Zelfzorg.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

farahtjuh

Zelfzorg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:20

Hallo iedereen,

Voor mijn werk wil ik graag van jullie weten wat jullie belangrijk vinden in de zelfzorg.
welke producten missen jullie of welke producten zijn voor sommige van jullie heel belangrijk.

wat is jullie visie in de markt en jullie mening over hoe het anders zou moeten.
waar lopen jullie tegen aan als jullie naar een winkel gaan.

Voor mij is het op dit moment belangrijk wat de wensen zijn van de consument.

graag zou ik jullie feed back willen hebben over hoe jullie er in staan!

als dit verkeerd staat dan alvast sorry.

tamary

Re: Zelfzorg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:27

Eerlijkheid. En dan juist ook als dat ten nadele is van de verkoopcijfers. Medicijnen lossen niet alles op en ze horen niet de eerste keuze te zijn.
Kundige medewerkers dus en bijsluiters die alternatieven geven voordat/ipv gebruikte medicijnen. Afdoen met raadpleeg uw arts is dooddoener.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:29

Wat ik vooral mis zijn de polaramine tabletten en crème. In Spanje voor een appel en ei te koop en hier niet te krijgen. Zelfs op recept niet. Het zijn allergie medicijnen voor degene die het niet kennen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:58

Ik vind ook dat er veel betutteling is. Kijk, antibiotica is logisch dat dit niet vrij verkrijgbaar is. Dat is gewoon gevaarlijk omdat het resistentie veroorzaakt. Maar allergietabletten, slaappillen etc. Laat mensen daar gewoon vrij in zijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:03

Laatst stond ik met mijn partner bij een Etos en voor ons vroeg een dame om advies. Ze kocht aspirines. De drogiste die er stond (bordje op haar borst dat ze drogist was), kraamde vervolgens de domste onzin uit, waarbij mijn partner (apotheker) zich genoodzaakt voelde om in te grijpen en het juiste advies te geven.

Wat ik/wij dus vinden: prima dat Etossen, Kruidvatten en whatever pretenderen verstand van zelfzorgmedicatie te hebben en deze verkopen, maar dat moet dan wel écht zo zijn. Misschien moet daar iets strenger op gecontroleerd worden of moeten daar betere opleidingen voor komen, want de drogiste in kwestie stond ernstig voor l*l. Hier pleiten de farmaceuten al langer voor.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:06

Suzanne F. schreef:
Ik vind ook dat er veel betutteling is. Kijk, antibiotica is logisch dat dit niet vrij verkrijgbaar is. Dat is gewoon gevaarlijk omdat het resistentie veroorzaakt. Maar allergietabletten, slaappillen etc. Laat mensen daar gewoon vrij in zijn.

Nou ga dan maar eens een dagje of 2 in de apotheek achter de balie mee kijken. Is niet voor niks dat dit niet vrij verkrijgbaar is. Al 1e de grote verslaving problematiek dat wordt niet beter als het vrij verkrijgbaar is.
En dan de wisselwerking tussen medicatie onderling en contra indicaties? Worden dan heel wat meer ziekenhuisopnames door medicatie

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:11

Chiave schreef:
Laatst stond ik met mijn partner bij een Etos en voor ons vroeg een dame om advies. Ze kocht aspirines. De drogiste die er stond (bordje op haar borst dat ze drogist was), kraamde vervolgens de domste onzin uit, waarbij mijn partner (apotheker) zich genoodzaakt voelde om in te grijpen en het juiste advies te geven.

Wat ik/wij dus vinden: prima dat Etossen, Kruidvatten en whatever pretenderen verstand van zelfzorgmedicatie te hebben en deze verkopen, maar dat moet dan wel écht zo zijn. Misschien moet daar iets strenger op gecontroleerd worden of moeten daar betere opleidingen voor komen, want de drogiste in kwestie stond ernstig voor l*l. Hier pleiten de farmaceuten al langer voor.

Precies dat is echt soms schandalig slecht.
Probeer mij er nooit mee te bemoeien. Maar tijdje terug was er een advies waar ik echt niet mijn mond kon houden. De klant vertelde keurig welke medicatie er gebruikt werd en of dit wel samen mocht. Ja hoor geen probleem. Nou mevrouw dit mag absoluut niet samen. (interactie waar wij in de apotheek onmiddellijk de arts over bellen zonder overleg met apotheker). Klant was mij erg dankbaar en bedankte mij buiten nogmaals dat ik me ermee bemoeide.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 13:42

dus eigenlijk als ik dit zo even filter dan de onkunde van de mensen in de winkel, en toch wel een behoefte aan bijvoorbeeld een allergie tablet

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:45

Wat ik mij afvraag is waarom het soms zo is dat nog niet eens de helft van een potje is gevuld is met het medicijn. Maak asjeblieft of het potje kleiner, of verdubbel de inhoud.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:29

Tenenkrommend inderdaad het advies van sommige drogisten... ik sta me ook weleens te verbazen in de rij.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 17:31

Super ik maak hier allemaal notities van blij met jullie input

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:55

Van de medicijnen die ik slik ben ik blij dat deze niet vrij verkrijgbaar zijn, dus enkel op recept.

Qua zelfzorg medicatie vind ik maagbeschermers ed. echt belachelijk duur, met recept betaal je +- 0,50 cent per tablet en bij de drogist ruim 1,00 euro.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:11

Denk dat er qua zelfzorg weer meer onderscheid moet komen in zelfzorg bij apotheek en drogist.
Sommige middelen kunnen prima in zelfzorg met uitleg van apotheek erbij.
Drogist heeft daar over het algemeen toch echt te weinig opleiding en kennis voor

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:31

kom je bij een drogisterij en je neemt medicatie vragen ze altijd...heeft u nog vragen erover. Soms neem ik de proef op de som en zeg dan nou als je uitleg wilt geven graag. Bij de meeste gaat dit met gestotter of ze geven een antwoord wat niet kloppend is. OF stel de vraag niet OF roep een collega erbij die er wel verstand van heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:39

Ik ga voor zelfzorgmiddelen altijd naar de apotheek, tenzij paracetamol ofzo. Bij Kruidvat ed hebben ze nergens verstand van, ook al vragen ze wel of je uitleg wilt :+ de uitleg die je vervolgens krijgt is echt onzin.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:41

Sorry maar ook ik vind dat er minder in de vrije verkoop moet komen. Mensen weten vaak niks van wisselwerkingen met andere medicatie en mensen die in de drogisten staan vaak ook niet.

Vooral bij oudere mensen is het belangrijk dat alle medicatie gemonintored kan worden zodat je geen contra indicaties krijgt of vergiftigingen etc

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:48

Als Belgische inwoner vlakbij de grens met Nederland schiet ik soms van de ene verbazing in de andere.

Hier in België zijn al die zelfzorgmiddelen die je in Nederland bij het Kruidvat en aanverwanten kan kopen alleen maar bij de apotheek verkrijgbaar en een deel zelfs niet eens zonder recept.

Nsaid's en aanverwanten zijn hier niet vrij verkrijgbaar. Hier vallen medicijnen onder als Ibuprofen en aanverwanten. Ze slopen je maag. Eens incidenteel gebruiken is niet erg maar ze kosten niets, zijn vrij verkrijgbaar en zijn effectief. Dikke kans dat ze vaker dan incidenteel gebruikt worden.

Soms vind ik België betuttelend maar ik ben het wel met mijn artsen hier eens dat er in Nederland veel te veel vrij verkrijgbaar is.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:08

Ben zelf drogist en heb vijf jaar bij een bekende keten gewerkt. Sinds een jaar de overstap gemaakt naar de apotheek en nu in opleiding tot apothekersassistente. Nu ik dit werk doe weet ik veel meer over interacties en dergelijke van medicijnen en vitamines(!!). Het verbaast mij echt hoeveel middelen er zo vrij verkocht mogen worden en hoop ook echt dat dit gaat veranderen. Een drogistdiploma is imo niets waard, interacties worden bijna niet geleerd en daarbij weten de klanten vaak zelf niet wat zij slikken waardoor goed advies eigenlijk vaak niet mogelijk is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:26

Moet je eens aan klanten uitleggen dat dat pilletje van tv niet geschikt is, dat dagelijks paracetamol of neussprays gebruiken heel slecht is.
Ja NSAIDS kunnen maagklachten geven, echter paracetamol kan je lever aantasten.

Ja er zijn inderdaad helaas mensen bij het Kruidvat of Etos die slecht advies geven, jammere is dat de apotheek toch vaak ook slecht scoort bij onderzoek naar gegeven advies wat betreft zelfzorgmiddelen.
Dus of die dan zoveel beter is?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:36

Mwah ik vind niet dat er teveel vrij verkrijgbaar is. Wel dat men bvb bij de nsaids zou moeten melden dat het verstandig is een maagbeschermer te gebruiken.
Apotheken zijn ook niet zaligmakend, wordt ook zat onzin verteld helaas

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:36

Werk als bijbaan bij een drogisterij en doe voor school de opleiding Apothekersassistent en loop stage in een apotheek.. Vind ook dat er bij een drogisterij te veel verkocht wordt. Als apothekersassistent leer je echt een boel meer over interacties en contra-indicaties, kun je ook makkelijk zien of een zelfzorgmiddel bij de medicatie past van de patiënt en je moet echt doorvragen aan de patiënten.

Tja en bij de drogisterij mogen gewone caissières geen advies geven aan de klanten, maar we zijn wel verplicht om te vragen of ze nog advies willen. Dan moeten we een collega erbij vragen die daar certificaten voor heeft. Veel klanten denken dan al van 'Laat maar, duurt me te lang'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:52

Ik vind eigenlijk dat het NL'se aanbod aan zelfzorg best prima is. Beter advies absoluut, maar ik ben blij dat ik gewoon NSAID's bij de drogist kan halen. Een aantal dingen zou ik wel vrijer beschikbaar willen hebben maar een belletje naar de HA om een receptje voor je uit te schrijven is ook zo gedaan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:03

Mars schreef:
Mwah ik vind niet dat er teveel vrij verkrijgbaar is. Wel dat men bvb bij de nsaids zou moeten melden dat het verstandig is een maagbeschermer te gebruiken.
Apotheken zijn ook niet zaligmakend, wordt ook zat onzin verteld helaas

Maar dit advies klopt dus helemaal niet (al roept half bokt het).
Het is in het algemeen niet nodig een maagbeschermer bij nsaid's te gebruiken. Tenminste als je een normaal gezond persoon bent onder de 70. En geen andere medicatie gebruikt. En je aan de aanbevolen dosis houdt.
En niet chronisch het slikt in de maximale dosis.

Pas als je bepaalde andere medicatie gebruikt, contra indicaties hebt of ouder als 70 moet er een maagbeschemer bij maar dan is het sowieso verstandig het op voorschrift van de arts te halen. Of bij maagklachten in het verleden.

Een maagbeschermer is ook niet zaligmakend

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:15

Als apo assistent krijg ik de kriebels van sommige vrije verkoop medicatie. Een anti schimmelcreme in combinatie met een anti bloedstollingsmiddel kan ernstige gevolgen hebben. En vaak gebruiken oudere mensen anti stollingsmiddelen ..
Er zijn nog veel te veel ziekenhuisopnamen door zelfdoktering. De adviezen van een drogist zijn belachelijk.. niemand die de bijsluiter leest voor gebruik. In de apotheek hebben de mensen geen cursusje gehad en willen goed advies geven ook gebaseerd op hun huidige medicatiegebruik. Verkoop staat niet op nr1, gezondheid wel.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 01:19

@macs zoals wat voor anti schimmelcreme? Ik slik zelf bloedverdunners maar dit heb ik idd ook nooit gehoord. Aangezien ik meerdere crème's heb gekregen ben ik hier wel benieuwd naar.

Ikzelf haal alles bij de apotheek. Dit omdat ik dat veiliger vindt ivm mijn medicatie gebruik maar ook omdat het dan geregistreerd staat wat ik slik. Zo raden goedbedoeld mensen vaak drogist medicijnen mij aan. Lief bedoeld maar vaak genoeg kan het niet icm of zegt de drogist ja en de apotheek nee.