Zware rugbeschadeging, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Zware rugbeschadeging, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 10:01

Hoi allemaal,

Vorig jaar 2016 ben ik van mijn paard gevallen, daarbij heb ik mijn rug gebroken (lumbaal) met een ingedeukte en iets ingezakte wervel tot gevolg. Verder geen uitvalverschijnselen gehad en ben na de verplichte rust mijn normale leven weer op gaan pakken. Echter begon het mijzelf en mensen in mijn omgeving op te vallen dat mijn linkerbeen steeds dunner werdt, ook kreeg ik krachtsverlies in mijn linkerbeen. Mijn vriend is sport instructeur en met hem ben ik serieus in de sportschool gaan trainen, echter ontwikkelde mijn rechterbeen wel, mijn linker totaal niet. ( Om een voorbeeld te noemen, kan op de legpress met mijn linkerbeen 15 kg wegduwen, met rechts 60 kg)

Nu heb ik afgelopen maandag bij de huisarts aan de bel getrokken, die concludeerde dat ik flinke spieratrofie heb in mijn linkerbeen en indd flink krachtsverlies. Ik kon woensdag nog bij de neuroloog terecht en die concludeerde hetzelfde. Nu is alleen de vraag hoe kan dit. Meest waarschijnlijke is dat mijn wervel verder is gaan zakken waardoor ik een zenuwbeknelling heb naar de linkerkant van mijn been. Aankomende dinsdag ga ik door de MRI en worden er foto's gemaakt om te kijken hoe het er nu voor staat. Moet ik er even bijvertellen dat ik in 2010 al een keer m'n rug gebroken heb gehad met een flink hematoom op m'n ruggenmerg. Dit zal er ook zeker niet aan meewerken.

Volgens de arts heb ik al zeer zware schade aan mijn lichaam voor iemand van 26 jaar. Als indd blijkt dat het komt door een gezakte wervel zal ik geopereerd moeten worden. De wervel wordt dan vastgezet, een zo gehete spondylodese operatie. Een zeer zware operatie met de nodige risico's.

Geen idee wat ik eigenlijk met dit topic wil, misschien het even van mij afschrijven en wellicht heeft iemand hier ervaring mee?

maj0

Re: Zware rugbeschadeging, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:09

Och wat een pech.

Ik Heb geen ervaring mee. Maar ik hoop dat het mee valt voor je.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:16

Reageer later nog even uitgebreid, maar hier ook zo'n schade, wel door chirurgisch ingrijpen en als 16 jarige rug gebroken gehad. Ook links enorm verslechterd, maar het is lastig in mijn geval wat uit mijn rug komt en wat uit de hersenen (ook schade door operatie(s)).

Uiteindelijk gaan ze hier de rug ook vast zetten met spondylodese, doordat de wervels van elkaar afschuiven.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:27

Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee dus kan je geen antwoord geven in die zin.
Maar ik wou toch graag reageren om je een hart onder de riem te steken want als ik je medische geschiedenis lees, dan schrik ik toch...

Ik hoop dat dit goed komt voor je en gelukkig heb je aan de alarmbel getrokken en kan er nu ingegrepen worden! Veel succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:33

Ik had wel iets anders aan mijn rug maar herken wel een deel ervan.

Bij mij waren de haakjes die aan je wervel zitten weg (afgebroken of nooit in aanleg aanwezig geweest?) maar daardoor gleden de wervels tav elkaar af.
Bij mij begon het eigenlijk met krachtverlies in mijn linker been, en ik zakte er ook met enige regelmaat doorheen. Maar op dat moment, echt last van mijn rug had ik niet. Tenminste geen pijn, meer een vervelend gevoel.

Ik ben toen naar de ha gegaan, en die deed een onderzoek en drukte daarbij op een wervel en ik zakte zo door mijn benen. Gelijk doorgestuurd naar de orthopeed.
Foto's gemaakt en onder de mri geweest. Hierbij kwam een wervel afglijding van 25/30% naar boven en de tussenwervelschijf was al meer dan de helft weg.

Als eerste hebben ze mij als proef ik een gipscorset gezet. Vanaf net onder mijn borsten, rechts tot heup, links tot net boven mijn knie. Dit moest ik 3 weken zo om houden. Wat een drama, en heb het er na anderhalve week af laten halen. Het gaf alleen maar meer klachten en pijn.

Ik kreeg de optie om me te laten opereren. Dit zou wel in 2 operatie's moeten. Eerst via de rugzijde vast zetten met plaatsjes en schroeven, en 5 dagen later via de buikzijde een cage plaatsen als "tussenwevelschijf" wat gevuld zou worden met bot uit mijn bekkenkam.
Daarna minimaal 3 maanden in een gipscorset.
Ik heb dit toen niet gedaan. De hoofdreden was dat ik nog een kleine van 2 jr (en eentje van 6) had rondlopen. En om eerlijk te zijn vond ik het niet erg genoeg, ik had meer de instelling als ik echt niet meer kan lopen is het vroeg genoeg.
De orthopeed kon dit heel goed begrijpen, maar zei wel. Houd het wel goed in de gaten!
* Nog meer kracht verlies
* Zenuw uitval verschijnselen
* Geen controle over blaas etc.
Moest wel 2x per week naar de sportschool om extra mijn rug spieren te trainen. Paard rijden was verboden. Bij een val was de kans op een dwars laesie groot. In het gewone leven was die kans vele malen kleiner, zal niet spontaan verder glijden.

Ik heb op die manier nog ruim 2.5 jr doorgelopen en gewerkt. Door mijn been zakken werd erger.
Ongewenst urine verlies heb ik gelukkig nooit gehad, eerder het tegenover gestelde. Ik had geen aandrang, dis kwam er soms om 20.30 achter dat ik om 6.30 voor het laatst geplast had en buikpijn had.
De pijn werd erger.
Hoe eigenwijs ik ook was, uiteindelijk tot blijdschap van andere toch weer langs de ha gegaan om opnieuw een verwijsbrief te vragen voor de orthopeed. Bij de had kreeg ik een heel ander beeld/verhaal dan dat de orthopeed mij had doen geloven. Het was toen eigenlijk niet slim om door te blijven lopen.

Eind juli kwam ik weer bij de orthopeed, en eind augustus lag ik voor de eerste keer op de operatietafel.
Uiteindelijk toch te lang doorgelopen -O- waardoor het erg lastig was geworden. Wervel afglijding was 40/50% en een naar links weggedraaide wervel.
5 Dagen later de 2e operatie. Tussenwervelschijf was geheel weg

Revalidatie ging prima maar duurde erg lang voor mijn gevoel. Na 3 mnd mocht het gipscorset af en toen kon het pas echt beginnen.

Nu bijna 9 jaar later. Ik rijd weer paard. Kracht verlies in mijn linkerbeen is minimaal. Enigste wat ik heb overgehouden is een wat koudere linkervoet en een dove plek aan de achterkant van mijn bovenbeen.

Echt pijn heb ik in de regel niet meer, meer een zeurend (soms branderig) gevoel en moet vaak wel dingen doseren. Maar uiteindelijk beter dan voor de operatie's.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 10:55

Bedankt allemaal voor de reacties!

Sofiehaven, ik heb het indd niet getroffen, ergste is nog dat alles met de paarden gebeurd is. In 2010 en 2016 ruggebroken. Kniebanden gescheurd, vorig jaar geopereerd aan mijn knie en moet eigenlijk nog een keer. Begin dit jaar heb ik een gigantische klapper op mijn hoofd gemaakt met als resultaat met ambu naar ziekenhuis, nachtje blijven, tich keer een hersenscan, en op een haar na geen hersenbloeding gekregen. Dat was voor mij ook de druppel om ( proffesioneel) met de paarden te stoppen. Heb alleen mijn twee eigen paarden nog, maar die worden niet meer gereden.

WoW kiki dat is ook niet niks zeg! Ik herken wel hele delen van je verhaal. Als ik zo rond loop heb ik geen extreme rugpijn, meer een soort vervelend drukkend gevoel. Heb sommige dagen wel uitstralingspijn mijn been in en dat is eigenlijk pijnlijker dan de pijn in m'n rug zelf. Maar zodra je op die wervels duwt ga ik indd ook door de grond. De neuroloog zei tegen mij dat de schade die ik nu heb niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Verbetering zal er niet meer optreden en ik zal hier mee moeten leren leven. In mijn geval zou een operatie zijn om erger( en uiteindelijk een verlamd been) te voorkomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:28

Dat zeiden ze tegen mij ook, daar moet je mee leren leven.
Altijd het gevoel van ruimte te kort onderin je rug. Mijn linkerbeen met krachtverlies, niet goed op kunnen tillen.

Via een stalgenoot bij een spiertherapeut, ostheo (Nicole Raat() die mensen en paarden behandeld terecht gekomen. Die zei heel eerlijk, we gaan kijken maar ik kan niks beloven. Ik behandel je 1x en daarna overleggen we.
Deze behandelingen waren niet geheel pijnloos te noemen maar hadden wel zeer zeker effect. Al was dit al zo'n 6 jaar na de operatie's.
Krachtverlies is een stuk minder, minder koude voet, en ik kon mijn been weer gewoon optillen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:35

kiki1976 schreef:
Dat zeiden ze tegen mij ook, daar moet je mee leren leven.
Altijd het gevoel van ruimte te kort onderin je rug. Mijn linkerbeen met krachtverlies, niet goed op kunnen tillen.

Via een stalgenoot bij een spiertherapeut, ostheo (Nicole Raat() die mensen en paarden behandeld terecht gekomen. Die zei heel eerlijk, we gaan kijken maar ik kan niks beloven. Ik behandel je 1x en daarna overleggen we.
Deze behandelingen waren niet geheel pijnloos te noemen maar hadden wel zeer zeker effect. Al was dit al zo'n 6 jaar na de operatie's.
Krachtverlies is een stuk minder, minder koude voet, en ik kon mijn been weer gewoon optillen.

Nicole Raat zegt mij wel iets! Dat is dus goed om in m'n achterhoofd te houden. Fijn om te horen dat er bij jou dus wel verbetering opgetreden is, zo zie je dus maar dat niets onmogelijk is. Is wel fijn om te horen. Merk toch wel dat een hoop mensen in mijn omgeving er heel negatief tegenaan kijken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:52

Ik was eigenlijk juist zelf degene die er best negatief aankeek om me te laten opereren. Mijn omgeving vond juist dat ik me al veel eerder moest laten opereren. En ik had meer zoiets van jullie l*llen makkelijk.

Misschien ook toch ook wel angst, en dat was niet eens zo zeer voor de eerste operatie maar juist voor de 2e. Nu er zo op terug kijk denk ik bij mezelf. Bij de eerste zaten meer risico's aan.

Klopt toch dat jij ook in NH woont?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:58

Hier kijken ze ook positief tegen het opereren aan hoor! Ik ben heel erg eigenwijs haha en had ook al veel eerder aan de bel moeten trekken. Bedoel eigenlijk meer dat iedereen zo iets heeft van opereren om te stabieliseren, beter wordt het toch niet meer.

Ik woon in de buurt van Alkmaar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:14

Jemig. Wat $^#%@&@*
Geen tips. Wel wil ik je heel veel beterschap wensen.
Janouk en consorten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:26

Oh dan eigenlijk een beetje hetzelfde als bij mij, dat was hier ook het doel van de operatie.
Maar achteraf gezien een goede keuze geweest.

Nicole zit hier idd ook in de buurt (alleen momenteel met zwangerschapsverlof)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:10

Is er wat uit de MRI gekomen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 18:15

Een wervel
Met zichtbare slijtage maar dat veroorzaakt niet mijn klachten. Aankomende dinsdag moet ik wederom door de MRI, dit keer voor m'n bovenrug en hoofd. Om uit te sluiten dat ik boven in een zenuwbeknelling heb. Andere optie was MS.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 23:54

Klinkt heftig. Succes dinsdag +:)+

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 16:14

Dank je wel! Zie heel erg op tegen de mri van morgen. Hij duurt een uur en mijn hoofd ligt vast, hopelijk kan ik mijzelf rustig houden en geeft de mri meer duidelijkheid. Wel vervelend dat ik pas 13 juli de uitslag krijg.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:59

Ik wilde zeggen dat een collega van mij een soort gelijk iets heeft. Maar je bent mn collega _O-

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 18:23

:') Hahahahaha ik zie het nu pas. Nou tot morgen, ben namelijk smiddags wel gewoon op het werk :')