Ik maak niet bijzonder vaak een topic aan, maar dit keer vind ik het wel het openen van een topic waard. Op Bokt kwam ik een vergelijkbaar topic tegen van ruim 7 jaar geleden, echter waren de adviezen die ik hier tegenkwam niet genoeg om mij van het probleem af te helpen. Daarnaast heb ik ook gegoogeld op mijn symptomen... Tja, dat moet je dus nooit doen.

Ik hoop dus dat er hier mensen zijn die met een nuchtere blik mij wat advies kunnen geven, of misschien bokkers die het zelf hebben meegemaakt zodat ik me wat minder alleen voel.

Wat is het probleem?
Zo ongeveer 20-15 minuten voor landing krijg ik ineens onwijs last van mijn kaak, voorhoofd, kiezen en ogen. Meestal doet zich dit allemaal voor op het moment dat het vliegtuig de wolkenlaag doorgaat en blijft het pijn doen tot ik bij wijze van spreke auto's kan tellen op de grond.
De pijn is stekend en niet echt te vergelijken met andere momenten waar ik pijn heb gehad. Mede omdat het zo lang duurt (het is echt in dat stuk dat het vliegtuig laaaangzaaam daalt...

Zodra het vliegtuig veilig met de wielen op de grond is heb ik er nergens last van, behalve nog een beetje een trekkend gevoel in mijn voorhoofd. Dit laatste blijft vaak nog een dag (soms twee dagen) hangen, maar doet geen pijn en is niet echt storend.
Het gebeurt niet altijd als ik vlieg. De eerste keer dat het gebeurde was met de terugvlucht uit Rome in maart 2015. In december 2015 en september 2016 heb ik nergens last van gehad op mijn heen- en terugvlucht richting Londen. Ook begin deze maand had ik nergens last van toen ik landde op London Heathrow.
Het probleem kwam helaas terug op de terugvlucht vanuit Londen en ook op de heen- en terugvlucht naar Dublin was het raak.
Het was raak bij verschillende maatschappijen (Ryan Air 3 x, British Airways 1 x, Aer Lingus 1x) in verschillende soorten vliegtuigen. Kunnen we dat dus wegstrepen.

Nu hoef ik gelukkig twee maanden niet meer te vliegen, maar gezien ik in September naar Leeds ga en onwijs groot liefhebber ben van vliegen wil ik er weer optimaal van kunnen genieten!
Tijdens mijn verblijf in Dublin heb ik onderzoek gedaan. Eén van de adviezen was om veel te drinken, wat ik dus op mijn terugvlucht gedaan heb. Een ander advies was om je oren te klaren, en hoewel ik geen last had van druk op mijn oren heb ik dat wel zo veel mogelijk opgevolgd. Beide hebben helaas niet geholpen.
Een laatste ding dat ik tegenkwam is dat het een adertje is die geknapt is door de druk? Zelf vind ik dat echt flauwekul, mede omdat je door bloed onder de huid toch tomaatje wordt... Maar wie weet heb ik het wel onterecht aan de kant geschoven, dus ik noem het hier ook nog even.

Een ander ding dat ik tegenkwam was dat je neusspray kon gebruiken om je holtes vrij te maken? Ik ben alleen niet echt een liefhebber van neusspray (ben bang dat ik er te vaak naar wil grijpen als ik eenmaal begin

Dankjewel alvast!
(En sorry voor de typefouten, dit was een race tegen een lege accu.