mij standaard aan de hoge kant. Terwijl als daarna mijn oog met druppeltje verdoofd wordt en gemeten wordt met een apparaat dat meet door een lens op je oogbol te zetten, de meting (altijd) 4 of 5 punten lager uitkomt.

Hmz maar kan ik dus alleen achter komen mer een bezoek aan de oogarts.
Opticiens doen alleen met pufje denk ik.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:39

leestmee schreef:
Prince schreef:

Hmz maar kan ik dus alleen achter komen mer een bezoek aan de oogarts.
Opticiens doen alleen met pufje denk ik.

Dat klopt :j. Of langs een optometrist.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:11

28 is behoorlijk hoog, dus ik zou zeker naar de oogarts gaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:27

Ik zou geen 3 weken gaan wachten, voor zover ik weet kan een opticien ook niet naar de oogarts verwijzen maar moet dit via je huisarts.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:44

Mijn zus zegt: Bij de opticien is het vaak een luchtdruk meting: die valt altijd hoger uit. Bij 24 of hoger moeten ze doorverwijzen naar de huisarts. Controle is wel handig, maar niet direct paniek. Ons protocol is 4 weken dacht ik.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 19:26

har166 schreef:
Mijn zus zegt: Bij de opticien is het vaak een luchtdruk meting: die valt altijd hoger uit. Bij 24 of hoger moeten ze doorverwijzen naar de huisarts. Controle is wel handig, maar niet direct paniek. Ons protocol is 4 weken dacht ik.

Ok bedankt.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:53

Ben vanmorgen toch even terug gegaan naar opticien.
Nu was links 27 en rechts 22
Dus afspraak bij de HA staat voor morgen. Dan doorverwijzing oogarts.
T zat me niet lekker dus vandaar eerder die meting laten doen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:02

Ja wel beter!
Ik ben onder strenge controle bij de oogarts voor glaucoom ivm leeftijd, slechte ogen en familiekwaal. En bij mij meten ze steeds 21 bij de opticien.

Hopelijk is het niks, maar beter in de gaten houden.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 16:08

Bij de huisarts geweest doorverwijzing gekregen HA heeft er spoedje van gemaakt.
Maandag moet ik naar de oogarts.
Toch fijn dat dat zo snel kan.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:23

Goed om te lezen! Het is een verraderlijke aandoening! Ik weet niet uit welke regio je komt maar het oogziekenhuis in Rotterdam is uitstekend.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:00

Whizz schreef:
Goed om te lezen! Het is een verraderlijke aandoening! Ik weet niet uit welke regio je komt maar het oogziekenhuis in Rotterdam is uitstekend.

Ik zit in Drenthe en heb geen rijbewijs.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:12

Dan kom je waarschijnlijk in Emmen of stadskanaal terecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:32

leestmee schreef:
Whizz schreef:

Ik zit in Drenthe en heb geen rijbewijs.

Dat hoeft ook niet. (Per auto naar een oogarts gaan is ook gewoon af te raden aan hen die wel een rijbewijs hebben.)

Het Oogziekenhuis Rotterdam is uitstekend per openbaar vervoer te bereiken (okee, je zit ruim 2 uur, in R'dam efkes lopen of per tram) en er is een sterk gereduceerde hotelovernachtingen via het ziekenhuis mogelijk.