Onzekerheid/Faalangst hoe kom je er van af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CurlyCoat

Onzekerheid/Faalangst hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 08:51

Onzekerheid..
Waarschijnlijk bekent voor vele bokkers hier, maar hoe gaan jullie er mee om?

Nu ik mijn leven sinds kort omgegooid heb (bij mijn ex weggegaan en terug bij mijn ouders gaan wonen) en weer een leven met vrienden etc. op wil pakken, merk ik toch dat ik nog wel erg onzeker ben.
Ik vraag me bijvoorbeeld continue af of ze wel op me zitten te wachten, of ik ze niet tot last ben, of ik wel gezellig genoeg ben..
Merk ook dat ik geen eigen mening heb, ik ben het altijd eens met een ander.
Vind dat ik niet veel bijzonders te vertellen heb, waardoor ik erg stil kan zijn, waar ik me dan ook weer druk om maak als ik bij iemand ben.
Ik vind mijzelf maar een saai persoon, en ben bang dat andere dit ook vinden.
Daardoor merk ik ook dat ik het moeilijk vind om te daten oid, omdat ik bang ben dat hij me uiteindelijk toch saai zal vinden en me dan weer aan de kant zet.

Ik ben helemaal klaar met mijn saaie leventje, of nouja, het idee dat ik een saai leven heb en mijn onzekerheid.
Wil hier heel graag van af, wil graag gelukkig zijn, maar hoe kom je hier van af?
Hoe gaan jullie er mee om? Hebben jullie tips en trucks? Hebben jullie hulp gezocht?

Iejoorr

Re: Onzekerheid/Faalangst hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:53

Ik heb hulp gezocht :j loop nu al zolang met faalangst en onzekerheid dat het me begon te belemmeren in mijn doen in laten.
Ik ben nu begonnen met een faalangst training en hoop dat dat zijn vruchten gaat afwerpen :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:54

Ik volg even. Ik ben zelf ook vrij onzeker en merk ook op school dat ik een lichte vorm van faalangst heb.

Wil even kijken welke tips er worden gegeven... :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:56

Laat je via de huisarts doorverwijzen naar een psycholoog. Met cognitieve gedragstherapie kan je hier heel veel aan veranderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:00

Ik denk dat je moet proberen anders naar je zelf te gaan kijken (ik weet het... is niet makkelijk).
Geef dingen niet een negatieve benaming, maar juist positief.

Jij bent niet saai; maar rustig, beheerst, afwachtend, je biedt een luisterend oor.

Niet iedereen kan vooraan staan met goede verhalen en altijd zijn woordje klaar hebben;
Je hebt ook tegenpolen nodig, dus mensen zoals jij.

Mensen kunnen juist rust bij je vinden; hun verhaal kwijt.
Jij bent de stabiele, rustige factor in een groep.

In paardentaal;
jij bent niet de speelse ruin die in is voor een geintje/spelletje; maar de wijze "oudere" merrie die rust in de kudde brengt.

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 09:14

Iejoorr schreef:
Ik heb hulp gezocht :j loop nu al zolang met faalangst en onzekerheid dat het me begon te belemmeren in mijn doen in laten.
Ik ben nu begonnen met een faalangst training en hoop dat dat zijn vruchten gaat afwerpen :)

Wat voor hulp heb je gezocht? :)

@Zonnebloem18, ik denk inderdaad dat ik maar hulp ga zoeken en naar de huisarts ga voor een verwijzing.

@Brainless, zo zou ik het inderdaad ook kunnen bekijken. Hopelijk kan ik er met wat hulp ook zo over denken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:25

Mij heeft reizen erg geholpen. Je staat er opeens alleen voor, moet wel uit je comfort zone komen en komt jezelf gigantisch tegen. Erg lastig soms maar het heeft me wel 100% veranderd. Alles waar ik zo tegenaan liep is weg. Het is altijd heel grappig als ik nu tegen mensen vertel dat ik zo onzeker was en niet veel praatte.. niemand gelooft dat ooit aangezien ik nu het tegenovergestelde ben _O- Terwijl mijn faalangst en onzekerheid toch echt best heftig was.
Het grote voordeel van aan de andere kant van de wereld zitten, is de gedachte dat je die mensen toch nooit van je leven meer hoeft te zien. Toch wel heel geruststellend :') Dan kom je toch wat makkelijker uit die schulp ofzo.
Maargoed, het is niet voor iedereen mogelijk om zomaar voor een paar maand in een ver buitenland te zitten natuurlijk ;)
Ik wens je er veel sterkte mee. Ik weet maar al te goed hoe klote die onzekerheid/ faalangst kan zijn. Je mag me ook altijd pben wil je tips of er gewoon wat over kwijt ;) hopelijk vind je de juiste manier voor jou om er van af te komen!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:38

Lastig zeg! Ook vervelend voor je!

Ik herken heel erg je verhaal. 'Wat anderen van je vinden.' Maar wat doet dat er toe? Degene die jouw mooie kanten niet zien, kijken niet ver genoeg. De een praat veel , die valt sneller op. Jij biedt een luisterend oor en dat vind ik vele vele male belangrijker dan sociaal zijn en praten. Alleen mensen moeten daar achter komen omdat het niet aan je uiterlijk te zien is. Maar iedereen is uniek, ook jij ;)

Bij mij hielp het erg om the vibe te lezen. Op facebook heet het geloof ik: positief. Elke dag een positieve tekst en dan echt proberen daar een dag op te focussen en dat te geloven. Geloof ook eens de complimenten van de ander en ga ze niet telkens weerleggen en tegenspreken. Schrijf elke dag een positief punt van jezelf op die dag. Maak er (als je op school zit) je leerdoel van. Ik noem zomaar even wat, zo is het bij mij gelopen en ik merk dat het veranderd is. Natuurlijk nog niet helemaal maar wel om anders naar jezelf te kijken.

Het beste is misschien om gewoon een training bijvoorbeeld te volgen. Niets raars aan en je leert er ontzettend veel van denk ik. :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:08

"What others think of you is none of your business" vind ik een hele mooie opvatting.
Zelf ook jarenlang gepest en erg onzeker geweest hierdoor, sociaal is ook niet m'n sterke kant.
Ben introvert en ook veel moeite om uit m'n comfortzone te stappen. Paar jaar geleden een burn-out gehad waardoor ik therapie ben gaan volgen. Hierbij geleerd met lastige situaties om te gaan, heeft me veel geholpen want dat heb ik simpelweg eerder gewoon niet geleerd. En ook geleerd hoe stappen te ondernemen om m'n leven de goede kant op te sturen.
Je bent nu eenmaal wie je bent, accepteer dat van jezelf want dat kun je niet veranderen, daar moet je het nu eenmaal mee doen. Doe je best de beste versie van jezelf te zijn en wees niet te streng voor jezelf. Je zit nu in een nieuwe situatie wat confronterend is maar wel heel goed is om de balans op te maken en weer verder te komen. Die twijfel zal altijd blijven, maar probeer er positief mee om te gaan, hoe beter het gaat hoe minder last je ervan hebt. Succes!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:15

Lastig als je onzeker ben.
Eigenlijk is het niet nodig want je ben prima zoals je ben.

Therapie volgen kan goed helpen. En elke dag een aantal positieve punten benoemen is alleen maar goed.

Ik ben zekerder geworden van mezelf naarmate ik ouder ben geworden.
Door mijn man heb ik een stabiele thuisfactor gekregen.
Datvoelt fijn en veilig.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:16

CurlyCoat schreef:
Iejoorr schreef:

Wat voor hulp heb je gezocht? :)

In eerste instantie ben ik bij een psycholoog geweest, maar ik voelde me daar totaal niet op mijn gemak. Nu heb ik hulp van een maatschappelijk werker waarmee ik praat en volg ik dus die training :D Ik ben er nog lang niet, maar dit was voor mij al een hele stap.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:53

CurlyCoat schreef:
Onzekerheid..
Waarschijnlijk bekent voor vele bokkers hier, maar hoe gaan jullie er mee om?

....als je je er rot onder voelt is het alleen maar heel erg naar. Ik heb ook psychologischehulp gezocht.
Ik ga er niet "mee om, er is veel leuker gezelschap", via de techniek EMDR "heb ik het de nek omgedraaid" - dat lucht op!

Citaat:
Ik vraag me bijvoorbeeld continue af of ze wel op me zitten te wachten, of ik ze niet tot last ben, of ik wel gezellig genoeg ben..
:(:)
Citaat:
Merk ook dat ik geen eigen mening heb, ik ben het altijd eens met een ander.
:(:)
Citaat:
Vind dat ik niet veel bijzonders te vertellen heb, waardoor ik erg stil kan zijn, waar ik me dan ook weer druk om maak als ik bij iemand ben.
Ik vind mijzelf maar een saai persoon, en ben bang dat andere dit ook vinden.

In principe "zo moet je niet denken", want het is/ wordt een vicieuze cirkel.
Maar drie tegen een weet je dat zelf al donders goed, maar lukt het toch niet. Over het woordje 'denken' valt ook een boom op te zetten ("zo moet je je niet voelen", klinkt zo mogelijk nog dictatorialer... ;) )
Soms helpen tips, soms helpt praten, soms is emdr de beste optie - maar idd: laat je leven er niet door vergallen!