Astma wat voor dekbed, matras, hoezen, kussens???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Astma wat voor dekbed, matras, hoezen, kussens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 12:22

Hoi allemaal,

Mijn zoon van 2 heeft astma en is binnenkort toe aan een ander bed, matras, enzovoort. Wat voor matrassoort,kussens, dekbed, hoezen enzovoort kan ik dan het beste kopen? Zag bij de hema hoezen die je om het dekbed kunt doen enzo maar ik heb geen idee of dat goeie zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:30

Zelf heb ik alles synthetisch. Boxspring eruit en een bed wat met een doekje afgenomen kan worden er voor terug. Verder is alles in mijn slaapkamer prikkelvrij. Dus kunstbloemen ipv echt enz. In je slaapkamer kun je best wat winst halen op dat gebied. Je bent er een derde deel van je leven. Mijn ervaring is dat je dan verder iets minder streng in de leer kunt zijn.

StonedRomy

Re: Astma wat voor dekbed, matras, hoezen, kussens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:31

Alles synthetisch idd. Dus geen dons dekbed etc. Verder via een van de longfondsen speciale hoezen kopen voor astma patiënten.

Daarnaast heb ik sinds kort een dyson luchtreiniger en die heeft mij heel erg veel rust gegeven. Zelfde met speciale stofzuigers. Voorheen moest ik altijd het huis uit als iemand ging stofzuigen en nu kan ik zelf stofzuigen.

Gordijnen maakt minder uit, maar vloerbedekking en alles wat pluche aanvoelt is een no go volgens mijn artsen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:33

Zo glad mogelijk. Synthetisch en wasbaar. Eventueel een hypoallergeen hoes eroverheen. Gladde gordijnen. Gladde vloerbedekking en uitkijken met knuffels.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 19:16

Wij hebben nu laminaat en rolgordijnen in zijn slaapkamer. De luchtreiziger hebben we inderdaad ook al eens aan gedacht. Hebben jullie er ook speciale allergie hoezen omheen

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:40

Ik heb alles bij allergiezorg.nl besteld. Krijg je ook korting van de zorgverzekering.
Kussen, dekbed, matrastopper en hoezen. Ook spray ed. Heb ik er vandaan.
Hier astma en allergie. Helemaal vrij van stof is onmogelijk, maar heb mijn best gedaan iig.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:50

Ik heb ook al enkele jaren astma maar hier nog nooit van gehoord. Ik lees even mee. :)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:06

Jolandaa_ schreef:
Ik heb ook al enkele jaren astma maar hier nog nooit van gehoord. Ik lees even mee. :)

Hier ook.
Overigens helpen anti allergie dekbedden niet. Ik dacht dat die ook voor astma patienten geschikt waren. Helaas niet!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:56

Ik zou zeggen - katoenen dekbedden. Zweet veel minder dan synthetisch en kun je gewoon op 60 graden wassen.
Verder goed kijken wat de asrma triggert. Hier ging dochter bijvoorbeeld heel erg hoesten van kou. Ook na bijvoorbeeld buiten met 30 graden in badje spelen en dan een koud vlaagje wind over zich heen krijgen.
Die speciale hoezen hielpen eigenlijk niet.
Voor tips en adviezen kun je ook kijken op de site van het Longfonds (voorheen Astmafonds).
Of op het forum van Ouders Online www.ouders.nl

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 19:31

Bedankt voor de tips! Ik zat zelf ook al te twijfelen over de hoezen om de kussens, dekbed en matras. Matras zou ik misschien nog wel willen doen maar een dekbed en kussen kan je nog eens uitwassen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:59

Je kunt ook altijd kijken naar producten van Optidee.. ze verkopen al t beddengoed, behalve matrassen. Alles is van microvezel en ik heb er al heel goede ervarigen mee ivm stofvermindering. Ik weet niet of t ook goed genoeg werkt bij astma maar ik laat mijn klanten altijd alles uitproberen. Ik woon helaas niet in de buurt maar je kunt bij jou in de buurt ook vast wel iemand vinden die Optidee verkoopt..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 20:59

Huisstofmijtdichte matrashoes
Matrashoezen bestaan uit een ademende kunststof waar de huisstofmijten niet van houden. Daardoor kan de huisstofmijt zich niet meer nestelen in de matras. Slapen op een matras met een huisstofmijtdichte matrashoes is niet wezenlijk anders dan slapen op een gewone matras, maar het kan - zeker in het begin, als de hoezen nog nieuw zijn - wel een beetje knisperen. Het materiaal van het matras zelf is minder belangrijk (hoewel kapok of wol beter vermeden kan worden en heel oude matrassen ook). 'Anti-allergische matrassen' bestaan dus niet - dat is gewoon een verkooptruc. U hoeft dus geen speciale of extra dure matras voor uw kind te kopen.
Huisstofmijtdichte dekbedhoes
Een huisstofmijtdichte hoes om het dekbed is ook mogelijk. De meeste synthetische dekbedden kunnen op zestig graden gewassen worden, waarbij de huisstofmijt overlijdt. Eens per zes weken het dekbed zo wassen is net zo effectief als een mijtdichte dekbedhoes. Het nadeel van een dekbedhoes is dat het bed wat 'broeierig' wordt. Dat geldt met name voor een hoes om een kleine maat dekbed (ledikantje). Daarom geven de kinderartsen van Isala er de voorkeur aan om dekbedhoezen alleen voor te schrijven bij kinderen die in een groot bed slapen, en bij wie hoezen om matras en kussen alléén onvoldoende effect hebben.
Huisstofmijtdichte kussenhoes
Als uw kind een kussen heeft dat niet wasbaar is op zestig graden, is het verstandig om hier ook een huisstofmijtdichte hoes omheen te doen. Het maakt ook hier niet uit van welk materiaal het kussen is gemaakt: synthetische kussens bevatten minstens net zo veel huisstofmijt als kussens die gevuld zijn met veren of dons. Ook een 'anti-allergisch kussen' bestaat dus niet.
Onderhoud
Huisstofmijtdichte hoezen moet u ongeveer eens in de zes maanden wassen op zestig graden. Hoezen aanvragen: de procedure voor het verkrijgen van huisstofmijtdichte hoezen is als volgt. De arts vult een machtiging in voor de hoezen. U neemt vervolgens contact op met uw zorgverzekeraar en meldt dat u een machtiging voor huisstofmijtdichte hoezen heeft voor uw kind. Sinds 1 januari 2009 worden huisstofmijtdichte hoezen meestal niet meer vergoed door de zorgverzekeraar. U moet deze dus zelf betalen. De verpleegkundig consulent kinderlongziekten kan u helpen een betaalbare keuze te maken

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:00

dit vond ik net op de site van de Isala kliniek

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:03

Ik heb via Duitsland hele fijne astma producten gekregen. De oude waren idd heel warm, glad en kraakte enorm. De nieuwe voelen hetzelfde aan als normaal spul en zijn normale temperatuur.

Zelf was ik mijn dekbed en kussen iedere week, daarom dus meerdere dekbedden en kussens zodat ik de andere goed kan laten drogen. Daarnaast nog de speciale hoezen etc en ongeveer 3 tabletjes antihistamine en nog een paar andere medicijnen die allergische astma verminderen.