Naar de sportschool!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:09

Ik zie dat voor mijn leeftijd de ondergrens 16% is, dus als ik tussen de 20 en 26% blijf tijdens de spieropbouw lijkt me prima :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:12

Een tabel houdt 16 aan de rest minimaal 20 echt het absolute minimum dus nodig om je lichaam op lange termijn werkend te houden. Geen enkele reserve dus. Of dat een streven moet zijn om te halen. Geen idee.

En er is een groot verschil tussen 26 en 20. Waarom zou je zo willen blijven wisselen? En steeds blijven klooien met je eetpatroon? Continue gezond zijn en in beweging blijven is goed :j een obsessie wat minder

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:17

20% is niks mis mee hoor, een gemiddelde vrouw zit tussen de 20% & 24%.

En het ligt echt aan je bouw, er zijn vrouwen die prima kunnen leven met 16%.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:22

karuna schreef:
Een tabel houdt 16 aan de rest minimaal 20 echt het absolute minimum dus nodig om je lichaam op lange termijn werkend te houden. Geen enkele reserve dus. Of dat een streven moet zijn om te halen. Geen idee.

En er is een groot verschil tussen 26 en 20. Waarom zou je zo willen blijven wisselen? En steeds blijven klooien met je eetpatroon? Continue gezond zijn en in beweging blijven is goed :j een obsessie wat minder


Omdat ik meer spiermassa mooi vind en dat niet lukt als je de rest van je leven op hetzelfde vetpercentage blijft hangen. Meer spiermassa betekent namelijk meer eten en automatisch meer vetpercentage :) Om te voorkomen dat dat percentage te hoog wordt verlaag je die eerst weer en kan je daarna verder met opbouwen. Ik zie het niet als een obsessie maar als een passie ik vind het echt heel leuk namelijk om er zo mee bezig te zijn :)
Ieder zijn eigen ding toch ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:25

Een gemiddelde vrouw zit rond de 30 % en zeker niet op 20/24 :') in de bodybuild wedstrijd scene misschien maar de gemiddelde gezonde vrouw zit rond 30/35

Klopt ieder zijn ding maar mensen aanmoedigen om obsessief met eten en lichaam bezig te laten zijn op een bijna ongezonde manier is niet ok. Roepen dat lager dan 20 ok en gezond is kan door anderen gezien worden als oh ik stop met eten. Als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent sla je zo door in anorexia gewichten. Dat moet niemand willen.

Net zoals in de dieet topics hier waar een grens getrokken wordt in wat gezegd mag worden, is een tegengeluid in een topic over sportschool dat het niet alleen perfect is bij "te" lage percentages vet.
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-05-19 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:26

karuna schreef:
Een gemiddelde vrouw zit rond de 30 % en zeker niet op 20/24 :') in de bodybuild wedstrijd scene misschien maar de gemiddelde gezonde vrouw zit rond 30/35


Maar dat is toch helemaal prima als jij het liever zo heb !
Daarom zeg ik ieder zijn ding, zolang je je er zelf prettig bij voelt dat is belangrijk.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:29

karuna schreef:
Een gemiddelde vrouw zit rond de 30 % en zeker niet op 20/24 :') in de bodybuild wedstrijd scene misschien maar de gemiddelde gezonde vrouw zit rond 30/35



Met een wedstrijd zit je veel lager, ik zat destijds tussen de 10% & 12%.

Maar proven02 sport en vrouwen met een goede conditie is tussen de 20% & 25% prima hoor.

Nogmaals het ligt ook erg aan je bouw he ;) En boven de 31% heb je overgewicht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:31

Ik heb een aanvulling gedaan in de post. Over mijn waarom ik dit aankaart

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:32

gribaldi schreef:
karuna schreef:
Een gemiddelde vrouw zit rond de 30 % en zeker niet op 20/24 :') in de bodybuild wedstrijd scene misschien maar de gemiddelde gezonde vrouw zit rond 30/35



Met een wedstrijd zit je veel lager, ik zat destijds tussen de 10% & 12%.

Maar proven02 sport en vrouwen met een goede conditie is tussen de 20% & 25% prima hoor.

Nogmaals het ligt ook erg aan je bouw he ;) En boven de 31% heb je overgewicht.


Super, dat vermoedde ik ook al inderdaad!

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:40

Ik gok dat jullie heel bewust zijn van wat jullie doen en hoe jullie het doen Proven en Gribraldi. En dan is er naar mijn mening niks mis mee! Ik vind het heel knap zelfs.

Maar Ik snap Karuna ook wel, het kan voor ´zomaar´ mensen best gevaarlijk zijn om zoiets na te streven zonder hulp. En nu staat er natuurlijk niet bij hoelang jullie ermee bezig zijn, wat jullie eten, hoe jullie in de gaten houden of het nog goed gaat enzovoorts enzovoorts.


Ik ben prompt benieuwd wat mijn vetpercentage is trouwens _O-

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:42

karuna schreef:
Een gemiddelde vrouw zit rond de 30 % en zeker niet op 20/24 :') in de bodybuild wedstrijd scene misschien maar de gemiddelde gezonde vrouw zit rond 30/35

Klopt ieder zijn ding maar mensen aanmoedigen om obsessief met eten en lichaam bezig te laten zijn op een bijna ongezonde manier is niet ok. Roepen dat lager dan 20 ok en gezond is kan door anderen gezien worden als oh ik stop met eten. Als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent sla je zo door in anorexia gewichten. Dat moet niemand willen.

Net zoals in de dieet topics hier waar een grens getrokken wordt in wat gezegd mag worden, is een tegengeluid in een topic over sportschool dat het niet alleen perfect is bij "te" lage percentages vet.



Natuurlijk niet, iedereen die sport weet dat je moet eten om überhaupt iets te kunnen zien aan je lichaam (progressie), om het even zo zwart/wit neer te zetten.
Ga je bulken eet je meer, ga je cutten eet je minder. Maar met bulken eet je veel meer en met cutten kun je rond de 1700 kcal al afvallen. Er zijn zelfs mensen die met 2000 kcal afvallen.
Proven sport dus ik zie geen reden waarom ze obsessief bezig is.

En waarom moedig ik haar aan? Ik zeg dat 20-24% prima is, boven de 30% heb je overgewicht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:52

Gribaldi daar ga je mis denk ik. :(:) Je denkt als een sporter die wedstrijden wil doen. Wil uitblinken. Niks mis mee, maar de doorsnee sporter wil gewoon bezig zijn maar streeft niet naar extreem of slaat door juist door het lezen van dit soort dingen. En is niet krampachtig bezig met eten. :n voor vel vrouwen is het domweg fysiek onmogelijk ooit daar te komen.

Helaas ken ik een eerdere meelezer in dit topic die is doorgeslagen en nu met 24 % zeker weet dat ze moddervet is en nu sportorexia en een eetstoornis heeft. Dat lijkt me niet het doel van dit topic of welk topic ok.

Vandaar mijn tegengeluid ook. Het is ook ok om maar wat aan de gewichten te hangen, aerobics doen of wat ook zonder grootse doelen. Anders dan lekker bezig te zijn met conditie en bewegen. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-05-19 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens
Berichten: 1433
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:53

Ik had gister een lichaamsmeting, nu ik week 2,5 maand bezig was. Het viel me flink tegen, maar ik probeer mezelf voor te houden dat het 2,5 maand geleden stukken erger was dan nu. Al vind ik dat soms wel moeilijk.

Mijn BMI was gisteravond 25, mijn spiermassa prima, overal 100% en mijn armen 130% en mijn vetpercentage 31,2%. Maar dat was nog niet eens het ergste, volgens die meting kreeg mijn visceraal vet een score van 10, waar hij tussen de 1-9 zou moeten zijn.

En vooral dat laatste snap ik niet helemaal, want oké, mijn buik is niet super strak, maar een 10 kan ik mezelf niet helemaal in vinden. Ik heb wel een flinke voorgevel, dus ik vraag me af in hoeverre dat meespeelt in de meting. Iemand die dat weet?

Ook heb ik vanochtend de Fysio gezien voor mijn, nu bevestigde, shin-splints. Ik krijg shockwave therapie en mijn god dat doet pijn. Gelukkig mag ik wel gewoon blijven sporten, als ik mijn benen maar niet te zwaar train, niet hardloop en geen wandelingen ga maken. Balen wel, maar de pijn van maandag en dinsdag was niet te harden.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:57

Volhouden Sannens, komt goed! Maar het begin is ook erg lastig net zoals de laatste loodjes.

Dat vet heeft te maken met de binnenkant, dus het vet wat bij je organen zit. Dat kan hoger zijn dan dat je daadwerkelijk 'zwaar' bent. (oogt vanaf de buitenkant)

Rustig aan me je blessure :)

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:02

karuna schreef:
Gribaldi daar ga je mis denk ik. :(:) Je denkt als een sporter die wedstrijden wil doen. Wil uitblinken. Niks mis mee, maar de doorsnee sporter wil gewoon bezig zijn maar streeft niet naar extreem of slaat door juist door het lezen van dit soort dingen. En is niet krampachtig bezig met eten. :n voor vel vrouwen is het domweg fysiek onmogelijk ooit daar te komen.

Helaas ken ik een eerdere meelezer in dit topic die is doorgeslagen en nu met 24 % zeker weet dat ze moddervet is en nu sportorexia en een eetstoornis heeft. Dat lijkt me niet het doel van dit topic of welk topic ok.

Vandaar mijn tegengeluid ook. Het is ook ok om maar wat aan de gewichten te hangen, aerobics doen of wat ook zonder grootse doelen. Anders dan lekker bezig te zijn met conditie en bewegen. :j



Nah dat is niet waar. Ik wil niet uitblinken, heb geen doel meer tot wedstrijden. Het is ongezond en je lichaam krijgt echt een klap, daarom zou ik het ook niemand aanraden.

Ik snap niet waarom je moeilijk doet, 20-24% is prima voor een gemiddelde vrouw. En om dat te bereiken hoef je echt niet door te slaan hoor en dat het fysiek onmogelijk is, is ook bullshit.

En jij doet nu een aanname over een meelezer, hoe weet je dit zo zeker? Ik voel mij ook wel eens moddervet heb ik dan ook een stoornis? Ik sportte ook 7x per week heb ik dan ook sportorexia?

Het is maar net hoe je er mee omgaat en hoe de steun vanuit je omgeving is als je zulke gedachte hebt.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:04

Wat vervelend Sannens, wel fijn dat je door mag blijven sporten mits je oplet dan!
Balen voor je dat je visceraal vet zo'n tegenvaller is. Het is inderdaad niet zichtbaar snap dat je dan verbaast bent.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:06

Ik snap de opmerking ergens wel van Karuna. Mijn beste vriendin is er ook echt een beetje mee doorgeslagen, sport iedere dag, zelfs als ze ziek is want anders voelt ze zich dik, rust niet tot ze 20.000 stappen heeft gezet per dag en eet vooral geen brood meer maar rijstwafels (zonder beleg) want brood maakt veel te dik... Daar maak ik me soms echt zorgen om en het is voor mij ook de reden om de weegschaal en alle andere meetinstrumenten als fitness horloges enzo te mijden. Ik wil me niet vasthouden aan cijfertjes, zolang ik goed in mijn kleren pas en me fit voel is het goed.

Ik zal niet zeggen dat iedereen met een vetpercentage van 20% moet oppassen, maar op de vraag die iemand anders stelde over wanneer het genoeg is: ik denk dat je dan in ieder geval heel tevreden met jezelf mag zijn en niet nog verder hoeft af te vallen.

_Christina

Berichten: 1496
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:08

gribaldi schreef:
Natuurlijk niet, iedereen die sport weet dat je moet eten om überhaupt iets te kunnen zien aan je lichaam (progressie), om het even zo zwart/wit neer te zetten.
Ga je bulken eet je meer, ga je cutten eet je minder. Maar met bulken eet je veel meer en met cutten kun je rond de 1700 kcal al afvallen. Er zijn zelfs mensen die met 2000 kcal afvallen.

Naar mijn mening is dit juist niet het geval. Het merendeel van wie (niet professioneel (denkt te)) sport(en) denkt juist dat de clou is 'meer sporten & minder/niet eten'.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:26

Gribaldi, helaas geen aanname maar ik zag het gebeuren, wist niet dat ze meelas hier en na mijn doorvragen bleek dat ze juist door dit soort berichten van 20% ze zich ellendig vet voelde en idd zoals hierboven doorsloeg, moeten bewegen ziek of niet desnoods na 1 uur s nachts want er moet bewogen worden. Niks meer durven eten aan vet want ja dat percentage he. Gevolg nu fysiek en geestelijk aardig naar de kl ote en hard op weg goddank weer de goede kant op aan het gaan. Heeft zichzelf op aanraden van haar behandelaar ook een bokt verbod gegeven om dit soort berichten vooropig even niet tegen te komen. -O-

En al eerder te maken gehad met mensen die doorsloegen omdat ze zich fixeerden op hun vetpercentage. Om het maar 0,2 % lager te krijgen. Met alle gevolgen van dien. Dus geen van horen zeggen maar iets te vaak van dichtbij meegemaakt.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:43

Vet eten zorgt niet perse voor een hoger vetpercentage he, dat heeft met alles te maken.

Natuurlijk prulletje, maar zoals ik al eerder aangaf, ieder heeft een ander lichaam, andere bouw andere werking/stofwisseling. De een is wellicht "mager" bij 20% de ander "goed".

En ik doelde hier verder op proven. Heb niet het idee dat ze doorslaat maar weet waar ze mee bezig is.

_Christina, klopt maar ik neem aan de mensen die hier zitten wel weten dat het zo niet werkt.

Needje

Berichten: 19211
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:03

Waarom zou je je uberhaupt op vet% focussen?
Het gaat toch om wat je ziet in de spiegel?

Bouw telt ook zeker mee.
Ik zou qua buik echt nog een buts er af willen hebben.
Maar heb van mezelf echt enorme spillepoten. Dus daar weer niet...
Dan is het keuzes maken.
(en m'n buikje omarmen haha)

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:13

Even nuanceren heeft een lichaamsmeting op de gemiddelde weegschaal in de sportschool ook niet heelveel zin en om te meten met een manuele tang moet je wel weten wat je aan het doen bent.
Je hebt tangen die van zichzelf grijpen en ook die moet je goed kunnen hanteren.
Kijk in de spiegel. Maak foto's. En staar je vooral niet blind op getallen.

Sannens
Berichten: 1433
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:19

smurffie schreef:
Even nuanceren heeft een lichaamsmeting op de gemiddelde weegschaal in de sportschool ook niet heelveel zin en om te meten met een manuele tang moet je wel weten wat je aan het doen bent.
Je hebt tangen die van zichzelf grijpen en ook die moet je goed kunnen hanteren.
Kijk in de spiegel. Maak foto's. En staar je vooral niet blind op getallen.


Die impedantie weegschalen zijn niet de gouden standaard, maar wel vele malen nauwkeuriger dan een huidplooimeting.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:50

Het is zeker niet mijn bedoeling dat andere een percentage als hun richtlijn aanhouden. Dat is voor ieder verschillend. Ondanks ik me er niet blind op staar, was het voor mij wel een bevestiging dat ik goed bezig ben met cutten. Zelf ben ik nog niet geheel tevreden en persoonlijk vind ik zo droog dat ik een volledige sixpack kan zien, mooi. Ik denk dan ook dat dat mijn doel is mbt vet percentage. En nee natuurlijk hou je dit geen maanden aan. Hierna ga ik op onderhoud en wellicht in het najaar bulken.
Maar ongezond voel ik me zeker niet en denk dat 8i nog nooit zo bewust en gezond bezig ben geweest met mijn lichaam

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:53

Sannens schreef:
Lous schreef:
En we zijn op de helft! *\o/*
Vandaag was dag 50.

Mijn lijf houd het nog prima vol, alleen qua motivatie moet ik mezelf echt een schop onder mijn kont geven.
Maar ik ben eraan begonnen, dus ik ga het afmaken ook!
Er zijn mooie prijzen te winnen, hoe meer, hoe groter. Wat willen ze nog niet zeggen. Ik ben benieuwd.


Super goed! Heb je ook echt 50 van de 50 gesport?:O


Uiteraard :j. Anders kan ik de 100 niet meer halen..
Deze week ga ik maar even een nieuwe meting laten doen (gaven ze zelf een tijdje terug al aan)
Ik ben nu 1,5 kg aangekomen. Hopelijk is dat spier, want ik vind het flink balen. -O-