Meer bokkers aan de 5-HTP?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happyfeet2

Meer bokkers aan de 5-HTP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 20:02

Ha Bokkers :)

Ik ben op zoek naar ervaringen! Heeft iemand van jullie ervaring met het nemen
van 5-HTP? Ik namelijk wel  :(:) Voor degene die geen lang verhaal wil lezen: ik hoor graag wat jullie vinden van deze pilletjes. 

Sinds 1 jaar neem ik 5-HTP. Na een aantal jaar van depressieve klachten,
en het niet erkennen daarvan (veel blijven werken, eigen bedrijf ernaast, hoge sportdoelen,
perfectionisme, nieuwe taal leren naast baan en bedrijf, verhuizen naar het buitenland etc) ben
ik met knikkende knieeen 6 jaar geleden naar de huisarts gestapt.

Het kon niet meer. Ik had hulp nodig. Ik 'werd' waarvoor ik vreesde: net zoals mijn vader. Een onwijs lieve man die mij de wereld geeft, maar die zelf geen geluk voelt. Hij is al sinds zijn pubertijd depressief.  Ik voelde het steeds meer ontwikkelen naarmate ik ouder werd. Eerst dacht ik nog: ach, dat is gewoon de pubertijd. Helaas is het gebleven. Ik ben nu 23, gelukkig getrouwd, heb een heerlijke baan met zeer fijne collega's, een fijn huis, financiele onafhankelijkheid, een lieve hond, prachtige stad om in te wonen. En toch. Ik ben depressief.

Ik ging voor het eerst naar de huisarts rond mijn 18e.  Ik kreeg anti depressiva, terwijl ik mezelf altijd heb gezworen dat niet te doen. Ik werkte als fitnesscoach en geloofde dat overal een natuurlijke oplossing voor was. Toch moest ik er nu aan geloven, want het ging niet meer. 

De anti depressiva was dus een regelrechte ramp. De eerste 6 weken werd het alleen maar erger, tot op het moment dat ik het niet meer trok. Ik ben cold-turkey gestopt. Ook heel stom, maar ik leek wel psychotisch te worden van de anti-depressiva, terwijl ik 'alleen maar' depressief was. Er kwamen paniekaanvallen bij, flikkerende lichtjes in mijn ogen, prikkels in mijn hersenen (tja, blijkbaar kun je daar ook prikkels voelen haha) en ontzettende koude rillingen door de dag. Geen succes.

Na 6 maanden gestopt te zijn (en niks meer gehoord te hebben van huisarts of psycholoog, ook vreemd..moeten ze dat niet af en toe opvolgen of een belletje doen, als iemand zomaar stopt??) voelde ik me nog steeds belabberd. 

Poging 2. Maar dan op mijn manier.

Ik kwam bij 5-HTP uit. Ik slik het nu 1 jaar en het gaat zoveel beter. Ik voel me vaak weer echt gelukkig. Kan me weer concentreren, en heb veel minder klachten. Ik heb een fulltime baan, een eigen bedrijf, sport elke dag, heb een hond en huishouden voor te zorgen, en het ging allemaal goed. Tot 2 weken geleden, toen ik 'even' besloot te minderen met 5-HTP. Pilletje per dag minder, moet kunnen, dacht ik.
En daar zit ik dan, totaal verbijsterd over het resultaat. Ik heb gigantische hartkloppingen sinds 4 dagen, ik blijf zweten rond mijn borstkas, heb onwijze spierpijn in mijn hele lichaam terwijl ik geen andere sporten heb gedaan. Geen honger, geen dorst, gewoon nergens zin in. Als ik mijn hoofd draai voel ik me duizelig, de spieren in mijn nek zitten compleet vast. Een bord pasta uit de oven halen resulteerde in een valpartij, zo duizelig. Ik stond vanochtend te huilen op de loopband. Dit is geen succes.

Zomaar afbouwen is dus niet slim, ook niet met 5-HTP. In ieder geval niet voor mij. Ik ga dus weer terug naar mijn normale dosis van 400 gram per dag. Best flink, maar het is nodig. Ik ben blij dat ik dat nu weet, maar ook teleurgesteld. Ik hoopte dat ik 'eroverheen' was. Maar blijkbaar is het toch echt iets wat niet weggaat. Het is geen fase, en dat is heel erg jammer. Hoewel de pilletjes makkelijk te verkrijgen zijn, niet vreselijk schadelijk, hoopte ik toch dat ik zonder zou kunnen. We gaan zien hoe het gaat als ik weer mijn normale dosis neem.

Wat zijn jullie ervaringen? Waarom 5-HTP en geen andere anti-depressiva? Hebben jullie gelet op het nemen van anticonceptie terwijl jullie depressieve klachten hadden? Ik twijfel om naar een spiraaltje te gaan. Heb nu de lichtste pil. Nagoed, ik hoor dus graag alle ervaringen rondom dit topic :) 

keshia

Re: Meer bokkers aan de 5-HTP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:19

Mag ik iets geks opperen? Slik je sinds je 18e de pil? Lichtste variant of niet, ik verander binnen 7 dagen nadat ik de pil neem in een verschrikkelijk monster! Hartkloppingen mood swings depressieve gedachten compleet in huilen uitbarsten om niks continu gehaast voelen warrig zijn. Alles bleek een gevolg van de pil!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:28

Ik verplaats het topic even naar Mensenwelzijn en Sport [MWS].

LZP -> MWS.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 20:49

keshia schreef:
Mag ik iets geks opperen? Slik je sinds je 18e de pil? Lichtste variant of niet, ik verander binnen 7 dagen nadat ik de pil neem in een verschrikkelijk monster! Hartkloppingen mood swings depressieve gedachten compleet in huilen uitbarsten om niks continu gehaast voelen warrig zijn. Alles bleek een gevolg van de pil!

Oef, hier was ik al bang voor haha. Ik slik inderdaad de pil, al sinds mijn 14e ivm ernstige acne. Ik begon met de diane, maar slik nu iets lichts. Doet niets meer voor de acne, is gelukkig ook minder, maar inderdaad... misschien moet ik het echt eens proberen. Ik vind het idee van een spiraaltje echter best eng... maar misschien moet ik er overheen stappen en het toch eens proberen.. Heb jij nu een spiraaltje zonder hormonen? Als ik mag vragen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:54

Aangezien je vader vergelijkbare klachten heeft denk ik dat je vooral genetisch belast bent. :) Wel lijkt het me wijselijk contact te houden met een GZ-psycholoog/psychiater betreffende je medicijngebruik. Serotonine is een stofje waar je niet zelf mee aan moet gaan kloten, aangezien een te hoge dosering kan zorgen voor het zogenaamde serotoninesyndroom (en dat is niet heel prettig). Daarnaast begrijp ik niet helemaal waarom je niet hebt geprobeerd andere AD te nemen in overleg met een arts/psychiater. Er zijn ontzettend veel soorten, en het komt helaas maar zelden voor dat iemand gelijk vanaf het eerste moment de goede medicatie krijgt (helaas).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:58

Ik slik ook 5 htp, maar niet zoveel als jij.
Die dosering klinkt ook wel heel fors, mag de dosis wel zo hoog?
Ik zelf slik standaard 3x daags 8 mg met l-theanine erbij, en zonodig slik ik extra.
Dan slik ik 25-50 mg erbij, maar dat hoeft niet vaak.
Hier heb ik het nu tijdelijk meer omdat ik nu bijwerkingen heb van belangrijke medicatie waar ik aan moet wennen.
Maar algemeen doe ik het beter op die 24 mg per dag, ik ben ook wat erfelijk belast qua depri worden en zo bevalt het prima.
Ik vind 5 htp ook niet iets waarvan je onbeperkt kan eten, dus de opmerking qua serotoninesyndroom snap ik wel ts.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:59

Ja ik heb altijd een spiraaltje gehad.. wereld van verschil! Plaatsen voel je een dag buikkrampen van. Daarna nergens geen last meer van! Ideaal.. echt het proberen waard. Momenteel geen anticonceptie hier. Ik ben zeer verminderd vruchtbaar, dus niet perse nodig. En mocht een wondertje geschiedde is het zeer welkom ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:01

Ik heb iets vergelijkbaars geslikt: gewone L -Tryptofaan met vitamine B complex.
(5- HTP sppaart een paar tussenstappen tussen grondstof L-Tryptofaan en het gewenste resultaat serotonine. Maar 'voldoende vitamine B complex moet je toch hebben', dat was volgens mij/ mijn arts geen argument om 5-HTP te slikken.)

Juist als "het in de familie voorkomt" heeft het zin om naar de biologische kant te kijken.
Uiteraard: opgroeien met een depressieve ouder is verre van makkelijk. Ook die psychische aspecten kunnen maken "dat depressie erfelijk is" (of lijkt).

Wat zei je arts over de hartkloppingen...? Of heb je dit echt op eigen houtje gedaan...?
(Je kunt stommere dingen doen...!)
Maar er zijn goed opgeleide orthomoleculaire artsen die jou kunnen begeleiden hierin.

En even mbt "het is een periode" versus "hier zit ik aan vast" -
dat iedereen serotonine in de juiste hoeveelheid nodig heeft is een feit waar iedereen levenslang aan vastzit.
(Door een tekort word je depressief, met een teveel gaan er andere dingen mis.)
Mogelijk kom je een bepaalde "hulpstof" (...zoals vitamine B complex) tekort bij het vormen van serotonine, maar het zou ook koper kunnen zijn, etc etc.
Dat valt gewoon zonder al te veel gedoe uit te zoeken.
(De meeste artsen slaan dit onderzoek over, wie psychologisch gesproken depressief is krijgt pillen zonder lichamelijk onderzoek. En idd: vaak is het zoeken en uitproberen en worden de moeilijkheden ondertussen groter.)
(Ik snap niet waar deze manier van doen goed voor zou zijn...)

Pas nadat dit netjes is bepaald, kun je weten of je echt vastzit aan levenslang 'iets' slikken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-07-17 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:02

Kan de terugval niet "gewoon" ontwenningsverschijnselen zijn? Wellicht staat het los van je depressie maar moet je lijf weer leren om zonder de pilletjes te kunnen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:22

Misschien moet je er aan wennen dat deze medicatie je helpt. Eventueel een leven lang. Het is goed als dat je iets gevonden hebt wat helpt. Dat lukt niet iedereen.
Als jij genetisch bepaalde depressies hebt, heb je eigenlijk gewoon een chronische ziekte. En dan is het heel normaal dat het zonder medicatie niet lukt.