Mensen met misofonie + behandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Mensen met misofonie + behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 21:58

Na een twijfel toch besloten dit topic te plaatsen.

Ik heb misofonie. Punt.
Ja, helaas. Met hoofdletter H.

Al best een lange tijd kan ik slecht tegen bepaalde geluiden. Vooral ademgeluiden. Maar ook niezen, hoesten, kuchen, neus ophalen, smakken, eten op zich, bewegingen, aanwezigheden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vaak van specifieke/een specifiek perso(o)n(en).
Het is geen irritatie die we allemaal wel eens hebben als we even chagrijnig zijn en niks kunnen hebben. Ik voel walging voor het geluid en kan mezelf niet controleren als ik het hoor.

Zie ook wel de beschrijving:
Misofonie is een hersenaandoening waarbij specifieke geluiden extreme gevoelens van woede, walging of haat opwekken. Het gaat veel verder dan ergernis of irritatie.
Letterlijk betekent misofonie ‘haat voor geluid’, van het Griekse misos (haat) en phónè (stem, geluid). Het gaat hierbij niet om geluid in het algemeen maar om specifieke geluiden.
Kenmerkend is dat specifieke geluiden bij mensen met misofonie hevige negatieve gevoelens opwekken. Die gevoelens, de feitelijke symptomen van misofonie, zijn extreme woede, haat of afschuw. Mensen die aan misofonie lijden, worden overvallen door extreme boosheid of walging bij het horen of zien van hun triggers(de specifieke geluiden of bewegingen die de gevoelens opwekken). Hierbij ontstaan ook agressieve gedachten. Misofonen moeten zich hierdoor veel en vaak beheersen, wat erg vermoeiend is. Bron: http://www.verenigingmisofonie.nl

Belangrijk: wat vooral typisch is bij misofonie of geen misofonie is het vermijden van bepaalde situaties omdat je ze niet kan handelen. Dan begint het je leven zo erg te beinvloeden dat je je erg moet aanpassen en dan pas kun je van misofinie spreken.

Ik wil met dit topic bereiken om lotgenoten te vinden en mensen die denken dat ze lijden aan misofonie een steuntje te geven, aangezien mijn weg naar de 'diagnose' een lange en vervelende aanloop had.
Waar ik vooral dit topic voor heb aangemaakt is de vraag welke oplossingen misofonen hebben gevonden.
Ik ga namelijk meedoen met de misofonie therapie in het AMC. Maar ook hypnotherapie wil wel eens helpen om het weg te halen. De behandeling in het AMC is ook wel om ermee te leren omgaan. Ik zit nu in twijfel over welke weg te kiezen, aangezien het naast emotionele en geestelijke zwaarte ook een heleboel geld kost.

Dus mijn vraag: wat is jouw oplossing geweest voor misofonie?

Als er een soortgelijk topic bestaat, welke ik niet kon vinden, excuseer me.

Behandeling voor degenen die hier meer over willen weten:
- Therapie in het Academisch Medisch Centrum: http://verenigingmisofonie.nl/therapie/
Laatst bijgewerkt door Miss_Caroo op 04-08-17 22:38, in het totaal 3 keer bewerkt

SharonIndezz

Re: Mensen met misofonie + behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:03

Ik lees mee. Ben er nooit mee naar de dokter gegaan. Dus officieel ook niks vastgesteld... maar ik herken me in alles helaas.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:06

Ik heb er ook al jaren last van en heb een verwijsbrief liggen voor therapie maar ik wil er geen tijd voor vrijmaken (lastig ook qua werk enzo). Maar het is wel erg vervelend. En de therapie ken ik (ik weet wat ze willen doen) en ik geloof daar niet zo in..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:08

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:10

Ik heb het ook maar ik ga het zoveel mogelijk uit de weg. Niet met collega's lunchen aan de ronde tafel maar apart. Tv harder aan met eten thuis. Soms doe ik zelfs oordopjes in als ik het niet kan ontwijken.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:13

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:16

Ik meld me, helaas. Eten sowieso met muziek aan en buitenshuis probeer ik eten te vermijden of te zorgen dat ik kan kiezen waar ik zit. Ik ben altijd vrolijk maar van geluiden kan ik echt 180 graden omdraaien in karakter. Ik probeer het niet te uiten maar dat lukt meestal niet echt. Ook bepaalde stomme geluiden kan ik heel heftig op reageren. IK denk dat de ergste een nagelknippertje is, nummer 1 samen met eet/drink geluiden. Met wat aanpassingen gaat het vrij goed, vooral veel uit de weg gaan. Zie zo'n heel traject ook niet echt zitten momenteel, maar misschien vooral omdat ik niet weet wat te verwachten qua tijd en geld.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:18

Miss_Caroo schreef:
Silvia schreef:

Ah thanks! Deze had ik dus over het hoofd gezien

Dit is een ouder topic waarbij veel mensen hebben gereageerd die wel irritatie, maar geen misofonie hebben. Het is meer dan alleen flinke irritatie. En over behandeling wordt niet gesproken, waar ik we heel benieuwd naar ben!

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:18

Ow my, het nagelknippertje, gruwel! Of een appel eten. Of een toetsenbord...of..of..of. Mijn lijst is ellenlang.
Zelf geloof ik ook niet heel erg in de therapie. Ik heb zó veel geluiden, als je die allemaal moet 'ombuigen' naar positieve geluiden ben ik lang bezig. En ik krijg ook steeds nieuwe geluiden die triggeren.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:19

Ik probeer met eten op mijn werk ook bepaalde mensen te ontwijken.. is er eentje bij die schraapt continue haar keel... daar word ik zooo kwaad van dat ik mn handen onder tafel moet doen. Omdat ik bang ben dat ik ga slaan... echt heeeel erg :(

Kan ook heeel kwaad worden op mensen die overdreven ademen. Zo noem ik het iig... of mensen die overdreven drinken.. glocken noem ik dat..zo Glock,glock,glock.... gadver... word er nu al naar van :(

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:20

xJurdyWonanx schreef:
Ik meld me, helaas. Eten sowieso met muziek aan en buitenshuis probeer ik eten te vermijden of te zorgen dat ik kan kiezen waar ik zit. Ik ben altijd vrolijk maar van geluiden kan ik echt 180 graden omdraaien in karakter. Ik probeer het niet te uiten maar dat lukt meestal niet echt. Ook bepaalde stomme geluiden kan ik heel heftig op reageren. IK denk dat de ergste een nagelknippertje is, nummer 1 samen met eet/drink geluiden. Met wat aanpassingen gaat het vrij goed, vooral veel uit de weg gaan. Zie zo'n heel traject ook niet echt zitten momenteel, maar misschien vooral omdat ik niet weet wat te verwachten qua tijd en geld.

http://verenigingmisofonie.nl/therapie/
Hier staat over de behandeling in het AMC. Je zou bij je zorgverzekeraar moeten kijken of het vergoed wordt, maar sowieso betaal je het eigen risico.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:21

Nooit vastgesteld en ik zal het vast niet zo heftig hebben maar ik heb het ook vooral met chips etende mensen of knakken met de vingers. En dan zijn er collega's die het extra doen om te pesten. Ow echt kippenvel en inhouden om niet te flippen dan.

Nu is slurpen, smaken of kauwen in het algemeen al ontzettend vervelend maar knakken met lichaamsdelen is echt nr 1. Of met een lepel tijdens het eten tegen tanden komen. Ik hou mij dan in en vanuit niks flip ik dan als het te lang duurt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 04-08-17 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:22

SharonIndezz schreef:
Ik probeer met eten op mijn werk ook bepaalde mensen te ontwijken.. is er eentje bij die schraapt continue haar keel... daar word ik zooo kwaad van dat ik mn handen onder tafel moet doen. Omdat ik bang ben dat ik ga slaan... echt heeeel erg :(

Kan ook heeel kwaad worden op mensen die overdreven ademen. Zo noem ik het iig... of mensen die overdreven drinken.. glocken noem ik dat..zo Glock,glock,glock.... gadver... word er nu al naar van :(

Maar dat is ook gewoon irrtant, ik heb er geen last van maar daar zal ik ook niet tegen kunnen hoor.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:23

Even voor de informatie. De psychologen/behandelaren gericht op misofonie,om zo maar te zeggen, zeggen dat misofonie niet zomaar over gaat en met de tijd zal verergeren als je er niks aan doet.
Dat schrok mij erg af....

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:24

Ik volg.

Ik heb het ook. Maar bij mij is het opgebouwd met de jaren. Door een depressie en veel stress heb ik het bij bepaalde mensen. En bij die bepaalde mensen kan ik niet eens tegen ademhaling of kauwen met de mond dicht. Zo eg dat ik in huilen kan uitbarsten en woest wordt... vreselijk maar nog niks heeft geholpen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:24

Ik werk altijd met koptelefoon als ik bij anderen op kantoor moet werken, eentje met noise cancelling. En ik ben ook meester in 'weglopen' of mijn oren 'onopvallend' dichthouden. Bij mensen die het van me weten zit ik ook rustig met mijn oren dicht totdat de koffie/borrelnootjes op is/zijn.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:25

Miss_Caroo schreef:
Even voor de informatie. De psychologen/behandelaren gericht op misofonie,om zo maar te zeggen, zeggen dat misofonie niet zomaar over gaat en met de tijd zal verergeren als je er niks aan doet.
Dat schrok mij erg af....

Mmmmm, dat merk ik wel inderdaad, dat je steeds meer triggers erbij krijgt. Misschien toch maar eens verdiepen in de therapie dan!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:26

Het gaat bij mij verder dan alleen irritatie... ik word vanbinnen echt zo woedend... ga zweten, en hartkloppingen.. ik weet dat het nergens op slaat.. maar gebeurd gewoon

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:34

Ik heb gesproken met een werker vanuit het Hypnose Instituut Nederland over hypnotherapie bij misofonie en hij heeft al enkele mensen hiermee geholpen. Maar natuurlijk zijn er geen garanties dat het mij ook zal helpen. Bij mij is het ook opgestapeld in jaren.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:50

Ik denk dat ik er ook last van heb..

Ik kan er echt niet tegen als mijn moeder eet, ik heb dat alleen bij haar en hoor het helaas meerdere keren per dag. Ik hoop altijd dat we op de bank avond eten zodat ik stiekem de tv harder kan zetten.

Knakken van vingers vind ik ook verschrikkelijk geluid en ook als iemand krabt aan spijkerbroek of andere kleding stukken (wel minder als de spijkerbroek)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:14

Mijn zus heeft dit ook en denkt aan de therapie in het amc. Maar ze vindt het teveel tijd kosten en ze woont niet om de hoek. Toch ben ik benieuwd of mensen hier ervaring hebben met die therapie om haar te overtuigen het wel te gaan doen. Ik denk dat het het best waard is namelijk.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:21

Ja hier ook! Vastgesteld en dus misofonie

Ik kan absoluut niet tegen smakken van mens en dier en apart ademhalen.
Verder heb ik op het moment een hersenschudding en alle geluiden komen nog harder binnen en doen nu ook echt pijn in mijn hoofd

Normaal is koptelefoon en muziek mijn redding maar dat kan ik nu niet hebben

Reageer morgen even uitgebreider via laptop. Zit maar beperkt achter schermen nu ivm die hersenschudding:(

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 23:27

Macs goed van je dat je op onderzoek gaat voor je zus! Dit herft natuurlijk ook zijn weerslag op de mensen waarmee zij samenwoont.

Eloya, vervelend die hersenschudding. En nu kan je je gebruikelijke uitvluchten niet pakken, lijkt me echt heel frustrerend!

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik hoop dat er nog meer reacties komen over ervaring met behandelingen en dat wij allen een steun voor elkaar kunnen zijn!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:28

SharonIndezz schreef:
Ik lees mee. Ben er nooit mee naar de dokter gegaan. Dus officieel ook niks vastgesteld... maar ik herken me in alles helaas.

Voor mij geldt hetzelfde.

Ik kan van binnen helemaal door het lint gaan van geluiden -:(-

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:55

Heel herkenbaar.. ik kan ook zomaar ontploffen als ik iemand hoor kauwen oid.. hiervoor bij de psych en daar zijn we erachter gekomen dat mn misofonie vooral komt door dat ik overprikkeld ben.. hoog sensitief dus. Ik slik nu 3xdaags 10mg methylfenidaat en dat haalt bij mij echt de scherpe randjes van de misofonie af. Kan me er dan nog steeds boos om maken maar dan niet zo erg dat het tot een ontploffing komt.. Heb altijd situaties vermeden (lees: verjaardagen enz.) Wat mij ook heeft geholpen is een soort mindfullness. Op het moment dat ik een ontploffing aan voel komen, mijn gedachten ergens anders op richten en ja dat valt te trainen.. Heb er dus nog steeds last van maar icm met de medicatie voor de overprikkeldheid en de mindfullness gaat het steeds een beetje beter :j