Ik ben op zoek naar ervaringen! Heeft iemand van jullie ervaring met het nemen
van 5-HTP? Ik namelijk wel :(:) Voor degene die geen lang verhaal wil lezen: ik hoor graag wat jullie vinden van deze pilletjes.
Sinds 1 jaar neem ik 5-HTP. Na een aantal jaar van depressieve klachten,
en het niet erkennen daarvan (veel blijven werken, eigen bedrijf ernaast, hoge sportdoelen,
perfectionisme, nieuwe taal leren naast baan en bedrijf, verhuizen naar het buitenland etc) ben
ik met knikkende knieeen 6 jaar geleden naar de huisarts gestapt.
Het kon niet meer. Ik had hulp nodig. Ik 'werd' waarvoor ik vreesde: net zoals mijn vader. Een onwijs lieve man die mij de wereld geeft, maar die zelf geen geluk voelt. Hij is al sinds zijn pubertijd depressief. Ik voelde het steeds meer ontwikkelen naarmate ik ouder werd. Eerst dacht ik nog: ach, dat is gewoon de pubertijd. Helaas is het gebleven. Ik ben nu 23, gelukkig getrouwd, heb een heerlijke baan met zeer fijne collega's, een fijn huis, financiele onafhankelijkheid, een lieve hond, prachtige stad om in te wonen. En toch. Ik ben depressief.
Ik ging voor het eerst naar de huisarts rond mijn 18e. Ik kreeg anti depressiva, terwijl ik mezelf altijd heb gezworen dat niet te doen. Ik werkte als fitnesscoach en geloofde dat overal een natuurlijke oplossing voor was. Toch moest ik er nu aan geloven, want het ging niet meer.
De anti depressiva was dus een regelrechte ramp. De eerste 6 weken werd het alleen maar erger, tot op het moment dat ik het niet meer trok. Ik ben cold-turkey gestopt. Ook heel stom, maar ik leek wel psychotisch te worden van de anti-depressiva, terwijl ik 'alleen maar' depressief was. Er kwamen paniekaanvallen bij, flikkerende lichtjes in mijn ogen, prikkels in mijn hersenen (tja, blijkbaar kun je daar ook prikkels voelen haha) en ontzettende koude rillingen door de dag. Geen succes.
Na 6 maanden gestopt te zijn (en niks meer gehoord te hebben van huisarts of psycholoog, ook vreemd..moeten ze dat niet af en toe opvolgen of een belletje doen, als iemand zomaar stopt??) voelde ik me nog steeds belabberd.
Poging 2. Maar dan op mijn manier.
Ik kwam bij 5-HTP uit. Ik slik het nu 1 jaar en het gaat zoveel beter. Ik voel me vaak weer echt gelukkig. Kan me weer concentreren, en heb veel minder klachten. Ik heb een fulltime baan, een eigen bedrijf, sport elke dag, heb een hond en huishouden voor te zorgen, en het ging allemaal goed. Tot 2 weken geleden, toen ik 'even' besloot te minderen met 5-HTP. Pilletje per dag minder, moet kunnen, dacht ik.
En daar zit ik dan, totaal verbijsterd over het resultaat. Ik heb gigantische hartkloppingen sinds 4 dagen, ik blijf zweten rond mijn borstkas, heb onwijze spierpijn in mijn hele lichaam terwijl ik geen andere sporten heb gedaan. Geen honger, geen dorst, gewoon nergens zin in. Als ik mijn hoofd draai voel ik me duizelig, de spieren in mijn nek zitten compleet vast. Een bord pasta uit de oven halen resulteerde in een valpartij, zo duizelig. Ik stond vanochtend te huilen op de loopband. Dit is geen succes.
Zomaar afbouwen is dus niet slim, ook niet met 5-HTP. In ieder geval niet voor mij. Ik ga dus weer terug naar mijn normale dosis van 400 gram per dag. Best flink, maar het is nodig. Ik ben blij dat ik dat nu weet, maar ook teleurgesteld. Ik hoopte dat ik 'eroverheen' was. Maar blijkbaar is het toch echt iets wat niet weggaat. Het is geen fase, en dat is heel erg jammer. Hoewel de pilletjes makkelijk te verkrijgen zijn, niet vreselijk schadelijk, hoopte ik toch dat ik zonder zou kunnen. We gaan zien hoe het gaat als ik weer mijn normale dosis neem.
Wat zijn jullie ervaringen? Waarom 5-HTP en geen andere anti-depressiva? Hebben jullie gelet op het nemen van anticonceptie terwijl jullie depressieve klachten hadden? Ik twijfel om naar een spiraaltje te gaan. Heb nu de lichtste pil. Nagoed, ik hoor dus graag alle ervaringen rondom dit topic