De laatste paar maanden heb ik op de manege waar ik reed (en mijn zusje nog steeds) een paar keer meegemaakt dat iemand hard van zijn/haar (manege)paard gevallen is, en hierbij hard en plat op zijn/haar rug geklapt is. Nu heeft mijn (oude) instructrice hierbij in alle gevallen naar de leerlingen geroepen snel op te staan, omdat zij bang was dat het paard de ruiter (al dan niet meer) schade aan zou doen, zou trappen of er gevaarlijke situaties zouden ontstaan zonder eerst goed naar de ruiter te kijken of er niet iets aan de hand is (rug/nekletsel, naar mijn mening toch best risicovol, misschien ook omdat ik zelf in de zorg werk en dit vaak voorbij zie komen).
Bij navragen laatst bleek dat de instructie al een aantal jaar geen ehbo cursus meer gehad heeft, waar ik persoonlijk best van op keek.
Nu heb ik zelf altijd geleerd dat een val van een paard meestal geplaatst wordt in de criteria laag energetisch trauma, wat zelfs op kan lopen tot hoog energetisch trauma, afhankelijk van de hoogte en kracht en impact van de val en zou de ruiter bij zo'n val waarbij hij/zij op de rug/nek belandt en pijn ervaart toch gekraagd/geplankt moeten worden? En zeker in zo'n geval de ruiter niet meteen op laten staan met alle risico's van dien..
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die weten hoe dit zit, in welke gevallen moet er bijv. Een ambulance gebeld worden, en zijn er ook protocollen voor de val van een paard met evt. Letsel?
Alvast bedankt!