Ontstoken teen, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Ontstoken teen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 18:44

Hoi allemaal,

Normaal zou ik zo'n vraag aan m'n ouders stellen, maar aangezien ze niet thuis zijn, toch maar op Bokt.

Gisteren heb ik te krappe schoenen aan gehad (en misschien m'n teennagel niet goed geknipt). Vannacht kreeg ik er veel last van, dus mijn ouders zeiden vanochtend dat ik een aantal keer per dag het in een badje met soda moest doen. Heb ik nu 3 keer gedaan.

Er komt ondertussen pus uit, maar m'n teen klopt niet meer. Wel is de hele bovenkant van m'n teen rood geworden en pijnlijk ipv 1 plekje en doet m'n teen bewegen steeds meer pijn.

Wat is slim om te doen? Voor het slapen doe ik nog een keer een badje met soda, heeft koelen met icepack nut? Of ibuprofen slikken tegen de ontsteking? Oh, en wel of geen pleister?

Of toch direct naar de huisartsenpost? Lees op internet allemaal horror verhalen over halve voeten die geamputeerd moesten worden vanwege een ontstoken teen, dus ik kan wel wat tips gebruiken :)

maximuss

Re: Ontstoken teen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:49

Ben je voor de rest gezond?

Zo ja dan gewoon even ontsmetten, gaasje errond en laat het maar vanzelf genezen. Geef het een dag of drie.

Ik knijp altijd de pus er zoveel mogelijk uit: als de druk weg is dan is de pijn direct 10 keer minder.

En vooral niet panikeren en zeker niet zomaar medicatie beginnen slikken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:53

precies- en gewoon badjes met soda blijven nemen!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:57

Zou er ook geen gaasje op doen maar goed laten luchten en liever niet onder een warme deken slapen maar een katoenen laken is voor nu even beter dan kan het ook niet gaan broeien. Soda badje is prima zolang je het ook goed laat drogen daarna. En maandag even bellen met je huisarts!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:57

Is de nagel ingegroeid in het randje? Dan kun je een stuk watje pakken, deze oprollen tot een klein bolletje en dan onder je nagel plaatsen. Dan groeit hij er weer overheen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:09

Als het pus er al uit komt heb je het erger gehad, de druk gaat er dan langzaam af. Ik knijp het er ook altijd uit, dan gaat t wat sneller :+

Nu gewoon wachten tot het overgaat :Y)

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 19:14

Dank jullie wel voor jullie geruststellende reacties!

Ik ben verder gezond, nog een klein beetje snotterig na een verkoudheidje, verder gewoon fit!

Teennagel lijkt niet ingegroeid te zijn!

Ik ga jullie tips uitvoeren, heel erg bedankt allemaal!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:15

Als hij echt goed ontstoken is dan gaat TS niet veel slapen als er een katoenen laken over wrijft...
Je wil wel iets van buffer tegen aanrakingen.
Gewoon gaasje met een stukje tape, dat gaat echt niet broeien...

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:15

Als je trekzalf hebt kun je dat ook op je teen smeren met een pleister er overheen voor de nacht, dan kan de troep er een beetje uit. Je hoeft hiervoor echt niet naar de huisartsenpost. Tenzij je hevige koorts hebt. Soda badjes zijn altijd goed om te onttrekken. Komt wel goed met je teen ;)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:34

Wat je ook kan doen is de pus er goed uit drukken, de teen zuiver maken met ontsmettingsmiddel of desnoods afgekoeld gekookt water. En dan een gaasje met Betadine om de ontsteking tegen te gaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:11

Ik heb een aantal keer ontstekingen gehad aan m'n tenen. Nu sinds half maart al en niks hielp zelfs antibioticazalf niet. Met mesitran (honingzalf) heb ik de ontsteking gelukkig weg gekregen maar zoveel wildvlees dat ik vandaag onder het mes moest. Dus zou het wel goed in de gaten houden en goed verzorgen.
:')
Afbeelding

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:25

Haha, mijn voeten hebben inmiddels ook al meerdere keren zoals hierboven eruit gezien :') Bij mij helpt ook niks, knippen doe ik netjes en antibioticazalf werkt alleen zolang als ik het gebruik. Bij de huisarts aan beide tenen (niet tegelijk trouwens) een stukje nagel weg laten snijden, aan beide kanten terug gegroeid. Dus ook voor beide naar het ziekenhuis geweest, en inmiddels is 1 teen al lange tijd rustig en de andere begint helaas weer op te komen. Nagels schijnen gewoon verkeerd te groeien bij mij. Maar goed als een ingegroeide teennagel alles is wat mis is met me hoor je mij niet klagen :+

Als je verkeerd geknipt hebt kijk het dan even aan. Trek in ieder geval de te krappe schoenen niet meer aan. Zodra je nagel weer goed aangegroeid is moet het weer helemaal over zijn. Je zal er best nog even een paar dagen last van hebben, soms ook wel een week of wat. Soda badjes zijn goed, maar laat je voeten er niet te lang in want dat maakt de huid week en dan heb je juist meer kans dat het gaat ingroeien, dus max 10 minuutjes in het water. 3x per dag hoeft ook echt niet.
Kijk het in ieder geval een weekje even aan en als de pijn dan nog niet weg gaat of als de pijn ondragelijk wordt naar de huisarts. Ik denk dat het bij jou vanzelf wel weer over gaat.