fenomeen van raynaud (vingers/neus/tepel)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

fenomeen van raynaud (vingers/neus/tepel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 21:08

ehm ja :+

sinds ongeveer 2 jaar heb ik soms half witte en half gewone vingers, koude handen en voeten, koude neus etc. maar sindskort komen daar ook vaatkramp (vasospasme) in mijn rechter tepel voor. via google kom ik dan ook wederom bij raynaud uit. alleen wel op allemaal sites over borstvoeding en ik heb geen kids *D

die kramp is zo vreselijk pijnlijk, alsof iemand er een tang op zet en ermee rond draait. warmte compres erop doet niets, kou extra doet niets, verwarmen met mijn hand doet ook niets. na een uur of 2 stopt het weer maar het doet wel gruwelijk zeer.

Vingers etc heb ik niet veel last van, maar dit vind ik toch niet zo grappig :')
iemand tips of zelf ervaring mee?

Palmera

Re: fenomeen van raynaud (vingers/neus/tepel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:31

Ja tegen de tijd dat ik het gevoel heb dat er met regelmaat een brandmerktang op mijn tepel wordt gezet ga ik gewoon naar een arts.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:45

In mijn vingers en tenen ben ik er behoorlijk last van. Mijn tepel gelukkig nog nooit.

huisarts?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 21:58

Ja huisarts ben ik er al mee geweest, vergeten in de op te zetten. Maar die zegt dat zolang het niet hele dagen duurt en elke dag gebeurd hij er nog niets mee wil doen

dacht misschien mensen met ervaring met tips nog.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:18

Heb zelf alleen raynauds in mijn handen en voeten, maar ik merk dat zodra het zich manifesteert het eigenlijk al te laat is om pijn te voorkomen. Ik zorg er dus voor dat ik me warm genoeg aankleed, liever iets te warm dan te koud.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:26

Geen ervaring, maar zit tepel misschien verkeerd in nieuwe bh oid? Of zijn ze wat gegroeid waardoor de pasvorm anders geworden is?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:28

Hier ook een ervaringsdeskundige...in het tietengebied -O-
Bij mij ontstaan toen ik borstvoeding ging geven...ik vind het absoluut niet pijnlijk...alleen erggggg vervelend aanvoelen.
Volgens mij helpt er weinig tot niks tegen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:42

Ik heb waarschijnlijk Reynaud in mijn linkerhand.
....bij de paardendrogist heb ik handschoenen gekocht van keramisch textiel (back on track) - daar heb je ook omslagdoeken van.
Na plm 5 minuten vermindert de pijn aanzienlijk.

Daarvoor smeerde ik zalf van capsaïcine. (Datgene wat spaanse pepers heet maakt, maar ook doorbloeding stimuleert. Ik meen dat het op recept was, maar de assistente heeft het gewoon aan de arts voorgelegd, ik hoefde niet voor een consult te komen.)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 11:01

Hier ook een Raynaud klant. Ik heb er jaren behoorlijk last van gehad. Zo erg zelfs dat een internist vond dat ik er medicatie voor moest gaan nemen. Daar vond ik het nog niet erg genoeg voor. In overleg met een andere arts ben ik dagelijks extra Magnesium in gaan nemen. En dat helpt bij mij enorm.

Zelfs op heel koude winterdagen heb ik er maar weinig last meer van.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 11:15

Eloya schreef:
Ja huisarts ben ik er al mee geweest, vergeten in de op te zetten. Maar die zegt dat zolang het niet hele dagen duurt en elke dag gebeurd hij er nog niets mee wil doen

dacht misschien mensen met ervaring met tips nog.

Pardon? Jij hebt er duidelijk pijn van maar hij wíl nog niks doen? Als hij nou niks zou kúnnen zou het een ander verhaal zijn, maar zoals jij het verteld zou ik er toch op staan dat hij wel actie gaat ondernemen..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 11:21

Ik heb het hoogstwaarschijnlijk bij de eerste twee kinderen bij de borstvoeding gehad. Ik ging door de grond en had door het verkrampen uiteindelijk de bloedblaren erop staan.

Bij kolven geen last maar bij mijn tweede kreeg ik vaatkramp in mijn rechter borst er voor terug. Dat was meteen het einde die periode borstvoeding.

Wat enigszins hielp bij de pijn toen was met mijn borst in een bak warm water hangen. Dat haalde sneller de spanning eraf.

Nu bij nummer 3 huiverig nog een keer borstvoeding geprobeerd........en NIKS! Totaal geen last meer en voedt nu al bijna 4 maanden met plezier. Weet nu dus zga zeker dat dit het probleem was.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:05

Ik heb het in handen, voeten en puntje van mijn neus. Al jaaaaaaaren... gelukkig mijn tepel niet.
Lijkt mij zo naar.
Ik heb wel het idee dat het jaarlijks erger wordt. Heb ook steeds vaker last van ontstekingen in mijn knokkels

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:07

Ohja in de echt koude winterdagen had ik als ik op concours ging altijd van die warmte stickers onder mijn voeten geplakt (2 onder elke voet) en zn warmte ding in beide jaszakken om mijn handen op te warmen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:27

Ik vermoed dat ik ook de tepelvariant heb alleen ik heb het niet bij handen en voeten en kan als het gebeurd geen verkleuring ontdekken maar wel een onwijs pijnlijke tepel door de kou! Ik gun het niemand maar toch wel fijn om te lezen dat het vaker voorkomt dan ik dacht!