Ontvelde wond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Ontvelde wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 15:43

Ik heb op m'n werk hard geslagen op m'n werkmap waarbij m'n huid eraf is en het bloedde even.

Ik heb de assistente al gebeld en die zei schoonmaken en inpakken. Dat heb ik nu profesorisch gedaan want met 1 hand gaat dat nogal lastig. Wel zit het flapje huid/de wond precies op een gewricht op zo'n vouw in je hand.

Bij twijfel mocht ik langskomen maar ik heb geen idee dus of ik hiervoor moet langskomen.

Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:47

Zelf even goed schoonmaken. Na het schoonmaken laten drogen aan de lucht (pleister op die lucht doorlaat) en wanneer het niet meer bloed Vaseline op smeren en afplakken. Wel zo dat er nog een beetje lucht bij kan voor het drogen.

Bij zulke wondjes haal ik zelf het flapje er wel af. Laat dan een randje staan van een millimeter aan de rand. Die kun je er later rustig afvijlen. Voel je verder weinig van.

Anoniem

Re: Ontvelde wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:51

:= Serieus? En wat wil je dat de dokter er mee gaat doen dan, hechten?

Schoonmaken, pleister er overheen en met een week is het over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:53

Ja daar gaan 20 hechtingen in :P

Flapje eraf knippen.
Desnoods even in de groene zeep, dettol, soda gaan zitten.
Pleister plakken.
Klaar.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:54

Schoonmaken en een pleister erop. Beste is snachts pleister eraf dat het kan drogen.
Is binnen een week over en je hoeft er niet voor na de dokter te gaan. Ik ben deze dingen dagelijks

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:55

Ik zou het velletje eraf halen en het aan de lucht laten drogen. Ziet er zo niet echt heftig uit.

Grit

Hooguit een los gaasje eroverheen doen, zodat je zelf geen last hebt van het flapje. Of inderdaad het flapje er even afknippen.
Losjes afdekken, zodat er lucht bij kan, maar er niet zo snel vuil bij komt en het wat minder gevoelig is. Als het voor jezelf beter voelt bijvoorbeeld wat honingzalf erop. Vaseline is mij altijd afgeraden, sluit teveel af en vooral als het uit een pot komt is het nog wel eens vervuild.

Maar heel eerlijk, het is amper een wond te noemen.

Corelli

Ik dacht bij je titel aan een mega wond, maar dat valt zo te zien nogal mee :D

Ik zelf zou het velletje voorzichtig proberen te verwijderen, maar dat is omdat ik niet goed met losse velletjes en korstjes e.d. kan dealen. Je kunt het ook zo laten zitten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:56

Grit schreef:
Vaseline is mij altijd afgeraden, sluit teveel af en vooral als het uit een pot komt is het nog wel eens vervuild.

Grappig, ik survival en daar wordt het juist wel aangeraden om Vaseline te smeren. Dokter vond het ook prima (vriendin van mij is huisarts, makkelijk navragen :+ )

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:58

Whuuut? :wow:

Het vel er af knippen, schoonmaken en verder klaar, niks verbinden. Misschien een pleister er op als je nog weg moet of moet koken.
Ik snap niet dat je hiervoor een dokter belt eerlijk gezegd. :o

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:59

Je hebt hiervoor serieus met de assistente/dokter gebeld? := Gewoon aan de lucht laten drogen en eventueel schoonmaken met een beetje alcohol.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 16:00

Dat heb ik gedaan omdat ik schoonmaakwerk en horeca doe wilde even wat weten ivm eventuele infecties.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:01

Ts, hier hoef je niet voor langs te komen. En ik denk dat de assistente ook een heel ander beeld had over je wondje door hoe je erover praat.. :+

Gewoon een pleister erop plakken als je er wat op wilt hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:02

:') nee joh hier hoef je echt de HA niet voor te bellen of te bezoeken. Ik zou het velletje eraf halen en gewoon aan de lucht laten genezen, dat gaat het snelst.
Eventueel zou je het eerst nog kunnen ontsmetten.

En met schoonmaakwerk/horeca gewoon even een rubber handschoentje aan of even afplakken. Maar als het niet nodig is, zou ik er niets op doen hoor.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:03

Winged schreef:
Grit schreef:
Vaseline is mij altijd afgeraden, sluit teveel af en vooral als het uit een pot komt is het nog wel eens vervuild.

Grappig, ik survival en daar wordt het juist wel aangeraden om Vaseline te smeren. Dokter vond het ook prima (vriendin van mij is huisarts, makkelijk navragen :+ )

De functie van vaseline bij het survivallen snap ik wel.. Dan heb je te maken met heel andere omstandigheden en snap ik best dat er dan aangeraden wordt liever de wond even afsluiten dan dat je er meer vuiligheid in krijgt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:04

Met je werkt in de schoonmaak zou ik een pleistertje plakken en dan een handschoentje er over.
Anders prikt je eigen zweet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:15

Winged schreef:
Grit schreef:

Of grappig nu de term is :+ . Mijn info komt vanuit een wondverzorgingstraining, omdat de meeste potten vaseline thuis vol vuil zitten omdat er allerlei vingers in grabbelen. Is bij een oppervlakkige schaafwond niet erg, maar kan vervelend zijn als de wond meer open is. Bij een tube is de kans op vervuiling kleiner. Net als dat vaseline vuil kan buitensluiten, kan het ook vuil insluiten als de wond niet is schoongemaakt. Schijnbaar zijn medici het op dit gebied niet eens.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:20

Schoonmaken met betadine NIET met alcohol :) Daar schrikt je huid van waardoor je wond randjes een tik krijgen. Nu is dit maar een kleintje maar toch.
Velletje of laten zitten of wegknippen maar dan een klein stukje laten zitten.
Verder wat calendulan erop smeren bijvoorbeeld. Door het vettig te houden krijg je er geen korst op en geneest het veel sneller. Gebruik ik vaak na het sporten :D ( wondjes van boksen..touwen enz)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:29

Lekker een dikke lik betadinezalf en een pleister erop. Niet laten drogen, komt de genezing niet ten goede.
En vaak de pleister met zalf vervangen, bijv bij iedere maaltijd.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 16:41

Thnx voor de adviezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:36

Haha je bent vast geen turnster. :D
Velletje eraf halen, ontsmetten en eventueel pleister erop. Maar beter is in de open lucht houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:53

Met zulke wondjes doe ik nooit wat en ze groeien altijd vanzelf weer dicht :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:15

Hannanas schreef:
Lekker een dikke lik betadinezalf en een pleister erop. Niet laten drogen, komt de genezing niet ten goede.
En vaak de pleister met zalf vervangen, bijv bij iedere maaltijd.

Hoe kom je aan deze wijsheid? Je moet juist een dunne laag smeren zodat de wond kan blijven ademen en je hem niet afsluit

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:17

Velletje eraf (hoe is eigen keus, ik zou m er gewoon af trekken :') ) schoonmaken en verder met waar je mee bezig was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:22

Nou idd dit stelt niet zoveel voor.. Velletje knippen met een nagelschaartje (of afbijten, dat doe ik meestal :P ). Vervolgens bedekken met pleister als je je hand vies moet maken (bijv als je moet uitmesten) en anders lekker aan de lucht laten drogen.