Wanneer stoppen met diclofinac?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wanneer stoppen met diclofinac?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:09

Hoi!

Afgelopen week enorme pijn in mijn pols na een rare beweging. Ik ben bij het ziekenhuis geweest voor foto's (na doorverwijzing van de HAP) en uiteindelijk bij de huisarts welke me diclofinac voor schreef.

Ik heb een ontsteking in mijn hand/pols.
Maar zowel mijn huisarts als de apotheek hebben me niet verteld hoelang ik die krengen moet slikken :+
Wel heel netjes vermeld dat ik er 3x daags 1 moet innemen maar wanneer ik moet stoppen?????

Aangezien het nu dus weekeind is is de praktijk 'gesloten' (alleen voor noodgevallen). De bijsluiter heb ik al doorgelezen maar ik vraag me dus echt af; is het een soort kuur die je volledig af moet maken, of moet je stoppen zodra de pijn weg is?

Naast de diclofinac gebruik ik voltaren gel op de plek zelf en mocht ik paracetamol slikken.

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de diclofinac? De pijn is inmiddels al zo veel minder!

Alvast bedankt!

Tazzey

Re: Wanneer stoppen met diclofinac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:19

Wanneer jij denkt dat de pijn voldoende afgenomen is kun je stoppen of minderen.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:21

Diclofenac is een zwaardere pijnstiller. Kan je mee stoppen wanneer jij wil. Net als paracetamol, maar dan iets sterker. Kuur afmaken oid is niet nodig. Ik heb standaard liggen en slik ze alleen als ik t nodig heb..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:21

Diclofenac is geen kuur zoals antibiotica. Je kunt dus zelf afbouwen / stoppen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:23

Ik moest met mijn slijmbeursontsteking een paar maanden geleden het wel zien als een kuur van 2 weken.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:26

Als het kan stoppen. Het is niet het lekkerste spul en vergeet niet dat die voltaren gel ook een NSAI'd is en via de huid in je bloedbaan komt, zo krijg je dus best veel binnen .

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:27

Ik merk nu met 3 dagen al zo'n enorm verschil dat ik me begon af te vragen hoelang ik ze eigenlijk moest slikken.
Het is fijn om te weten dat ik ze niet onnodig door moet slikken wanneer de pijn weg is. Hij is nog niet volledig weg dus ik ga nog even door tot dat het weg is maar bedacht me ineens dat ik dit helemaal niet wist. :+

Om de bijwerkingen hoef ik het niet te doen, naast dat ik 's avonds totaal niks kan eten en soms wat misselijkheid heb ik nergens last van!

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:38

Je kunt stoppen wanneer je wilt.
Ik werd er heel erg misselijk van dus ben vrij snel gestopt na de operatie.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:41

Je kan als het goed voelt ipv 3x daags over gaan naar 2xdaags, als dat goed gaat kan je naar 1x daags gaan en daarna helemaal stoppen.
Zo bouw je rustig af en het minste kans dat de pijn weer terug komt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:42

Ik zou even overleggen met je HA. Het is inderdaad geen kuur zoals AB, maar wordt wel vaak als 'kuur' gegeven. Het is namelijk niet zo dat als de pijn minder wordt, de ontsteking ook onder controle is. Vaak is het een dag of 10 (zou ook kloppen met je doosje als het goed is, 3 strippen van 10 en 3 per dag is 10 dagen), met eventuele verlenging als het nog niet over is. Maandag gewoon even je HA bellen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:46

Gillbo schreef:
Je kan als het goed voelt ipv 3x daags over gaan naar 2xdaags, als dat goed gaat kan je naar 1x daags gaan en daarna helemaal stoppen.

Dat is idd een goed idee.
Ik denk idd dat ik sws maandag even de HA bel om te checken of ze willen dat ik het doosje op maak of dat ik idd kan afbouwen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 01:47

LoveUggs schreef:
Gillbo schreef:

Dat is idd een goed idee.
Ik denk idd dat ik sws maandag even de HA bel om te checken of ze willen dat ik het doosje op maak of dat ik idd kan afbouwen.

Dit heb ik ook gedaan na mijn gebroken ribben en klaplong.
Ik heb ong een week in het ziekenhuis gelegen toen kreeg ik ze standaard.
Thuis slikte ik er de eerste paar dagen 2 en daarna nog een poosje 1. ( in mijn geval voor het slapen gaan omdat ik niet plat kon liggen door de ribben zonder pijnstilling)

Laatst had ik een onwijs zere nek.
Ik kon gewoon niet ontspannen. Toen heb ik ze ook 2 dagen genomen.
Heerlijk, ik had nergens last van meer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 02:07

Je zou als je denkt dat het is verminderd de dosis wat kunnen verminderen in het kader van afbouwen :)*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 02:48

LoveUggs schreef:
Ik merk nu met 3 dagen al zo'n enorm verschil dat ik me begon af te vragen hoelang ik ze eigenlijk moest slikken.
Het is fijn om te weten dat ik ze niet onnodig door moet slikken wanneer de pijn weg is. Hij is nog niet volledig weg dus ik ga nog even door tot dat het weg is maar bedacht me ineens dat ik dit helemaal niet wist. :+

Om de bijwerkingen hoef ik het niet te doen, naast dat ik 's avonds totaal niks kan eten en soms wat misselijkheid heb ik nergens last van!

Neem die dingen tijdens/meteen na het eten in, op een lege maag is de kans op maagklachten zeker aanwezig en misselijk is daar typisch voor.
Je hebt minder pijn omdat je een bloedspiegel hebt opgebouwd (er is dus een redelijk constante hoeveelheid pijnstiller altijd actief in je lijf), boel zal daardoor tot rust komen. Let goed op met de bijwerkingen en bouw af wanneer dat kan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 06:08

Vraag om een maagbeschermer, het is echt rot spul. Ik heb het ruim een week geslikt na nekpijn na een aanrijding en er een maagvliesontsteking aan over gehouden.. Mijn eigen huisarts was echt pissed dat de vervanger me geen maagbeschermer had voorgeschreven, tegelijk met de diclofenac 'kuur'.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 06:15

Let je wel op je nieren met die zooi? Oa mijn vader is er bijna door ten onder gegaan en mag het van zijn leven nooit meer slikken. Stoppen zodra het dus maar even kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:30

Het is inderdaad echt zooi, soms wordt het te makkelijk voorgeschreven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:21

Je gebruikt nu 2 soorten nsaid das niet goed.paracetamol kan samen met diclofenac maar de volharden kan je beter laten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:23

marleen_usar schreef:
Het is inderdaad echt zooi, soms wordt het te makkelijk voorgeschreven.

Het is gewoon vrij verkrijgbaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:00

Nog erger.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:14

callum schreef:
Je gebruikt nu 2 soorten nsaid das niet goed.paracetamol kan samen met diclofenac maar de volharden kan je beter laten.

Hier heb je een punt. Alleen is de voltaren geen tabletjes maar een gel die werkt op de plek zelf. Dat kan niet onwijs veel kwaad en als de huisarts dat voorschrijft zal die dat heus wel weten. Ik als drogist weet dat ook en raadt af maar een huisarts leert er voor en zal dat niet zomaar voorschrijven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:15

Voltaren is diclofenac alleen dan merknaam. Als je al maximaal slikt is smeren echt teveel en zal niet veel extra toevoegen.

Maar je kunt idd langzaam afbouwen als de pijn flink minder is

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 17:30

Ik heb de voltaren voorgeschreven gekregen bij de HAP. Ik heb dit bij de huisarts ook benoemd dat ik dit dus gebruikte. Ze heeft verder niet gezegd dat ik dit niet meer mocht gebruiken.. De voltaren smeer ik op dit moment alleen 's ochtends als ik wakker word en na het douchen vlak voor ik ga slapen. De paracetamol gebruik ik momenteel nauwelijks, alleen wanneer het er op dit moment doorheen komt en het een zeurende pijn word. Momenteel heb ik er op sommige momenten bijna geen last van en dan denk ik ineens; spierpijn!! Ik moest vandaag eigenlijk werken van 9 tot 18 maar daar hebben we een halve dag van gemaakt om niet over te belasten. Morgen ook een halve dag van 8 tot 13, daarna wil ik de huisarts even bellen om te vragen of ik kan gaan afbouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:26

Majabeestje schreef:
Vraag om een maagbeschermer, het is echt rot spul. Ik heb het ruim een week geslikt na nekpijn na een aanrijding en er een maagvliesontsteking aan over gehouden.. Mijn eigen huisarts was echt pissed dat de vervanger me geen maagbeschermer had voorgeschreven, tegelijk met de diclofenac 'kuur'.

...voor de fijnproevers onder ons:
geroerbakte lichte koolsoorten beschermen de maag.
Net als honing, aardappelsap en rauwe witte kool.

Wat deze nsaid's doen is het maagslijmvlies annex de beschermende slijmlaag dunner maken.
Om rampen te voorkomen "kun je het maagzuur platleggen", maar het is een nuttig goedje.
(Maagzuur beschermt, oa tegen infecties, ook van Heliobacter Pylori en is belangrijk voor de spijsvertering.)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 22:55

Ik hoorde dat er ook verschillende sterktes zijn. Hier staat op de verpakking 50 mg.
Ik heb tot nu toe ook eigenlijk bijna geen bijwerkingen. Het enige dat ik misschien als bijwerking kan zien (wat ook in de bijsluiter staat) is soms wat last van mijn buik/kramp/licht misselijk en dat is vooral 's avonds, en last van veel poepjes laten :+ morgen zit ik er nog geen week aan en dan even de HA bellen! Veel last heb ik er dus niet van.

Dat mag ik afkloppen want tot nu toe met alle antibiotica die ik krijg (keel ontsteking heb ik vaak antibiotica voor) en alleen de laatste keer kreeg ik uitslag op mijn handen. Dus ik hoop dat het nu zo blijft!