Vraag over dyslexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Vraag over dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 00:38

Hallo, ik heb een vraag over dyslexie.

Mensen die hiermee te kampen hebben maken spelfouten heb ik ontdekt. Echter zijn die fouten willekeurig of heeft dit enkel betrekking op d/t of moeilijke woorden of zoiets?

maj0

Re: Vraag over dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:48

D t lukt mij vaak nog wel aardig ondat je dit met regels kunt doen. Andere woorden worden vaak al moeilijker.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 01:00

Is dat een categorie woorden? Of zijn het de woorden die je nooit geleerd hebt? Andere woorden is voor mij geen duidelijke omschrijving, vandaar dat ik erover door vraag.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 01:06

Ik heb moeite met d/t g/ch ij/ei v/f ou/au. En met moeilijke woorden. Door regeltjes kom ik een heel eind. En gebruik ook vaak Google en ook veel dingen die ik eerst vaak fout schreef en veel door mensen op gewezen ben die ik nu meestal goed schrijf. En vaak de tekst terug lezen meerdere keren. Vaak vind ik een woord dan er raar uit zien en ga ik hem googelen of vraag ik het aan iemand.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 01:09

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 01:10

D/t gaat bij mij doormiddel van kofschip aardig goed. Vroeger had ik heel veel moeite met de b en d. Nu vind ik het vooral lastig waar ik punten of komma's moet zetten. En ik heb er vooral met engelse woorden moeite.

En inderdaad als ik niet weet hoe ik een woord moet schrijven google ik het.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 01:14

Bedankt voor jullie antwoorden. Het is dus niet gek dat iemand een heel scala aan scheldwoorden zo opschrijft maar verder geen knap woord kan schrijven. Zo te lezen is er namelijk veel wat je evengoed kan leren. Het zal alleen net zo moeilijk gaan als dat ik Engels leerm ik kan in 5 minuten tijd 3 keer hetzelfde woord opzoeken haha. Ga filmpje wel nog bekijken tenminste een poging doen.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 01:16

Ik heb dyslexie en ik heb niet erg veel moeite met de D en de T omdat hier regels voor zijn. Ik heb voornaamlijk dat het voor mij niet logisch is waarom je een woord op een bepaaldr manier schrijft. Ik zje soms wel dat ik fouten maak maar ik weet niet wat er dan precies fout is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:52

Een oud-leerling van mij had zware dyslexie. Zij had nauwelijks woordbeeld, dat wil zeggen dat ze simpelweg niet kon onthouden hoe je dingen schrijft. Bij het Engelse woord 'the' bijvoorbeeld, vergat zij vaak gewoon de e omdat ze die bijna niet hoorde.
Veel ging fonetisch en lezen ging heel langzaam omdat ze soms maar moest gokken wat ergens stond. Ze herkende geen woorden in hun geheel zoals wij dat doen maar moest ze keer op keer spellend lezen zoals beginnende lezers dat doen.
Woorden die echt heel erg bekend waren daar lukte het soms wel mee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:56

Bij ligt het er ook aan hoeveel of ik lees en of ik bijvoorbeeld heel moe ben. In het laatste geval lijk ik wel een analfabeet. Als kind kon ik bijvoorbeeld woorden als yogurth en zo wel schrijven maar simpele woorden gingen dan fout. Maar met de huidige techniek kom je een heel eind. Spellingscontrole en autocorrect helpen goed. En bij twijfel woorden opzoeken. Dat maakt dat het sterk te verbeteren is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 09:10

Lente schreef:
Een oud-leerling van mij had zware dyslexie. Zij had nauwelijks woordbeeld, dat wil zeggen dat ze simpelweg niet kon onthouden hoe je dingen schrijft. Bij het Engelse woord 'the' bijvoorbeeld, vergat zij vaak gewoon de e omdat ze die bijna niet hoorde.
Veel ging fonetisch en lezen ging heel langzaam omdat ze soms maar moest gokken wat ergens stond. Ze herkende geen woorden in hun geheel zoals wij dat doen maar moest ze keer op keer spellend lezen zoals beginnende lezers dat doen.
Woorden die echt heel erg bekend waren daar lukte het soms wel mee.

Zo iemand ken ik ook. Ik krijg regelmatig sms'jes dat ik ze even 10 keer overnieuw moet lezen goed moet nadenken en soms er nog even achterna moet bellen om erachter te komen wat er nu bedoeld wordt. Bij die persoon is er geen twijfel mogelijk die schrijft alles verkeerd. Prima verder hoor. Maar wordt al paar dagen door iemand beledigd en uitgescholden die veel worden verkeerd schrijft en altijd voor de korte versie gaat dus echt wordt egt bijvoorbeeld. Als ik aangeef dat de manier van typen heel irritant is krijg ik naar min. Hoofd met de nodige goed geschreven scheldwoorden (Mongool, triest wijf, en ook wel ergere woorden die ik niet wil delen) dat ik niet weet wat dyslexie is. Kwa lezen ben ik hoofdverdachte 1 maar schijnt dat je te slim kan zijn voor de testen en komt er ook nooit uit bij mij. Ik vind het zelf wel bijzonder dat er g/ch verwisseld wordt en d/t fouten maar niet in de scheldwoorden. Er worden overal leestekens geskipt maar uitroeptekens kunnen er in overvloed geplaatst worden en op de juiste plaats. Maar misschien zoek ik het te ver.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:17

Dit is niet bedoeld om iemand voor het hoofd te stoten, maar iemand is dyslextisch - je hebt het dus niet (het is tenslotte geen ziekte). Dyslexie is dus iets wat je bent, niet wat je hebt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 09:20

Oke en wat is het verschil? Dat je er niet vanaf kan komen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:24

Toch zit in wat je nu schrijft wel iets van logica. Mongool schrijf je namelijk zoals het klinkt. Als je 'egt' schrijft, schrijf je dat ook zoals het klinkt....het correct gebruik van leestekens heeft ook niet zoveel te maken met het plaatsen van veel uitroeptekens om schreeuwend over te komen. Daarbij kan het in theorie zo zijn dat deze persoon bij bepaalde scheldwoorden wel een woordbeeld heeft (ze herkend als het ware) en bij een hoop andere woorden niet. Dyslexie is best ingewikkeld om exact uit te leggen maar als iemand zonder dyslexie een woord ziet dan hoeft die het meestal niet letter voor letter te lezen. Het beeld, het 'plaatje' van dat woord bepaald door een specifieke combinatie van letters word door onze hersenen al herkend. Met dyslexie functioneert dat stukje vaak niet goed en moet men dus keer op keer opnieuw letter voor letter het woord lezen en dan in hun hoofd de betekenis erbij zoeken. Verklaart ook meteen het vaak langzamere tempo. Bij schrijven loop je er dan dus tegenaan dat je geen woordbeeld kan oproepen en je daardoor heel slecht je eigen fouten kan zien. Zoals al benoemd komt dat vooral bij woorden die niet geschreven worden zoals ze klinken voor.
In mijn ervaring is hoe goed iemand nog kan schrijven voor een groot deel afhankelijk van inzet en oefening (naast de mate van dyslexie natuurlijk want ook daar zit wel wat verschil in). Je kan jezelf veel aanleren, veel tools inzetten om alsnog tot een heel net eindresultaat te komen zoals ook al in eerdere post benoemd. Dat kost echter wel moeite en discipline en niet iedereen kan of wil dat.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:27

@lailapri Hoe bedoel je precies - het verschil?

Het gaat meer om de woordkeuze. De correcte manier is 'kinderen/mensen met dyslexie' in plaats van 'een kind/mens heeft dyslexie'. Iemand heeft de griep (bijvoorbeeld), maar dat zegt men niet van dyslexie. Misschien is het wel omdat men er niet aan 'lijdt' zoals bij een ziekte, maar omdat het een aangeboren stoornis is?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 09:39

Ik bedoelde idd waarom. Als iemand mij de kunnen en kannen probeert uit te leggen zit daar een theorie achter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 09:40

0000 schreef:
Toch zit in wat je nu schrijft wel iets van logica. Mongool schrijf je namelijk zoals het klinkt. Als je 'egt' schrijft, schrijf je dat ook zoals het klinkt....het correct gebruik van leestekens heeft ook niet zoveel te maken met het plaatsen van veel uitroeptekens om schreeuwend over te komen. Daarbij kan het in theorie zo zijn dat deze persoon bij bepaalde scheldwoorden wel een woordbeeld heeft (ze herkend als het ware) en bij een hoop andere woorden niet. Dyslexie is best ingewikkeld om exact uit te leggen maar als iemand zonder dyslexie een woord ziet dan hoeft die het meestal niet letter voor letter te lezen. Het beeld, het 'plaatje' van dat woord bepaald door een specifieke combinatie van letters word door onze hersenen al herkend. Met dyslexie functioneert dat stukje vaak niet goed en moet men dus keer op keer opnieuw letter voor letter het woord lezen en dan in hun hoofd de betekenis erbij zoeken. Verklaart ook meteen het vaak langzamere tempo. Bij schrijven loop je er dan dus tegenaan dat je geen woordbeeld kan oproepen en je daardoor heel slecht je eigen fouten kan zien. Zoals al benoemd komt dat vooral bij woorden die niet geschreven worden zoals ze klinken voor.
In mijn ervaring is hoe goed iemand nog kan schrijven voor een groot deel afhankelijk van inzet en oefening (naast de mate van dyslexie natuurlijk want ook daar zit wel wat verschil in). Je kan jezelf veel aanleren, veel tools inzetten om alsnog tot een heel net eindresultaat te komen zoals ook al in eerdere post benoemd. Dat kost echter wel moeite en discipline en niet iedereen kan of wil dat.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:45

lailapri schreef:
Oke en wat is het verschil? Dat je er niet vanaf kan komen?

Een dyslect heeft een andere manier van denken. Het is niet alleen een handicap maar ook een talent. Zo denkt een dyslect in concepten. Het totaalplaatje bij een onderwerp is vaak al helemaal duidelijk. Het nadeel is dat je dan ook vaak denkt; pfff veel werk, laat maar. Terwijl een ander bij het begin begint en wel ziet hoe het loopt.

Stel je wil voor je Shetlander een schuilstalletje. Een dyslect bedenkt daar een heel paddock Paradise bij. Een ander maakt een overkapping en bedenkt weken later dat een zand paddockje in de winter ook handig kan zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:09

lailapri schreef:
Hallo, ik heb een vraag over dyslexie.

Mensen die hiermee te kampen hebben maken spelfouten heb ik ontdekt. Echter zijn die fouten willekeurig of heeft dit enkel betrekking op d/t of moeilijke woorden of zoiets?

Ik heb geen diagnose kunnen krijgen, maar ik heb een soort van dyslexie.

Het heeft nul komma nul van doen met grammatica.
Al snap ik het probleem wel: 'of het word of wordt is', schijnt in het onderwijs nu te gelden als spelling.
(O, tijden, o, zeden...!)
Dat is kul: beide woorden zijn correct.
Het gaat bij grammatica om iets heel anders: de samenhang tussen de verschillende woorden. (En niet iedere school geeft goed grammatica onderwijs....)

Verder lees ik woordbeelden, dus meestal spel ik goed. De postings van sommige dyslectici moet ik hardop lezen, dan kan ik horen wat er bedoeld wordt, want ik zie nul bekende woordbeelden.

Sommige mensen lukt het niet om woordbeelden op te bouwen, en dan moet je dus bij een woord als 'bouwen' maar een beetje gokken of het met au of ou wordt geschreven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:19

0000 schreef:
Toch zit in wat je nu schrijft wel iets van logica. Mongool schrijf je namelijk zoals het klinkt.

...interessante stelling!
We hebben geen letter voor de 'ng' klank, dus doen we het met een lettercombinatie.

Citaat:
Als je 'egt' schrijft, schrijf je dat ook zoals het klinkt....

In sommige dialecten van het Nederlands hoor je verschillende klanken bij de g en de ch. Ik hoor ze niet, dan is het dus leren geblazen.

;) ;) ;) en het woord 'egt' is volstrekt correct, maar in onbruik: "hij egt de bak met de tractor".

Citaat:
Daarbij kan het in theorie zo zijn dat deze persoon bij bepaalde scheldwoorden wel een woordbeeld heeft (ze herkend als het ware) en bij een hoop andere woorden niet.

Mensen en dieren onthouden aan de hand van emoties- denk aan de spreekwoordelijke papagaai die scheldwoorden kent: daar zit de meeste emotie dus dat blijft hangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:23

AEP schreef:
Dit is niet bedoeld om iemand voor het hoofd te stoten, maar iemand is dyslextisch - je hebt het dus niet (het is tenslotte geen ziekte). Dyslexie is dus iets wat je bent, niet wat je hebt.

Het is een stoornis. Je kan het dus gewoon hebben.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:46

Bij mij is het vooral au/ou sch/sh ei/ij enz. Woorden kan ik compleet verkeerd lezen. En dan gewoon keer op keer, en nooit mijn eigen fouten zien. T is wel met de jaren beter geworden. Maar Frans zijn voor mij bijvoorbeeld allemaal losse lettertjes, daar zit gewoon echt geen logica in die woorden voor mij. En ja, dan kun je wel Frans leren, maar je kunt je misschien wel voorstellen hoeveel moeite het kost om willekeurige lettertjes achter elkaar als woorden te leren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 12:54

Leuk om alles zo te lezen. Wat een stelletje dames op fb wel niet teweeg kunnen brengen.