Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zois

Berichten: 88
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Oosterhout Noord Brabant

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 07:17

*\o/* *\o/* *\o/*

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:32

Vandaag eerste keer kind gehad. Heb nu flink pijn. Donderdag moet ik weer naar de arts dus ben benieuwd. Fijn dat het bij jullie zo goed gaat *\o/*

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:34

Ik denk dat je kine bedoelt Percy? ;) hoewel baren me ook geen pretje lijkt met deze blessure... sterkte donderdag!

Ik heb van het weekend voor het eerst weer op het paard gezeten! Als een kind zo blij! Na 15 min was de koek op, maar het is een begin!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:58

Mloui schreef:
Ik denk dat je kine bedoelt Percy? ;) hoewel baren me ook geen pretje lijkt met deze blessure... sterkte donderdag!

Ik heb van het weekend voor het eerst weer op het paard gezeten! Als een kind zo blij! Na 15 min was de koek op, maar het is een begin!



Oeps :o Auto correct. Wat fijn dat je weer hebt kunnen rijden!!

Ben benieuwd wat de arts straks te melden heeft.

Zois

Berichten: 88
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Oosterhout Noord Brabant

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 14:53

Super Mloui Dat je weer op een paard gezeten hebt. Bij mij gaat het deze week gebeuren. Ben benieuwd, en ja ik zit me al te verheugen.

En Percy sterkte bij de Kine !

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:49

Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn rug ook gebroken is, de dokter had het over een inzakkingsfractuur (compressie dus).

Echter ben ik al 11 juni van het paard gevallen en heb ik al die tijd dus doorgelopen, mezelf gepusht door alles weer te gaan doen en zit ook al een tijd weer op het paard. Maar het is dus wel gebroken (na de val vond de HA het niet nodig om foto's te maken want het was toch niet gebroken volgens die HA). Nou zit ik er dus mee, ben er erg onrustig van en maandag kan ik pas naar mijn eigen huisarts voor vervolgafspraak. Ik weet absoluut niet wat ik kan verwachten en of het nog goed gaat komen. Ik heb dagelijks pijn, ene dag meer dan de andere, maar vandaag is echt drama. Zitten, staan, liggen alles doet pijn. Ik ben wel gewoon aan het werk maar kan geen houding vinden waardoor ik me beter voel. Pijnstilling doet ook niet voldoende...

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:58

Auwww Rena100 hebben ze niks gezegd na het foto's maken? Brace? Rust houden? Plat? Wel iets lopen maar veel rust? Niet werken? Niet gevraagd naar pijnstillers? Als je pijnstillers heb niet te veel willen doen?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:00

Nou ik moet maandag naar de huisarts en dan verwacht ik wel meer info te krijgen, maar voor nu is het eigenlijk een zwart gat. Ik heb geen idee. Rustig aan doen en niet zwaar tillen. Dat was het advies. Ik denk dat ik zo nog even bel naar de huisarts, want ik weet niet hoe ik nu het weekend door moet.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:03

Dat is hetzelfde wat ik heb Rena alleen is die bij mij spontaan ontstaan. Heb de breuk een week na jou gekregen en heb ook een tijdje doorgelopen. Ik heb wel een Corset gehad en doe het nu zonder maar heb ook nog veel pijn.

Omdat ik osteoporose heb verwacht de arts bij mij geen echte genezing meer. Wervels zijn ingezakt en zitten tegen elkaar. Hier is het streven dat het niet verder gaat. Paardrijden leek haar te gevaarlijk ivm de schokken.

Jij sterkte. Ik vind het raar dat ze je niet door hebben gestuurd naar het ziekenhuis.

Fijn dat de rest zo goed gaat!

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:15

Inderdaad, brace mag ’s nachts uit. Overdag niks opheffen. Ikzelf heb enkele jaren terug mijn rug gebroken t.g.v. de val van een paard, was instabiel, dus operatie en heel pijnlijke revalidatie. Heb drie weken in het ziekenhuis gelegen en heb de brace drie maanden gedragen.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:09

oliebol Rena, dat is geen fijn nieuws. Ga niet te afwachtend zijn en ga er achteraan, blijf er druk op zetten, zodat je goed geholpen gaat worden! Het is jouw lijf en je moet er nog langer mee doen! Sterkte....snap dat je hier even helemaal van ondersteboven bent, dat is ook even niet niks om te verwerken.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:21

Uit eigen ervaring weet ik dat ze in Almelo ziekenhuis niet altijd meteen een brace geven. Vraag is bij jou Rena natuurlijk of er ook nog echt een breuk zit. Grote kans dat het al min of meer aan elkaar zit natuurlijk.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:04

Ja ik denk ook dat het al (gedeeltelijk) geheeld is. Maar vraag me echt af wat ze daar dan nu mee kunnen doen nog. Hoop niet op een operatie. Pijn is laatste tijd wel veel erger geworden, daarom ook naar de ha gegaan. Dus denk dat mijn lichaam het niet zelf kan oplossen.

Zois

Berichten: 88
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Oosterhout Noord Brabant

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 10:48

Denk er niet te licht over na !! Je hebt maar een rug en bij mij vertelden ze als de wervel weggeschoven zou zijn er een kans op een rolstoel zou zijn. Dus liever een keer te veel naar de arts/ziekenhuis als een keer te weinig.
Ik heb mezelf met brace netjes aan de "regels" gehouden met als resultaat ... Na bijna 3 mnd gisteren weer te paard gegaan, EN het ging super. Wel eerst wat stap en een klein drafje,maar na een uurtje lekker afgestapt en nergens pijn gehad. Dus het gaat weer geweldig.
Tevens ook voor alle bokt leden bedankt voor de goede adviezen en steun !! _/-\o_ _/-\o_

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:09

Graag gedaan! Als ik toen had geweten dat er meerdere lotgenoten waren (heb er gewoon niet aan gedacht hier te zoeken en posten), dan had dat ook een hele steun geweest.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:01

Hey allemaal, hoe gaat het met jullie? Nog veel pijn? Hebben jullie nog fysiotherapie? Helaas ben ik door mijn aanvullende fysiobehandeligen heen en fysiotherapeut gaf aan dat compressiefractuur op lijst chronische indicaties staat. Contact met verzekering gehad en die geven aan dat fysio gelijk heeft. Arts deed alleen nogal moelijk over het schrijven van een verklaring voor de verzekering. Die vind fysiotherapie na wervelfractuur helemaal niet noodzakelijk terwijl ik echt merk dat ik nog steeds flinke bewegingsbeperking heb en 's avonds na werken toch regelmatig flinke rugpijn heb. Uiteindelijk werkt hij wel mee, maar ben wel verbaasd over de gang van zaken.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:47

Hier een 'nieuweling' in dit topic. Ik viel eergisteren van mijn paard en had plots wel erg veel pijn aan mijn rug, naar de HA ermee, die vermoedde dat het spierpijn zou zijn, maar verwees me wel door voor röntgen foto's, die ik de volgende dag (gisteren dus) mocht laten maken..

Toen ik op de fotoplaat stond, vertelde de mevrouw me al dat ik toch maar even langs de dokter in de praktijk moest gaan, en niet terug naar de HA. Dokter daar vertelde me dat 'mijn rug gebroken was', was even heel heftig schrikken... Gelukkig bleek een beetje later (ahum, 4 uur later, waarbij ik dus 4 u zittend, zonder pijnstilling heb mogen wachten, terwijl er al foto's waren...) op de spoedgevallen dat het dus ook om een deuk (met een kleine barst) in de L1 gaat...

Ik zie er nu zo uit (herkenbaar voor jullie waarschijnlijk):

Afbeelding

En mijn rug ziet er zo uit:

Afbeelding


Vind het wel geruststellend om te lezen dat het bij jullie goed hersteld is! Ik heb zelf al een zwakkere rug (scoliose), dus moet echt heel goed opletten en korset zeer goed blijven dragen... Binnen 3 weken terug naar de neuroloog en ondertussen zo veel mogelijk platte rust...

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:32

Ja, dat ziet er bekend uit, onding :D

Ook ik heb scoliose maar ook osteoporose dus bij mij is de schade wel blijvend. Op de plek van de breuk heb ik echter niet veel last meer maar er zijn wervels ingezakt en dat veroorzaakt veel pijn.

Daar hoef jij niet bang voor te zijn denk ik, ik ben stukken ouder dan jij bent.

Beterschap!

Zois

Berichten: 88
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Oosterhout Noord Brabant

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 18:52

Hey Percy en sv ? Eerst voor Percy : wat vervelend dat je nog veel pijn hebt zeg, Oke met scoliose kan je dat helaas niet tegenhouden,maar ik hoop voor je dat het redelijk (met pijnstillers toch vol te houden is ??) Sorry maar met mij gaat het eigenlijk weer als voorheen, vandaag weer flink gereden Rit van bijna 3.5 uur zonder enige problemen. Dus sterkte meid !!
Voor SV Jazeker erg herkenbaar, heb dezelfde brace gehad, en kan in het kort niet meer zeggen als flink volhouden,luisteren naar je lichaam en arts en denk er niet te licht over, EN....ook van een andere Bokt er!!! Positief proberen te blijven. Bij mij heeft het gelukkig goed gewerkt.
Suc6 beiden !!!!

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:07

SV; idd een bekend beeld, sterkte de komende tijd en overhaast je lijf niet, luister er goed naar, ook al zegt een arts iets anders, jij bent uniek, dus luister naar je lijf/pijn.

Percy; wat naar van die pijn, dat zal ontzettend vermoeiend zijn.....

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:25

Wat fijn om te horen dat het met jou zo goed gaat Zois!

Tja, met mij gaat het iets minder maar dat ligt niet zozeer aan die breuk in mijn rug. Het heeft het misschien iets versnelt maar het is niet anders. Maar goed, krakende wagens lopen het langst dus........ :D

SV, het is met recht een onding maar blijf hem braaf dragen en, als je arts zegt dat je hem in de kast moet laten liggen, luister daar dan ook naar. Sommige mensen zijn dan bang om de steun te verliezen maar je spieren lijden er ook enorm onder. Dus niet langer dragen dan geadviseerd.

Was wel heel blij toen ik van het kreng af was.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:43

Ik vind het heel bemoedigend om te lezen dat het (bij de meesten van jullie) wel gewoon goed hersteld! Luister wel echt goed naar mijn lichaam inderdaad. Moest dat door de scoliose sowieso al doen, heb best een flinke bocht (37°).
Heb vandaag wat kleine stukjes gestapt, maar toch vooral wat gelegen, voel heel goed aan wanneer mijn rug 'moe' is, zeg maar :-).

Neem ook voldoende pijnstilling (niet te veel hoor, nuja, wel meer dan in een normale pijn situatie ;-) ). Begin 's ochtends met Ibuprofen 600mg, als de pijn overdag terugkomt, neem ik 1g paracetamol (vandaag 2x moeten doen) en voor ik ga slapen tramadol (40mg) en een halve spier ontspanner... Wil volgende week proberen om te stoppen met de spier ontspanners, aangezien ik ook wel last heb van mijn nek enz. door de val.

Wel jammer dat de pijn bij jou zo blijft aanhouden Percy, al ligt het bij jou natuurlijk wat anders dan bij ons... Veel sterkte ermee! Herken het wel een beetje hoor het 'je leert ermee leven' gevoel, want ook ik heb bijna dagelijks (gelukkig lichte) rugpijn door de scoliose, hoop dus dat dit nu niet toeneemt...

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:07

Sterkte SV!
Echt je rust pakken!

Ik had dezelfde brace en misschien zelf te snel begonnen.
Nu sport ik 3-4x per week in de sportschool (krachttraining) en daar heb ik baat bij! Ben nu inmiddels bijna 10 maanden verder.
Alleen sinds 2 dagen weer een soort binnenhuidse bult, voelt als een puist die niet naar buiten komt. Precies weer naast mn plekje waar mn rug gebroken is. Kijk het nog een week aan. Anders weer naar de huisarts. In juni ook al vlakbij die plek een talgklier laten verwijderen.

Zois

Berichten: 88
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Oosterhout Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 20:37

Een wat verlate reactie. Ik ben er de afgelopen tijd achtergekomen dat bij koud weer Vriezend of sneeuw ik precies kan voelen waar de breuk is geweest. Nu maakte ik me wat zorgen dat het irriterend was en bij navraag bleek dat "normaal "te zijn, omdat de botstructuur iets anders schijnt te zijn als de oude en dat kan met temperatuursverschillen anders aanvoelen ( alsof het weer gebroken is) Hetgeen dus niet schijnt te zijn.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:35

Heel veel littekens doen dit.
De structuur van het littekenweefsel van bijv. huid en bindweefsel wordt nooit echt compleet hetzelfde en kan reageren (...nu ja: reageert net iets anders...) op luchtdruk, vochtigheidsgraad of temperatuur dan omliggend weefsel.
Bij botweefsel trekt het na verloop van tijd meestal bij.

Veel mensen voelen een litteken wat prikken of trekken vlak voor een onweer of sneeuwbui.