Wie skeelert er nog meer?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Snollygoster

Wie skeelert er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-17 22:59

Ik ga er geen doekjes om winden, ik heb het afgelopen jaar mij laten gaan op het gebied van mijn figuur en conditie. Het is niet dat ik overgewicht heb, maar ik merk bijvoorbeeld wel dat sommige kleren niet meer zo lekker zitten als ervoor, of dat ik veel sneller buiten adem ben. Hoog tijd om er iets aan te doen dus!

Ik ben in het verleden meerdere keren begonnen met hardlopen en ook weer snel mee gestopt. Ik vind het gewoon écht niet leuk, het is gewoon niks voor mij. Daarom leek skeeleren mij de ideale oplossing, je werkt aan je conditie en je wordt er ook nog eens enigszins strak van. Als kind heb ik uren doorgebracht op mijn skates, dus ben er handig genoeg mee, maar het leek me wel leuk om een topic te starten zodat het gezellig wordt :)

Voordat ik er effectief aan begin, eerst even een paar vragen:
- Heb je speciale skates nodig om te skeeleren of gaat het met eender wat? Ik heb hier nog een paar stuntskates liggen, maar geen idee of die geschikt zijn.
- Hoe lang duurt zo'n trainingsessie om effectief nut te hebben voor je lichaam?
- Waar doen jullie het vooral? Ik ben thuis omringd door kilometers lange verharde veldwegen. Deze zijn niet allemaal in goede staat, maar over het algemeen zou het wel moeten lukken hier.
- Wat zijn musthaves om mee te nemen? (Bescherming oid..)

Alvast bedankt!

Why change the past, when you can own this day?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:06

Ooooohh wat toevallig! Heb vandaag mijn nieuwe aanwinsten op gehaald <3

- Je hebt niet echt speciale skates nodig (vooral in het begin) maar als je op een gegeven moment merkt dat je langere afstanden kunt skeeleren en het toch wel leuk vind raad ik wel aan een paar ''sport''skeelers aan te schaffen.
- Kijk even op calorietellers op google. Ik ga morgen naar school skeeleren (20 km/ 90 min schat ik) en daar verbrand ik 920 (?) kcal. mee. Ik denk dat alle kleine beetjes baten, maar als je echt iets wilt merken je toch wel een paar keer per week een halfuur/uur op de skeelers moet staan.
- Ik doe het het liefst op zo'n fietspaden die parallel aan een 80 km weg liggen. Fijne zachte platen, want die verharde veldwegen die jij omschrijft vind ik echt een hel. Na 5 min voel je je voeten niet meer door de trillingen.
- Must haves voor mij is muziek en een flesje water. (morgen naar school natuurlijk ook washandje, schone kleding en schoolspullen). Ik heb een hekel aan bescherming en vertrouw mezelf eigenlijk genoeg om niets om te doen.

Ik zal morgen eens laten weten hoe het gegaan is, ik denk dat het toch wel pittig gaat worden die 20 km. Het wordt het eerste stuk dit jaar voor mij.

Eigenwijs is ook wijs.

moyra

Re: Wie skeelert er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:36

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:51

Ja ik skate ook erg graag. Ik ben begonnen op oude stunt skates van me broertje die lagen te verstoffen in de kast. Heb hier 2 jaar op geskate toen sport skates gekocht. Echt top dingen! Van fila.

Ik draag bescherming om knieën ellebogen en polsen. Ik doe bijv mee an de Haarlem night skate echt super leuk en gezellig. En ik maak zelf tochten als het beetje mooi weer is. Lekker met een muziekje en flesje water.

Ja ik kan er echt van genieten. Meestal tussen de 10 en 25 kilometer. Het is maar net waar ik zin in heb. Heb je al een paar tochtjes gemaakt?

my haflinger horse lucydan!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:55

moyra schreef:
[MWS] Wie skate nog meer?

Hier vind je veel liefhebbers :D

Dat topic is wel al oud...

Net ook in gereageerd toen zag ik dat het al een tijdje doods is

my haflinger horse lucydan!

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 06:51

Ja, dat andere topic is helaas niet zo actief dit seizoen -O- Voorgaande jaren was het wel altijd heel gezellig, wie weet komt dat nog voor dit seizoen :)

Maar leuk dat je wilt gaan skeeleren TS! Ik heb precies hetzelfde, hardlopen is mijn ding niet maar skeeleren vind ik heerlijk :j

Om je vragen te beantwoorden:
- Heb je speciale skates nodig om te skeeleren of gaat het met eender wat? Ik heb hier nog een paar stuntskates liggen, maar geen idee of die geschikt zijn.
Het is maar net hoe fanatiek je uiteindelijk wordt. Stuntskates kun je prima de eerste paar keren weer gebruiken om te kijken of het echt wat voor je is. Wil je echt afstanden gaan skeeleren, dan raad ik je aan om, zoals hierboven genoemd, naar andere skeelers te kijken. Persoonlijk raad ik skeelers met 4x90mm of 4x100mm wielen aan, en dan heb je de keuze tussen hoge schoenen en lage schoenen, maar dat is heel persoonlijk.

- Hoe lang duurt zo'n trainingsessie om effectief nut te hebben voor je lichaam?
Ik zou denk ik uitgaan van toch wel een 2 a 3 keer per week minimaal een half uurtje. Ik train 2x per week 1,5 uur en skeeler daarnaast ook nog wel eens zelf, en ik merk echt verschil :)

- Waar doen jullie het vooral? Ik ben thuis omringd door kilometers lange verharde veldwegen. Deze zijn niet allemaal in goede staat, maar over het algemeen zou het wel moeten lukken hie
Ik heb de luxe bij een vereniging te trainen met een aantal hele fijne banen en een piste. Voor 'gewoon' skeeleren zoek ik inderdaad ook de beste wegen in de omgeving uit. Het skeelert toch het leukste als je een beetje een fijn wegdek hebt, omdat je met die kleine wielen gewoon alle oneffenheden in de weg voelt.

- Wat zijn musthaves om mee te nemen? (Bescherming oid..)
Een helm! Het is zo belangrijk om je hoofd te beschermen. En je hoeft niet altijd zelf de oorzaak van je val te zijn; veel medeweggebruikers zijn niet echt gewend aan mensen op skeelers en willen je snelheid dan nog wel eens verkeerd inschatten. Verder kun je inderdaad nog knie-, pols- en elleboogbescherming gebruiken. En inderdaad zoals hierboven genoemd neem ik altijd een flesje water en een telefoon mee (met de app Endomondo houd ik dan mijn route/snelheid/afstand bij).

I want to thrive, not just survive.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:11

Hier ook een skeeler fan, eigenlijk al van jongs af aan.. Vroeger m'n arm gebroken met dank aan skeeleren dus super goede herinneringen :') :+
Elk jaar zomer doe ik toch wel weer mijn best de skeelers te pakken en te gaan, zelf heb ik zwakke enkels dus heb ik een 3 dubbele sluiting die echt strak moet, de eerste keren lukt het me dan ook niet om heel lang te skeeleren omdat ik last van m'n enkels krijg.
Ik heb zelf wel echt goede die waren nieuw iets van 150 euro en heb ik al jaaaren , vroeger had ik altijd van die plastic wieltjes wat je dan heel erg hoorde "ratelen" en je achter elk hobbeltje zo ongeveer kon blijven hangen, ik heb nu andere weet even niet wat voor wielen dit zijn maar als ik over een ongelijk stuk rij voel je dat bijna niet, ideaal. Zal later vandaag als ik er aan denk een foto ervan maken.

Bescherming draag ik niet maar ik ga dan kleine stukjes, meestal fiets ik naar het stadspark zet ik m'n fiets bij de ingang neer en doe ik dan een rondje op het asfalt en terug naar de fiets :P Zou wel graag verder willen maar woon zelf in hartje stad en zou niet weten waar ik moet zoeken naar de veel genoemde verharde landwegen, dus tijd om op onderzoek uit te gaan :D Als ik grotere stukken ga doen haal ik denk ik in ieder geval wel kniebeschermers en misschien een helm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:13

Ik lees even mee! Na m'n revalidatie wil ik blijven sporten, alleen vallen er een hoop sporten af. Skeeleren is geadviseerd, maar ik weet 't nog niet.. :+

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:26

Ik heb een paar dagen geleden mijn skates bij mijn ouders op gehaald. Wil om dezelfde reden als jij wat gaan doen. Moet alleen even kijken wanneer ik het op ga pakken en hoe. Wilde eigenlijk kijken of het lukt als de oudste fietst en ik de jongste duw in de buggy. Maar weet niet hoe verstandig dat is...
S Avonds heb ik vaak geen energie meer als alles op bed ligt...

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:37

Ik skeeler sinds kort ook weer vrij veel! Ik gebruik polsbescherming en een helm, om de reden die Thrive ook al gaf; andere weggebruikers zijn onvoorspelbaar :-) Ik heb 90mm wielen, dat is wat groter dan recreatieve skates. Maar met recreatieve skates (kleinere wielen) kan je prima beginnen.

Ik doe het deels voor conditie en ook wel om een beetje af te vallen. Hebben andere mensen ervaring met afvallen dmv skeeleren?

For the past belongs to both its own time and to the future it creates.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 16:29

Leuk zulke reacties! Ik denk dat ik toch maar eens eerst mijn stuntskates onder het stof vandaan ga halen en later misschien investeren in andere skeelers :)

Ik heb hier al een route in de buurt uitgestippeld en zit rond de 10km, ik ga klein starten aangezien ik verwacht dat een eerste keer toch wel zwaar zal zijn :+

Why change the past, when you can own this day?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:40

Ik heb net een rondje van 16 km gedaan :-)

Gebruiken jullie trouwens de Endomondo app? Dat is vet handig; het houdt je routes bij en je kunt aanvinken welke sport je doet. Dan telt hij afstand, snelheid, calorieën, etc. Dan kan je altijd je geschiedenis terugkijken en dat werkt heel motiverend :-)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:42

Ik skeeler wel eens! Op de reden dat lopen fataal is voor mijn knieën en ik fietsen helemaal niet leuk vind haha.

Ik gebruik Endomondo inderdaad :)

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:43

Ik gebruik endomondo zelf voor wandelen maar ga hem zeker ook gebruiken voor skeeleren, zit zelf ook al druk rond te kijken naar routes :P denk dat als ik ga ik sowieso in m'n rugtas schoenen mee neem, als ik dan een ontzettend slecht stuk tegen kom kan ik altijd een stukje gaan lopen. Voelt altijd zo leuk als je net stuk geskeelerd hebt en je gaat daarna lopen _O- :x

Edit ; waar zetten jullie endomondo op bij skeeleren? Ik vind niks kwa skaten ofzo, dus rolschaatsen lijkt me dan wat overblijft??

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:46

Ik heb een uitdaging aangemaakt aan het begin van het jaar omdat ik graag bij houdt hoeveel ik skeeler per jaar.
Tot nu toe is het 1.1km :+

Ik wil best kijken of het mij lukt andere mensen in de uitdaging te zetten mocht er animo naar zijn.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:50

Haha ja dat is wel een slim idee. Ik ging laatst vanaf Amsterdam naar Breukelen skaten en sommige stukken waren zo slecht :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:51

moyra schreef:
Ik heb een uitdaging aangemaakt aan het begin van het jaar omdat ik graag bij houdt hoeveel ik skeeler per jaar.

Ik wil best kijken of het mij lukt andere mensen in de uitdaging te zetten mocht er animo naar zijn.

Volgens mij kan je in de Emondo app ook groepen aanmaken, dan zie je dus wat anderen geskate hebben die week.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:55

Peperkroket schreef:
moyra schreef:

Volgens mij kan je in de Emondo app ook groepen aanmaken, dan zie je dus wat anderen geskate hebben die week.

Dat bedoel ik inderdaad ;)
Echter ik heb nooit zo groep gestart dus zou even moeten uitzoeken hoe dat gaat als er animo voor is.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:56

Oh ha, excuses. Ik vind dat denk ik wel leuk! :-)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:31

Ik zou mij ook graag willen melden, als dat mag :o

Ik heb als kind veel geskeelerd en er liggen nog een paar oude in de kast. Kom net dit topic tegen en eigenlijk lijkt het me wel leuk om het weer op te pakken. Helaas moet ik wel ergens heen om te kunnen skeeleren, ik kan niet zomaar weg vanuit huis, zijn hier niet echt goede wegen.

Ik ga eens kijken of ik misschien zaterdag een rondje kan maken. :)

(✿◠‿◠)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:23

Vriendlief aan de studie, kinderen op bed en extra geïnspireerd door dit topic heb ik zojuist de skeelers onder gebonden​. Het was wel een jaar of 6 geleden, maar ik heb altijd veel geschaatst, een tijd geleden een cursus gedaan etc. Dus vol goede moed ging ik erop uit...
Heerlijk zoefde ik over de weg. Heerlijk, de wind door mijn haren, de zon op mijn gezicht, fluitende vogels. Perfect zou je zeggen.
En dat was het ook. Tot ik me bedacht dat ik niet meer wist hoe ik moest....

REMMEN!!!!

Ik dacht ik doe het net als met schaatsen, één voet (of beide)zijwaarts zetten. Maar dat ging natuurlijk niet echt door de wielen. Uiteindelijk me gered door ruim voor kruisingen (op alle had ik voorrang dus dat scheelt) heel langzaam te gaan of het paaltje van de stoplichten te gebruiken. En als het echt nodig was geweest had ik me op m'n gat gegooid.
Maar goed. Alles wat ik probeerde leverde hooguit een stop 10mtr verderop op. Dus: Hoe maak ik ook al weer een snelle stop??? Toch wel handig om te weten...

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:40

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:46

Justme: als je een blokje hebt door middel van het blokje, anders moet je in een soort pizzapunt op de grond stampen, misschien snap je wat ik bedoel? :')

Nou, ik ging vol goede moed op pad om naar school te skeeleren vanmorgen. 18 km, dus ik dacht: dat is wel te doen. gloedjenieuwe skeelers onder gebonden en gaan met die banaan!
Helaas ben ik verdwaald (zou eigenlijk over een lange fietspad gaan, die onverwacht wat onverharde stukken had). Resultaat: 1,5 uur te laat en 30 km in de benen. M'n benen trilde helemaal en beide hakken/hielen zitten onder de blaren. Ik sla komende weken dus even over!

Voor wie er tegen kan foto van de blaren. Er zitten wel blarenpleisters overheen maar dan kun je een beetje inschatten hoe groot ze wel niet zijn :')

Spoiler:
Afbeelding

Eigenwijs is ook wijs.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:55

Oh ik wil ook graag meepraten, ik heb sinds een jaar ook skeelers :D inclusief knie-, elleboog- en polsbeschermers, en een helm, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik aan het eind van vorige zomer alleen de polsbeschermers nog droeg. Ik vind de rest niet mooi staan :o Misschien dat ik voor mijn huidige helm nog een gewone fietshelm ga halen, is toch gebruikelijker merk ik.

Dit jaar dus nog geen kilometer geskeelerd, maar ik denk dat ik door dit topic de stap wel weer ga zetten :j Ik rem trouwens ook met een remblok .. :p

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:59

Ik stip deze even aan :) Ik hou niet van hardlopen of fietsen, paard is geblesseerd en ik hou wel van snoepen...tja daar ga je al. Heb twee jaar geleden goede skates aangeschaft, maar hier in de omgeving is het niet echt lekker skaten, gaat ook veel bergaf(en bergop) en ik kan dus niet remmen, want dan ga ik op mijn plaat :x Echt waar, dat blokje haalt me uit mijn evenwicht(of ik snap gewoon niet hoe je die moet gebruiken ) dus ik laat me meestal uitrollen of knal op goed geluk tegen een paaltje aan. Zal vast een leuk gezicht zijn, iemand die in volle vaart een heuvel af komt stormen om met een paaltje te knuffelen :+ Af en toe ga ik eens een rondje, maar niet genoeg om echt effect te hebben :7 Dus als iemand een leuk gebied weet om te skaten in omgeving dordrecht? Ik hou me graag aanbevolen :)