Rugblessure, ik weet het niet meer.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:25

Je hebt al veel therapeuten en artsen erbij gehad.

Ik ben een leek, maar ik denk vanuit mijn praktijkervaring dat jouw lichaam baat kan hebben van een goede osteopathie behandeling. Een osteopaat die ook afgestudeerd fysiotherapeut is.
Vooral om de spanning weg te halen in het sacrum en si gebied en daardoor pijnverlichting geven in je hele lijf.
Ik heb jaren gehyperventileerd door een verkeerd gebruik van mijn ademhalingsspieren tijdens mijn balletopleiding.
Na vele omzwervingen in de medische wereld ben ik bij een goede osteopaat terecht gekomen en wauw wat gaf dat lettelijk lucht en energie.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:37

TS, ik kan je helaas niet verder helpen maar ik heb gehoord van mijn trainster dat de Tolbrug in Den Bosch goed aangeschreven staat als revalidatiecentrum. Misschien kunnen ze daar eens kijken of ze je verder kunnen helpen.

http://www.tolbrug.nl/smartinstant3.net?id=HOME

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:21

TS, is het misschien een idee om te gaan zwemmen?
Ik heb zelf een tussenwervelschijf zoek gemaakt (geen idee waar ik dat ding gelaten heb :+ ) maar zwemmen is echt een hele prettige manier om je rug te ontlasten en je spieren eens op een andere manier bezig te houden.

BigOne
Berichten: 38334
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rugblessure, ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:26


smiley91
Berichten: 97
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:06

Ik heb zelf een hele historie van knie- heup en rugblessures (deels door intensieve sportbeoefening) en na vele trajecten met orthopeden en fysio's heb ik inmiddels redelijk mijn weg gevonden met een combi van zwemmen, yoga oefeningen, functionele fitness oefeningen en fysio oefeningen. al met al behoorlijk tijd intensief (vaak 's ochtends al oefeningen of zwemmen voor mijn werk uit en 's avonds nog een deel), maar het maakt dat ik niet klachtenvrij ben maar ik mij er wel mee kan redden op een niveau dat acceptabel is en maakt dat ik mijn paarden naar behoren kan rijden.

Het is bij mij een hoop gezoek en gepuzzel geweest (een hoop trial en error) om de juiste mix te vinden, maar heb er nu redelijk mij draai in gevonden geholpen door een 2tal doortastende en voor steeds een nieuwe aanpak openstaande fysio's en mijn orthopeden.

En niet onbelangrijk een stukje acceptatie van zaken die ik gewoon écht niet meer moet willen/doen heeft gemaakt dat ik nu een betere balans heb. Want die zaken deed ik dan te fanatiek/intensief of vond ik te leuk om te laten, maar hielpen mij verder achterop. en heb ook echt moeten leren dat het voor mij bij zwemmen/fitness en yoga niet gaat om hoever ik daarmee kan gaan, maar dat ik het doe om andere zaken met meer gemak en minder last/pijn te doen.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:56

Jeetje wat zal dit ook geestelijk zwaar voor je zijn! Altijd fanatiek gesport op hoog nivo en nu zo geconfronteerd worden met een lijf wat maar niet mee wil werken. :(:)

Je hebt inmiddels al zoveel artsen en therapieën gevolg dat ik nog zo'n simpele tip wil geven dat ik het bijna niet durf. :o Maar wie weet heb je er wat aan. Heb je al magnesium geprobeerd? Die bilspier herken ik namelijk. Die krampte bij mij ook steeds samen wat weer een zenuw irriteerde en vervolgens de spier weer verkrampte. Kip-ei verhaal. Ik kreeg toen ook de tip voor magnesium om spierkramp te verminderen. En verrek, samen met fysio, verminderen de klachten aanzienlijk. _/-\o_

Het zal bij jou niet het probleem oplossen, maar mogelijk verlicht het de klachten iets. Sterkte!

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:41

Zoolgangster schreef:
TS, is het misschien een idee om te gaan zwemmen?
Ik heb zelf een tussenwervelschijf zoek gemaakt (geen idee waar ik dat ding gelaten heb :+ ) maar zwemmen is echt een hele prettige manier om je rug te ontlasten en je spieren eens op een andere manier bezig te houden.


Dit is ook een goede. Dit vond ikzelf ook altijd heel prettig.
De magnesium is een tip die ikzelf ook ga proberen.

Ik heb even gezocht naar de achtergrond van mijn podoloog.
Hij is eerst fysiotherapeut geworden en daarna een podologie opleiding gedaan.
En ik had het idee dat hij echt wel verder keek dan alleen mijn voeten en benen.

Ik kan je frustratie echt goed voorstellen. Steeds probeer je wat en kom je met niks of bijna niks thuis.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:41

Frummels schreef:
Janneke2 schreef:

Ik heb vaker dit soort paasei verhalen gehoord.
Ruggen zijn moeilijk, maar aan de andere kant- zo veel pijn en zo weinig logica, dat vind ik telkens weer schokkend.

De meest logische aanpak bij problemen mbt wervels vind ik de methode orthomanuele geneeskunde, omdat die methode denkt vanuit biomechanica.
"Recht staan" is natuurlijk prachtig en in principe ook de bedoeling - maar per wervel heb je 4 gewrichten en die 4 gewrichten moeten alle 4 netjes kunnen functioneren.
En dit hoort te gelden voor de gehele wervelkolom, waarbij orthomanuele geneeskunde "werkt zoals een metselaar metselt" graag eerst van onderaf de boel op orde- met inachtneming van de zwaartekracht! (Daar hoort een formule bij, ik niet meer precies weet, maar er op neerkomt dat eerst
verschuivingen, daarna verdraaingen, daarna etc gecorrigeerd moeten worden omdat anders de zwaartekracht in 'no time' de correctie weer ongedaan zou maken.)

Waar uit bestaat de instabiliteit van de tussenwervelschijf L5/S1?

'Beenlengte verschil dat niet in het been zelf te vinden is' komt vrij vaak voor.
Het kan erg goed een 'gewrongen' bekken zijn. De heupkommen staan ongelijk, doorgaans omdat het SI gewricht een oplawaai heeft gekregen (al dan niet in de vorm van je vertillen).
Ik kan dat op zich optellen bij het zichtbaar scheve sacrum en dat enorme verschil in spierspanning. En dat zelfs de beide MRI's niets laten zien, hoewel het lijkt op hernia.
De giga pijn: ik geloof het grif.
(Ik kan het maar moeizaam optellen bij al die hotemetoten die geken hebben en op zich toch ook geen kwakzalvers zijn...)


Bedankt voor je heldere uitleg over de wervels :)
Mijn fysio verklaart het niet zien op de MRI door de houding waarin je wordt "gedwongen" tijdens een MRI. Plat op de rug, benen licht opgetrokken met een kussen eronder, rug bol/plat, ontspannen. Dit is natuurlijk niet de houding die ik in mijn dagelijks leven heb. Sterker nog ik heb van mezelf een hele holle rug en span de boel de hele dag (verkeerd) aan. Opzich vind ik hier wel wat inzitten, maar ik heb er gewoon echt te weinig verstand van. En dat maakt het tegelijkertijd ook zo frustrerend: aan alle kanten wordt aan me geplukt, getest, gedaan, maar niemand kan iets vinden en als ze al iets vinden dan is het niet een specifiek ding, maar samenhangende factoren: overbelaste rugspier + overontwikkelde bilspier + instabiele tussenwervelschijf + scheef sacrum = pijn. Allemaal prachtig hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik kan er geen fluit mee zolang niemand het weg krijgt. >;)
De klachten worden overigens nog steeds benoemd als 'hernia-achtig'.


Ja, je been niet meer voelen: dat klinkt naar hernia. De diagnose is de MRI - en die laat geen hernia zien. Maar ik kan mij voorstellen dat je sciatische zenuwbaan - die langs je SI gewrichten naar je benen loopt - onder druk staat door het scheve sacrum en/ of de enorme spanning van de bilspier. Ook dit kan de verklaring voor het feit zijn dat je je been soms niet voelt.

Het verhaal van de fysio snap ik maar half. Accoord: die houding, die neem je niet de hele dag aan, maar een hernia zou er op te zien moeten zijn. (Uiteraard: een MRI tijdens de holle houding zou eventueel wel nieuwe informatie kunnen opleveren, maar ik verwacht geen hernia.)

Ten overvloede: een holle rug is een reflexmatige reactie op pijn. Alle spieren spannen aan, maar de hol-trekspieren zijn zo dik als je pols en de kantelspieren zo dun als je pink. Dus komt de zaak hol te staan. (Ik verwacht dat de fysiotherapeut die denkt dat het een hernia is, je oefeningen geeft om je bekken terug te kantelen.)

En ik zou zeggen: maak gewoon een afspraak met een arts voor orthomanipulatie, in eerste instantie gewoon voor overleg, vertellen van je verhaal en een diagnose (of het idd een gewrongen bekken is, al dan niet in combinatie met lichte scoliose etc.).

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Rugblessure, ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:13

Wederom bedankt Janneke. Ik kan je uitleg goed volgen. :)

Ik heb in augustus een afspraak gemaakt bij de huisarts (ze is lang op vakantie en de waarnemer ligt mij niet) om alles nog eens door te spreken en kijken of we een andere weg kunnen inslaan.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:29

Hernia klachten zonder MRI beeld (dus wat er te zien is) dat herken ik! Overigens zeiden ze bij mij dat het niks zegt over wat er gebeurt als je staat.. Dus MRI is zeker niet heilig ;) Nu jaren later hebben ze het kunnen zien bij een botscan. Daarop is zeer duidelijk het probleem punt te zien. Ik kwam voor een beeld van mijn arm en ze zagen dus ook mijn rug. Misschien heb je er wat aan ;)

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:49

Winged schreef:
Richt de behandeling zich alleen op de rug?

Misschien dat het juist vanuit de billen kan komen. Dat daar een klap is gekomen (stuitje) en dat daar een spierknoop zit te klieren tegen een zenuw aan. Of dat er juist iets in de heupen is dat niet goed zit waardoor ook lengteverschil ontstaat.


Ik dacht ook aan bilspieren idd .... Ben je al eens behandeld voor triggerpoints ? Dit zijn spierknopen die voor veel (zenuw)pijn kunnen zorgen. bij lage rugpijn zitten die triggerpoints heel vaak in je billen.
Als je googled, kan je er al heel snel wat over vinden, ook over de preciese plek waar ze zitten dan.
En het mooie is dat je ze zelf heel goed kunt voelen en ook kunt behandelen.
Hier een goed filmpje met uitleg over triggerpoints : https://www.youtube.com/watch?v=TIvIo70Z3eI

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:04

chocobroodje schreef:
Hernia klachten zonder MRI beeld (dus wat er te zien is) dat herken ik! Overigens zeiden ze bij mij dat het niks zegt over wat er gebeurt als je staat.. Dus MRI is zeker niet heilig ;) Nu jaren later hebben ze het kunnen zien bij een botscan. Daarop is zeer duidelijk het probleem punt te zien. Ik kwam voor een beeld van mijn arm en ze zagen dus ook mijn rug. Misschien heb je er wat aan ;)


Dankjewel voor het meedenken, ik zal dit ook meenemen in het gesprek bij de huisarts :)


Maris schreef:
Winged schreef:
Richt de behandeling zich alleen op de rug?

Misschien dat het juist vanuit de billen kan komen. Dat daar een klap is gekomen (stuitje) en dat daar een spierknoop zit te klieren tegen een zenuw aan. Of dat er juist iets in de heupen is dat niet goed zit waardoor ook lengteverschil ontstaat.


Ik dacht ook aan bilspieren idd .... Ben je al eens behandeld voor triggerpoints ? Dit zijn spierknopen die voor veel (zenuw)pijn kunnen zorgen. bij lage rugpijn zitten die triggerpoints heel vaak in je billen.
Als je googled, kan je er al heel snel wat over vinden, ook over de preciese plek waar ze zitten dan.
En het mooie is dat je ze zelf heel goed kunt voelen en ook kunt behandelen.
Hier een goed filmpje met uitleg over triggerpoints : https://www.youtube.com/watch?v=TIvIo70Z3eI


:j ik word nu sinds een maand of 3 voornamelijk behandeld op triggerpoints. Onder andere dmv dry needling en bindweefsel losmaken. Dry needling wordt vooral in de gluteus medius gedaan en in de spieren rondom mijn SI gewricht.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:57

Maar het dry needling helpt dus niet/ niet voldoende ? Hmmm jammer !!!!

Natasja71

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:08

Frummels,

ik zag het al eerder voorbij komen, een podoloog...... Ik zie dat je ook in Den Haag woont, ga eens langs bij Jos Gerner die zit in de Weimarstraat (excelsiorsport, echt naar hem vragen, er zitten er meer in die praktijk)

Deze man staat in de regio echt heel goed aangeschreven bij fysio's, sportartsen enz. Door een zooltje is bij mij na een paar jaar pijn in mijn heup echt veel beter geworden, en als ik wat meer zou trainen helemaal weg.

Deze meneer is echt heel erg verknocht aan zijn beroep, kan uren praten over bewegingsafloop enz. Zou echt eens voor een consult langsgaan.... hij kijkt niet alleen naar voeten, maar naar het totale bewegingsapparaat, dus ook knie,heup, rug....

lastig zeg! Veel sterkte, ik hoop dat je een tip krijgt waar je wat aan hebt

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Rugblessure, ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:12

Maris: Ik merk wel een klein beetje verschil hoor. Maar het is nou niet dat ik kan zeggen dat het een hele opluchting is zeg maar.. Maar ik hou nog even vol. Ga het strakjes even bespreken bij de fysio hoe nu verder.

Natasja: ik ben al eens bij hem geweest voor het laten aanmeten van hardloop- en hockeyschoenen inderdaad! Ben erg tevreden over hem geweest toen. :)
Bedankt voor het meedenken!!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 11:41

Update:

Twee weken geleden ben ik door de huisarts verwezen naar de Reumatoloog. Hier zijn naast een standaard onderzoek ook röntgenfoto's gemaakt en bloed afgenomen. De reumatoloog denkt aan Bechterew (HLB A27). De symptomen komen overeen, en mijn moeder blijkt drager te zijn van het HLB A27 gen. Dit gen is erfelijk en de kans dat ik het dus ook draag is aanwezig. Bij mijn moeder is de ziekte van Bechterew niet actief.

Ergens hoop ik dat dit het is. Dan weet ik eindelijk wat ik heb en kunnen we hopelijk de juiste behandeling/pijnbestrijding gaan inzetten. :)

Morgen krijg ik de uitslag.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:58

Frummels schreef:
Update:

Twee weken geleden ben ik door de huisarts verwezen naar de Reumatoloog. Hier zijn naast een standaard onderzoek ook röntgenfoto's gemaakt en bloed afgenomen. De reumatoloog denkt aan Bechterew (HLB A27). De symptomen komen overeen, en mijn moeder blijkt drager te zijn van het HLB A27 gen. Dit gen is erfelijk en de kans dat ik het dus ook draag is aanwezig. Bij mijn moeder is de ziekte van Bechterew niet actief.

Ergens hoop ik dat dit het is. Dan weet ik eindelijk wat ik heb en kunnen we hopelijk de juiste behandeling/pijnbestrijding gaan inzetten. :)

Morgen krijg ik de uitslag.


Heel veel sterkte. Diagnose kan rust geven maar Spondyloartritisis is wel een life sentence en vergt veel aanpassings vermogen. Ik heb het er 4 jaar na diagnose nog steeds moeilijk mee.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Rugblessure, ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 12:40

Dankjewel xxVon. Wat rot dat jij dit hebt :(:)
Ik ben me er inderdaad van bewust dat het ongeneeslijk is. Maar na 15 jaar toenemende dagelijkse pijn, zou het mij heel veel rust geven als ik weet wat ik heb. En hopelijk kan dan de juiste medicatie worden voorgeschreven, waardoor het allemaal wat dragelijker wordt. :j

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Rugblessure, ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:22

Hoi TS, ik dacht net aan je topic, ik vroeg me af hoe het met je ging en of je wat kon met de gegeven tips. Heb je de uitslag gekregen van het onderzoek?