Welke rolstoel raad jij aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Welke rolstoel raad jij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 18:54

De titel zegt het eigenlijk al, maar ik zou graag ervaringen omtrent een rolstoel willen. Welke rolstoel vind jij fijn en waarom?

epidaure

Re: Welke rolstoel raad jij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:56

Duwrolwagen? Voor wat soort gebruik? Zelf veel rijden of om voor lange afstanden te duwen? Op veel/ weinig/ continu in te zitten?

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:58

heb je zelf eisen waar hij aan moet voldoen? moet hij handbewogen zijn of elektrisch of duwrolstoel? moet hij in de auto passen achterin of maakt dat niet uit? moet hij lichtgewicht zijn? korte afstanden, lange afstanden?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:59

Je vraag is niet helemaal duidelijk.

Wil je een rolstoel voornamelokk voor thuis en rond je huis enz. Of zoek je meer iets wat je makkelijk kunt opklappen en mee kunt nemen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:03

Er zijn zooooveel verschillende rolstoelen :+

Wat wil je ermee doen en wat voor eisen heb je? :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 21:43

Het is de bedoeling om buitenshuis te gebruiken, handbewogen, als er niemand in de buurt is (bijvoorbeeld een boodschapje doen) of om te gebruiken voor een dagje weg, waarbij lange afstanden lopen niet mogelijk is. Het liefst zoveel mogelijk handbewogen, maar eventueel ook een mogelijkheid om geduwd te worden bij vermoeidheid. Hij moet achterin de auto passen, lichtgewicht. Eventueel ook te gebruiken op het werk, waarbij het wel mogelijk moet zijn om hem zelfstandig in- en uit te klappen en in en uit de auto te halen.

Er is inderdaad zoveel keuze, dat ik de vraag zo algemeen mogelijk stelde. Misschien niet handig. Een electrische scootmobiel is te groot/lomp/onhandig in ieder geval.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:35

Het beste advies dat ik je kant geven, is: raadpleeg een ergotherapeut. De keuze voor een rolstoel is heel persoonlijk en hangt ook af van wat voor klachten je hebt, hoeveel kracht en hoe gemakkelijk je bv zelfstandig rechtop kunt zitten.

Je hebt niet alleen een heel scala aan rolstoelen, maar net zoveel variatie in kussens, rugleuningen etc. Zowel vastframe rolstoelen als vouwframe rolstoelen kunnen worden voorzien van duwhandvaten. Kies daarbij sowieso voor in hoogte verstelbare, want dat is wel zo fijn voor je duwer.

Over het algemeen rol je net wat fijner zelfstandig met een vastframe rolstoel (kies voor het meeneem gemak wel voor een neerklapbare rugleuning).

Ik heb zelf MS en hypermobiliteit en heb momenteel een vastframe rolstoel van TiLite (Zra zeries 2). Een titanium rolstoel, dus relatief licht in gewicht. Aangezien ik bij vlagen last heb van strekspasmen in mijn romp, mocht mijn rugleuning niet te laag zijn. Daar liepen we al tegen een 'probleem' aan, want ik ben breed in mijn heupen, maar vanaf mijn taille omhoog een stuk kleiner. Om dit op te vangen, lopen mijn rugbuizen vanaf mijn taille wat naar binnen, zodat ik met hoepelen & handbiken niet met mijn bovenarmen tegen de buizen kom.

Met de rugleuning neergeklapt en de wielen eraf, past 'ie achterin de Mazda van mijn zus, zonder de bank plat te gooien, is wel een beetje slim puzzelen.

Hou er trouwens rekening mee dat als je een rolstoel aanvraagt bij de gemeente, zij werken met een vaste leverancier (Welzorg, Medipoint, Beenhakker oid) en dat ze kortingscontracten hebben met bepaalde fabrikanten. Vaak ben je dus gebonden aan de rolstoelen in het pakket dat de gemeente aanbiedt. Je kunt dit omzeilen door een PGB te kiezen. Je krijgt dan een vast bedrag, dat niet persé de rolstoel van jouw keuze dekt helaas. En je moet dan zelf voor het onderhoud en reparaties zorgen.

Mijn rolstoel viel niet in het standaard pakket van de gemeente en ik heb destijds heel veel geluk gehad, omdat er aan de standaard pakket rolstoelen kennelijk niet genoeg aan de rugleuning veranderd kon worden.

Ik heb wel bewust gekozen voor een rolstoel waar nog wat dingetje aan te verstellen zijn, zoals de posititie van de asbalk/camberbalk. De positie daarvan bepaald nl zowel de stabiliteit ( hoe gemakkelijk kieper je achterover, maar ook hoe gemakkelijk hop je een stoepje of drempel op) als de effectiviteit van he rollen. Hoe verder naar achteren, hoe verder de wielen naar achteren staan, hoe stabieler, maar ook hoe lastiger een stoepje/drempeltje te pakken en hoe zwaarder je rolt.

Je zou eens kunnen kijken of je het boekje 'Rolstoelkunde' ergens op de kop kunt tikken, dan heb je al een hoop handige info bij elkaar.

En verder, maak een lijstje waar de rolstoel aan moet voldoen"
-licht genoeg om zelf in- en uit de auto te krijgen
-wel/niet inklapbaar
-voetplaat of 2 losse steunen, bij een vouwframe (plaat maakt het frame wat stugger en dat rijdt mijns inziens fijner)
-wel of geen armleuningen, of wegklapbaar misschien. Ik vind ze hinderlijk met rollen en heb ze ook niet nodig om goed te zitten
-Hoogte van de rugleuning, wil je wat meer steun of is dat niet nodig.
-Heb je de neiging opzij te zakken? Overleg dan over een speciale leuning/schaal met meer steun van opzij

En nogmaals, raadpleeg een ergotherapeut. Zij kan ook mooi een rapportje schrijven bij je aanvraag via de gemeente, als je daarvoor kiest, waarom je een rolstoel nodig hebt en welk type. Ergotherapie wordt voor 10 uur per jaar vergoed uit de basisverzekering. Laat hem/haar als het even kan ook bij de passing aanwezig zijn, of je nou via de gemeente gaat, via PGB of zelf koopt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 19:44

Wauw, dank je wel Annick75!!!! Zit hier met een kleine brok in mijn keel, zo blij. Super dat je met zo'n uitgebreide uitleg zoveel handige tips hebt gegeven en ook wat punten hebt genoemd die op mij van toepassing zijn. Ik ga jouw tekst uitprinten en nog eens rustig op de bank nalezen. Echt, nogmaals ontzettend bedankt! Je krijgt hierbij een digitale knuffel van me. :*

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:25

Gráág gedaan! De stap naar rollend materieel moeten zetten, is al niet fijn, dus dan is een beetje fijne info altijd prettig ;)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:33

Goede uitleg Annick! Je bent idd afhankelijk van het contract van de gemeente. Zelf heb ik ook een t-lite zra in titanium. Nu heb ik een andere leverancier en ga ik waarschijnlijk voor de quickie helium.
Als je jezelf wilt verplaatsen, is een vastfeame rolstoel over het algemeen het fijnst.
Maak een eisen lijstje voor jezelf en laat je niet afschepen met een veel te grote vouwrolstoel waar je zelf niets mee kunt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:41

Neem alsjeblieft geen Quickie Helium ievie! Neem dan een Argon2...
Mijn vrouw heeft sinds een paar maanden een Helium en die kraakt nu al meer dan de Argon1 en Argon2 ooit gedaan hebben. Ook rugverstelling is nu al 3x uit zichzelf losgedraaid. En niet alleen bij ons, maar ook bij anderen is het een drama. Zwager is nu aan z'n 2e Helium (maar is niet echt voorzichtig), maar ook anderen in de gemeente hebben alleen maar ellende, voornamelijk met de voorwieltjes.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:45

Ik zou inderdaad samen gaan zitten met je ergotherapeut om je wensen te bespreken..

Ik wil gaan voor de quickie helium pro. Zit zelf middenin de rolstoel aanvraag, krijg binnenkort zelf eerst een testrolstoel om te kijken of dat voldoende is of dat ik een met ondersteuning nodig heb. Ik blog er zelf trouwens over

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:51

Het nadeel van Quickies, aldus de monteurs hier, is dat er eigenlijk te veel aan te verstellen is, waardoor er ook te veel stuk kan en vaak ook gaat. De Helium werd voor mij destijds niet geschikt geacht ivm het handboeken. Maar toen was 'ie nog maar net op de markt.

Lees nu bij Choiix dat er niet veel aan verbeterd is in de tussentijd.

Ik heb trouwens bewust gekozen voor 5 inch softroll voordeeltjes, ze dempen meer en door de maat zit je veel minder snel vast in grootje, rails etc. Oh en ik kan iedereen een rolstoelvaardigheidstraining aanraden!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:55

Ik ken juist veel tevreden gebruikers van de helium.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:16

Rolstoelvaardigheid is leuk! Ik ben niet onbekend met rolstoelen. Vroeger had ik er ook eentje. Had altijd rolstoelvaardigheid van Kees-Jan, superleuk!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:29

Rolstoelvaardigheid zou iedere gemeente/leverancier/weet ik veel wat moeten promoten en mogelijk maken.
Verder heb ik een Quickie Argon2, op zich fijne stoel, alleen sloeg mijn wiel laatst dubbel en vallen er soms wat schroefjes uit. Mijn vaardigheidstrainer (Kees Jan van KJ projects) is niet zo gek van Quickie, omdat ze domweg minder stevig zijn dan de fabrikant zegt. Helaas is dit wel één van de grootste merken in NL, waardoor je bij gemeenten gauw vast denkt te zitten aan wat zij zeggen..
Als je kan aantonen dat je wat anders nodig hebt moeten ze daarin meegaan, maar ja, ze willen soms niet altijd echt luisteren naar wat je nodig hebt.

21 oktober houdt KJ projects weer een wheelchair skills event in Utrecht, ik kan je dat van harte aanbevelen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 21:30

Jeetje, allemaal heel erg bedankt voor jullie aanvullingen. Ik neem alles mee!
_/-\o_

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 21:31

Dreamybol schreef:
Rolstoelvaardigheid zou iedere gemeente/leverancier/weet ik veel wat moeten promoten en mogelijk maken.
Verder heb ik een Quickie Argon2, op zich fijne stoel, alleen sloeg mijn wiel laatst dubbel en vallen er soms wat schroefjes uit. Mijn vaardigheidstrainer (Kees Jan van KJ projects) is niet zo gek van Quickie, omdat ze domweg minder stevig zijn dan de fabrikant zegt. Helaas is dit wel één van de grootste merken in NL, waardoor je bij gemeenten gauw vast denkt te zitten aan wat zij zeggen..
Als je kan aantonen dat je wat anders nodig hebt moeten ze daarin meegaan, maar ja, ze willen soms niet altijd echt luisteren naar wat je nodig hebt.

21 oktober houdt KJ projects weer een wheelchair skills event in Utrecht, ik kan je dat van harte aanbevelen!

Ik schrijf het in de agenda als reminder, dank je wel! :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:32

Oh, ik heb ook vrij zachte en niet te kleine voorwielen, omdat ik dan minder trillingen zou moeten krijgen. Maar met te zachte wielen rol je weer zwaarder, het is nogal een gedoe als je 'leek' bent. Laat je daarin dus ook goed voorlichten!

Je kunt KJ projects ook volgen op FB, even zoeken op K-J projects volgens mij.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:50

Ik heb wel ens een concurrerende leverancier over Sunrise Medical horen zeggen, dat ze hun rolstoelen houden op een maximale levensduur van een jaar of 5. Geen idee of dat waar is, maar ik heb te vaak mensen gezien met Quickies die problemen gaven variërend van gewoon totaal anders geleverd dan opgemeten tot een niet recht frame, waardoor de rolstoel 1 kan op trok en een rugvergrendeling die vanaf de levering al stuk was, waardoor de rugleuning dus niet vast bleef zitten als je er in zat.

Mijn huidige rolstoel heb ik met de ergo van het revalidatiecentrum aangevraagd en dat heeft geholpen. Ik heb mijn training bij het revalidatiecentrum gehad, maar zou die van Kees-Jan ook wel eens willen doen.

O ja, en om mijn handen te ontzien, heb ik hoepelhoezen om mijn hoezen. Geeft meer grip en de hoepels zijn ook gelijk een stuk dikker. Een grip-coating kan ook, maar als je die stuk rijdt, vervang je die niet even, dan moet je gelijkaa nieuwe hoepels/wielen. Mijn hoezen zijn nog steeds heel, maar kunnen heel gemakkelijk vervangen worden.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:15

Ik heb op dit moment een helium die ik een krappe 2 jaar heb waar het frame al van scheef is. :+

Toch denk ik dat het wel een reële stoel is als je hem niet 24/7 gebruikt. Het is een lichte stoel en zeker als je nog niet bekend bent met stoelen is hij goed instelbaar ook later mocht je toch anders willen zitten.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:42

Ik heb juist mijn hoepelhoezen eraf gehaald omdat ze telkens los schoten, moet nu dus weer met de wmo in conclaaf over een alternatief. Met regen kom ik nergens en ik draag al handschoentjes omdat ik anders binnen 20 minuten bont en blauw ben (met hoezen trouwens ook, fijn HMS).

Ik denk trouwens ook dat een levensduur van 5 jaar bij 24/7 gebruik niet gek is hoor. Zag op FB van de week dat medipoint nu ook een ander merk dan Quickie mag leveren (ik kom er even niet op, ik dacht O4, maar dat kan ik niet terug vinden..). Die stoelen zijn nog lichter dan de helium. Maar ik kreeg de quickie omdat daar nog een boel aan aangepast kon worden, wel zo praktisch als het je eerste stoel is.
Beetje jammer alleen dat ik telkens zo met de monteurs moet knokken om voor elkaar te krijgen wat ik wil. Ik wil nu bijvoorbeeld mijn wielen 'scherper', kan ik makkelijker in de wheelie komen én rol ik lichter. De laatste monteur weigerde dat gewoon omdat ik geen anti-kiepwielen heb. Met die ondingen kom je helemaal geen stoep op en daarom heb ik ook die training bij KJ gevolgd, maar ik kreeg hem niet om.
Binnenkort komen ze nieuwe wielen brengen, ga het dan dus weer proberen en vraag naar een monteur waarvan ik weet dat ie niet volgens het boekje maar wel volgens zijn klant werkt. Al mag ik mezelf wel erg gelukkig prijzen dat ik niet bij Welzorg zit, geloof ik, want daar had ik niet eens een tussenoplossing gehad met die wielen, vrees ik, en dat heeft mijn bedrijf (Meyra) gelukkig wel meteen geboden. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:49

Ik heb een rolstoel die een goede mix is van zelf rijden, geduwd worden dagelijks gebruik binnen en buitenshuis maar ook licht gemakkelijk opvouwbaar wendbaar en goed in te stellen, rugleuning, zithoek, hoogte van armleuningen enz.

Een rea adapt semi sportstoel. Oudje (nu al 12 jaar trouwe dienst waarvan bijna een jaar continue nodig ivm niet kunnen lopen) op maat gemaakt en heel goed instelbaar voor duwers. maar weet niet of die nog gemaakt worden. Ik zou al lang een nieuwe mogen hebben maar zolang deze blijft voldoen en alleen af en toe nieuwe banden nodig zijn blijf ik deze gebruiken.

O ja zonder anti achterover kiep wieltjes. Had daar alleen maar last van. Twee losse beensteunen waarvan een comfort beensteun recht naar voren voor linker pootje. Heb kleinere vaste wieltjes voor en die staan relatief kort op de grote wielen waardoor heel wendbaar. Maar ga ook gemakkelijk achterover als ik niet oppas. Alleen die kleine wieltjes graven zich gemakkelijk in zand in, omdat ik korte pootjes heb is mijn bodemvrijheid met rechter voetsteun een krappe 2 cm. :')

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:08

Dreambol, dan zou je hoepels met supergrip coating of hoe dat spul ook heet kunnen overwegen. Die coating zit aan de hoepel vast en kan er dus niet af schieten. Nadeel daarvan, zie ik bij veel mensen, is dat het wel vrij gemakkelijk beschadigd als je eens ergens tegenaan zit. Daarvoor kun je trouwens ook het beste gelijk contact opnemen met de WMO en dan kun je gelijk aangeven dat jij je stoel graag wat gebruiksvriendelijker en dus scherper afgesteld wil hebben, maar dta de monteur weigert, ondanks dat je rolstoelvaardigheidstraining hebt gedaan en dus echt wel weet waar je mee bezig bent.

Die O4 is volgens mijn van Oracing en dat zij die stoel via Medipoint hebben mogen leveren, wil helaas nog niet zeggen dat deze ook in het basispakket zit. Dat verschilt volgens mij sowieso per gemeente, al zit de Quickie er vrijwel overal wel in.

Maar met de juiste argumenten krijgen mensen het soms wel voor elkaar om een buiten pakket verstrekking te krijgen, met de juiste argumenten en een lange adem :+ . Hier zullen ze, als mijn Tilite op is, ongetwijfeld ook gaan proberen me terug in een Quickie te krijgen, maar dan ga ik dus voor de lange adem.

Ik kreeg vanuit de gemeente te horen dat na 7 jaar mijn Tilite sowieso afgeschreven zou zijn en ik dan aan een nieuwe rolstoel zou moeten. Toen heb ik toch even heel vriendelijk aangegeven dat op nieuwe banden na en wellicht een keer een los getrild schroefje, mijn rolstoel nog geen enkel onderhoud nodig had gehad sins ik 'm heb (2011) en dat het wellicht goedkoper is om 'm na die 7 jaar gewoon lekker bij Medipoint of wie er dan ook verantwoordelijk is voor het onderhoud in onderhoud te laten, dan me in een nieuwe rolstoel te dwingen :D .

Maar de monteur van Medipoint zei ook al: 'Dat doen we eigenlijk niet meer, de rolstoel standaard afkeuren na 7 jaar, terwijl deze nog goed is.'

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:23

Ook ik had alleen de keuze van rolstoelen bij sunrise medical en heb nu de Argon2 :)
Tot nu toe erg tevreden, goed afgesteld, hoepelhoezen die makkelijk te verwijderen zijn, kiepwieltje in te klappen (rot ding :') ) en een aangepast kussen. Oh en waar ik ook blij mee ben is dat ik handvaten heb gekozen, ingeklapt niets van te zien maar als ik teveel pijn in armen/handen heb is het wel fijn dat iemand mij kan duwen :)

Een belangrijke les die ik had geleerd na mijn eerste rolstoel is eerst echt zitten en stukken rollen in stoelen en daarna kiezen en niet zoals ze het het liefste doen van die krijg je en daarmee klaar.
Geen idee of je er voor in aanmerking komt als het niet voor dagelijks gebruik is maar mijn handbike (met ondersteuning) zorgt er voor dat ik veel mobieler ben, lekker stukje 'fietsen' gaat ook een stuk sneller dan rollen :))