Verdrietig/eenzaam na contact met vrienden/kennissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Verdrietig/eenzaam na contact met vrienden/kennissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 00:52

Ik heb lang getwijfeld of ik hierover moest posten, maar misschien zijn er meer mensen met dit probleem.

Ik ben best een introvert, maar ik heb een aantal vriendinnen en kennissen waarmee ik regelmatig optrek en goed contact met mijn ouders. Ik woon alleen met mijn twee cavia's. Edit: Ik ben single, en ik heb geen behoefte om te daten.

Ik voel me echter vaak verdrietig, onrustig en eenzaam en ik merk nu dat hier een patroon in zit; altijd als ik iets leuks heb gedaan met vrienden en/of kennissen of mijn familie heb opgezocht, voel ik me daarna erg eenzaam en verdrietig.
Aan het eind van een sociaal bezoek merk ik dat ik al helemaal onrustig word van het idee dat ik straks alleen thuis zit.
Ik word zo verdrietig en onrustig als ik thuis kom en weer alleen ben, dat ik zeker 's avonds heel moeilijk tot rust kom en lekker kan gaan slapen. Niet praktisch als je er de volgende dag weer om 7 uur uit moet.

Ik probeer afleiding te zoeken door te lezen of een film te kijken, maar ik vind het moeilijk me dan op de film/het boek te focussen en daarnaast kan ik ook niet blijven lezen/kijken; na een poosje moet ik toch echt mijn bed opzoeken.

Zijn er meer mensen met dit probleem en hoe lossen jullie dit (deels?) op?
Waardoor gaan jullie je beter voelen?
Laatst bijgewerkt door Gaby op 11-07-17 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verdrietig/eenzaam na contact met vrienden/kennissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:57

Heb je het gevoel dat het gevoel komt door een gemis van een partner in je leven?
Zo ja, is het misschien een idee om je in te schrijven op een relatiewebsite?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 01:00

Wat vervelend... Ik heb juist het tegenovergestelde dus kan je helaas niet helpen...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 01:02

Nee, ik heb geen behoefte aan daten. :)
Even kijken of dat nog in mijn OP kan.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 01:33

Wat is de reden dat je je zo voelt?

Ik ben een sociaal dier (en alleenstaand) maar wat vind ik het heerlijk om thuis te komen in mijn eigen huis en bij mijn eigen dieren. <3

Ik vraag me dus vooral af hoe het komt. Woon je niet fijn?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 01:42

De reden weet ik dus niet. Ik woon heel fijn. Ik ben altijd blij mijn cavia's weer te zien bij thuiskomst, en ik doe ook graag en vaak dingen alleen. Ik kan goed alleen zijn, maar dus niet als ik eerst een fijne middag met een vriendin heb doorgebracht :/ ....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 01:48

Kun je beschrijven wat je dan precies mist?

Ik doe veel sociale dingen. Hou er enorm van. Maar zodra ik thuis kom, ben ik helemaal ontspannen. Nooit verdrietig om thuis te komen. En contraire.. Heel blij mijn eigen huis binnen te stappen en met mijn katten languit te gaan. Ik neig juist naar jouw tegenovergestelde; heerlijk om weg te gaan maar minstens net zo blij weer thuis te zijn.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 02:14

Ik woon ook alleen met mijn dieren (waaronder ook twee cavia's toevallig).
Ik heb totaal geen moeite met het alleenstaand zijn en werk in de zorg dus drukte en contacten genoeg en vind het altijd heerlijk om alleen thuis te zijn/komen.

Wel herken ik het een beetje, als ik bijvoorbeeld bij familie ben geweest kan ik wel een paar dagen 'heimwee' hebben naar die ontzettend gezellige tijd.
Vind het ook jammer om dan thuis te komen maar eenmaal thuis kan ik wel gewoon slapen enz, denk er alleen wel veel aan terug.

Vervelend dat je hier zo'n last van hebt!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 02:57

Het 'heimwee' gevoel dat jij omschrijft, Taartje, herken ik. Ik denk eraan terug.
Ik mis het praten met andere mensen dat ik eerder op de avond deed. Samen lachen, samen kletsen.
En dan is mijn 'lege' huis opeens heel kaal.
Ik kan rationeel wel zeggen tegen mezelf dat ik X of Y morgen of volgende week weer zie, maar emotioneel voel het als een dip in mijn gevoelens.
Elders las ik over t 'verschijnsel' Post Fun Depression. Maar dat komt meer voor als je iets heel bijzonder leuks hebt gedaan.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 06:39

Je beschrijft jezelf als een introvert. Kan het zo zijn dat je na een gezellige middag met een vriendin emotioneel uitgeput bent omdat intensief sociaal contact je als introvert meer energie kost? En uit die vermoeidheid weer een dipje krijg?

Voordat ik een relatie kreeg en ging samenwonen was ik ook heel erg op mezelf maar vond het na een sociaal drukke ervaring juist extra fijn om thuis te komen. Net als Roosch eigenlijk. Wat vervelend voor je dat jij je het tegenovergestelde voelt. Overigens herken ik mezelf wel in je uitspraak geen behoefte te hebben aan daten. Vond ik echt veel te vermoeiend. Maar kreeg vervolgens toch een relatie en dat vind ik stiekem wel heel erg fijn. Zeg maar niet daten, wel relatie.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:08

Ik herken het ergens wel een beetje, als ik een tijd bij familie heb doorgebracht en dan ineens weer alleen in mijn eigen kamertje zit is dat weer heel even wennen, maar ik besef me dat het echt psychisch zit. Bij mij helpt het wel om even lekker iets voor mezelf te doen, muziekje of tv even aan, dan is het ook gelijk over. Misschien helpt anders buiten het elkaar echt zien om wat meer contact houden via de telefoon/app/facebook of iets, als een soort vervanger van praten?

Misschien bevalt het alleen wonen/alleen zijn je ergens van binnen toch wat minder goed dan je (oppervlakkig gezien) denkt? Dat is echt het eerste wat in me op komt als het elke keer als zo'n klap voelt als je weer alleen bent. Of doe je eigenlijk te weinig 'sociale' dingen naar je zin en komt het daardoor?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:40

Ik heb ook een tijdje alleen gewoond en had precies hetzelfde als wat jij omschrijft. Een heel naar en verdrietig gevoel als ik weer alleen thuis kwam.

Ik woon nu met een vriendin en een hond en dat heeft echt veel opgelost. Zij draait wisseldiensten en is echt niet altijd thuis maar het idee dat er nog iemand komt heeft mij een heel rustig en fijn gevoel.

Wie weet is een huisgenootje de oplossing?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:12

Je roept heel stug dat je niet wil daten, weet je dat diep van binnen wel zeker?
Het klinkt alsof je het heel fijn zou vinden als er iemand zou zijn op wie je, na zulke afspraken, terug kunt vallen en met wie je je verhalen kunt delen. Iemand die er voor je is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:21

Nou als TS zegt niet te willen daten is dat toch prima? Ik kan me prima voorstellen hoe dit werkt :j Een oplossing zou kunnen zijn; kijk eens of er een woongroep in je buurt is. Er zijn echt meer mensen die het gewoon gezellig vinden om samen een huis te delen ;) Geen rare mensen maar gewone mensen die liever niet alleen op een flatje zitten. Niks mis mee toch? Ik ken wel iemand die zo woont als je wit kan ik je in contact brengen met haar? Dan kun je eens informeren wie weet is het iets?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:31

Ik herken je gevoel wel :) Ik ben ook in principe gewoon happy single, een druk leven en niet echt zin in een serieuze relatie. Maar mijn vrienden wonen met z'n drieeën gezellig in hetzelfde huis, terwijl ik in mijn eentje met mijn kat een appartementje heb. Vaak zit ik ook wel een beetje sip in de auto terug naar huis. Als de kans zich zou voordoen om bij mijn vrienden te gaan wonen, dan zou ik die met twee handen aangrijpen. Tot die tijd probeer ik het gevoel te accepteren, want ik vind altijd dat negatieve gevoelens er ook gewoon mogen zijn.

Je bent niet raar als je op weg naar huis even verdrietig bent en het geeft wel aan dat je fijne vrienden en familie hebt, als het altijd zo jammer is als je weer weggaat. Is er geen van je vrienden die misschien een huisgenoot zoekt? Of misschien kun je zelf op zoek naar een huis dat je deelt met anderen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:23

Ik begrijp je gevoel wel. Ik woon wel samen maar vind het soms best lastig als ik een hele avond alleen zit. Ik heb veel contacten via internet dus zit dan toch vaak te chatten met iemand of ik zoek de gezelligheid op bij een van de Facebookgroepen waar ik bij zit. Misschien kan je met dergelijke sociale contacten de overgang wat minder groot maken voor jezelf.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 01:46

Ik gun niemand de gevoelens, maar het is fijn herkenning te vinden. Bedankt voor alle reacties!

Aan een huisgenoot had ik nog niet gedacht. Ik ga het eens overwegen.
Ik ga ook eens letten op mogelijke emotionele vermoeidheidsverschijnselen gevolgd door een dipje in mijn gevoelens.

In de tussentijd ga ik verschillende dingen proberen die mensen me opperen. Zoals Alwiene oppert, even gaan chatten/appen/contact leggen met iemand of me mengen op een social media platform na het sociale moment ga ik wel uitproberen. Misschien is het een goed brugmoment tussen gezelschap en alleen.

En zoals Memories zegt, wat vaker appen/bellen ook voor kleine dingen.
En misschien de çontact-optie' van Alwiene combineren met iets leuks doen voor mezelf; een contactmomentje en daarna even een kwartiertje lezen of muziek luisteren of tekenen.

Ik denk altijd dat het alleen wonen goed bevalt, want als ik door omstandigheden een week minder sociaal contact heb, heb ik vrij weinig tot nooit een gevoel van eenzaamheid of zo dan wel een gevoel van 'oh, ik wou dat ik anderen zag', omdat ik dan tegen mezelf zeg dat ik volgende week weer meer kan socializen.