Ken je het gevoel om constant met jezelf te vechten?
Een deel in je wil zo graag normaal zijn, gewoon leven, genieten van dingen? En een ander deel dwingt je om precies het tegenovergestelde te doen: Nee, dit mag je niet eten, nee dat kan je niet eten. Eet je het toch? Dan zit je met het schuldgevoel wat je weer kan oplossen door laxeermiddelen te gebruiken, andere maaltijden over te slaan en extreem te gaan sporten.
Ik heb het eindelijk onder ogen durven te zien: Ik heb een eetstoornis.
Hier. Ik heb het gezegd. Ik heb een eetstoornis, en ik ben er helemaal klaar mee.
Het is een heel lang verhaal dat ik jullie hier nu niet mee zal vermoeien, ik kan het altijd uitleggen in het topic. Kort gezegd: ik heb altijd al problemen gehad qua eigenwaarde, gewicht, perfectionisme, ga zo maar door. Hieruit (en andere dingen) heb ik uiteindelijk een eetstoornis ontwikkeld. Ongeveer een maand geleden heb ik het zelf ook toegegeven en het huilend aan mijn ouders verteld (die het allang wisten, maar zolang ik het zelf niet wilde zien, had het geen nut).
Het is lastig uit te leggen dat ik zo graag beter wil worden, maar dat het me niet lukt. Opmerkingen van mensen als 'eet dan gewoon wat meer' of 'nou, daar mogen wel wat kilo's bij' doen het meeste pijn. Je zegt tegen iemand met een gebroken been toch ook niet 'ga gewoon even lopen joh'. Ik ben langzaam bezig met herstel en de eerste stap is dat ik het zelf ook onder ogen zie en dat mijn ouders me godzijdank steunen. Ik heb goede dagen, ik heb slechte dagen, maar ik wil zo graag meer goede dagen. Ieder ding dat ik eet word 100x in mijn hoofd besproken en elke dag ben ik aan het vechten tegen de eetstoornis in mij, en sommige dagen win ik ervan, en sommige dagen lukt het me niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op eten! Echt waar, uiteten gaan is 1 van mijn grootste hobbies, ik hou ervan om nieuwe dingen te proeven en ik vind eten echt lekker. Bovendien, ik besteed waarschijnlijk meer tijd aan het denken over eten dan jij doet

Echter, ik heb de controle verloren over het controle hebben. Het begon zo onschuldig, kilo'tje eraf, en ik kreeg opeens complimenten van anderen over mijn figuur! Jongens vertelden me dat ik er goed uitzie, ga zo maar door. Dit versterkte het en ik sloeg door. Let wel: het is geen dieet, het is echt een manier van leven geworden voor mij. 24/7 is mijn hoofd bezig met eten. Wat heb ik vandaag al gegeten? Wat ga ik nog eten? Hoeveel calorieën zijn dit? Waarom heb je dat gegeten? Wat als ik dit en dat ga doen, moet ik dan eten? Welk gerecht in het restaurant heeft de minste calorieën? Kan ik online van te voren opzoeken wat de voedingswaarden zijn van elk gerecht? Wat denken anderen over mijn eetgewoontes?
Dit is zo onwijs vermoeiend. Ik wil helemaal niet constant hiermee bezig zijn, ik wil ook gewoon kunnen genieten van uiteten gaan zonder me schuldig te voelen, ik wil niet constant honger hebben, ik wil niet altijd koud zijn, ik wil niet weer instorten en naar het ziekenhuis worden gebracht waar ik me er weer uit praat, ik wil niet al die opmerkingen van onwetende mensen krijgen, ik wil niet zo duizelig en moe zijn de helft van de tijd, ik wil niet alle andere fysieke klachten hebben, ik wil niet alles verborgen moeten houden.
Wat wil ik dan wel? Ik wil normaal eten, ik wil kunnen genieten, ik wil energie hebben, ik wil gewoon mijn leven kunnen leiden zoals ik het wil!
Wat het lastigste is voor mij is de situatie waar ik op het moment in zit, ik woon momenteel niet met mijn ouders (ik ben 18), via pb kan ik dit uitleggen. Mijn relatie met hun is erg goed overigens! Heeft daar niks mee te maken

Ik heb er wel moeite mee om het aan mensen te vertellen, want elke keer als ik dan met hun ben als we eten heb ik deze gedachtes: Ik eet nu normaal, zou hij/zij nu denken dat ik me aanstel? Dus mijn eetstoornis is toch niet zo erg. Ik moet stoppen met eten of hij/zij gelooft me niet. En dan val ik dus weer in mijn patroon van niet eten.
Ik wilde zo graag hulp, ik ben bij de huisarts geweest met mijn lage gewicht, maar uit schaamte durfde ik niet toe te geven dat ik maaltijden skip, dat ik laxeermiddelen gebruik of dat ik zelf denk dat ik een probleem heb. Hij stuurde me echter toch door naar een diëtiste die het wel vermoedde, maar ivm mijn situatie hier kon ze momenteel niet meer hulp bieden. In het ziekenhuis was mijn hartslag, bloeddruk, glucosewaarde en temperatuur te laag, ik ben al eeuwen niet meer ongesteld geweest, mijn huid is onwijs droog, etc, maar toch heb ik mezelf er weer uit gepraat. Ik heb nu wel contact met een stichting waarvan ik online hulp krijg en vanaf de zomer ga ik echt een behandeling beginnen waarschijnlijk.
Ik open dit in een schaduwaccount omdat ik wel wil delen met de wereld hoe het nou voelt en ook laten zien dat ik wel gewoon een normaal 18 jarig meisje ben ondanks mijn eetstoornis. Ik ben nog steeds dezelfde ik, maar er zit gewoon iets bij nu waar ik mee deal. Hoewel het een onwijs eenzame strijd is, is er echt ook positiviteit! Althans, dat probeer ik te bewaren en elke dag te zien. Mijn leven bestaat uit meer dan enkel de eetstoornis, ik geniet nog steeds van paarden, ik geniet van films, ik geniet ervan als de zon lekker schijnt.
Maar er zijn bepaalde mensen die dit niet van mij mogen weten (op het moment) ivm omstandigheden. Deze kan ik uitleggen via PB, en als je wel weet wie ik ben, wees dan zo vriendelijk om een pb te sturen en het niet in het topic te melden

Verder is het altijd prettig om verhalen te horen van anderen die hiermee zitten of hebben gezeten, uiteraard hoef je niet te posten als dat niet goed voelt voor jezelf!
Ik ben waarschijnlijk 1000den dingen vergeten te vertellen die ik wel wilde delen, dus vraag gerust alles wat je wil vragen. En sorry voor het warrige verhaal, ik hoop dat ik alles wat meer kan verduidelijken in het topic. Wel bedankt als je echt alles hebt gelezen

Een ander ding die ik van je zou willen vragen, is om op te passen met bepaalde opmerkingen. Niet alleen richting mij, maar ook eventueel richting andere posters die hun verhaal delen. Sommige (goedbedoelde) opmerkingen kunnen erg verkeerd vallen voor iemand met een eetstoornis.
Als je meer wil lezen daarover, zijn deze links ook wel goed (in het Engels), maar ik kan uiteraard ook uitleggen hoe het voor mij persoonlijk voelt (je wil niet weten wat voor opmerkingen ik soms krijg):
https://www.b-eat.co.uk/latest/2721-wha ... g-disorder
http://elitedaily.com/life/things-never ... r/1345092/