Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:44

Dieselpaard schreef:
Ah wat fijn!!!!! Ik ben niet alleen *\o/*
Zo blij dat jullie het herkennen! Wat me dan wel tegenvalt is dat het bij de meesten pas na 2 jaar over was...ik moet in september starten met een studie 8)7
Dus toch bloedprikken? Ondanks dat jullie dat ook hebben gedaan en er bij velen niet uit kwam? Of gewoon gelijk extra magnesium nemen (grappig, ben het net m'n paard gaan bijvoeren)?


Magnesium mag je zowiezo wel gewoon nemen hoor, kan geen kwaad ! Bij mij heeft het heel goed geholpen :j . Pak wel inderdaad een goede, die goed opneembaar is :) . Metarelax vind ik wel een hele goede !

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:31

Omany schreef:
Dieselpaard schreef:
Ah wat fijn!!!!! Ik ben niet alleen *\o/*
Zo blij dat jullie het herkennen! Wat me dan wel tegenvalt is dat het bij de meesten pas na 2 jaar over was...ik moet in september starten met een studie 8)7
Dus toch bloedprikken? Ondanks dat jullie dat ook hebben gedaan en er bij velen niet uit kwam? Of gewoon gelijk extra magnesium nemen (grappig, ben het net m'n paard gaan bijvoeren)?




Magnesium mag je zowiezo wel gewoon nemen hoor, kan geen kwaad ! Bij mij heeft het heel goed geholpen :j . Pak wel inderdaad een goede, die goed opneembaar is :) . Metarelax vind ik wel een hele goede !


Metarelax is een combi waar ook o.a. B12 in zit. De inhoud ziet er top uit, maar zou er niet mee starten voor de b12 en D waarde bepaald zijn. Ik zou ook adviseren om zelf de waardes te willen weten en niet zomaar akkoord gaan met 'alles in orde'. Er zijn nogal wat huisartsen die niet geloven in klachten bij laag normaal of zelfs lage waardes niet te ver onder de grens. Terwijl suppletie dan wel degelijk kan helpen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:43

Helaas herkenbaar. 2 jaar huilbaby gehad en nu jaar later nog steeds kapot. Bloed geprikt en geen tekort en dus ik weet nog steeds niet waar het vandaan komt. Ik hoop dat je iets vind wat het veroorzaakt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:50

Voordat je van alles gaat slikken zou ik eerst even bloedprikken.
Ook kan je proberen tussen 15.00 en 17.00 je ritme om te gooien.Ga erop uit, wandelen, sportschool of fietsen.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:09

Naast mogelijke tekorten kan het ook zijn dat je toch wat meer slaap nodig hebt dan de gemiddelde persoon. Ik doe het zelf het beste op 9 uur per nacht. Wellicht kan je proberen om een paar weken een uurtje eerder naar bed te gaan en kijken wat daar het effect van is.

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:28

Herkenbaar, mijn dochter is nu 1 jaar en 4 maanden en ik ben nog steeds heel moe. Ik heb wel een schildklierziekte en best veel hooi op m'n vork in het dagelijks leven, maar blijkbaar komt het dus bij meerdere moeders voor.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 19:46

Gillbo schreef:
Voordat je van alles gaat slikken zou ik eerst even bloedprikken.
Ook kan je proberen tussen 15.00 en 17.00 je ritme om te gooien.Ga erop uit, wandelen, sportschool of fietsen.


Ja, dat ga ik zeker doen. Als ik nu dingen ga proberen, is mijn bloedbeeld niet correct.
Dat heb ik geprobeerd, maar ik val gewoon echt om. Ik kan het gewoon niet tegenhouden, das nog het ergste!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 19:48

Alwiene schreef:
Metarelax is een combi waar ook o.a. B12 in zit. De inhoud ziet er top uit, maar zou er niet mee starten voor de b12 en D waarde bepaald zijn. Ik zou ook adviseren om zelf de waardes te willen weten en niet zomaar akkoord gaan met 'alles in orde'. Er zijn nogal wat huisartsen die niet geloven in klachten bij laag normaal of zelfs lage waardes niet te ver onder de grens. Terwijl suppletie dan wel degelijk kan helpen.


Ik heb dus echt totaal geen verstand van bloedwaarden, dus zal me ook moeten worden uitgelegd of het gemiddeld of laag zit. Op zich heb ik een goede huisarts die verschillende dingen goed herkent en ook doorstuurt. Ik hoop dat ik morgen terecht kan!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 19:51

MissCharlie schreef:
Naast mogelijke tekorten kan het ook zijn dat je toch wat meer slaap nodig hebt dan de gemiddelde persoon. Ik doe het zelf het beste op 9 uur per nacht. Wellicht kan je proberen om een paar weken een uurtje eerder naar bed te gaan en kijken wat daar het effect van is.


Dat zou ik wel willen, maar doordat ik dus echt omval en 20 minuutjes slaap, ben ik om 21.30 nog niet moe genoeg. Ik lees altijd in bed om m'n verstand op nul te zetten en als ik moe ben lees ik maar 5 minuutjes. Als ik niet moe ben, lees ik rustig een uur.
Ik merk ook dat zorgen voor een kindje veel meer van je vraagt dan ik had bedacht. Nooit geweten dat het zoveel energie kan vreten! En dat terwijl ik echt een geweldig kind heb.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:17

Lynn_Nikita schreef:
Helaas herkenbaar. 2 jaar huilbaby gehad en nu jaar later nog steeds kapot. Bloed geprikt en geen tekort en dus ik weet nog steeds niet waar het vandaan komt. Ik hoop dat je iets vind wat het veroorzaakt


Na 2 jaar huilbaby kun je ook 'gewoon' een burnout hebben hoor.
Vreselijk slopend lijkt me dat :(:)

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:25

Is je schildklier al eens onderzocht? Het komt regelmatig voor dat tijdens/ na de zwangerschap een schildklier ophoudt met werken? Daar wordt je heel moe van en veel last van je spieren.

Ladygiroc

Berichten: 5088
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:36

Goh ik dacht dat ik gewoon een luie donder was geworden na mijn bevalling maar er schijnen dus meerdere moeders last van te hebben.
Mijn zoontje is nu anderhalf maar ben zo vaak gewoon zo verschrikkelijk moe.
Ik heb overigens wel ijzertekort (gehad) maar vind die vieze tabletten zo goor dat ik ze niet meer slik.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:53

Lynn_Nikita schreef:
Helaas herkenbaar. 2 jaar huilbaby gehad en nu jaar later nog steeds kapot. Bloed geprikt en geen tekort en dus ik weet nog steeds niet waar het vandaan komt. Ik hoop dat je iets vind wat het veroorzaakt

Ik heb geen huilbaby gehad maar in 2 jaar geen enkele normale nacht. Kwam ook door mezelf, als ze dan eindelijk weer sliep kon ik niet meer in slaap komen waardoor ik echt maanden en maanden op 4-5 uur per nacht sliep, dat heeft me zo opgebroken dat ik echt het gevoel had dat het een soort chronisch vermoeidheid geworden was.

IK sliep gewoon niet goed meer. Deze week voor het eerst sinds mijn bevalling van de wekker wakker geworden waarbij ik echt helemaal van de leg wakker werd. Ik zat dus in een diepe diepe slaap. Voor mijn gevoel is dat heel lang geleden :+
Nu ze goed slaapt moet ik daar weer aan wennen ofzo.

IK heb in ieder geval een magnesium supplement besteld. Zit dezelfde vorm in als de metarelax. Daarnaast slik ik al vitamine d. Dat kan nl absoluut geen kwaad. Teveel aan b6 kan neurologische schade geven, dus dat zou ik ook niet zomaar bijslikken.

Ik ben benieuwd..

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:18

Lastig ts.

Bloedprikken kan booit kwaad.

Ik herken het vooral van het werste half jaar na mijn verlof. Ik deed altijd een middagdutje. Eenmaal aan bet werk kon dat niet meer. Tijdens het werk viel ik soms ook bijn ib slaap omdat dat ritme er zo in zat.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:23

Nanda schreef:
Is je schildklier al eens onderzocht? Het komt regelmatig voor dat tijdens/ na de zwangerschap een schildklier ophoudt met werken? Daar wordt je heel moe van en veel last van je spieren.


Oh jee...dat klinkt niet best. Ik ben benieuwd of er wat uit komt bij mij!

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:25

Ik zou zeker geen extra activiteiten doen. Geef er aan toe. Doe je middag slaapje en ga vroeg naar bed. En idd vitaminen slikken.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:26

@IMJ, hogere doseringen B6 kunnen inderdaad problemen geven. Daarom is het ook zo bizar dat sommige B complexen hele hoge doseringen hebben van B6 die over de hier gehanteerde veilige norm van 25mg heen gaan. Te bedenken dat je maar zo'n 1,5 mg per nodig hebt ongeveer is het de vraag waarom ze dat in hemelsnaam doen?? Ik slik zelf een combi (van Vitakruid) met 2mg erin. Dus voldoende voor wat je dagelijks nodig hebt, en zeer zeer ruim onder de veilige grens. Probleem met B6 is dat je het bijna niet opslaat, niet zoals je dat bij B12 doet. Dus je kan niet teren op een reserve.

B6 tekort kan óók allerlei problemen geven. Zeker hormonaal gezien. Dus ik denk niet dat suppletie kwaad kan, zolang je maar ruim uit de buurt van die veilige grens blijft :) Maar goed, ik ben uiteraard geen arts o.i.d. dus wat dat betreft kan het nooit kwaad om zoiets te overleggen. Alleen hoor je in veel verhalen dat artsen gek genoeg de mogelijke gevolgen van vitaminetekort nogal eens onderschatten, dus vertrouw ik vooral op mijn eigen onderzoek.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:35

Dieselpaard schreef:
Nanda schreef:
Is je schildklier al eens onderzocht? Het komt regelmatig voor dat tijdens/ na de zwangerschap een schildklier ophoudt met werken? Daar wordt je heel moe van en veel last van je spieren.


Oh jee...dat klinkt niet best. Ik ben benieuwd of er wat uit komt bij mij!


Ik had een overactieve schildklier ma m'n zwangerschap. Maar had wel meer klachten dan alleen vermoeidheid. Werd er zelfs depressief van.

Maar idd, de zorg voor een klein kind is sowieso intensief en vermoeiend. En ik denk eigenlijk nog wel meer voor moeders. Niet ongeëmancipeerd bedoeld, maar vaak is de moeder toch wel de spil van het gezin, de agenda, de regelaar, de vraagbaak en dat kost gewoon energie.
Je kan ook niet langzaam wennen aan die rol, ineens ben je moeder en moet je herstellen van een zwangerschap en bevalling en groeien in een nieuwe rol.

Dus ga zeker bloedprikken om dingen uit te sluiten, maar kijk niet raar op als er niks mis is en geef jezelf even de tijd. Ze noemen de jaren met kleine kids niet voor niks tropenjaren :+

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:37

rien10 schreef:
Ik zou zeker geen extra activiteiten doen. Geef er aan toe. Doe je middag slaapje en ga vroeg naar bed. En idd vitaminen slikken.


Geen extra activiteiten? Wat versta je daaronder? Naar mijn idee doe ik niks vreemds of extras. Fietsen naar m'n werk heb ik van de week geprobeerd, dat was way too much! Dat doe ik voorlopig niet meer.

Hormonaal ligt er zeker een probleem. Zweet me kapot als ik iets heb gedaan, das echt niet normaal. Zal dat ook gelijk aangeven bij de ha!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Baby 10 maanden en nog steeds zoooooo moe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:44

@Dieselpaard, warmte intolerantie cq slechte inwendige thermostaat kan duiden op een te snelle schildklier, maar zoals je zelf al aangeeft ook op een hormoonprobleem (ik meen oestrogeen te laag, wat even uit mijn hoofd inderdaad kán samenhangen met de B6). Maar ook een B12 tekort kan problemen geven in de warmtehuishouding. Persoonlijk kreeg ik het er vooral ijs en ijskoud van, maar ik kan me goed voorstellen dat de andere kant op óók een optie kan zijn.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen kinderen dus in tegenstelling tot velen in het topic geen ervaring met jouw situatie. Maar wel ervaring met vitamines en mineralen en héél veel gelezen op dit gebied. Het is onvoorstelbaar hoeveel invloed een vitamine of mineralentekort kan hebben op je hele doen en laten.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:45

Ojee wat herkenbaar! Helaas heb ik het nog steeds dat ik smiddags omval van de slaap. Mijn kleine man is gisteren 4 jaar geworden en had gehoopt dat dit al voorbij was. Hij had vaaj gebroken nachten waardoor ik niet meer kon slapen. Nu is hij een enorme vroege vogel en vaak wakker tussen 4.30 en 6.30 en dan niet meer slapen. Ik kak ook smiddags in zo erg dat ik op mijn werk echt in slaap val achter mijn pc. Vaak ga ik even een ommetje maken en dan knap ik wel wat op.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:17

Dieselpaard schreef:
rien10 schreef:
Ik zou zeker geen extra activiteiten doen. Geef er aan toe. Doe je middag slaapje en ga vroeg naar bed. En idd vitaminen slikken.


Geen extra activiteiten? Wat versta je daaronder? Naar mijn idee doe ik niks vreemds of extras. Fietsen naar m'n werk heb ik van de week geprobeerd, dat was way too much! Dat doe ik voorlopig niet meer.

Hormonaal ligt er zeker een probleem. Zweet me kapot als ik iets heb gedaan, das echt niet normaal. Zal dat ook gelijk aangeven bij de ha!

Ik bedoel eigenlijk dit: iemand stelde voor om juist als je zo moe bent, smiddags, extra actief te worden. Te fietsen, wandelen en zo. Dat zou ik juist niet doen.

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:18

Hier ook herkenbaar. Ik moet ivm chronische ziekte vaak bloedprikken waarbij de bekende 'moeheid vitamines' standaard geprikt worden en nooit een tekort gehad behalve ijzer maar dat is sinds de kleine er is prima in orde. Nu gaat het beter, de jongste is twee. Maar ik merk dat dagen dat ik geen tijd voor mezelf heb ik weer snel moe ben. Ik was ook gewend om fysiek flink actief te zijn, geen bankhangen. En wat mij zo moe maakt is dat je leven bepaald wordt door 'verplichtingen'. Dat klinkt zo wel negatief zo is het niet bedoeld. Maar je staat tegelijk op met je kind, dus direct zorgen voor je kind. Kind op bed, man thuis, huis aan kant en door naar het paard waar je voor moet zorgen. Er is gewoon weinig tijd meer waarin jij jouw schema bepaald. Al zijn het dingen waar je plezier uit haalt. Misschien eens een poosje twee keer per week gaan rijden en de andere avond (en). Lekker uit je neus eten, Netflix, what ever als het maar geen gepland iets is of een verplichting. Zorg dat je je verveeld ;-) de was doen is dus verboden.

Van te veel slaap wordt je ook moe. Dus pak wel die powernap smiddags en sochtends toch om half 8 eruit. Lekker een uur douchen, tutten, boek lezen, ontbijten..... gewoon helemaal alleen in alle rust.

En ga genieten van niks doen, je bent niet lui en deze periode vliegt hoe cliché echt snel voorbij (achteraf gezien, niet als je er in zit).

Wat bij mij ook hielp, zorg voor entertainment smiddags. Ga op visite of met een medemoeder naar de kinderboerderij. Door de afleiding voel je je minder moe. S ochtends lekker een uur wandelen ( lege flessen, eendjes, boodschappen), dan heb je ook je handen minder vol aan een dreumes die je huis gaat ontdekken ;-)

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 22:38

koos2015 schreef:
Hier ook herkenbaar. Ik moet ivm chronische ziekte vaak bloedprikken waarbij de bekende 'moeheid vitamines' standaard geprikt worden en nooit een tekort gehad behalve ijzer maar dat is sinds de kleine er is prima in orde. Nu gaat het beter, de jongste is twee. Maar ik merk dat dagen dat ik geen tijd voor mezelf heb ik weer snel moe ben. Ik was ook gewend om fysiek flink actief te zijn, geen bankhangen. En wat mij zo moe maakt is dat je leven bepaald wordt door 'verplichtingen'. Dat klinkt zo wel negatief zo is het niet bedoeld. Maar je staat tegelijk op met je kind, dus direct zorgen voor je kind. Kind op bed, man thuis, huis aan kant en door naar het paard waar je voor moet zorgen. Er is gewoon weinig tijd meer waarin jij jouw schema bepaald. Al zijn het dingen waar je plezier uit haalt. Misschien eens een poosje twee keer per week gaan rijden en de andere avond (en). Lekker uit je neus eten, Netflix, what ever als het maar geen gepland iets is of een verplichting. Zorg dat je je verveeld ;-) de was doen is dus verboden.

Van te veel slaap wordt je ook moe. Dus pak wel die powernap smiddags en sochtends toch om half 8 eruit. Lekker een uur douchen, tutten, boek lezen, ontbijten..... gewoon helemaal alleen in alle rust.

En ga genieten van niks doen, je bent niet lui en deze periode vliegt hoe cliché echt snel voorbij (achteraf gezien, niet als je er in zit).

Wat bij mij ook hielp, zorg voor entertainment smiddags. Ga op visite of met een medemoeder naar de kinderboerderij. Door de afleiding voel je je minder moe. S ochtends lekker een uur wandelen ( lege flessen, eendjes, boodschappen), dan heb je ook je handen minder vol aan een dreumes die je huis gaat ontdekken ;-)


Hier zitten wel fijne tips tussen. Het is idd een verplichting. Ik kan niet ff zeggen: ik ga even wat voor mezelf doen. Dan zit m'n zoontje alleen! En dat maakt het idd niet makkelijk. Juist paardrijden zorgt bij mij voor ontspanning. Bankhangen begint me onderhand tegen te staan.

Vandaag niet meer terug m'n bed in gegaan om 7.30, maar lekker gaan douchen en rommelen. Om 9.15u zouden we naar de sail gaan. Daar uiteindelijk 4 uur rondgewandeld, zowel zoonlief als ik keikapot thuis! Hij heeft dan ook 2,5 uur geslapen, ik een uur en de rest van de tijd gewoon even op de bank gelegen. Moest echt zo erg bijtrekken!
Dit was dus echt teveel en dat vind ik jammer! Ik ga er zo graag op uit om dingen te doen, maar ik trek het gewoon niet. Ik was blij dat we op de sail goed hadden gegeten en dat ik het thuis af kon met gewoon een broodje. Eten koken zou dus echt niks geworden zijn!
Morgen weer proberen: niet om 7.30 erin, ff wat rustiger aan en dan kijken hoe het t einde van de dag gaat. Ben benieuwd!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 22:44

Alwiene schreef:
@Dieselpaard, warmte intolerantie cq slechte inwendige thermostaat kan duiden op een te snelle schildklier, maar zoals je zelf al aangeeft ook op een hormoonprobleem (ik meen oestrogeen te laag, wat even uit mijn hoofd inderdaad kán samenhangen met de B6). Maar ook een B12 tekort kan problemen geven in de warmtehuishouding. Persoonlijk kreeg ik het er vooral ijs en ijskoud van, maar ik kan me goed voorstellen dat de andere kant op óók een optie kan zijn.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen kinderen dus in tegenstelling tot velen in het topic geen ervaring met jouw situatie. Maar wel ervaring met vitamines en mineralen en héél veel gelezen op dit gebied. Het is onvoorstelbaar hoeveel invloed een vitamine of mineralentekort kan hebben op je hele doen en laten.


Ik kan het ook heel koud hebben hoor! Dat anderen met een korte broek en t shirt aan lopen en ik nog maar een dik vest extra aantrek omdat ik het zo koud heb. Dit is echt lastig. Vandaag zon hete dag, waardoor mijn zoontje dus ook niet zoveel aan krijgt (want het is toch warm??). Uiteindelijk blij dat ik een dekentje mee had, want het was een koude wind en af en toe een vieze miezerregen.
Op koude dagen kleed ik dus rustig mijn zoon veel te warm, want het is toch koud? Arm kind begint dan zelfs te zweten!! Maar ik voel het echt niet!

Ik denk ook dat ergens een tekort aan hebben grote gevolgen kan hebben. Mijn lichaam functioneert nog niet naar behoren, iets gaat niet goed, dus ik hoop dat de huisarts wat wijs wordt uit mijn verhaal.
Ik krijg bijvoorbeeld ook de laatste 5 kilo er gewoon niet af. Ik kan eten wat ik wil: heel veel of heel weinig, bewegen wat ik wil, drinken wat ik wil...er gebeurt gewoon niks. Er komt niks bij, er gaat niks af. En dat terwijl ik altijd makkelijk invloed op mijn gewicht kon uitoefenen... mede daardoor denk ik dat er iets niet goed gaat...