Doorverwijzing nodig fysio?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Doorverwijzing nodig fysio?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:26

Hoi!

Een paar weken terug heb ik een dag flink fysiek werk moeten doen met veel tillen, slepen, traplopen en rennen om alles op tijd af te hebben :') Sindsdien is mijn rug vast gaan zitten en dit wordt steeds erger heb ik het idee. Nu dacht ik dat het verstandig was mijn rug toch terug los te laten maken, alleen weet ik niet of ik daarvoor een doorverwijzing moet hebben van de huisarts? En kan ik dan beter naar een fysiotherapeut gaan of een chiropractor? Doordat het steeds meer vast zit merk ik dat ik echt beperkter word in het bewegen en ook krijg ik er af en toe hoofdpijn van doordat ook mijn schouders behoorlijk vast zitten. Al met al dus een reden om er wel even iets aan te doen. Iemand die hier meer over weet?

Danku!

Groetjes

Mlies

Re: Doorverwijzing nodig fysio?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:27

Nee hoor, hoeft niet. Wel zelf betalen als het niet in je verzekering zit. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:00

In Nederland kan je gewoon direct naar de fysio, geen doorverwijzing nodig. In Belgie moet je wel even langs de huisarts.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:08

Je hebt enkel nog een verwijzing nodig van de huisarts, als de klachten ontstaan zijn door een trauma. Die wil een fysio hebben om er zeker van te zijn dat er niets anders aan de hand is. In jouw geval is het in Nederland dus niet nodig. ;)
Laatst bijgewerkt door rocky_1995 op 01-06-17 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:09

Oo oke super! Heel erg bedankt allemaal :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:20

Doorverwijzing is niet nodig maar: als je niet verzekerd bent voor fysio dan mag je de kosten, met een drempel afhankelijk van je inkomen, aftrekken van de belasting. Je moet dan wel kunnen aantonen dat de behandeling noodzakelijk is en geen "luxe fitness" bijvoorbeeld, daarvoor is een doorverwijzing van een arts wel handig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:55

rocky_1995 schreef:
Je hebt enkel nog een verwijzing nodig van de huisarts, als de klachten ontstaan zijn door een trauma. Die wil een fysio hebben om er zeker van te zijn dat er niets anders aan de hand is. In jouw geval is het in Nederland dus niet nodig. ;)

Eh, het hoort tot het vak van de fysiotherapeut om iemand naar de huisarts te sturen als er meer aan de hand is dan een fyso als fysio kan.
Dus geen reden om eerst naar een arts te gaan.

En mogelijk is hier wel degelijk sprake van 'trauma', fiks vertillen of overbelasting zou je zo kunnen noemen. Op zich niet direct reden om eerst naar de huisarts te gaan - TS meldt 'vastzitten' als klacht.
Die klacht kan functioneel zijn, dat is aan de fysiotherapeut.
(Zou er sprake zijn van tintelingen, gevoelloosheid in een been - dan wordt het een ander verhaal.)