Rug versleten op jonge leeftijd/hernia klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Rug versleten op jonge leeftijd/hernia klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 12:43

Hallo,

Mijn vriend heeft toen hij 22 was al een hernia gehad, hieraan is hij toen geopereerd en daarna ging het goed. Sinds een paar maanden heeft hij weer enorme (onderrug)rugpijn en om die reden is hij naar een sprortarts gegaan en heeft hij een MRI gehad. Hieruit bleek dat hij weinig vocht tussen zijn tussenwervelschijven heeft en een lichte uitstulping, hij is dus al aardig versleten voor zijn 28 jaar. Advies van de dokter: rustig aan doen en de situatie accepteren evt met behulp van fysio. Hij is fanatiek sporter doet fysiek vrij zwaar werk (medewerker melkveehouderij) en waarschijnlijk moet hij hier dus ook aangepast werk gaan doen. Stilzitten is overigens ook geen optie aangezien beweging wel weer goed is.

Nu ben ik toch een beetje opzoek naar meer informatie of ervaringen/ eventuele (medische) experts op dit gebied. Ik snap dat we het moeten accepteren maar is er nou niks wat eventueel kan helpen om iets aan de situatie te verbeteren? Het is nu in principe wachten tot hij weer een hernia heeft. Hebben jullie hier misschien ervaring mee of tips? Alvast bedankt!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Rug versleten op jonge leeftijd/hernia klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:15

Ik zou niet zomaar accepteren dat ie er naar mee moet (leren) leven. Er is vrij veel mogelijk.

Fysio is sowieso wel een goede om te doen, die kan je ook helpen je beter gebruik te maken van de rug, oefeningen om de rug sterker te maken, etc.

Hier ook een flink kapotte rug (als 16 jaar gebroken geweest, wat niet hersteld is achteraf, ben nu ook 28) en vorig jaar hebben ze de rug nogmaals verder gesloopt om een stuk drain dat afgescheurd was eruit te kunnen krijgen. Nu veel pijn en vooral enorme uitstralende pijn naar beide benen. Hier even op de achtergrond vanwege andere problemen, maar ze hebben gezegd dat er best wat dingen mogelijk zijn. Ik heb onder andere ook te weinig vloeistof in de tussenwervelschijven, maar ook nog wat andere dingen als wervels die van elkaar afschuiven, etc.

Dus zou toch eens een second opinion aanvragen, al is het maar even een extra paar ogen dat mee kijkt. 28 is nog zo jong om al volledig afgeschreven te zijn. Tegenwoordig zeggen ze ook nogal snel dat je er maar mee moet (leren) leven, ondanks dat er toch nog best wat dingen mogelijk zijn!
Heeft hij uitstralende pijn? Of vooral/alleen in de rug zelf?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 16:33

Hoi Quir,

Super bedankt voor je reactie! wat voor "dingen" zijn mogelijk volgens jouw artsen? Fysio komt hij al een jaar (2 verschillende gehad die ook allbei weer iets heel anders zeiden), heeft nog niet echt geholpen. Hij heeft momenteel geen uitstraling maar echt zn onderrug, de ene dag heeft hij meer last dan de ander..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:48

welmoedz schreef:
Hoi Quir,

Super bedankt voor je reactie! wat voor "dingen" zijn mogelijk volgens jouw artsen? Fysio komt hij al een jaar (2 verschillende gehad die ook allbei weer iets heel anders zeiden), heeft nog niet echt geholpen. Hij heeft momenteel geen uitstraling maar echt zn onderrug, de ene dag heeft hij meer last dan de ander..

Kijk er zijn situaties dat je er beter je leven op aan kan passen, het stug doorgaan zal ook niet helpen als fysio ook niet werkt. Dan zou ik hoger op zoeken een orthopeed, neuroloog desnoods een 3e arts bezoeken voor zijn mening.

Overgens ben ik ook een je zult er mee moeten leven persoon, En als er niets aan te doen is is het wel de beste optie want je kan geen reserve onderdelen bestellen en je hebt nog heel wat jaren voor de boeg! als je nog geen 30 bent, omscholen en of een andere baan zoeken is dan wel het overwegen waard....

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:09

In mijn familie (mijn moeder) is er iemand die een dubbele hernia heeft. Zij is hieraan nooit geopereerd. Ze heeft veel problemen gehad met haar rug.
Ze wou geen operatie vanwege de lage slagingskans en omdat de pijn zou blijven.

Ze is toen zelf opzoek gegaan naar natuurlijke middelen die konden helpen. Ze gebruikt nu af en toe Smoothlocomotion van Sensipharm. Kun je overigens ook bij de Paardendrogist kopen. De humane is hetzelfde als de versie voor de paarden. Zij heeft daar veel baatbij, is inmiddels 54 jaar en heeft zwaar werk, maar kan daarnaast nog steeds paardrijden en op andere manieren fysiek actief zijn.
Misschien is het iets wat je zou kunnen proberen.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:18

Ten eerste iig fysio/sporten om de rug en buikspieren zo sterk mogelijk te maken/houden. Zo kunnen die de druk van de rug overnemen.
Zijn beroep klinkt zeker niet ideaal dus ik zou gaan orienteren op een omscholing naar een kantoorbaan oid. Dat is nu hij zo jong is zeker nog prima te doen.
En als de artsen klaar zijn met behandelen en en nog restpijn uit een bepaalde zenuw is zou ik een doorverwijzing naar de pijnpoli vragen. Ze kunnen dan een blok op een zenuw zetten waardoor je die niet meer voelt en ze hebben bijv ook tens apparaten waarmee je met neurostimulatie de pijn kan verminderen/weghalen.

Ik ken helaas het probleem, bij mij dan door een val van een paard 7 jr geleden en een gedeeltelijke dwarslaesie door een verbrijzelde wervel.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:23

Ik heb op mijn 21e dezelfde diagnose gekregen en heb daarvoor ook een hernia gehad. Bij mij heeft mensendieck therapie heel erg geholpen. Door een andere houding aan te leren, kwam er meer ruimte tussen mijn wervels en had ik uiteindelijk minder pijn. Ik ben nu al een jaar zo goed als pijnvrij. Wanneer ik rare dingen doe, natuurlijk wel pijn, maar de dagelijkse pijn is weg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:28

Het is ook per persoon heel verschillend wat zal werken of waar je baat bij hebt.
In het verleden (toen ik net zo oud was als de vriend van ts) ben ik naar een manueeltherapeut geweest omdat iedereen daar zoveel baat bij had.
Het resultaat bij mij was 2 weken ziekenhuis.

Ik heb in de afgelopen 15 jaar al heel wat geprobeerd.
Fysio, manueel, ostheopaat, gericht trainings traject (2x zelfs), sporttraining en ik heb net een traject bij de podoloog gehad...die mij overigens heel goed geholpen heeft en waar ik echt wat aan heb gehad. Ik stond behoorlijk scheef. Mijn volgende stap is weer de ostheopaat om te kijken of die mij nog iets meer kan verbeteren...en zo blijf je bezig...de rest van je leven -O-
Zwemmen is ook altijd fijn terwijl anderen dat vreselijk vinden of gewoon niet kunnen.
Maar die gaan dan weer paardrijden wat mij weer niet lukt -O- .

Verder sluit ik mij aan bij kwita.
Bij serieuze pijn kun je eventueel naar de pijnpoli als de artsen niks meer kunnen.
Ik slik bijna dagelijks pijnstillers en heb voor mijn 30ste 3x een hernia gehad op dezelfde plek . Niet geopereerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:52

De uitstraling naar de benen doet mij denken aan spinale kanaalstenose. Artsen denken vaak aan hernia hierbij maar het is heel wat anders

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:07

welmoedz schreef:
(....) en heeft hij een MRI gehad. Hieruit bleek dat hij weinig vocht tussen zijn tussenwervelschijven heeft en een lichte uitstulping, hij is dus al aardig versleten voor zijn 28 jaar. Advies van de dokter: rustig aan doen en de situatie accepteren evt met behulp van fysio.

Even terug naar het begin.

Tussenwervelschijven zijn nuttige kussentjes die als schokbrekers fungeren.
Het kussentje bestaat uit 2 delen: een 'vochtige' binnenkant die door een ring van kraakbeen op de plaats wordt gehouden.

Weinig vocht zegt op zichzelf vrij weinig, in principe kan het vochttekort vrij snel worden aangevuld. Uiteraard: zonder voldoende vocht is 'kalm aan doen' geboden, want de schokbreking werkt minder.

De combi met de lichte uitstulping is uiteraard minder geslaagd.
Aan de orde is dus: de kraakbeenring moet herstellen.

Kraakbeen kan dit heel goed, als je weet hoe en wat.
Kraakbeen is 'een spons', het wordt niet doorbloed maar gevoed door wat wij bij paarden benoemen als het hoefmechanisme: druk er op: spons uitknijpen plus afval weg, druk er af: toevoer van water plus idealiter voedingsstoffen.

Dit werkt enkel en alleen als je lichaam de juiste pH heeft. Verder heb je voor de opbouw van kraakbeen zink, koper en mangaan nodig - en wat geduld. Er zijn goede voedingssupplementen in de handel die bijvoorbeeld MSM leveren, of glucosamine - die kunnen helpen, op de dure voorwaarde van voldoende beweging (= hoefmechanisme voedt kraakbeen) en goede pH (zodat osmose mogelijk is).

Als het kraakbeen weer een nette ring is geworden kan het het vocht voor 'het kussentje' netjes binnenhouden.
Het uitstulpende spul wordt doorgaans door het lichaam afgevoerd.

Van "versleten zijn" is geen sprake, wel van 'overbelasting'.
Als sporter zal hij vast aan warming up doen, maar in zijn baan is dat in feite ook nodig.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:20

Janneke2 schreef:
welmoedz schreef:
(....) en heeft hij een MRI gehad. Hieruit bleek dat hij weinig vocht tussen zijn tussenwervelschijven heeft en een lichte uitstulping, hij is dus al aardig versleten voor zijn 28 jaar. Advies van de dokter: rustig aan doen en de situatie accepteren evt met behulp van fysio.

Even terug naar het begin.

Tussenwervelschijven zijn nuttige kussentjes die als schokbrekers fungeren.
Het kussentje bestaat uit 2 delen: een 'vochtige' binnenkant die door een ring van kraakbeen op de plaats wordt gehouden.

Weinig vocht zegt op zichzelf vrij weinig, in principe kan het vochttekort vrij snel worden aangevuld. Uiteraard: zonder voldoende vocht is 'kalm aan doen' geboden, want de schokbreking werkt minder.

De combi met de lichte uitstulping is uiteraard minder geslaagd.
Aan de orde is dus: de kraakbeenring moet herstellen.

Kraakbeen kan dit heel goed, als je weet hoe en wat.
Kraakbeen is 'een spons', het wordt niet doorbloed maar gevoed door wat wij bij paarden benoemen als het hoefmechanisme: druk er op: spons uitknijpen plus afval weg, druk er af: toevoer van water plus idealiter voedingsstoffen.

Dit werkt enkel en alleen als je lichaam de juiste pH heeft. Verder heb je voor de opbouw van kraakbeen zink, koper en mangaan nodig - en wat geduld. Er zijn goede voedingssupplementen in de handel die bijvoorbeeld MSM leveren, of glucosamine - die kunnen helpen, op de dure voorwaarde van voldoende beweging (= hoefmechanisme voedt kraakbeen) en goede pH (zodat osmose mogelijk is).

Als het kraakbeen weer een nette ring is geworden kan het het vocht voor 'het kussentje' netjes binnenhouden.
Het uitstulpende spul wordt doorgaans door het lichaam afgevoerd.

Van "versleten zijn" is geen sprake, wel van 'overbelasting'.
Als sporter zal hij vast aan warming up doen, maar in zijn baan is dat in feite ook nodig.

Erg late reactie maar je post is erg helder! Heb je hier ervaring meegehad? Heb je nog aanbevelingen voor welk merk supplementen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:48

In ede zit een goede rug klinkiek binnen de familie merdere malen ervaring met hun erg fijn en duidelijk
Trouwens omscholen na kantoor gaan niet doen is veel zitten wel kijken na aanpassingen binnen je mvbedrijf juiste hoogte melkstal vloer enz en idd bespiering juist houden optijd goed/ nieuw schoeisel ander soort kruiwagen enz

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:55

@Janneke, interessante reactie! Ik wist van niet beter dan dat die uitstulping het begin van een hernia was, en tot een hernia kon uitgroeien, wist niet dat het kon herstellen. Heb dit ook, echter weinig last (meer) van.

@TS, hardlopen wordt vaak afgeraden bij rugklachten, maar ikzelf en nog enkele leden van onze club zijn hiermee goed geholpen. Valt ook te proberen, en is mss een alternatief als zijn huidige sport te zwaar is. Kan ie mss duathlon of triathlon doen, want fietsen en zwemmen is ook goed.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:09

maar hoe gaat het nu, zijn er dingen veranderd?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 10:08

Bedankt voor de reacties weer

@snorkel, Is dat nedspine? Daar doen ze toch vooral operaties? Hij heeft binnenkort een 2e gesprek bij een bedrijf en dan is het afwisselend kantoor en de boer op.

@hwn de dokter zei ook dat hardlopen (mits enorm goed schoeisel) geen kwaad kan. Mijn vriend doet vooral krachttraining en ze vinden ook dat hij een goede core/romp stability (?) :,) heeft.

Het gaat nu redelijk, hij heeft wel vaak last van een stijve rug als hij veel gezeten heeft enzo maar voor de rest gaat het voor nu wel goed. Over 2 weken gaat hij aan de slag bij een sportfysio en we wachten dat even af voordat we een second opinion gaan vragen. Hoewel ik daar sowieso wel erg voor ben.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:21

Ja klopt ned spine toch bij mijn vriend operatie nog niet gedaan en bij schoon moeder voor 3 en laatste x hernia operatie hier na vastzetten enige optie voor gaat maar ook veel samenwerking met fysio...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:49

welmoedz schreef:
Erg late reactie maar je post is erg helder! Heb je hier ervaring meegehad? Heb je nog aanbevelingen voor welk merk supplementen?

Koop bij de apotheek pH papier voor speeksel en urine.
Er zijn serieuze merken op de markt (aov, bonusan, solgar, vitals, en nog een paar die ik niet ken).

De beter merken verkopen glucosamine met de hulpstoffen zink, koper en mangaan. (En bedenk dat de middelen alleen werken met een goede pH en voldoende beweging/'hoefmechanisme'.)