Pijnaanvallen bovenbuik/rug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Pijnaanvallen bovenbuik/rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:04

Gistermiddag kreeg ik in de auto ineens pijn aan mijn rug/flanken. Ik zou gaan klussen en
heb het voornamelijk genegeerd. De pijn was wel te doen maar werd in de loop van de dag steeds
heviger tot ik echt blij was om naar huis te gaan. Thuis ben ik gelijk gaan douchen en in bed
gaan liggen. Ik had tegen die tijd hevige constante, zeurende pijn in mijn rug en bovenbuik..
Ik heb toen een ibuprofen genomen en na een uur zakte de pijn en ben ik gaan slapen. Ik had
me al voorgenomen om de huisarts te bellen als de pijn er de volgende dag nog zou zijn.
Vanochtend werd ik echter wakker en was de pijn weg. Ik ben even de stad in geweest en dat ging
allemaal prima. De hele dag heb ik niet zoveel gegeten, ik had niet zo'n honger. Een uurtje
geleden heb ik echter een flink bord pasta gegeten en sindsdien is de pijn weer in alle hevigheid
terug. Het liefste zou ik óf rond blijven lopen of in foetus houding op de bank liggen. Ik sta er zelfs
een beetje krom van terwijl ik echt niet zo kleinzerig ben.. Ik ben naar het toilet geweest en dat
lijkt allemaal in orde dus daar ligt het denk ik niet aan. Het lijkt wel samen te hangen met de (grote)
maaltijd? Gister werd het (als ik me goed herinner) ook erger toen ik een halve pizza had gegeten.
Herkent iemand dit? Mijn plan is nu om morgen eens groot te ontbijten, als de pijn dan weer zo
heftig terugkomt wil ik de huisarts gaan bellen..

Keet

Re: Pijnaanvallen bovenbuik/rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:07

Huisarts bellen. Klinkt als een galblaas aanval, zeker omdat het na het eten op komt zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:14

Zit de pijn links, rechts of in het midden...?

Galsteenkolieken treden vaak op na 'machtige' maaltijden, ik herken pizza (met veel kaas), en pasta met relatief veel olie/ saus valt er ook onder.

Ik zou zeggen: huisarts bellen.
Om de stenen kwijt te raken heb je niet per se een operatie nodig, maar laat de HA maar 'even kijken'.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:18

Voor mijn gevoel zit het in het midden/aan beide zijden, iets meer naar rechts misschien. Het is ook
gevoelig als ik onder mijn ribben 'duw'. Het is geen krampende pijn maar eerder constant en zeurend, al
is het sommige momenten wel wat heviger dan andere. Ik heb verder geen koorts en ben ook niet
misselijk (gelukkig).

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:21

Ik vind dit ook wel iets weghebben van een niersteentje. En da's geen pretje, ik ben gemiddeld jaarlijks wel een keer de sjaak en dat begint vaak met pijn ter hoogte van maag/lever die dan doortrekt via de flank naar de lies.

Kortom: ik zou je even laten zien bij een arts!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:26

Ik zou eerder denken aan nierbekkenontsteking, blaasomtsteking misschien verwaarloosd?
Heb je koorts of brak gevoel?
Morgen even naar de huisarts en sowieso even een plasje inleveren

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:27

Bedankt voor de reacties! Had gehoopt dat het gewoon klaar was toen ik vanochtend pijnloos wakker werd, pff.

Geen koorts en opzich voel ik me niet brak. Wel de afgelopen week een beetje aan het sukkelen geweest
met een verkoudheid, maar geen koorts (één dag iets verhoging gehad vorige week).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:37

Ook hier gaat het alarmbelletje van galstenen rinkelen. Morgen echt even langs de huisarts.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:40

Het lijkt nu wat minder te worden. Is het ook zaak om te bellen als de pijn weg is morgen? Ik vind
dat altijd zo lastig. Voor hetzelfde geld bel ik en komt het nooit meer terug.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:44

Sem_ schreef:
Het lijkt nu wat minder te worden. Is het ook zaak om te bellen als de pijn weg is morgen? Ik vind
dat altijd zo lastig. Voor hetzelfde geld bel ik en komt het nooit meer terug.

Of je belt niet en later op de dag heb je weer hetzelfde probleem... Moet je nog een dag wachten tot je weer kunt bellen. Liever een keer teveel dan een keer te weinig. ;) :(:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:22

Hier ook gelijk de belletjes naar galblaas. Zou gewoon de huisarts bellen, als ze een echo maken van de lever/galblaas (eventueel de hele buik) ben je al weer veel wijzer.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:26

De pijn is nu weer weg, heeft ongeveer 1,5 uur geduurd, nu alleen nog een wat beurs/stijf gevoel
bij bovenbuik en rug. Ik zal morgenochtend eens bellen, soms is het erg vol dus beter maar alvast een
afspraak maken.. Als het dan wegblijft kan ik die altijd nog afbellen.

* Edit: iets te vroeg gejuicht. :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:25

Als je vanavond of vannacht klachten krijgt HAP bellen, klinkt als galkolieken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:34

Galblaas klinkt idd logisch hier. Sowieso morgen bellen, ook als je vanavond geen klachten meer krijgt. Er kan alsnog een echo bovenbuik worden gedaan (voorbereiding: 4 uur van te voren nuchter) en lab worden geprikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:57

Klinkt mij ook als de galblaas stiekem , zelf ook enorm last van stenen gehad . Ik zou bellen morgen , kan altijd weer terug komen en heftiger ook gelijk .

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 00:19

Jep galblaas ik herken dit helemaal!
Ondanks de pijn nam ik het niet zo serieus, het was soms weer een maand weg maar soms na (vet) eten exact bovenstaande klachten.
Toch maar langs de huisarts die mij doorverwees voor een echo; galstenen!
Galblaas laten verwijderen en dat was best de moeite met 50 galstenen :)
Sindsdien helemaal pijnvrij!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 00:56

Ik dacht ook gelijk aan galstenen.
Niet te lang mee rond blijven lopen. Dat heb ik gedaan (6 maanden) omdat de doktoren bleven volhouden dat ik er geen last van had en kreeg uiteindelijk een ontsteking ergens die zo erg was dat als ik nog een aanval kreeg ik gelijk geopereerd moest worden.
Nog nooit zo weinig gegeten met een kerst als dat jaar.
Al kreeg ik op den duur ook aanvallen na het eten van een appel.
Ik had 35 steentjes erin zitten.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 01:51

Jup in herken het ook als galstenen. Gruwelijk pijnlijk. Zou er wel even naar laten kijken

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 07:32

Ik heb gelukkig geen pijnaanval meer gehad, wel wat lichte zeurende pijn nog gisteravond. Ik ga straks de huisarts bellen!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:00

Heel herkenbaar, Galstenen :) :)
Ik heb net de operatie achter de rug (eind mei). De operatie stel niet veel voor. De volgende dag mag je weer naar huis. Twee weken later zat ik alweer op mijn paard.

Niet teveel vet eten. Bij mij werd het veroorzaakt door chocolade. Ik heb uiteindelijk maar 3 aanvallen gehad. Maar, wat een drama vooral als het uren duurt.

Sterkte meid,

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 08:09

Bedankt voor alle reacties! Veel mensen die het herkennen. Ik kan om 11:45 terecht. Helaas niet mijn eigen huisarts want die is op vakantie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:05

Een vriendin en ik deden het elk op onze eigen manier.

Ik heb een consult bij de huisarts gehad, bloedonderzoek 'en ik moest maar terugkomen met een acute aanval'.

Vriendin heeft jaren getobt (is het echt galstenen of toch iets anders) en vwb de operatie "stonden de sterren ongunstig". (Eerst ging het niet door: de verpleging gaf haar de laatste verdovingspil in vla. Bij de 2e afspraak werd haar galblaas verwijderd, maar trad infectie op.)

Ik heb op eigen gezag Resium geslikt plus appelzuur in capsules en de galstenen zijn 'langs natuurlijke weg' uit mijn lichaam verdwenen.
Voordeel: paarden hebben dan wel geen galblaas, en als mens kun je wel zonder - maar de bufferfunctie heeft toch voordelen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 12:40

Huisarts denkt galstenen of nierstenen, nu meteen urine inleveren en bloed laten prikken. Ik heb ook diclofenac gekregen voor als het terug komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:33

Fijn dat ze serieus nemen ! , heb je geen last van maagzuur ernaast? Dat was het meest irritante altijd := , overal kreeg ik zuur van of koliek

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 14:47

Nee helemaal niet! Ik heb nu bloed laten prikken en urine ingeleverd en als het goed is belt de huisarts mij morgen met de uitslag.
Vandaag gelukkig nog geen last gehad, kan natuurlijk ook zijn dat het nu gewoon wegblijft.