Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lente schreef:Een oud-leerling van mij had zware dyslexie. Zij had nauwelijks woordbeeld, dat wil zeggen dat ze simpelweg niet kon onthouden hoe je dingen schrijft. Bij het Engelse woord 'the' bijvoorbeeld, vergat zij vaak gewoon de e omdat ze die bijna niet hoorde.
Veel ging fonetisch en lezen ging heel langzaam omdat ze soms maar moest gokken wat ergens stond. Ze herkende geen woorden in hun geheel zoals wij dat doen maar moest ze keer op keer spellend lezen zoals beginnende lezers dat doen.
Woorden die echt heel erg bekend waren daar lukte het soms wel mee.
0000 schreef:Toch zit in wat je nu schrijft wel iets van logica. Mongool schrijf je namelijk zoals het klinkt. Als je 'egt' schrijft, schrijf je dat ook zoals het klinkt....het correct gebruik van leestekens heeft ook niet zoveel te maken met het plaatsen van veel uitroeptekens om schreeuwend over te komen. Daarbij kan het in theorie zo zijn dat deze persoon bij bepaalde scheldwoorden wel een woordbeeld heeft (ze herkend als het ware) en bij een hoop andere woorden niet. Dyslexie is best ingewikkeld om exact uit te leggen maar als iemand zonder dyslexie een woord ziet dan hoeft die het meestal niet letter voor letter te lezen. Het beeld, het 'plaatje' van dat woord bepaald door een specifieke combinatie van letters word door onze hersenen al herkend. Met dyslexie functioneert dat stukje vaak niet goed en moet men dus keer op keer opnieuw letter voor letter het woord lezen en dan in hun hoofd de betekenis erbij zoeken. Verklaart ook meteen het vaak langzamere tempo. Bij schrijven loop je er dan dus tegenaan dat je geen woordbeeld kan oproepen en je daardoor heel slecht je eigen fouten kan zien. Zoals al benoemd komt dat vooral bij woorden die niet geschreven worden zoals ze klinken voor.
In mijn ervaring is hoe goed iemand nog kan schrijven voor een groot deel afhankelijk van inzet en oefening (naast de mate van dyslexie natuurlijk want ook daar zit wel wat verschil in). Je kan jezelf veel aanleren, veel tools inzetten om alsnog tot een heel net eindresultaat te komen zoals ook al in eerdere post benoemd. Dat kost echter wel moeite en discipline en niet iedereen kan of wil dat.
lailapri schreef:Oke en wat is het verschil? Dat je er niet vanaf kan komen?
lailapri schreef:Hallo, ik heb een vraag over dyslexie.
Mensen die hiermee te kampen hebben maken spelfouten heb ik ontdekt. Echter zijn die fouten willekeurig of heeft dit enkel betrekking op d/t of moeilijke woorden of zoiets?
0000 schreef:Toch zit in wat je nu schrijft wel iets van logica. Mongool schrijf je namelijk zoals het klinkt.
Citaat:Als je 'egt' schrijft, schrijf je dat ook zoals het klinkt....
Citaat:Daarbij kan het in theorie zo zijn dat deze persoon bij bepaalde scheldwoorden wel een woordbeeld heeft (ze herkend als het ware) en bij een hoop andere woorden niet.