Altijd buikpijn na vroeg opstaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Altijd buikpijn na vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 19:47

Prikkelbaar Darmsyndroom heb ik ook al eens voorbij horen komen ja, maar volgens mij is dat lastig te testen.. Ik heb er inderdaad ook soms zoveel last van dat ik echt móet gaan liggen, dan is de pijn echt heftig.. Maar soms ook dat het gewoon constant zeurt en ik op zich wel kan functioneren, maar echt fijn is anders...

Ik eet wel veel brood ('s ochtends een broodje en tussen de middag). Maar dat doe ik normaal gesproken ook. Meer gaan drinken zal ik inderdaad echt moeten gaan doen, wie weet helpt dat, ik drink altijd al weinig.. Maar dan is het toch raar dat ik alleen buikpijn heb als ik vroeg op moet.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Altijd buikpijn na vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:24

Ik heb dat in vlagen ook en bij mij is het gewoon een bloeddruk dip.
Bij sommige mensen keldert snachts de bloeddruk en te vroeg opstaan zorgt dat het blied daar heen gaat waar het belangrijk is en dat is niet de buik.
Ik moet dan ook niet eten want dat pakt verkeerd uit.
Sinds ik een wake-up light heb is dit niet meet zo erg.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:46

Dit had ik ook! Soms ook savonds na het avondeten. Uiteindelijk werd de pijn ondraagelijk en ben ik naar de HA gegaan. Heeft lang geduurd maar uiteindelijk doorverwezen naar dietiste.

Doordat ik dit heb gedaan is het probleem verholpen;
- veel vezelrijk voedsel nemen
- pro biotica zodat de darmen weer rustig zouden worden
- spelt brood
- 3 glazen (lauw!) water nemen meteen na opstaan
- poeder voor obstipatie meteen na opstaan (uiteindelijk kunnen afbouwen)

En uitkijken met caffeine en ijs. Hierdoor bijna geen last meer :) maar zodra ik bijvoorbeeld geen 2 stuks fruit eet heb ik de volgende dag meteen weer pijn. Maar niet meer zo heftig gelukkig.

Water drinken is heel belangrijk ja.....

samanthaaxx

Berichten: 306
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Groot-Ammers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:16

Há, ik heb er ook al mijn hele leven last van gehad.
Ik had 's morgens ook altijd problemen met een passend ontbijt vinden.

Water drinken ging niet op een lege maag, als ik trek had in melk móést ik dat nemen, want als ik water nam ging ik over mijn nek, en andersom.
Soms kon ik een boterham niet op en moest ik de helft weggooien, anders kwam het eruit.
Als ik trek had in yoghurt met muesli of iets, moest ik dat nemen, zelfde verhaal.
Te veel vocht ging sowieso nooit.
Het was echt altijd gezeur.

Als ik vroeg op moest was ik de halve dag bezig met 'herstellen'. Ik was altijd duizelig, moe, buikpijn, misselijk, enzovoort. Overigens waren mijn bloedruk en suikerniveau altijd tiptop in orde!

Uiteindelijk bij 2 huisartsen geweest die het gooiden op stress. Vorig jaar ben ik op mezelf gaan wonen en ben ik gewisseld van huisarts. Ook naar hem ben ik geweest met mijn klachten, aangezien ik zelf niet geloofde dat het stress was.

Hij gaf me buscopan, wat niet hielp. Vervolgens kreeg ik heftige koliekaanvallen waarvan hij dacht dat ik nierstenen had. Dat was ook niet zo. Uiteindelijk zetpillen voor misselijkheid gekregen, hielp ook niet. De buscopan bleek wel te werken voor de koliekaanvallen toen.
Later dacht hij aan het prikkelbare darmsyndroom waarvoor hij me medicijnen gaf daardoor. Dat hielp ook niet. De dosis werd verhoogd, wat ook niet werkte.

Ondertussen zag ik op internet dat darmen ontzettend gevoelig kunnen reageren op lactose. Op eigen initiatief ben ik dat gaan minderen. En mijn buikpijn en ochtendrampen werden steeds minder.
Dat heb ik uitgebouwd naar alleen nog maar lactosevrije melk, -boter, geen kaas meer, enzovoort. Nu heb ik bijna nooit last meer, alleen als ik dus een pizza gesnoept heb of een gerecht met kaas of room ofzo.

Op dit moment ben ik bezig met een reinigingskuur waardoor mijn spijsverteringskanaal gereinigd wordt. Is met veel vloeibare dingen (ook op een lege maag) en ik kan er heel goed tegen. Het werkt echt super, ik voel me met de week energieker en fitter worden, echt heerlijk! Mocht je meer over die kuur willen weten kun je me eventueel een berichtje sturen.

Mijn tip is dus, kijk eens wat er gebeurd als je lactose zoveel mogelijk laat staan. (melkproducten).

Sterkte en heel veel succes ermee!!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Altijd buikpijn na vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:36

Hi TS, ik ben met vergelijkbare klachten aan het rotzooien. Al jaren sta in eens in de zoveel tijd op met zo'n kramp. In bed nergens last van, sta op en bingo. Elke beweging met buikspieren doet zeer en liggen verlicht direct.... Ga ik niet liggen duurt het de hele dag, lig ik wel is het na twee uur weg.

Herken je je hierin? Ik heb het zelf nog niet aan kort slapen gelinkt, zat eerder aan stress te denken, maar bah wat is het naar!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Altijd buikpijn na vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:10

Nivana ik denk bij jou ook aan stress om eerlijk te zijn. Zo klinkt het.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Altijd buikpijn na vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:30

Ik heb sinds maanden verminderde eetlust en maag/darm klachten. Na pilletjes van de dokter die niet voldoende hielpen ben ik doorgestuurd naar maag, lever, darmarts. Ben benieuwd wat eruit gaat komen en wat ze willen gaan onderzoeken.

Ik ben al klein en licht dus mag niet afvallen.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 20:23

Nou het is weer zover hoor, heb nu twee dagen stage gehad en moet daarvoor ook behoorlijk vroeg opstaan. Meteen 2 dagen enorme buikpijn en een hele erge opgezette buik. Echt niet grappig meer, bah.

Gister niet ontbeten, pas tijdens de lunch gegeten. Vandaag in de trein gegeten. Brood. Maar beide dagen verschrikkelijke buikpijn. Heel vervelend. Misschien moet mijn lichaam er weer even aan wennen of zo...

Maar mochten mensen dit nu herkennen... Let me know!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:26

Misschien eens een slaaptest doen zodat je weet wat je ritme is.
Een vriendin van mij valt bv pas heel laat/vroeg in de ochtend in slaap, hierdoor werkt ze alleen s avonds en s nachts.

Bij mij is zo'n test ook nooit gedaan maar ik functioneer ook op die tijdstippen beter.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Altijd buikpijn na vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 20:31

Ik weet al wel zo’n beetje wat mn ritme is, ik slaap altijd pas (te) laat. Maar op zich kan ik vrij goed tegen weinig uurtjes slaap. En uiteindelijk weet ik meestal toch een klein beetje mn ritme aan te passen (rond 23:00-00:00 uur slapen i.p.v. later). Maar als ik dan weer meer vrij heb of een vakantie ertussen komt ben ik direct qua ritme weer terug bij af haha.

Maar of dat in connectie staat met de buikpijn weet ik niet.. Het valt alleen op dat deze buikpijn altijd is als ik vroeg op moet (lees: 07:00 uur of vroeger). Later is er geen probleem. En de buikpijn ontstaat meestal na 1,5 á 2,5 uur na het opstaan.

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:55

Wat herkenbaar.. Dacht altijd dat ik gek was, maar ben dus niet de enige :+
Al van alles geprobeerd, zoals niet ontbijten, later ontbijten, verschillende producten ontbijten, maar wat ik ook neem (of niet neem) bij vroeg opstaan heb ik buikpijn.
Vind het vooral vervelend op werk, want er is niet altijd de mogelijkheid om te zitten en dan ben ik altijd bang om onderuit te gaan. Dat is nu een keer gebeurd.
Heb het inmiddels maar voor lief genomen, het gaat met 30-60 minuten ook altijd weer over gelukkig. Daar kijk ik dan maar naar uit :+

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:13

Maar goed, dat zou je dus uit kunnen laten zoeken bij zo'n slaapcentrum.