Confettihuid (hypomelanosis guttata) ervaringen?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

c_alsemgeest

Confettihuid (hypomelanosis guttata) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 08:28

Een jaar geleden ontdekte ik opeens een wit rond stipje op mijn arm, en het werden er wat meer.
Naar de huisarts waar hij eerst dacht aan een gist die het kan veroorzaken.
Na veel smeersels, weinig zon, geen zonnebank e.d. kwam ik tot de conclusie dat het niet werkte omdat het er 20x zo veel waren geworden :+
Ze zitten op mijn benen, armen en borst.

Nu weet ik eindelijk wat het is, Confettihuid, en ondanks dat het vrij gezellig klinkt ben ik er niet heel erg blij mee :') Het is namelijk blijvend. -O-
Normaal komt het eerder voor bij mensen boven de 50 of mensen die extreem veel zonnen e.d. beide is bij mij niet van toepassing, wel heeft mijn moeder een pigment afwijking (vitiligo) en ze denken dat mijn "afwijking" ( :Y) ) ook daar mee te maken heeft, alleen gelukkig in een andere vorm.

Zijn er bokkers die hier ervaringen mee hebben? Op "jonge" leeftijd en klopt het dat het niet in je gezicht voor komt?

Afbeelding
(niet mijn huid :+ plaatje van google)

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

Elisa2

Re: Confettihuid (hypomelanosis guttata) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:31

Hm ik heb ook een paar van die plekjes op mijn armen..nooit geweten dat het een aandoening kan zijn. Maar mijn vader heeft ook vitiligo..en dit dus in veel ergere mate, mijn broertje heeft ook zo'n grote vlek op zijn rug nu ik erover nadenk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 08:36

Bij 99% van de gevallen is het gist, dus een schimmelinfectie (Pityriasis Versicolor).
Zeker op jongere leeftijd.
Maar omdat jij ook vitiligo in de directe familie hebt is dat zeker een kans... al weten ook de medici nog niet helemaal 100% hoe het ontstaat en of het met elkaar te maken heeft, wel dat zonneschade effect heeft op het ontstaan.

Maar zo lang het afgebakende ronde of ovale stipjes blijven (zonder donkere kring) kan ik er gerust op zijn dat het geen vitilago was gaf de dermatoloog aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:42

Oke goed om te weten, bij mij zijn het ook echt van die ronde stipjes. Maar ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan dat het uberhaupt iets kan zijn omdat ik sowieso een nogal vlekkerige huid heb. {veel sproeten/ moedervlekken/ pigmentvlekken}

Als het een schimmelinfectie is, moet je er dan ook iets aan/ mee doen? ik weet wel dat bij mijn vader de vilitigo minderde door minder gluten te eten. Maar die eet ik zelf al heel lang niet meer vanwege intolerantie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 08:44

Mijn moeder heeft het in haar hals en ook een klein plekje op de handen.

Ik heb trouwens ook erg veel sproeten en moedervlekjes, maar witte stippen is nu wel nieuw :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:50

Haha, je kan in ieder geval niet zeggen dat we geen "kleurige" personen zijn haha.

Nouja, als ik eens bij de huisarts zit zal ik die er in ieder geval wel even naar laten kijken voor de zekerheid.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie