Paranoia/achtervolgingswaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Paranoia/achtervolgingswaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 23:24

Hallo iedereen..
Al bijna een week zit ik te denken of ik dit topic moet openen.
Normaal gezien in het dagelijks leven heb ik er nog maar weinig last van, dit is vroeger erger geweest.
Maar nu ik in mn eentje op het huis van mn ouders moet passen wordt het weer erger.
Als het donker is dan krijg is last van paranoia of achtervolgingswaan.
Ik wordt panisch, mn hartslag gaat omhoog, mn ademhaling gaat sneller en oppervlakkiger, ik begin schichtig om me heen te kijken en bekruipt me een naar gevoel..
Dit heb ik al ongeveer 10 jaar maar normaal gezien ben ik niet alleen, er zijn altijd wel mensen in huis, of ik slaap bij mn vriend.
Maar nu moet ik 3 weken op het huis van mn ouders passen.
Ja de hond is er, maar daar wordt het helaas niet beter van.
Het liefst zou ik alle lichten in huis aan doen, zodat er nergens schaduwplekken zijn waar iemand zich kan verbergen, maar dan is alles wel duidelijker zichtbaar in huis enzo, en dan ben ik bang dat dat iemand aan zou trekken...
Ik weet niet wanneer het precies is begonnen, vroeger was ik niet bang in het donker. Ik heb zelfs heel goed nachtzicht dus dat is het ook niet...

Sorry voor het hele wazige verhaal..
Ik weet ook niet wat ik er mee wil, maar misschien is er iemand die zich herkent en misschien tips heeft?

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:28

Awh wat irritant!
Misschien een ervaring door vroeger waardoor je bang bent geworden?
Dit helpt waarschijnlijk niet maar gewoon denken dat er toch niks kan gebeuren, alle deuren op slot en lekker de tv aan samen met de hond. En anders heb je vast nog wel een koekenpan om mee te meppen :D

Succes igg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:31

Je kunt met zulke klachten sowieso eens langs de huisarts gaan, want zoiets maakt het wel erg lastig om zelfstandig door het leven te gaan.

Qua belichting hoef je je geen zorgen te maken; hoe meer licht er binnen brandt, hoe meer het inbrekers afschrikt. De reden is dat als je naar een verlicht raam loopt, jouw gezicht volledig zichtbaar is, en dus kunnen ze ook niet dichtbij genoeg komen om te kijken hoeveel mensen er nou precies wakker zijn binnen. Vandaar dat tuinlampen die de hele nacht branden ook veel beter zijn in het afschrikken van inbrekers dan lampen die pas aanflitsen als je te dichtbij bent. Dus als het je helpt om de lampen 's nachts aan te houden, gewoon doen. :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:31

Sowieso zijn er echt veel mensen bang in het donker ! Dus gek of raar ben je zeker niet, maar daar schiet je nu niet zo bijster veel mee op natuurlijk. Ik ging altijd mensen bellen oh en idd overal het licht aan haha doe ik nog steeds wel. Niks mis mee hoor!

ClaudiaHS

Re: Paranoia/achtervolgingswaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:38

Ah dat heb ik ook hoor.
Niks raars aan.
Ik heb het vooral als ik met mn rug naar bijvoorbeeld de voordeur of achterdeur sta.
Ik ben altijd bang als ik me dan omdraai dat er dan 'iemand' voor de deur staat.
Rest van het huis trek ik alle rolluiken dicht voor de ramen.
En savonds als ik naar bed ga en door de donkere gang loop heb ik ook dat 'gevoel' wat jij beschrijft.
Ik heb geen tips voor je, heb het zelf ook al jaren.
Mijn man gaat nog wel eens een aantal dagen naar het buitenland voor werk, dan heb ik het ook erger.
Ondanks dat er 2 honden zijn en 3 kinderen.
Ik vraag dan vaak of 1 van mijn vriendinnen blijft logeren of neem 1 van de kids bij me in bed :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 23:57

Helaas geen vriendinnen of kinderen die kunnen helpen..
En de hond weet dat ze niet naar boven mag, dus als ik haar meeneem dan wordt ze alleen maar nerveus en zenuwachtig

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:00

Ik had hrt vroeger ook in lichte maten. Muziek hielp voor mij heel goed :)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:10

Ik herken mezelf hier in.

Ik pas regelmatig op het huis van waar mijn paarden staan, en dat huis staat behoorlijk afgelegen van de rest van de buitenwereld.
Ik heb het in huis dat ik me benauwd en in de gaten gehouden voel, maar ik heb het vooral als ik de beesten rond een uur of 12 in de avond ga voeren. Tijdens het voeren en alle lichten zijn aan dan heb ik het niet, maar zodra ik de lichten uit moet doen en van de stallen naar het huis moet lopen trek ik het liefst een sprintje naar het woonhuis. Vervolgens sta ik dan altijd in "paniek" te klungelen om de deur van het slot te halen.
De deur doe ik namelijk altijd op slot zodra ik ook maar even buiten ben omdat ik anders bang ben dat iemand in de tussentijd naar binnenglipt, zich verstopt in het huis, en mij iets kwaad wilt doen.

Ik heb er helaas geen tips voor, maar het is wel fijn om niet de enige te zijn :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 00:21

sannedeedee1 schreef:
Ik herken mezelf hier in.

Ik pas regelmatig op het huis van waar mijn paarden staan, en dat huis staat behoorlijk afgelegen van de rest van de buitenwereld.
Ik heb het in huis dat ik me benauwd en in de gaten gehouden voel, maar ik heb het vooral als ik de beesten rond een uur of 12 in de avond ga voeren. Tijdens het voeren en alle lichten zijn aan dan heb ik het niet, maar zodra ik de lichten uit moet doen en van de stallen naar het huis moet lopen trek ik het liefst een sprintje naar het woonhuis. Vervolgens sta ik dan altijd in "paniek" te klungelen om de deur van het slot te halen.
De deur doe ik namelijk altijd op slot zodra ik ook maar even buiten ben omdat ik anders bang ben dat iemand in de tussentijd naar binnenglipt, zich verstopt in het huis, en mij iets kwaad wilt doen.

Ik heb er helaas geen tips voor, maar het is wel fijn om niet de enige te zijn :D

Het dikgedrukte stuk heb ik dus altijd als ik met de hond ben geweest voor de laatste ronde...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:45

Oh herkenbaar. Vroegah toen ik nog thuis woonde en mn ouders op vakantie gingen dees ik de tuin en garage al op slot tijdens daglicht hahah.
Eb de tussendeur naar de kelder ook. No way dat ik daarheen wilde.

En ik had ook alle lichten aan in de tuin en bij de voordeur.

Was als de doods dat als ik de tuin in zou kijken dat ik daar iemand zou zien staan.

Nu hebben wij inbrekers gehad (op klaarlichte dag notabene) en een alarmsysteem.. maar dan kon ik me ook heel druk maken met wat als dat nu af gaat.. dan is er dus echt iemand.. en zo zou ik me de hele avond gek kunnen maken.

Nu ik met mn vriend woon en hij regelmatig weg is doe ik nog hetzelfde. Alles op tijd op slot, het grote rolluik naar beneden en de tuin en voordeur lichten aan.

Alles wat ik dan hoor proberen te negeren door een boek te lezen of film te kijken of weet ik veel wat.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 00:56

Gisteren ging het redelijk en vandaag weer heel slecht.
Durf nieteens buiten de achterdeur te staan terwijl mn hond even haar laatste behoefte in de tuin doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 01:57

Poeh, da's wel erg onhandig. En ook gewoon vervelend dat je dat gevoel bekruipt.

Paranoia is dit denk ik niet zozeer, dichtbijstaand familielid had hiermee te maken en had het idee dat ee achter elk raam mensen complotten tegen hem aan het maken waren. Zag mensen die er niet waren en die naar hem staarden. Vage figuren die naar hem keken. Stemmen in zijn hoofd.

Desondanks is dit heel vervelend, ook wel weer 'prettig' om te zien dat heel veel mensen dit dus hebben! Misschien kan een zelfverdedigingscursus wat helpen met je gevoel van veiligheid? Of een gesprekje met een mentale ondersteuner? Kijken of ze wat voor je kunnen betekenen.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 04:55

Herkenbaar ik heb het ook.
Als ik 's avonds na mijn late dienst of na het stappen thuiskom gaat er op de oprit al een felle lamp aan. Vervolgens moet ik door de garage naar binnen. Eerst schijn ik met mijn zaklamp vd telefoon en vervolgens duw ik op het lichtknopje. Dan gouw alles afsluiten en naar achterom. De deur van het huis ligt vrijwel naast de garage maar toch ren ik als een idioot naar binnen en probeer zsm (ontzettend klungelig uiteraard) de deur te sluiten...
Een aantal keren meende ik dat ik voetstappen hoorde. Wss waren het gewoon de konijnen aan het rommelen in hun hok doodeng. Mijn vriend ligt dan gewoon in bed. Als hij bij me is en we dus samen binnenkomen heb ik daar geen last van.

Toen ik nog thuis woonde en mijn ouders waren weg duwde ik ook overal al het ligt aan en durfde ik 's nachts niet te plassen. Doodeng vond ik het! Ook sliep ik dan met een broodmes naast mijn bed :+

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:17

Het vervelende is dat je jezelf helemaal gek maakt en niemand van hier daar wat aan kan doen. Ik heb er vroeger ook veel last van gehad, bij mij hielp het om de lichten aan te doen in de kamer waar ik ben. Ik heb zelfs met licht aan geslapen.
Uiteindelijk mezelf wijsgemaakt dat er niks was en toen ging het over. Dit duurde wel een jaar hoor!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:31

Jup ik moet mij ook melden!

Moet wel zeggen dat het de laatste tijd een stuk minder is geworden maar ik moet soms ook een sprintje op de trap trekken..
Het is een heel naar gevoel, en ondanks je weet dat er niks is kan je er zo weinig tegen doen.
Ik had het in mijn ouderlijk huis ook wel eens als ik voorbij sommige kamers liep, alsof er een energie hangt ofzo.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 03:36

Momenteel heb ik er heel erg veel last van.
Ik pas nu weer op een huis, maar dan van een kennis.
Nieuwe geluiden enzo...
Heb nog maar amper kunnen slapen doordat ik steeds nachtmerries heb, k voel me ook echt heel poedersuiker nu..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 05:26

Zelfde hier!

Had laatst wel de hond maar meegenomen, die was eerder boven dan mij, begint ze te grommen richting een slaapkamer.. hartslag ging razendsnel omhoog := Direct gekeken, schrok me dood want er was een schim. Bleek het een carnavals pak te zijn van mijn vader, die voor het raam hing :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:40

Een tijdje terug las ik een boek, The Gift of Fear. Misschien is het wel wat voor jou. :j Het is geschreven door een persoonlijk beveiligingsexpert (Gavin de Becker) en gaat over onze angst voor 'enge mensen' en hoe we daar grip op kunnen krijgen. Het leest makkelijk weg. Hier vind je in elk geval de Engelstalige versie, de Nederlandstalige heet 'de Gave Angst' maar die is lastig te verkrijgen zie ik. Het boek is wel een aanrader, ik denk dat jij er best wat aan kunt hebben. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 09:13

Dankjewel :)
Ik ga er zeker eens naar kijken, engels is gelukkig geen probleem :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:30

Geen naampje aan verbinden hoor, is echt best normaal om te hebben.

Ik heb in mijn leven iets teveel thrillers en horrors gelezen en gezien. Geen aanrader.

En in sommige huizen heb ik jouw gevoel erger dan in andere huizen