Zwelling na wortelkanaalbehandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Zwelling na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 08:17

Oke, de tandarts heeft me wel wat verteld over napijn, maar om heel eerlijk te zijn weet ik het niet precies meer.

Ik ben als de dood voor de tandarts, maar de nacht van zondag op maandag werd ik wakker van de kiespijn. Uiteindelijk weer in slaap gevallen en overdag trok het weg. Kan gebeuren, ik heb er wel vaker last van (hoewel het dan niet zo erg is) dat er zomaar 1 kies pijn doet, weg trekt en er niks mee aan de hand is. Schuif het maar af op mijn gammele lijf. :') Maar nu heb ik van maandag op dinsdag zelfs helemaal niet geslapen en ben ik dinsdagochtend op zoek gegaan naar een tandarts die me kon en wilde helpen. Dat was niet zo erg makkelijk, tandarts nummer 5 of 6 had uiteindelijk wel een spoedplek en die wilde ook helpen.

Dinsdagmiddag dus daarheen en een gedeeltelijke wortelkanaalbehandeling gehad. Over 2 weken moet ik terug om hem af te laten maken. Maar gisteren begon er een plek op mijn wang op te zwellen en deed slikken ook wat pijn. Vandaag is de zwelling erger en wat meer gezakt, maar nog steeds pijnlijk en slikklachten. Lang niet zo pijnlijk als die kies was en die voel ik gelukkig niet meer. :')

Stom als ik ben, ben ik gaan googlen vanochtend vroeg en daar staat van alles, van paniek omdat het een ontsteking is, meteen de huisarts bellen tot normaal en trekt weg. Ik kan straks de tandarts nog wel bellen, maar die zijn er nog niet. Zijn er hier bokkers met ervaring?

Nele80

Re: Zwelling na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:47

Ik heb dat ook eens gehad. de tandarts (of de huisarts) heeft mij toen antibiotica voorgeschreven om de ontsteking te behandelen. Het heeft toch wel een klein weekje geduurd voor de pijn weg was.
Ik zou toch contact opnemen met de tandarts (of de huisarts).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:47

Zou fijn je tandarts bellen.
Zo achter een laptop en geen medische achtergrond is het alleen maar gissen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:26

Ook gehad, bij huisarts én tandarts geweest (de één verwees me naar de ander :roll: ), advies was : een paar dagen aankijken, anders antibiotica. Uiteindelijk ging het vanzelf over. Sterkte !

MyWishMax

Re: Zwelling na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 10:37

Tandarts nog niet kunnen bereiken. Het is niet extreem pijnlijk, eigenlijk. Voelt als een beurse plek, pijnlijk bij duwen. Slikken voelt net zoals bij een pijnlijke keel bij verkoudheid bijvoorbeeld. Het is dus 'pijnlijk', maar eerder irritant en gevoelig.

Kaak zelf doet wel zeer met openen, maar daarvoor liep ik hiervoor al bij kaakfysio en dat was te voorspellen dat dat weer op zou spelen. Heeft ermee te maken dat mijn kaak zo ver openen niet tof vindt. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 18:35

Nele80 schreef:
Ik heb dat ook eens gehad. de tandarts (of de huisarts) heeft mij toen antibiotica voorgeschreven om de ontsteking te behandelen. Het heeft toch wel een klein weekje geduurd voor de pijn weg was.
Ik zou toch contact opnemen met de tandarts (of de huisarts).

Dat ben ik dus wel gaan doen, donderdag en vrijdag was mijn eigen tandarts niet te bereiken, het spoed nummer nam alleen in het weekend en 's nachts spoedgevallen aan. (Hele discussie aan de lijn) Andere spoeddienst of tandartsen was ik niet welkom. Daarna de huisarts gebeld, hoefde niet langs te komen, tenzij ik koorts kreeg, maar dan moest ik maar naar de tandarts...

Gisteren werd het zo erg dat ik niet kon drinken door de zwelling, dus weer gebeld en uiteindelijk naar de huisarts.Die stuurde me naar huis dat het erbij hoort.

Vandaag werd het ook onder mijn tong dik (was zo toen ik om 4 uur wakker werd), kon echt niet meer slikken en drinken was een ramp. Kies was ook gaan kloppen. Uiteindelijk een spoeddienst gevonden waar ik eind van de middag terecht kon. Tijdelijke vulling eruit gehaald, schoon gemaakt, antibiotica erin en weer gevuld, maar nu met gat in de vulling dat de zooi eruit kan. Onder de tijdelijke vulling was het namelijk bloederig en vies, maar dat kon geen kant op en is dus het zachtere weefsel ingegaan. Meteen zware AB kuur gehaald, dus hopelijk kan ik snel weer normaal slikken.

Maar wat een ellende, je wordt van kastje naar de muur gestuurd, eigen tandarts gewoon niet te bereiken, huisarts die het normaal vond dat het zo dik was en ik niet kon slikken...